Lekke (stalen) velg en nu binnenband
Re: Lekke (stalen) velg en nu binnenband
Wij hebben door deze grap een paar keer een lekke en één keer een klapband gehad.
Blijkbaar gaat de binnenband toch wringen en verpulverd na verloop van tijd...
Blijkbaar gaat de binnenband toch wringen en verpulverd na verloop van tijd...
-
- Berichten: 2225
- Lid geworden op: vr 28 sep 2007, 9:39
- Locatie: Stekene (nabij Hulst) - Vlaanderen
Re: Lekke (stalen) velg en nu binnenband
Tubelessband is aan de binnenkant te grof voor gebruik met binnenband. Die schuurt daardoor na (vele) kilometers lek met alle gevolgen van dien. Maar als het alleen is om thuis te komen zou ik me geen zorgen maken.
ceterum censeo belgicam esse delendam
-
- Berichten: 6847
- Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42
Re: Lekke (stalen) velg en nu binnenband
Hoe liep dit verhaal af?
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
La Passione Passa dal Cuore
Re: Lekke (stalen) velg en nu binnenband
Ik hebb twee jaar geleden ook een lekke velg gehad in Frankrijk, reserve wiel er op gelegd en de vakantie afgemaakt zonder reserve wiel, bij thuis komst een nieuwe velg besteld.
Gr. Wim.
Een zwerver is nooit thuis, maar altijd onderweg.
Een zwerver is nooit thuis, maar altijd onderweg.
Re: Lekke (stalen) velg en nu binnenband
ANWB gebeld en die zei me al dat de Franse monteur niet graag aan de weg repareerde, dus ik kreeg het ontzettend benauwd van visioenen van onze camper achterop een auto ambulance van de Calibier af...
Maar we hadden gelukkig een reserve wiel bij ons, die heeft de monteur eronder gezet en we zijn op ons gemak naar beneden gereden, waar we om 4 uur onze gerepareerde band (lees: er een nieuwe binnenband erop) er weer onder gezet kregen.
Wat zeker op die berg nogal lastig was, omdat de as én het chassis opgetild moest worden omdat de band anders niet van de as af kon.
Hij deed dat door de krik op 2/3 van het verenpakket te zetten en dan op te krikken.
De klapband was in Nederland op weg naar het "we gaan naar Griekenland" weekend. Maar dat is weer een heel ander verhaal, gelukkig had ik toen pas de (anti) slip cursus met de camper gevolgd, dus kon ik dat goed opvangen.
Re: Lekke (stalen) velg en nu binnenband
binnen de BOVAG garantie niet laten lassen gewoon de velg laten vervangen voor garantie.
lassen heeft ook geen voorkeur kan ook begin van een scheurtje zijn.
wat betreft uitlijnen bedoel je balanceren.
lassen heeft ook geen voorkeur kan ook begin van een scheurtje zijn.
wat betreft uitlijnen bedoel je balanceren.
Re: Lekke (stalen) velg en nu binnenband
Koop gewoon een nieuwe velg en zet de band over! Zo ingewikkeld kan dat toch niet zijn!
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
- dieseltje+
- Berichten: 2809
- Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
- Locatie: Noordoostpolder
Re: Lekke (stalen) velg en nu binnenband
Voor de meeste niet nee.
TS vraagt om kundig advies, gezien uitlijnen en balanceren door elkaar word gehaald door TS is zijn vraag voor "kundig advies" terecht.
TS vraagt om kundig advies, gezien uitlijnen en balanceren door elkaar word gehaald door TS is zijn vraag voor "kundig advies" terecht.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Re: Lekke (stalen) velg en nu binnenband
Waarom gaat een velg lekken?
Het zou zeer wel mogelijk kunnen komen , omdat de velg niet gemaakt is voor de 5,5 bar of 5 bar koude druk.
Bij campers worden er vaak CP banden op gezet die voorgeschreven worden op die hogere druk, dan de maker van het onderstel, de velgen op geleverd heeft.
Ik heb daar ook iet over geschreven in mijn topic " 17 weetjes over banden voor campers.
viewtopic.php?f=3&t=8466362
Punt 14 en verderop uitgebreid over dat je niet klakkeloos kunt aannemen dat de velgen geschikt zijn voor de hogere druk.
Het zou zeer wel mogelijk kunnen komen , omdat de velg niet gemaakt is voor de 5,5 bar of 5 bar koude druk.
Bij campers worden er vaak CP banden op gezet die voorgeschreven worden op die hogere druk, dan de maker van het onderstel, de velgen op geleverd heeft.
