Lekke (stalen) velg en nu binnenband
- lifeonwheels
- Berichten: 61
- Lid geworden op: za 05 jan 2019, 19:09
Lekke (stalen) velg en nu binnenband
Vraagje. Net vier fonkelnagelnieuwe Continental Vancontact All Weathers laten monteren, maar nu bleek in Penacova dat we per dag een Bar druk verloren, rechtsachter. Een super vriendelijke bandenboer ter plaatse constateerde een lek in de velg, aan de binnenkant die grenst aan de buitenkant. Hij heeft er voor 18 euro een binnenband in gezet, keurige prijs verder, maar ik vraag me nu af of ik daar mee door moet rijden, de velg moet laten repareren of de velg van het reservewiel moet wisselen met rechtsachter.
Graag uw terzake kundige advies.
Graag uw terzake kundige advies.
-
- Berichten: 456
- Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
- Locatie: In The Middle Off Nowhere
Re: Lekke (stalen) velg en nu binnenband
Een binnenband in tubless band is best een risico geval er blijft lucht tussen de binnenband en de buitenband zitten dit gaat dus wat in het geval van een lekke velg ontsnapt waardoor de banden spanning daalt ook zal de band door wrijving sneller op warmen
Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Re: Lekke (stalen) velg en nu binnenband
Mijn advies wisselen met het reserve wiel. En in NL goed op (laten) lossen.lifeonwheels schreef: ↑di 21 mei 2019, 19:42, ...... of de velg van het reservewiel moet wisselen met rechtsachter. Graag uw terzake kundige advies.
Eventueel kun je de band om laten zetten.
Het probleem zit eigenlijk in het ventiel van de binnenband. Dit is normaal gesproken niet geschikt voor de druk in camperwielen: 4-5 bar.
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Re: Lekke (stalen) velg en nu binnenband
band omzetten op de reserve velg, en de reserve band met een binnenband op de lekke velg, of als de band er toch af is de velg laten lassen.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- lifeonwheels
- Berichten: 61
- Lid geworden op: za 05 jan 2019, 19:09
Re: Lekke (stalen) velg en nu binnenband
Bedankt. Precies wat ik als leek al dacht. Op zoek naar een pneu mannetje maar weer. Een paar honderd kilometer met die binnenband is geen echt risico, toch?
Lassen betekent ook opnieuw uitlijnen, dat mag de BOVAG garage binnen de garantie mooi even doen.
Lassen betekent ook opnieuw uitlijnen, dat mag de BOVAG garage binnen de garantie mooi even doen.
- plotterwelt
- Berichten: 156
- Lid geworden op: za 06 apr 2019, 10:23
- Locatie: Oss
Re: Lekke (stalen) velg en nu binnenband
Hadden we vroeger niet altijd binnenbanden ?
Je kan er rustig een paar honderd km mee rijden.
Mvg Johan
Je kan er rustig een paar honderd km mee rijden.
Mvg Johan
- lifeonwheels
- Berichten: 61
- Lid geworden op: za 05 jan 2019, 19:09
Re: Lekke (stalen) velg en nu binnenband
Het is vooral het rubber ventiel icm de 5 Bar die ik achter heb.
- dieseltje+
- Berichten: 2809
- Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
- Locatie: Noordoostpolder
Re: Lekke (stalen) velg en nu binnenband
Balanceren. (sws na monteren van een band)lifeonwheels schreef: ↑di 21 mei 2019, 20:17
Lassen betekent ook opnieuw uitlijnen dat mag de BOVAG garage binnen de garantie mooi even doen.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
- plotterwelt
- Berichten: 156
- Lid geworden op: za 06 apr 2019, 10:23
- Locatie: Oss
Re: Lekke (stalen) velg en nu binnenband
Binnenband gaat eerder kapot aan de velg als aan het ventiel .
Die zijn er voor gemaakt.
