Laadregelaar zonnepanelen stuk?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
ashgard
Berichten: 49
Lid geworden op: za 07 apr 2018, 22:16

Laadregelaar zonnepanelen stuk?



Bericht door ashgard »

Ik vertrouw de laadregelaar van mijn zonnepanelen niet. Misschien heb ik een te goedkope gekocht. Maar ik wilde het probleem toch even voorleggen voordat ik wat nieuws haal. Wie weet zie ik iets over het hoofd?

Mijn opstelling is als volgt. 2 zonnepanelen die via een y-splitter gekoppeld zijn en aangesloten op de laadregelaar. De laadregelaar gaat direct naar de accu (wel gezekerd).

Opzich lijkt alles goed te werken. Nu schijnt het zonnetje en laad hij mooi met 13.5v op. Maar soms zakt hij opeens weg naar de normale accu spanning van bijv 12.5v, zoals gister. Het was gewoon zonnig, ik stond stil dus geen beweging. Ik heb de spanning van de zonnepanelen gemeten (aan de regelaar kant) en dat zag er prima uit (18v). Ook de bekabeling van de regelaar doorgemeten en lijkt te kloppen. Verder zit er niks tussen. Daarom verdenk ik de regelaar.

Of kan het nog iets anders zijn? Bijv een instelling? Hoewel ik dan verwacht dat hij het altijd wel of niet doet... Of...?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Laadregelaar zonnepanelen stuk?



Bericht door Kroppie »

wat is het vermogen van de zonnepanelen? (Wp), zijn het flexibele of gewone, zitten ze op een hefdak of gewoon plat op een gewoon dak, wat is het max vermogen van de regelaar (amperes), welk merk regelaar.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
ashgard
Berichten: 49
Lid geworden op: za 07 apr 2018, 22:16

Re: Laadregelaar zonnepanelen stuk?



Bericht door ashgard »

Zonnepanelen: 100Wp per stuk, totaal 200Wp. VMPP=18v, Impp=5.56a. Flexibel en op hefdak gelijmd met sikaflex.

Regelaar: max stroom 30a.

Deze spullen komen uit china. Vrienden van me hadden dit eerder al gehaald. Daarom durfde ik het aan.

Kabels en dakdoorvoer bij elektromat (nl). 5m lang, 6mm2. Goede dikke kabel met dikke huls. Daarom verwacht ik geen kabelbreuk oid maar alles kan uiteraard.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Laadregelaar zonnepanelen stuk?



Bericht door Kroppie »

bij flexibele panelen komt het heel vaak voor dat er door spanningen door warmte haarscheurtjes in de cellverbindingen komen , waardoor er stroomonderbrekingen ontstaan, deze zullen steeds vaker op treden, zie ook berichten van: Mickel Moen en ander forumleden wat betreft flex panelen.

om zeker te zijn kun je de regelaar eens openschroeven en de solderingen inspecteren, en eventueel opnieuw solderen indien twijfelachtig, maar ik ben dat nog niet tegen gekomen, kapotte flexpanelen wel, helaas.

voor de andere gegevens, kabel capaciteit regelaar, zie ik geen problemen

succes jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
ashgard
Berichten: 49
Lid geworden op: za 07 apr 2018, 22:16

Re: Laadregelaar zonnepanelen stuk?



Bericht door ashgard »

Dat zou wel erg balen zijn...

Om dat te controleren kan ik de spanning van de zonnepanelen meten op het moment dat ik die zie wegzakken? (Of moet ik dan de stroom meten?)

De blog van mickel moen had ik al gevonden, daarom had ik eerder al navraag gedaan of kanaalplaat echt nodig is (viewtopic.php?f=10&t=8465499&p=1755844& ... t#p1755844). Obv dat antwoord heb ik 30% flexibele panelen gekocht en op het platte deel van het dak gelijmd.

De regelaar heb ik al naar max geschroefd (14.x volt), maar dat heeft niet geholpen helaas.

Ik zal mogen de regelaar eens bekijken. Mits dat een beetje lukt op de camping.

Bedankt voor het meedenken
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Laadregelaar zonnepanelen stuk?



Bericht door Kroppie »

dat is inderdaad balen, en om te controleren maakt het niet uit of je stroom of voltage van de panelen meet, maar tenzij je een stroomtang voor dc amperes hebt, is volt meten op de ingang van de regelaar met aangesloten panelen wel zo makkelijk.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Becosemsaida
Berichten: 205
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 12:54
Locatie: Portugal

Re: Laadregelaar zonnepanelen stuk?



Bericht door Becosemsaida »

Zoals ik het begrijp heb je de panelen in paralel geschakeld, dus zou je altijd die 18V hebben ook als er maar een paneel werkt..... Om het op te lossen zal je toch per paneel gaan moeten meten.

