Fiatmotor: koppel 320Nm vs 380Nm ?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
DigiBoy
Berichten: 277
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 6:59

Fiatmotor: koppel 320Nm vs 380Nm ?



Bericht door DigiBoy »

Ik ben in overweging om een camper met een 130pk Euro 6 die in stock staat aan te kopen.
Nu kom ik van een Fiat 150pk euro 6 en was hier best tevreden over, alleen bij een steile berg was terug schakelen vanuit 6 of 5 naar 4 soms wel nodig.

Nu lees ik dat de 130 pk een koppel heeft van 320 Nm bij 1800 toeren/min en 150 pk een koppel van 380 Nm bij 1.500 toeren/min.

Verder verschillen tussen beide motoren zijn:
- Voor de 130pk een hoog, praktisch constant koppel 1.800 bij 3.000 toeren/min.
- Voor de 150pk Turbocompressor met variabele geometrie.

Wil dit voor de 130pk zeggen dat deze tov de 150pk een beter koppel heeft over een langer bereik 1.800 bij 3.000 toeren/min?
De 150pk heeft een variabele turbo. Wil dit zeggen dat de motor (turbo) rustiger (minder lawaai) is tijdens het rijden?

Hoe moet ik bovenstaande zaken interpreteren?
Kortom, is de 130pk een stap achteruit tov de 150pk?
Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: Fiatmotor: koppel 320 Nm vs 380 Nm ?



Bericht door mfellman »

Specifiek over de motoren kan ik niets melden maar een hoger koppel met een lager toerental is over het algemeen beter en betekent dat je een bepaalde snelheid met een lager toerental zou kunnen rijden.

Binnenkort (weer) onderweg met een 12 meter bus.
PE1RBR

Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Fiatmotor: koppel 320 Nm vs 380 Nm ?



Bericht door Marco Polo »

Bij de vorige generatie euro 5 is het enige waarbij je verschil merkt, rijden in de lage versnellingen op steile bergpassages.
Haarspeld weggetjes bedoel ik dan.
Dan merk je dat hij wat krachtiger is.
Verder weinig voordeel, zeker niet op glooiende snelwegen.
Blijft het veel schakelen.
DigiBoy
Berichten: 277
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 6:59

Re: Fiatmotor: koppel 320 Nm vs 380 Nm ?



Bericht door DigiBoy »

Marco Polo schreef:
wo 22 mei 2019, 8:18
Bij de vorige generatie euro 5 is het enige waarbij je verschil merkt, rijden in de lage versnellingen op steile bergpassages.
Is die lijn ook door te trekken naar de nieuwe generatie euro 6?

Ik zou eventueel ook de 130pk kunnen laten chippen naar 150pk, maar vraag me hierbij wel af of dit de levensduur van de motor en garantie beïnvloedt?
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Fiatmotor: koppel 320 Nm vs 380 Nm ?



Bericht door Bas vd laar »

Door het hoge koppel is al menige versnelling gesneuveld.
Ook al is het mogelijk om in zijn 5 of 6 een berg te bedwingen, dat betekent nog niet dat de bak het leuk vindt.
isoplus
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Fiatmotor: koppel 320 Nm vs 380 Nm ?



Bericht door isoplus »

Je zult dus vaker terug moeten schakelen als je voor de 130 gaat.
Ik had een stevige 3.0 liter Ducato van 10 jaar oud en nu hebben wij een nieuwe 150 Ducato (bus) met geautomatiseerde bak, er was weinig verschil te merken in de aanvang maar nu weten wij dat de nieuwe veel stiller is.
Bij een kennis heb ik een paar maal in een 130 gereden(camper), die is zwaarder dan onze bus en het verschil was duidelijk te merken.
Trager en meer lawaai, aan de andere kant met een camper moet je geen haast hebben en lawaai is relatief en ervaart iedereen anders.
Gewoon even een flinke rit maken met de 130, dan weet je het verschil.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Fiatmotor: koppel 320 Nm vs 380 Nm ?



Bericht door seth_space »

Wat in dit verhaal een beetje vergeten wordt is de camper waarin die motor geleverd wordt. Zowel gewicht als luchtweerstand spelen hierbij een rol. Hier worden al snel algemeenheden geroepen vanuit de eigen ervaring, wat logisch is maar niet per definitie onderling uitwisselbaar.
Een 130 pk in een zware integraal of in een bus maakt nogal wat verschil. In hetzelfde voertuig zal een 150pk altijd voor meer prestaties zorgen. Of je dat extra geld daarvoor over hebt moet je zelf bepalen en is afhankelijk van je rijstijl. Niet iedereen heeft behoefte aan die extra kracht.
130 pk heeft naast de genoemde verschillen een minder totaal koppel tov van 150pk. Vergelijk hier de grafieken:
https://www.fiatcamper.com/nl/product/motoren
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Fiatmotor: koppel 320 Nm vs 380 Nm ?



Bericht door hathi »

Digiboy ik zou ff pas op de plaats maken en wachten tot 1 Sept.,dan krijg je het allernieuwste,alles wat nu nog in stock staat ,moet plaats maken voor de nieuwe WLTP voertuigen,en deze stock voertuigen,mogen dan niet meer als nieuw verkocht worden,vandaar dat ze tegen korting of hoge inruil de deur uit gaan,over enkele jaren telt zoiets weer mee bij inruil, als je dat allemaal niet interesseert ,ga je gang
Hans
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: Fiatmotor: koppel 320Nm vs 380Nm ?



Bericht door Audiofiel »

Zo'n mooi recht koppelverloop als op het plaatje van Fiat is in het in de praktijk helaas niet. Op de rollenbank blijkt het een duidelijke piek te hebben heb ik gemerkt toen de mijne werd opgemeten vóór de chiptuning. Dat zal zowel voor de 130 als 150pk gelden.
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Fiatmotor: koppel 320Nm vs 380Nm ?



Bericht door seth_space »

Dat ligt aan andere zaken. De getoonde grafieken worden gemeten direct aan de motor, die van jou aan de wielen. Dan speelt ook de koppeling, versnellingsbak en differentieel een rol.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9165
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Fiatmotor: koppel 320Nm vs 380Nm ?



Bericht door gjvonk »

Ik ben overgestapt van een buscamper Ducato 2,3 Multijet 120 pk met een MTM van 3.300 kg naar een buscamper Jumper 2,2 Hdi 150 pk met een MTM van 3.500 kg.

De Jumper rijdt soepeler, stiller en met een lager toerental dan de Ducato. Het hogere koppel en de andere versnellingsbak verhoudingen dragen daar aan bij.

Als ik weer moet kiezen, kies ik voor de krachtigste variant af fabriek, dan mag je ook zeker verwachten dat de hele aandrijflijn op elkaar is afgestemd.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Plaats reactie