Heb vroeger veel trekker banden gewisseld , de binnenband ervan heeft veel meer te lijden gehad door de geringe druk.
Mvg Johan
Die zijn er voor gemaakt.
Heb vroeger veel trekker banden gewisseld , de binnenband ervan heeft veel meer te lijden gehad door de geringe druk.
Mvg Johan
- dieseltje+
- Berichten: 2809
- Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
- Locatie: Noordoostpolder
Re: Lekke (stalen) velg en nu binnenband
Dat is een beetje appels en peren.
Ken geen trekkerband waar in gebruik 5 bar in moet.
Wat je zelf al zegt "door geringe druk" Bij een trekkerband.
Ken geen trekkerband waar in gebruik 5 bar in moet.
Wat je zelf al zegt "door geringe druk" Bij een trekkerband.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Re: Lekke (stalen) velg en nu binnenband
Binnenbanden werden gecombineerd met een heel ander type buitenband. Een paar 100 km voorzichtige km's zal vast niet problematisch zijn, maar ik zou de zaak snel vervangen. Ik zou zelfs een nieuwe stalen velg (of van de sloop?) overwegen i.p.v. laswerk.plotterwelt schreef:Hadden we vroeger niet altijd binnenbanden ?
Je kan er rustig een paar honderd km mee rijden.
Mvg Johan
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
Re: Lekke (stalen) velg en nu binnenband
Even ,op 5 atmosfeer pompen,en in een bak water dompelen,dan zie je exact,waar deze lekt ,de velg,het ventiel of de band
Hans
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15365
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: Lekke (stalen) velg en nu binnenband
Vanzelfsprekend moet die binnenband er zo snel mogelijk weer af.
Meestal lekt er een puntlas van de velg. Maar het kan ook zijn dat hij daar spontaan gescheurd is door invloeden van buiten komend onheil.
Dit zal echt goed en nauwkeurig nagekeken moeten worden.!! Is er verder niets aan de hand en alleen maar een kleine separatie, dan mag je er een dotje MS-Polymeer op drukken, laten lassen of een klein cirkeltje bitumenband.
Nog even teruglezend zou het kunnen zijn dat door het inspannen van het wiel om de banden te wisselen, de velg gedeformeerd is en daardoor het lek ontstaan is.
Hint: Het komt nog steeds voor dat er series velgen lekken als gevolg van slechte puntlassen. De fabrikanten zijn hier heel voorzichtig mee. Zelfs na vele jaren zou het kunnen zijn dat je een nieuwe velg krijgt geleverd zonder betaling.
Meestal lekt er een puntlas van de velg. Maar het kan ook zijn dat hij daar spontaan gescheurd is door invloeden van buiten komend onheil.
Dit zal echt goed en nauwkeurig nagekeken moeten worden.!! Is er verder niets aan de hand en alleen maar een kleine separatie, dan mag je er een dotje MS-Polymeer op drukken, laten lassen of een klein cirkeltje bitumenband.
Nog even teruglezend zou het kunnen zijn dat door het inspannen van het wiel om de banden te wisselen, de velg gedeformeerd is en daardoor het lek ontstaan is.
Hint: Het komt nog steeds voor dat er series velgen lekken als gevolg van slechte puntlassen. De fabrikanten zijn hier heel voorzichtig mee. Zelfs na vele jaren zou het kunnen zijn dat je een nieuwe velg krijgt geleverd zonder betaling.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.
Re: Lekke (stalen) velg en nu binnenband
Als de vorige oude banden niet leeg liepen op de velg en de nieuwe band wel, zou ik zeggen probleem met een band of ventiel.
Wij hadden afgelopen winter ook het probleem dat één van de nieuwe banden langzaam leeg liep in Spanje bleek dat het nieuwe ventiel lekte.
Wij hadden afgelopen winter ook het probleem dat één van de nieuwe banden langzaam leeg liep in Spanje bleek dat het nieuwe ventiel lekte.
geniet van elk vrij uurtje