Dus helaas zou ik toch even die Y splitter er af doen en ieder paneel met een multi meten, meten is weten toch?? Inderdaad met (te) hoge temp. die flexible panelen gaan snel stuk. De regelaar zou je ook kunnen meten om met een acculader (LET OP + EN -) je zonnepaneel te maken (TEST), gebruik NIET MEER als 5A !!!!! Dit is alleen een test dus niet om langdurig te laten staan. Het is niet de beste manier maar het werkt wel.

Beco
Becosemsaida

Hymer B644, 1994
ashgard
Berichten: 49
Lid geworden op: za 07 apr 2018, 22:16

Re: Laadregelaar zonnepanelen stuk?



Bericht door ashgard »

Ok ik heb eindelijk een multi meter gevonden. Hier een aantal bevindingen. De panelen staan inderdaad parallel.

- na een stuk rijden werkt alles goed, maar na een tijdje (met zon er bij) stopt het.
- als ik dan de spanning op de contacten van de laadregelaar meet meet ik de accuspanning (12.6v nu)
- haal ik de kabels van de zonnepanelen los en meet dan, dan meet ik 20v. wat ik best veel vind want Vmpp=18v en Voc=21.6v.
- haal ik alle panelen los dan meet ik op beide 20v en ongeveer 2a. Dus dat lijkt eigenlijk wel goed (?)
- sluit ik de panelen weer aan en meet op de contacten lees ik weer die 12.6v uit. Hoe kan dat?
- ik vind het er toch op lijken dat de regelaar niet met deze panelen overweg kan. Wat denken jullie?
- ik heb geen acculader in de buurt helaas, dus die test lukt niet
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Laadregelaar zonnepanelen stuk?



Bericht door Kroppie »

met aansluiten van de regelaar iedere keer de juiste volgorde aangehouden?, met aansluiten EERST de accu aansluiten zodat de regelaar weet welke systeem spanning er is(12 of 24 volt) en dan pas de panelen, met loskoppelen EERST de panelen loskoppelen en dan pas de accu, koppel je eerst de accu los dan krijgt de regelaar in 1 klap de onbelaste paneel spanning te verduren ,en kan ie daar tegen?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
ashgard
Berichten: 49
Lid geworden op: za 07 apr 2018, 22:16

Re: Laadregelaar zonnepanelen stuk?



Bericht door ashgard »

Ja, altijd de juiste volgorde. En ook panelen bedekt tijdens aansluiten
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Laadregelaar zonnepanelen stuk?



Bericht door Kroppie »

keurig, :thumbup: , en dat afdekken doe ik niet eens.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
ashgard
Berichten: 49
Lid geworden op: za 07 apr 2018, 22:16

Re: Laadregelaar zonnepanelen stuk?



Bericht door ashgard »

Probleem gevonden. Ik heb een kinderwagen op het die schaduw vormt op de zonnepanelen. Stom van me dat ik dit over t hoofd heb gezien...
Nu op zoek naar tips om dit eenvoudig/snel (dagelijks) te bevestigen, maar dat doe ik in een andere post.
Deze kan gesloten worden.
Allen bedankt voor het meedenken
Bijlagen
_20190526_092814.JPG
_20190526_092814.JPG (186.05 KiB) 1779 keer bekeken
Ronald53
Berichten: 276
Lid geworden op: do 13 okt 2016, 20:46

Re: Laadregelaar zonnepanelen stuk?



Bericht door Ronald53 »

Kroppie schreef:met aansluiten van de regelaar iedere keer de juiste volgorde aangehouden?, met aansluiten EERST de accu aansluiten zodat de regelaar weet welke systeem spanning er is(12 of 24 volt) en dan pas de panelen, met loskoppelen EERST de panelen loskoppelen en dan pas de accu, koppel je eerst de accu los dan krijgt de regelaar in 1 klap de onbelaste paneel spanning te verduren ,en kan ie daar tegen?

jos
Jos heeft natuurlijk volkomen gelijk met die aansluitvolgorde, maar ik verbaas me er een beetje over dat er nooit melding wordt gemaakt van het feit dat bijvoorbeeld de Victron MPPT75/15 de mogelijkheid heeft om die automatische keuze uit te schakelen en de accuspanning zelf te kiezen. Terwijl ik deze regelaar toch vaak hier op het forum genoemd zie worden. Volgens mij is het probleem daarmee opgelost.
Ronald
Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Laadregelaar zonnepanelen stuk?



Bericht door Kroppie »

ik geef het iedere keer aan omdat niet iedereen een victron regelaar heeft, waarbij men dat in kan stellen, en waarbij de spanning die de 1e keer gebruikt is behouden blijft voor een volgende instelling, ook blijft de volgorde van afkoppelen veiliger voor elke regelaar/installatie.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op zo 26 mei 2019, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie