Stormschade aan camper: wat te doen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Stormschade aan camper: wat te doen?



Bericht door jasperenpriscilla »

Hallo allemaal,

Ik heb net 3 weken geleden me voorgesteld als nieuw lid met onze "nieuwe" camper Bertus.

Dinsdagavond trok er een aardig windje over brabant waar ik toch wel wat last van heb gehad. Dikke boom mijn tuin in gewaaid. En onze camper die net vers door de apk was gekomen en op de parkeerplaats langs huis stond. Die heeft een 'tik op de billen' gehad van een knoeperd van een boomtak.

Schade valt allemaal wel mee, maar al met al is eigenlijk de hele achterkant beschadigd, fietsenrek krom, ladder krom, bumper kapot, en flink wat deuken. Een deuk (op de hoek) ben ik bang voor dat het potentieel lekkage gaat opleveren.

Ik heb wel al een schademelding gedaan, en ben via de NKC beperkt casco verzekerd dus ook voor stormschade. Ik ga straks even contact opnemen met de verzekering. Maar wat is wijsheid met zo'n schade op zo'n leeftijd camper? Wat zouden jullie doen?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ikzelf twijfel heel erg, mijn gedachten gaan heen en weer tussen volledig laten herstellen of gewoon al het kromme rechtbuigen, checken of er geen lekkage op kan treden en het maar zien als een litteken die karakter geeft...
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80312
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Stormschade aan camper, wat te doen



Bericht door Dafluc »

Auw, wat zonde. Ik zou even afwachten wat de verzekering zegt. Is het te maken of is het herstellen duurder dan de waarde van de camper? Dan zou hij als technisch total los aangemerkt worden. Dan krijg je of een geldbedrag en bent je camper kwijt. Of een lager bedrag en je mag hem houden. Daar zou ik vanaf laten hangen hoe verder.
Afbeelding
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Stormschade aan camper, wat te doen



Bericht door iSonic »

Dan is hij financieel Total los. Technisch is het allemaal wel te maken. Onderdelen vinden zal moeilijk zijn.
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Stormschade aan camper, wat te doen



Bericht door jasperenpriscilla »

Ik moet er even bijzeggen dat ik best wel handig ben, dus ik vind het niet erg om zelf aan de bak te gaan. Maar weer zo netjes maken als hij was, dat gaat mijzelf niet lukken.

dus als ik zelf aan de bak ga, dan lossen we het praktisch bruikbaar op, met bijbehorend litteken.

(het is wel best zuur, heb echt goed gezocht naar een optisch nette camper.... :crazy: )
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9045
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Stormschade aan camper, wat te doen



Bericht door gjvonk »

Helemaal eens met het advies van Dafluc, wat je ook alvast kunt doen is zelf een reparateur een inschatting laten maken van de kosten; en daar zou ik eerder een caravan reparateur voor benaderen, dan een autoschade bedrijf. De NKC werkt samen met Aon verzekeringen en die hebben voor zover ik weet vaste afspraken met vaste schade experts. De mening van een door jezelf gekozen reparateur kan afwijken van de mening van de expert die de verzekeringsmaatschappij stuurt. Je kunt bij eigen keuze reparateur inderdaad ook nog aangeven dat je advies wil hebben welke schade hersteld moet worden ivm constructie-, en gebruiksveiligheid en welke schade alleen 'cosmetisch' is. Dan kun je altijd nog beslissen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Stormschade aan camper, wat te doen



Bericht door de Jonckheer »

Als je verzekerd bent op basis van een taxatierapport is er geen vuiltje aan de lucht en kan elke caravan boer met werkplaats dit prima repareren. Je bent dus niet afhankelijk van een camper dealer. Ben je echter verzekerd zonder taxatie zal hij total loss worden verklaard en krijg je de dagwaarde uitgekeerd. Ook dat is afhankelijk hoe hij er verder bij staat. Het kán dus meevallen. Wat de reparatie aangaat, shoppen loont. Met een dagje langs reparateurs rijden kun je veel geld besparen. Succes!
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80312
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Stormschade aan camper, wat te doen



Bericht door Dafluc »

