Problemen met Ford motor 2.2TDCi

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
pierre27
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 20:11
Locatie: Oudenbosch

Re: Problemen met Ford motor 2.2 TDCi



Bericht door pierre27 »

Zo, ik ben na 2 maanden weer terug op het honk, ----
alleen----- mijn camper staat nog in Hoogeveen, …. kon niet mee, …. wordt morgen op een oplader naar de garage alhier gereden!!!
Voordat wij op vakantie gingen zijn er vier verstuivers vernieuwd, tevens alle filters, de chef monteur zei toen, dat alle problemen met deze Ford-motor kwamen, omdat er lange tijd niet mee werd gereden, tijdens de wintermaanden, als antwoord op mijn vraag over de strubbelingen met deze motor.
Die motor van mij heeft daarna bijna geen dag stilgestaan, omdat ik hem nog maar 3 maanden heb, … heeft Ter-Apel gezien en meerdere plaatsen in Nederland-Frankrijk en Spanje en Duitsland, heeft 6234 kilometer gelopen sedert de nieuwe verstuivers.
Wij kwamen gisteren vanuit Hamburg, waren koud de grens over, toen de camper begon te trillen, lekke band zei ik tegen mijn wederhelft, op de vluchtstrook gestopt, echter het trillen werd schudden, dus een lekke band kon ik wel vergeten, want ik reed niet meer.
Toen ik de motorkap open had, zag ik een motor, die zeker 10 centimeter op zijn rubbers heen en weer bewoog, motor gelijk gestopt, Anwb gebeld, deze heeft een sleepwagen opgeroepen, omdat wij gevaarlijk stonden.
Bij een benzinestation werd eerst de motor uitgelezen, omdat de monteur wist, wat de euvels waren met deze motor met als resultaat---- eerste verstuiver deed niets meer, de andere drie stuks waren in orde ----
voor de rest was alles in orde, de monteur verwijderde luchtfilter etc. om bij de verstuivers te komen, controleerde alle elektronische aansluitingen, deze waren correct.
Als het een ander onderdeel was geweest was ik daar naar een garage gebracht, maar nu komt hij morgen naar hier, mijn Peugeot J-5 heeft meer dan twee ton gereden met dezelfde verstuivers, in 20 jaar nooit verwisseld, dus zij zullen er bij de nieuwe eigenaar nog wel inzitten, maar deze Ford-verstuiver gaat nog geen 7000 kilometer mee.
Gelukkig heeft mijn motor er wel rekening mee gehouden, dat dit pas zou gebeuren de laatste dagen van onze vakantie en in Nederland, ---misschien komt dat wel, omdat ik hem goed op toeren heb gehouden, zoals reeds eerder omschreven.
Tot horens,
Pierre
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Problemen met Ford motor 2.2 TDCi



Bericht door Transitje »

Niet elk mankement aan een Ford motor is per definitie gevolg van het bekende Fordprobleem, zoals altijd kan er gewoon een keer iets stuk gaan, ook een verstuiver.
Wij hadden vorig jaar in Frankrijk een kapotte dynamo die er nog geen 1000 kilometer in zat, dat is vervelend maar dat is gewoon pech hebben.
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1516
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
Locatie: Koggenland

Re: Problemen met Ford motor 2.2 TDCi



Bericht door Ruud-572 »

Ja joh, kan altijd iets gebeuren. In het ergste geval kost het je 5 à 6.000 euro, dus waar praten we nou helemaal over...

Sterkte Pierre, hopelijk valt het mee. :(
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
pierre27
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 20:11
Locatie: Oudenbosch

Re: Problemen met Ford motor 2.2 TDCi



Bericht door pierre27 »

TRANSITJE & Ruud,
natuurlijk gaat er wel eens een nieuw onderdeel kapot, vooral als het op maandag gemaakt is.
Daar heb ik ook geen probleem mee, maar in dit geval is het de verstuiver, welke steeds terug komt bij deze motor, als de boosdoener.
Je kunt in dit forum lezen, dat het advies van de garage dan ook is, .... verstuivers controleren en/of eventueel vernieuwen, ... dat is het zwakke punt bij deze motor, nou bij mij zijn ze alle vier vernieuwd en toch weer gedonder, als ik pech had gehad zat er nu een gat in de eerste zuiger.
Als ik geen nieuwe verstuivers had gehad, dan had ik. terplaatse bij een garage deze laten vervangen en had mijn vakantie gewoon voort gezet, was ik het gezeur van vervangend vervoer etc. ook ontlopen, ondanks dat het keurig door de ANWB werd geregeld.
Groetjes, Pierre
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Problemen met Ford motor 2.2 TDCi



Bericht door Kroppie »

ford: fix or repair daily.
but at least they encircled the problem, :D

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1516
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
Locatie: Koggenland

Re: Problemen met Ford motor 2.2 TDCi



Bericht door Ruud-572 »

Ook ik had nieuwe verstuivers, maar dat is niet het werkelijke probleem...

