Ombouw Ford Transit Connect L2H2 (2013) Bryce

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Ombouw Ford Transit Connect L2H2 (2013) Bryce



Bericht door Navigator »

En natuurlijk het logo van de 'Bryce":
Bryce-230.jpg
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Ombouw Ford Transit Connect L2H2 (2013) Bryce



Bericht door jan- »

Is het nog gelukt met de RDW keuring en het kwart tarief?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Ombouw Ford Transit Connect L2H2 (2013) Bryce



Bericht door Navigator »

Praat me er niet over Jan, wat een drama. :crazy: Twee keer voor de keuring geweest. Eerste keer (Waddinxveen) moest het hele voertuig opnieuw getest worden volgens de keurmeester omdat de C-dakstijl was doorgezaagd voor het klapdak??????? VRT schoot hierover in de lach. Laatste keer geld terug gekregen en een berg excuses (Schiedam), met advies maar contact op te nemen met VRT: keurmeester zei 'er niets van te snappen'.

Inmiddels weet ik van twee dezelfde voertuigen die zonder VRT wel zijn goedgekeurd, hetzelfde bouwjaar, hetzelfde model. Het gelijkheidsbeginsel lijkt hier niet helemaal te werken, daar maak ik later nog wel werk van. Die lui van VRT zijn overigens uiterst geschikte mensen.

Komende woensdag naar VRT RDW Lelystad: test van remsysteem, stuurinrichting, gordels en emissie (via OBD). Als dat in orde is, is het rond. De conformiteitsverklaring van Ford is dus NIET meer voldoende. Ford geeft aan dat de personenvoertuiguitvoering EXACT gelijk is aan de bedrijfsvoertuiguitvoering.

Uit de mail van de RDW:
'Hartelijk dank voor uw e-mail. U heeft een vraag over het ombouwen van een bedrijfsauto naar kampeerauto. (< 2500kg, en DET na 30-04-2009)

Het voertuig is voor de eerste beoordeling geweest op het keuringstation.
Van daaruit is het de bedoeling dat u met een intern opdrachtformulier wordt doorverwezen naar testcentrum Lelystad voor aanvullende testen, als dat nodig is.

In uw geval, vanwege de datum eerste toelating en de maximale massa van het voertuig die ligt onder 2500kg , is inderdaad een aanvullende beoordeling nodig door de afdeling VRT.
Het gaat dan om :
- De stuurinrichting
- De reminrichting
- De emissies.
- Gordelbevestigingspunten

Met betrekking tot de emissies waar we eerder over spraken, uw voertuig is na de ombouw een 'niet seriematig' voertuig geworden, en gezien het bouwjaar (nog net voor 1 juli 2014) zijn deze eisen vrij eenvoudig namelijk de "permanente eisen" (roetmeting of boordomputer uitlezen op emissie fouten net als bij de APK):
"Voor zover het betreft een voertuig dat niet bedrijfsmatig in Nederland wordt vervaardigd dan wel niet bedrijfsmatig wordt geïmporteerd moet dit voertuig voor wat betreft verontreiniging door dieselmotoren voldoen aan de permanente eisen." '


Zal hier tzt het hele verhaal nog wel even neerpennen. Camper is verder 99% af. Scheelt me wel weer 2 maanden BPM...... 8-)
Forum verlaten.
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Ombouw Ford Transit Connect L2H2 (2013) Bryce



Bericht door Navigator »

Feest in Lelystad vandaag. We hebben er een camper bij!

Schermafbeelding 2019-05-22 om 11.34.52.png
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
Het-Licht
Berichten: 187
Lid geworden op: wo 16 mar 2016, 17:52

Re: Ombouw Ford Transit Connect L2H2 (2013) Bryce



Bericht door Het-Licht »

Gefeliciteerd!
Mooi kacheltje hebben jullie gebruikt. Waar heb je die vandaan?

Verstuurd vanaf mijn G8341 met Tapatalk

Camperbassie
Berichten: 622
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Ombouw Ford Transit Connect L2H2 (2013) Bryce



Bericht door Camperbassie »

Gefeliciteerd heb je genoeg moeite voor moeten doen zeg ! De aanhouder wint :-B :bow:
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Ombouw Ford Transit Connect L2H2 (2013) Bryce



Bericht door Navigator »

Het-Licht schreef:
wo 22 mei 2019, 14:56
Gefeliciteerd!
Mooi kacheltje hebben jullie gebruikt. Waar heb je die vandaan?