Ik schreef technisch total los, maar bedoelde inderdaad economisch total los. Excuus.
Afbeelding
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Stormschade aan camper, wat te doen



Bericht door Vertrokken2 »

gjvonk schreef:
do 06 jun 2019, 11:25
Helemaal eens met het advies van Dafluc, wat je ook alvast kunt doen is zelf een reparateur een inschatting laten maken van de kosten; en daar zou ik eerder een caravan reparateur voor benaderen, dan een autoschade bedrijf. De NKC werkt samen met Aon verzekeringen en die hebben voor zover ik weet vaste afspraken met vaste schade experts. De mening van een door jezelf gekozen reparateur kan afwijken van de mening van de expert die de verzekeringsmaatschappij stuurt. Je kunt bij eigen keuze reparateur inderdaad ook nog aangeven dat je advies wil hebben welke schade hersteld moet worden ivm constructie-, en gebruiksveiligheid en welke schade alleen 'cosmetisch' is. Dan kun je altijd nog beslissen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Beperkt casco verzekerd ...
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9045
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Stormschade aan camper, wat te doen



Bericht door gjvonk »

@Gobert: beperkt casco kan er volgens mij bij iedere maatschappij anders uitzien.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Stormschade aan camper, wat te doen



Bericht door Bas vd laar »

Hij zal inderdaad total loss worden verklaard.
Neem de centen en probeer er zelf nog wat aan te doen, helaas heeft hij dan een litteken.
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Stormschade aan camper, wat te doen



Bericht door jasperenpriscilla »

net effe met de verzekering gesproken, die zijn eigenlijk vrij relaxed.

Laat de schade even inventariseren bij een aangesloten bedrijf. En dan kun je daarna beslissen wat je laat doen. Eigen risico is 125 euro, en noclaim gebeurt niets mee omdat het om stormschade gaat.

Kortom; verzekeringstechnisch gezien, heb ik voor 125 euro mijn camper weer terug in originele staat. (Technisch gezien zal dit waarschijnlijk niet lukken, economisch total loss)

Toevallig is coppelmans in nuenen bij mij om de hoek, en hierbij aangesloten, ben er wel eens geweest en toen leek het me een fijn bedrijf. Dus ik fiets daar straks maar eens heen voor een afspraak.

Zo even erover denkend lijkt mij het ideale scenario inderdaad wat geld beuren van de verzekering, en hem weer functioneel goed (laten) maken (100% check op waterdichtheid daar achter). leren leven met een litteken. en met het verzekerringsgeld meerwaarde toevoegen aan de camper op een andere manier. Zodat deuken worden gecompenseerd met een zonnepaneeltje bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 936
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Stormschade aan camper, wat te doen



Bericht door djurre1980 »

Wat je gaat doen hangt ook af van je karakter.
Als je makkelijk bent lap je het op en accepteer je de situatie.
Als je net als ik een zeikerd bent wil je de schade volledig weg gewerkt hebben, ook al is dat economisch wellicht niet verantwoord.
Ik vind wel dat een nette oude camper een klassieker is, een oude camper met schade is een ouwe bak... terwijl een nieuwe camper met schade een mooie camper met een schade is.

Snappie? :lol3:
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Stormschade aan camper, wat te doen



Bericht door Joske »

Volgens mij moet je wel rekening houden met het volgende:
Let er wel op dat in geval van niet (volledig) repareren, de verzekeringswaarde van de camper duidelijk lager wordt.
Er wordt gesproken over economisch total loss!
Dat kan inhouden dat bij een eventuele volgende schade geen uitkering plaatsvindt, want er is nauwelijks waarde.
Overeenkomstig hagelschade op dak, die niet gerepareerd wordt, maar wel uitbetaald.
En deze kennis bij de verzekering gaat mee naar een volgende eigenaar.
Zoek dat maar eens goed uit!
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Stormschade aan camper, wat te doen



Bericht door jasperenpriscilla »

Oei dat is een goede, zo had ik er nog niet over nagedacht!

Bedankt voor de tips en adviezen allemaal. Ik zal wel wat posten als we meer weten, ik ga hem hoe dan ook even laten nakijken. dan kan ik altijd alle kanten nog op!
Plaats reactie