Ik heb daar ook iet over geschreven in mijn topic " 17 weetjes over banden voor campers.
viewtopic.php?f=3&t=8466362
Punt 14 en verderop uitgebreid over dat je niet klakkeloos kunt aannemen dat de velgen geschikt zijn voor de hogere druk.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Re: Lekke (stalen) velg en nu binnenband
Om mijn vermoeden te bevestigen, dat het door de hogere druk komt, dan waarvoor de velg gemaakt is, ben ik wat aan het rondvragen.
Van een velgenbedrijf vandaag antwoord dat deze dit ook bij runflat banden lekke velg tegenkwam, door klappen van de band op velg, maar ook bij bestelbusjes.
Zal daarom nieuw topic plaatsen met of diegenen die lekke velg meegemaakt hebben, zonder aanwijsbare reden als aanrijding, de omstandigheden en voertuig configuratie.
Dus voor of achter.
Berm of bestuurderskant
Gevoerde drukken, en bandsoort
Werkelijke gewichten of inschatting daarvan aan de hand van voertuigtype en MTA's
Mischien willen jullie hier alvast die gegevens geven.
Dat over runflat, zou bij camper ,door de te hoge druk, door stuiteren doen vermoeden.
Op achteras zou dan door overgewicht doen vermoeden.
Van een velgenbedrijf vandaag antwoord dat deze dit ook bij runflat banden lekke velg tegenkwam, door klappen van de band op velg, maar ook bij bestelbusjes.
Zal daarom nieuw topic plaatsen met of diegenen die lekke velg meegemaakt hebben, zonder aanwijsbare reden als aanrijding, de omstandigheden en voertuig configuratie.
Dus voor of achter.
Berm of bestuurderskant
Gevoerde drukken, en bandsoort
Werkelijke gewichten of inschatting daarvan aan de hand van voertuigtype en MTA's
Mischien willen jullie hier alvast die gegevens geven.
Dat over runflat, zou bij camper ,door de te hoge druk, door stuiteren doen vermoeden.
Op achteras zou dan door overgewicht doen vermoeden.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
- WoutvanAken
- Berichten: 473
- Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00
Re: Lekke (stalen) velg en nu binnenband
Ik kom het hierboven nog niet tegen maar het grootste nadeel van een binnenband vind ik; wanneer je een spijker in je band krijgt, zeker de meest voorkomende storing, loopt een tubeless band langzaam af en met een binnenband sta je meteen leeg.
In ons wagenpark repareer ik regelmatig met een plug terwijl die auto's allemaal leeg zouden staan wanneer ze van binnenbanden waren voorzien.
Wout.
In ons wagenpark repareer ik regelmatig met een plug terwijl die auto's allemaal leeg zouden staan wanneer ze van binnenbanden waren voorzien.
Wout.
Re: Lekke (stalen) velg en nu binnenband
Ik had vorig jaar in Spanje ook een aflopende band, bleek ook een klein scheurtje in de las te zijn.
Reservewiel er op en bij thuiskomst een nieuwe stalen velg besteld. Kost rond de €60,-. Als je de velg laat lassen moet je ook maar afwachten of hij dan dicht is of je moet de las laten röntgen.
gr.Jaap
Reservewiel er op en bij thuiskomst een nieuwe stalen velg besteld. Kost rond de €60,-. Als je de velg laat lassen moet je ook maar afwachten of hij dan dicht is of je moet de las laten röntgen.
gr.Jaap
-----------------------
Adria Coral S 660 SL
Adria Coral S 660 SL
Re: Lekke (stalen) velg en nu binnenband
Reactie op boven.
Als ik je avatar bekijk, is het een grote camper, die mogelijk wel 500 kg overgewicht heeft, en dan alles op de achteras.
Weet je nog welke velg het was , dus voor of achter, R L, . Wil je de gegevens die ik in vorig bericht vroeg geven, voor mijn statisieken?
Heb mijn eigen topic gestart met verwijzing naar dit topic.
viewtopic.php?f=3&t=8468305
Als ik je avatar bekijk, is het een grote camper, die mogelijk wel 500 kg overgewicht heeft, en dan alles op de achteras.
Weet je nog welke velg het was , dus voor of achter, R L, . Wil je de gegevens die ik in vorig bericht vroeg geven, voor mijn statisieken?
Heb mijn eigen topic gestart met verwijzing naar dit topic.
viewtopic.php?f=3&t=8468305
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners