Maxxfan dakluik

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
mama
Berichten: 1847
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: Maxxfan dakluik



Bericht door mama »

De vorige had in zelf in het midden van de camper gemonteerd , in de plaats van een bestaand dakluik , geen geruis van wind (7.20 m camper)
Bij de nieuwe heb ik hem laten monteren achteraan boven de bedden , ook in de plaats van een bestaand dakluik (deden ze moeilijk over , ze maakten liever een nieuw gat , maar dat wilde ik niet ) 7.49 m camper
Die staat perfekt nu , de vorige stond ook goed , maar was zoals gezegd in het midden van de camper , en was goed voor overdag .
Maar omdat we nu hoger slapen wilde ik hem tussen de twee bedden , en buiten is dat tussen de twee zonnepanelen .
WestfaliaCalifornia
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 24 apr 2019, 18:23

Re: Maxxfan dakluik



Bericht door WestfaliaCalifornia »

Ook wij hebben een witte. Bevalt erg goed. Bij warm weer laten we hem max op 70% draaien en snachts op 30%. Ook eigenlijk geen condens meer in de camper.

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe iedereen hem gebruikt. Van beide is wat te zeggen natuurlijk maar wanneer heb je het beste resultaat zuigen of blazen?
Gebruikersavatar
Sun
Berichten: 543
Lid geworden op: di 24 apr 2012, 18:35
Locatie: Boven Leeuwarden

Re: Maxxfan dakluik



Bericht door Sun »

Mijn idee is dat blazen beter werkt als zuigen. (Jaja...). Hoewel de verplaatste lucht waarschijnlijk in beide toestanden ongeveer gelijk zal zijn, denk dat je meer koelend effect ervaart bij blazen. Dit omdat bij zuigen de opgewarmde lucht worden afgevoerd. Terwijl bij blazen direct koelere lucht wordt binnengebracht.
Let wel, dit is mijn theorie voor zover de afkoeling door het lichaam wordt ervaren.
Wanneer het de afkoeling van de massa van de camper betreft, denk ik dat zuigen of blazen weinig verschil maakt. Maar misschien is er betere verklaring?

Gr Arie
Knaus Sun Ti 650 ME, Renault Master 3.0 L, dCi 140
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Maxxfan dakluik



Bericht door gjvonk »

Je theorie klopt Arie: bij blazen wordt de koelere buitenlucht rechtstreeks naar binnen geblazen. Bij zuigen wordt de opgewarmde lucht uit de camper gezogen. Verse koele lucht moet dan via via van buiten komen en passeert dan in ieder geval eerst nog (een groot deel?!) van het opgewarmde camper interieur. Alleen: bij blazen kun je in theorie direct onder de fan mogelijk een 'kolom' relatief koelere lucht ervaren en wellicht ook een vorm van tocht, maar daar zullen de ervaringsdeskundigen ons vast alles over kunnen uitleggen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
mama
Berichten: 1847
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: Maxxfan dakluik



Bericht door mama »

Hetgeen ik al ervaren heb , als we bv. de camper alléén laten en afgesloten we de ventilator op zuigen zetten .(als we bv. naar een stadje gaan)
En als we terug komen en de deur openen , er niet zo een hittewalm uit de camper komt ,en het doenbaar is héél anders dan wanneer er géén afzuiging gedaan wordt , waar als men de camperdeur opent men eerst wat moet wachten vooraleer men binnengaat vanwege de hitte die uit het deurgat van de camper komt .(als men in de zon staat )en merkelijk warmer is binnen .
Als het te warm is s'avonds bij het gaan slapen laten wij de ventilator nu op 10 % draaien (blazend ) dan hoor je hem niet en toch geeft het een gevoel van .....
Nu bij de nieuwe zouden we ook de ventilator van de verwarming kunnen laten blazen zonder dat de brander brand , maar dat heb ik nog niet geprobeerd , wegens dat ik het telkens vergeet .
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Maxxfan dakluik



Bericht door Camperic »

Wij hebben de MaxxFan boven het bed en altijd op zuigen staan. Luchtverplaatsing zorgt gevoelsmatig voor verkoeling (functie van ventilator) en zo voelt het voor ons als aangename verkoeling zonder een vorm van "tocht". Bij zuigen wordt een groter volume over je heen gezogen dan de relatief smalle kolom die bij blazen rechtstreeks op je is gericht.

Tja, theorie en praktijk. Het draait :wink: om de meest aangename ervaring!
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Appiecamp
Berichten: 709
Lid geworden op: zo 19 jun 2016, 20:25
Locatie: Groningen

Re: Maxxfan dakluik



Bericht door Appiecamp »

Heeft iemand hem ook aan de voorkant zitten?
Ben dus benieuwd wat dat voor rij geluid geeft.
Achterin geplaatst zal je voor tijdens rijden waarschijnlijk minder horen.
Bijlagen
COOCPMpic.jpg
COOCPMpic.jpg (100.18 KiB) 822 keer bekeken
famdebree
Berichten: 287
Lid geworden op: do 26 aug 2010, 13:38
Locatie: Soesterberg

Re: Maxxfan dakluik



Bericht door famdebree »

Goedemorgen,

Een vraag aan Maxxfan-bezitters: is de Maxxfan in gesloten toestand ongeveer net zo hoog als een normaal (Heki) dakraam? De meeste foto's die je ziet zijn van een opstaande Maxxfan (denk ik).

Misschien heeft iemand daar foto's van?

Bedankt vast,
Yvonne
Wij reizen rond in een Carthago Chic C-line T-Plus 4.8H van 2013
mama
Berichten: 1847
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: Maxxfan dakluik



Bericht door mama »

In heki zijn ook verschillende hoogtes .
Het grootste voordeel is dat je het altijd kan laten openstaan .
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Maxxfan dakluik



Bericht door myway »

De hoogte maten zullen niet heel veel verschillen.
Als het om millimeters gaat, lijkt mij dat je naar een bedrijf moet zodat je ze zelf kunt opmeten.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Maxxfan dakluik



Bericht door blizard »

famdebree schreef:
di 04 jun 2019, 8:20
Goedemorgen,

Een vraag aan Maxxfan-bezitters: is de Maxxfan in gesloten toestand ongeveer net zo hoog als een normaal (Heki) dakraam? De meeste foto's die je ziet zijn van een opstaande Maxxfan (denk ik).

Misschien heeft iemand daar foto's van?

Bedankt vast,
Yvonne
Waarom wil je de hoogte weten in gesloten toestand?
Bij ons staat de maxxfan altijd open, ook tijdens rijden
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Maxxfan dakluik



Bericht door Camperic »

Volgens de informatie op deze website gesloten 132mm hoog (open 236mm).
Google is your friend :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
famdebree
Berichten: 287
Lid geworden op: do 26 aug 2010, 13:38
Locatie: Soesterberg

Re: Maxxfan dakluik



Bericht door famdebree »

Bedankt voor de reacties. De hoogte ten opzichte van ons bestaande dakraam vind ik interessant ivm eventuele doorrijhoogtes. Maar dat lijkt op het eerste oog hetzelfde als ons huidige dakraam in gesloten stand.
Wij reizen rond in een Carthago Chic C-line T-Plus 4.8H van 2013
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Maxxfan dakluik



Bericht door gjvonk »

Ik zal morgen eens proberen onze mini Heki te meten, ik denk dat de hoogte in gesloten toestand ongeveer gelijk is.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Plaats reactie