Verstuurd vanaf mijn G8341 met Tapatalk
Thanks! De kachel is van Whale/Webasto en komt hier vandaan. https://www.4campers.nl/koelen-klimaat/ ... _gas_2_0kw

Duur spul. Had achteraf net zo goed de Chinese dieselkachel kunnen inbouwen.
Forum verlaten.
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Ombouw Ford Transit Connect L2H2 (2013) Bryce



Bericht door Navigator »

De crux zit dus in het bouwjaar en het gewicht. De Ford was een bedrijfsauto en moet omgekeurd worden naar een personenauto. Als het gewicht onder de 2500kg is gelden bij APK en dergelijke de personenauto-eisen en niet de bedrijfsauto-eisen, en de personenauto-eisen zijn strenger.

Ondanks dat Ford aangeeft dat personenuitvoering- en bedrijfsautouitvoering gelijk zijn. Het gaat zelfs zo ver dat als ik een trekhaak wil monteren er alleen een geremde aanhanger achter mag. Voor een ongeremde aanhanger is er niet voldoende remvertraging....... Dit verzin je toch niet. Hoeveel bedrijven rijden niet met zo'n Ford en met een aanhanger?

Afijn, in Lelystad heeft het hele verhaal zo'n 2 uur geduurd. Nu de BPM-aangifte in orde maken zodat zoonlief in juli 3 weken naar Italië kan.
Forum verlaten.
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Ombouw Ford Transit Connect L2H2 (2013) Bryce



Bericht door Navigator »

Camperbassie schreef:
wo 22 mei 2019, 17:08
Gefeliciteerd heb je genoeg moeite voor moeten doen zeg ! De aanhouder wint :-B :bow:
Ik had niet veel keus 8-) , maar mooi dat het gelukt is.
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Ombouw Ford Transit Connect L2H2 (2013) Bryce



Bericht door jan- »

Wat een gedoe, maar mooi dat het uiteindelijk toch gelukt is.

Ik had ooit een poging gedaan samen te vatten wat er bij komt kijken als je je auto wil laten omkeuren naar camper: viewtopic.php?f=7&t=8457410&p=1572408#p1572408
Zoiets zou eigenlijk in de kennisbank o.i.d. moeten staan. Maar het zou nog beter zijn als de RDW wat meer duidelijkheid verschaft op hun eigen site. Zou hun een hoop telefoontjes schelen en dan is het ook niet nodig om geld terug te storten omdat hun eigen werknemers het ook niet snappen.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Ombouw Ford Transit Connect L2H2 (2013) Bryce



Bericht door Navigator »

Je bleek het wel bij het rechte eind te hebben.

Alleen die merkwaardige opmerking van de RDW VRT gisteren over de trekhaak en het feit dat ik alleen geremde aanhangers mag trekken snap ik niet. Ongeremd zou ik minder dan 100kg mogen trekken ivm de remvertraging?

De RR-804-L is een voorbeeld van een gelijkwaardig voertuig, ook van 2013, en mag ongeremd 735kg trekken. Ga ik toch nog eens over stoeien met de RDW.

Schermafbeelding 2019-05-23 om 07.34.59.png
Forum verlaten.
Dave Nada
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 22 nov 2013, 16:00

Re: Ombouw Ford Transit Connect L2H2 (2013) Bryce



Bericht door Dave Nada »

Navigator,

Wij hebben ook een ford connect en mogen 732 kilo ongeremd trekken, en 1200 kilo geremd.
Een voordeel is wel dat ik alle banden er op kan leggen bij personenauto's wordt niet gekeken naar draagvermogen.
Heb bijvoorbeeld tweede hands winterbanden van een ford focus. Deze man had de leaseauto weggedaan maar was de winterbanden vergeten :-B

Veel rijplezier in deze heerlijk kleine bus,
DaveNada
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Ombouw Ford Transit Connect L2H2 (2013) Bryce



Bericht door Navigator »

Dank voor de info Dave. Kijken wat de reactie van de RDW is.
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Ombouw Ford Transit Connect L2H2 (2013) Bryce



Bericht door jan- »

Wordt na 2,5 jaar mijn vermoeden eindelijk bevestigd over die 2500kg en nieuwe remeis.

Is dat van dat aanhangergewicht al fout gegaan bij import? Als je jullie huidige bedrijfskenteken intikt op die ovi rdw site mag je alleen een geremde aanhanger van max 800 kg trekken. Bij omkeuren naar camper zullen ze dit dan overgenomen hebben.

Het plan: ombouwen in 2 x 1 volledige bouwweek heeft niet tot gevolg gehad dat de doorlooptijd snel is gegaan.

Verder vraag ik me af of de remmen van een bestelauto wel het zelfde zijn als een personenauto. Mijn auto uit 2005 heeft nog geen ABS terwijl rond die tijd de meest eenvoudige Ford Focus wel ABS had. Van een Tourneo Connect kan ik dit zo gauw niet terugvinden.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Plaats reactie