Weet is inmiddels zeker dat het alleen een defecte verstuiver is?
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
pierre27
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 20:11
Locatie: Oudenbosch

Re: Problemen met Ford motor 2.2 TDCi



Bericht door pierre27 »

Ruud,
Ik weet alleen wat de ANWB monteur via de uitleesgegevens en controle heeft gevonden.
De camper is zojuist bij de garage aangekomen, omdat mijn huissleutels er nog inlagen, heb ik opgehaald.
De chef monteur was niet zo in zijn nopjes en vond het niet leuk, ik heb verder maar niets gevraagd, zou gebeld worden, wanneer alles weer in orde was.
Ik houd dit forum wel op de hoogte van de verdere ontwikkelingen, kunnen wij misschien nog iets van leren.
Pierre
Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1516
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
Locatie: Koggenland

Re: Problemen met Ford motor 2.2 TDCi



Bericht door Ruud-572 »

Ik vrees met grote vrezen... maar ik hoop dat het meevalt voor je!
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
pierre27
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 20:11
Locatie: Oudenbosch

Re: Problemen met Ford motor 2.2 TDCi



Bericht door pierre27 »

Ruud,
jouw grote vrezen …… ….. ….. is uitgekomen!!!
Juist de Ford-garage aan de lijn gehad, ondanks de vervangende verstuiver, is de motor hartstikke kaduuk!!!
Zij zullen contact opnemen met Ford-Nederland, maar ja, wij weten allemaal wat dat inhoud.
Ik heb precies 6853 kilometer kunnen rijden met onze gekochte camper van november 2012, echter de motor was geproduceerd in augustus 2010, …. kwam ik later achter …., mijn zes maanden Bovag-garantie loopt 1 september a.s. pas af.
Heb mijn rechtsbijstand verzekering al ingelicht, wat daar uitkomt weet ik niet, maar ik houd het forum wel op de hoogte, kan een andere koper misschien zijn voordeel mee doen.
En ik dacht nog wel, door deze motor op toeren te houden, schakelen rond 2000 toeren, ondanks de groene schakelpijl, … dat ik er nog wel twee ton mee kon rijden, ……. …… mooi niet!!!
Heb sedert 1977 diesel auto's gereden, 15 jaar met de eerste Golf, daarna 24 jaar met een Mercedes 5 cylinder D190 en als laatste 5 jaar met een Skoda Combi, … zo'n 924000 kilometer, nooit enige last gehad, zelfs de Mercedes liep als een zonnetje met Zonnebloem olie van de Aldi zonder problemen, ….. en nu nog geen 7000 kilometer, ik moet er gewoon van huilen.
Nou, dan eindig ik maar, tot horens,
Pierre
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9045
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Problemen met Ford motor 2.2 TDCi



Bericht door gjvonk »

Bovag garantie sluit toch niet specifiek componenten uit? Als dat wel het geval is, zou ik dat heel bijzonder vinden...

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80313
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Problemen met Ford motor 2.2 TDCi



Bericht door Dafluc »

Wat sneu. Sterkte met de afwikkeling.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Problemen met Ford motor 2.2 TDCi



Bericht door Bas vd laar »

Dit valt onder de Bovag garantie, maak je geen zorgen.
Overigens is schakelen op 2000 toeren nog steeds een erg laag toerental, trek hem gerust door tot 3500 toeren, hoeft niet altijd, maar 2000 is wel erg weinig.
Mijn buurman heeft 2.2 busjes rijden en heeft nooit problemen, die schakelen ook nooit bij 2000 toeren over.

Wil niet zeggen dat het daar aan ligt, maar over het algemeen hebben de bedrijfswagens veel minder problemen dan de campers, terwijl ze vaak even zwaar beladen worden.
Grootste verschil is dat de bedrijfswagens vaak elke dag rijden en er minder voorzichtig mee wordt omgegaan.

Blijft het feit dat Ford forse steken heeft laten vallen
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Problemen met Ford motor 2.2 TDCi



Bericht door pwhooftman »

Bas vd laar schreef:
di 28 mei 2019, 19:42
Overigens is schakelen op 2000 toeren nog steeds een erg laag toerental, trek hem gerust door tot 3500 toeren, hoeft niet altijd, maar 2000 is wel erg weinig.
Mmm, ik heb wel geen Ford, maar ik schakel ook graag lui bij 2000. Moet ie natuurlijk gewoon tegen kunnen, zeker als de boordcomputer zelf aangeeft dat je kunt schakelen. De C-max van mijn vrouw laat je bij 70 soms al naar de 6 gaan, maar ook bij die lage toeren loopt de motor lekker. De zuigers van de 2.2 tdci zijn gewoon te zwak geconstrueerd, en Ford probeert dat te verbloemen door te proberen iedereen verstuivers met een gouden randje te laten plaatsen.
Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1516
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
Locatie: Koggenland

Re: Problemen met Ford motor 2.2 TDCi



Bericht door Ruud-572 »

Sterkte Pierre... Let wel even op, want persoonlijk zou ik 'm nooit door Ford laten repareren. Heb ik dus ook niet gedaan, zoals je weet heb ik de versterkte zuigers laten monteren in een volledig gereviseerd blok. Mogelijk kan je rechtsbijstand hier nog iets in betekenen, wanneer je inderdaad garantie hebt, maar men het persé door Ford wil laten repareren.

Mag ik weten waar je hem gekocht hebt? In een PB uiteraard :wink:
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
Plaats reactie