Nog een koelkast-op-gas vraagie

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2160
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Nog een koelkast-op-gas vraagie



Bericht door jaap van duijn »

@Djurre1980,

Nogmaals lucht kan je koelen zoals met airconditioning, maar een legekoelkast en of vries vak nu met 18Gr buiten temp wel zichtbaar dat temperatuur zakt, toch in zuidelijker landen of zelfs in Nederland vul de kast maar houd ruimte voor circulatie.
Desnoods zet er kratje bier in of blikjes, je zal het zien.
Op gas waarom die angst, al die jaren hebben volksstammen met gas op de koelkast gereden al dan niet met crash sensor.
Tegen woordig hoop ik toch dat caravanners en campers die crash sensors op 't gas gebruiken.

Veel heel veel succes en nogeens, ben je niet terzake kundig, ga naar de vakman, die paar centen is het waard echt.

groeten Jaap van Duijn.
Een Weinsberg Carasuite 650MF nieuw mei 2019
Dit met E&P level systeem, Thule luifel, Truma airconditioning (onder het bed gemonteerd), Truma 6E boiler/verwarming, 2x zonnepanelen 180WP, 100AH Li4pod HH accu en nog veel meer gadgets.
isoplus
Berichten: 6394
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Nog een koelkast-op-gas vraagie



Bericht door isoplus »

Voor oude meuk ziet het er nog wel aardig uit, ik zie het wel erger.
Omdat je het schoon geblazen hebt zonder perslucht, dus de omgeving van de brander, mag je er vanuit gaan dat er vuil de mix van gas/lucht in de weg zat.
Juist omdat je zegt dat de schoorsteen niet vuil was, dat bakje dat om het begin van de brander zit, dus bij de sproeier moet goed schoon blijven.
Daar vindt het mengen van gas en lucht plaats, wordt dit belemmerd dan heb je geen mooie sterke vlam.
Ik weet niet of je een crashsensor hebt, is ook niet nodig indien je, voor dat je gaat rijden, de gasfles afsluit. Tijdens de rit zet je het ding op 12 volt.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18171
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Nog een koelkast-op-gas vraagie



Bericht door Cee Pee »

Ik weet niet of je een crashsensor hebt, is ook niet nodig indien je, voor dat je gaat rijden, de gasfles afsluit.
Die crashsensor is voor TS helemaal niet verplicht en hij mag gewoon met een op gas draaiende koelkast rondrijden behalve in Frankrijk.
En verder hoe meer zooi je in de gasloopbaan hebt hoe meer kans op storingen.
Een slangbreukbeveiliging en een gewone simpele reduceer geeft de minste problemen.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
myway
Berichten: 15537
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Nog een koelkast-op-gas vraagie



Bericht door myway »

Je bent het secumotion tijdperk nog niet te boven
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18171
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Nog een koelkast-op-gas vraagie



Bericht door Cee Pee »

Het zit nog steeds in mijn achterhoofd, drie van die krengen in één jaar doorgedraaid en alleen maar storingen.
Toen een simpele regelaar erin en de problemen waren voorbij.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
myway
Berichten: 15537
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Nog een koelkast-op-gas vraagie



Bericht door myway »

De mono/duocontrol CS hadden, mits er Truma gasfilter geplaatst zijn, geen problemen.
Die zijn nu na vijf jaar vervangen voor een nieuwe uitvoering en mag je er van uitgaan dat de kinderziektes er wel uit zijn.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18171
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Nog een koelkast-op-gas vraagie



Bericht door Cee Pee »

Dat is wel te hopen maar een rottige ervaring blijft nog lang meespelen in je vertrouwen in een merk.
Maar ik moet ook toegeven dat ze een hoop apparatuur wel goed voor elkaar hebben.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 949
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Nog een koelkast-op-gas vraagie



Bericht door djurre1980 »

Zo, vandaag nog eens de brander en schoorsteen uit elkaar gehaald en schoon gemaakt met perslucht.
Daarna alles weer netjes in elkaar gezet, alles schoon gemaakt en de met vliegroest aangetaste onderdelen een vers laagje Hammerite gegeven. :)
In de isolatie (dat zilverkleurige zachte spul) van de schoorsteen zaten wat scheurtjes, die heb ik afgeplakt met Tesa Aluminium tape.
Zou het zo weer 32 jaar meegaan? :bow: :hug:

Afbeelding

Afbeelding
isoplus
Berichten: 6394
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Nog een koelkast-op-gas vraagie



Bericht door isoplus »

Het kan wel oud spul zijn maar het is wel goed beveiligd dus er is geen enkele reden om het ding niet op gas te gebruiken indien nodig.
Beetje onderhoud doet wonderen en als je het zelf doet en kan is het nog leuk ook, bovendien houden de tegenwoordige camperdealers niet van werken aan oud spul dus prima zo :thumbup:
Plaats reactie