Accu te diep ontladen?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Accu te diep ontladen?



Bericht door dieseltje+ »

Denk idd dat wel de conclusie is van bovenstaande berichten.
Gezien de (te) kleine lader heeft de accu het waarschijnlijk nog netjes gedaan. De lader is prima als onderhoudslader voor b.v. in de winterstalling.
Je kan weer een dure en nog grotere accu kopen, probleem blijft.
Investeer sowieso in een grotere lader, met de huidige accu een lader die rond de 25A kan laden.
Wat is 1 keer per week aan de paal? 24 uur 12 uur 48 uur?
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
snicker
Berichten: 140
Lid geworden op: di 13 feb 2018, 21:54

Re: Accu te diep ontladen?



Bericht door snicker »

1x aan de paal is 24h.
Dus met de huidige lader kan die in 24h de accu niet voldoende laden?
Ik begrijp echt niet waarom mijn lader veel te klein is om mijn slechts 140Ah te laden?
Op officieele site staat er: Charges lead-acid and lithium-ion batteries up to 230 amp-hours.
Laatst gewijzigd door snicker op wo 05 jun 2019, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Accu te diep ontladen?



Bericht door kampo »

snicker schreef:
wo 05 jun 2019, 21:19
Is een compressor met een zeer laag verbruik.
Schiet soms uren niet aan..
Stroomverbruik: 0,68A/h bij 20°C en 0,83A/u bij 32°C
Dat zeg je op basis van de gegevens fabrikant die uiterst positief zijn.
Ik geloof niet dat de compressor urenlang niet aanschiet.
Heb je het echte stroomverbruik zelf eens gemeten bij omgevings temperaturen zoals die in je voertuig zijn ?
Temperatuur loopt daar op in de zomerse zon tot >50°C
en dan nog regelmatig de koelbox aanvullen met warme spullen.
Dan is het verbruik plots veel hoger als opgegeven …

Je hebt best wel een zuinige en goede compressor koelbox maar het stroomverbruik daarvan kan tijdens de zomer toch oplopen tot boven de 30Ah/24h.
Groeten Kampo
snicker
Berichten: 140
Lid geworden op: di 13 feb 2018, 21:54

Re: Accu te diep ontladen?



Bericht door snicker »

Dus met 30Ah /24h is mijn 140Ah accu te diep ontladen na hoeveel uur?
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Accu te diep ontladen?



Bericht door jansloos »

Is het een 12Volt KK?
Of een met omvormer op 230V?

Want de waarden die je opgeeft lijken op die van een 230V.
Aan de 12V kant wordt dat veel meer.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Willem 310
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 10 nov 2010, 16:59

Re: Accu te diep ontladen?



Bericht door Willem 310 »

De lader die je hebt is een Noco Genius, is zeker geen slecht ding, maar gewoon te weinig ampere voor je accu.
In de specs van de lader staat inderdaad 230 AH maar dit is zeer optimistisch (is een Amerikaanse lader net als Ctec en de Amerikanen mogen graag een beetje overdrijven, net als het aantal PK bij auto's).
Ook met een te laag amperage laden is zeer schadelijk voor je accu.
Hou het tussen de 10 en 20 a 25 % van je accucapaciteit.
Het laden tijdens het rijden zet ook niet veel zoden aan de dijk, als de auto is gestart laad de dynamo binnen de kortste tijd de startaccu weer vol, dit is bij een goede installatie binnen enkele minuten klaar, als vervolgens de cyrix inschakelt gaat er stroom van de dynamo naar de huishoudaccu maar dit is dan meestal maar 4 a 8 ampere ivm andere laadcurve.
Hier is wel een oplossing voor bijvoorbeeld een buck booster
Uitleg: https://www.wvopzeeland.nl/power-service.html
snicker
Berichten: 140
Lid geworden op: di 13 feb 2018, 21:54

Re: Accu te diep ontladen?



Bericht door snicker »

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Accu te diep ontladen?



Bericht door Kroppie »

staat denk ik een letter verkeerd, zal een nogo zijn.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Accu te diep ontladen?



Bericht door Kroppie »

Willem 310 schreef:
do 06 jun 2019, 0:28
De lader die je hebt is een Noco Genius, is zeker geen slecht ding, maar gewoon te weinig ampere voor je accu.
In de specs van de lader staat inderdaad 230 AH maar dit is zeer optimistisch (is een Amerikaanse lader net als Ctec en de Amerikanen mogen graag een beetje overdrijven, net als het aantal PK bij auto's).
Ook met een te laag amperage laden is zeer schadelijk voor je accu.
Hou het tussen de 10 en 20 a 25 % van je accucapaciteit.
Het laden tijdens het rijden zet ook niet veel zoden aan de dijk, als de auto is gestart laad de dynamo binnen de kortste tijd de startaccu weer vol, dit is bij een goede installatie binnen enkele minuten klaar, als vervolgens de cyrix inschakelt gaat er stroom van de dynamo naar de huishoudaccu maar dit is dan meestal maar 4 a 8 ampere ivm andere laadcurve.
Hier is wel een oplossing voor bijvoorbeeld een buck booster
Uitleg: https://www.wvopzeeland.nl/power-service.html
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Accu te diep ontladen?



Bericht door kampo »

snicker schreef:
wo 05 jun 2019, 21:53
Dus met 30Ah /24h is mijn 140Ah accu te diep ontladen na hoeveel uur?
Zelf zou ik een Varta LFP140Ah gebruiken tussen de 100 en 70% State Of Charge (SOC)
Dan heb je dus 30% van 140Ah ter beschikking = 42Ah
Een stroomverbruiker die 30Ah/24h verbruikt kan je dus 33,6h aanzetten.

Er is dan na 33,6h een 42Ah uit je 140Ah accu gegaan.
Ik beschouw die als leeg bij 70% SOC maar heb nog 20% reserve voor noodgevallen.
Daar kom ik niet aan want dat verkort aanzienlijk de levenduur van zo een Varta LFP.
In noodgevallen mag je eens tot 50% SOC gaan, maar ik heb dat de afgelopen 5 jaren nooit gedaan.
Mijn accu's zijn daarvoor veel te duur.

Bedenk zoals hier al is aangehaald dat je daarna 1,25 x 42Ah zal moeten bijladen = 52,5 Ah
En snel na het verbruik, vanwege de slechte chemische eigenschappen van lege accu's.
Daarvoor zal je meerdere 100km moet rijden, vele uren zon moet hebben met je solar panelen of 24h
aan de paal moeten hangen met een acculader van ongeveer 20 à 30A

Het komt er op neer dat je zelfs met je hele goede koelbox slechts een autonomie hebt van 24h.
Met de dieselverwarming erbij slechts een off grid autonomie van ongeveer 8 à 12h
Zonder zonnepanelen ga je gelijk welke accu relatief snel stukmaken.
En bovendien moet je iedere 2 à 3 weken 24h aan de acculader.
Alles ongeveer, geschat uit ervaring, maar je kan het uitrekenen.
Ik ben bewust conservatief ingesteld in dit soort zaken. :-B
… Een accu stukmaken is minder erg als een warme koelkast. :cheers:
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Accu te diep ontladen?



Bericht door Kroppie »

er is met citeren wat mis gegaan maar je snapt het wel denk ik.

als de autodynamo zo weinig laadt, heeft dat niets met laadcurves te maken , die is voor de hhaccu hetzelfde als voor de startaccu, bij een autodynamo .

begin dan eens met te kijken naar de draaddikte tussen start en hh accu, niet meteen met boosters beginnen.

ik heb een peugeot uit 1990 met een 70 ampere dynamo, maar tussen start en hh accu een 35mm2 kabel, mijn 230 Ah hh accu word als ie half leeg is geladen met meer dan 60 ampere, en zonder booster of andere zooi, alleen een scheidings diode ipv een cyrix

hoe dik zijn je kabels (draadjes) tussen startaccu en cyrix, en tussen cyric en hhaccu, kijk daar eerst eens naar, dun? dan vervangen door minstens 10mm2, (kabel is dan >pink dik), een accu bepaalt zelf hoeveel amperes laadstroom ie maximaal opneemt, maar als de laadspanning te laag word door de spanningsval over de draden dan zakt de laadstroom weer

en verder met een verbruik van 30Ah per 24 uur is je hhaccu na 2 dagen (60Ah) bijna 50% leeg, dus moet ie dan weer nodig aan de lader(of moet je starten en gaan rijden)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Accu te diep ontladen?



Bericht door Peter LMC »

Willem 310 schreef:
do 06 jun 2019, 0:28
De lader die je hebt is een Noco Genius, is zeker geen slecht ding, maar gewoon te weinig ampere voor je accu.
In de specs van de lader staat inderdaad 230 AH maar dit is zeer optimistisch (is een Amerikaanse lader net als Ctec.
Bedoel je misschien CteK.
En dat is een trouwens een Zweeds product. :DD
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Accu te diep ontladen?



Bericht door Kroppie »

is ikea ook :) , en wat zegt een naam, amperes tellen, en ja goede laders zijn duur, maar bij sommige laders is de naam duur.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Accu te diep ontladen?



Bericht door dieseltje+ »

snicker schreef:
do 06 jun 2019, 6:55
Gaat over deze lader:
https://no.co/g7200
https://www.acculaders.nl/noco-genius-g7200.html

De lader is bij iedereen al wel bekend.
Iedereen heeft daar ook een (dezelfde) mening en adviezen over gegeven.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Plaats reactie