Groentje met (on)mogelijk project?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door de Jonckheer »

In de regel is een intercity bus of, zoals dat bij ons heet, een streekbus, lager dan een touringcar en hoger dan een stadsbus. Daardoor heeft ie kleinere bagageruimtes dan een touringcar. Wettelijk maakt het natuurlijk niet uit met welk type bus je gaat rijden, een bus is wat dat betreft een bus. Alleen voor jezelf is het slimmer om voor een touringcar te gaan vanwege diezelfde laadruimte en het ontbreken van wielbakken in het interieur. het is toegestaan om met een touringcar diensten te rijden, wat af en toe voorkomt bij bv treinstremmingen dus ook dat maakt niet uit. Bovendien heb je voor allemaal hetzelfde (D) rijbewijs nodig. Hoe een en ander in België is zou ik niet weten, die hebben voor de meest simpele zaken de meest ingewikkelde regeltjes bedacht. Maar het moet kunnen, er zijn ook Belgische zelfbouwers.
Desperation
Berichten: 64
Lid geworden op: za 11 mei 2019, 22:08

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door Desperation »

de Jonckheer schreef:
ma 20 mei 2019, 15:28
In de regel is een intercity bus of, zoals dat bij ons heet, een streekbus, lager dan een touringcar en hoger dan een stadsbus. Daardoor heeft ie kleinere bagageruimtes dan een touringcar. Wettelijk maakt het natuurlijk niet uit met welk type bus je gaat rijden, een bus is wat dat betreft een bus. Alleen voor jezelf is het slimmer om voor een touringcar te gaan vanwege diezelfde laadruimte en het ontbreken van wielbakken in het interieur. het is toegestaan om met een touringcar diensten te rijden, wat af en toe voorkomt bij bv treinstremmingen dus ook dat maakt niet uit. Bovendien heb je voor allemaal hetzelfde (D) rijbewijs nodig. Hoe een en ander in België is zou ik niet weten, die hebben voor de meest simpele zaken de meest ingewikkelde regeltjes bedacht. Maar het moet kunnen, er zijn ook Belgische zelfbouwers.
Als je de bus inricht als camper heb je toch enkel rijbewijs C nodig, of niet? Das ook het "stomme" eraan, ik dacht voor rijbewijs C te gaan, maar wil ik de bus vervoeren bij aankoop, moet ik het al aan iemand anders vragen. Al denk ik wel dat mijn pa zowel C als D heeft, al zit die vaak in het buitenland...
Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door mfellman »

C of D hangt er helemaal vanaf hoeveel zitplaatsen er in de camper komen. In Nederland is een bus als particulier al niet meer te verzekeren (tegen redelijke premies). Ik heb een kennis die buschauffeur is gevraagd om de bus op te halen en voor de incidentele verplaatsing (o.a. naar de RDW). Nu het een camper is mag diezelfde kennis er niet meer mee rijden.
Gebruikersavatar
B12M_Ferry
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
Locatie: Dunakeszi Hongarije

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door B12M_Ferry »

Lees deze topic eens door. Leuke avondvullende lees topic.
viewtopic.php?f=7&t=8426983Volvo B10M Jonckheere Deauville 1991 alias "Starliner"
Volvo B12M bus in ombouw.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door kampo »

Aha het is voor België
Dan neemt het verhaal een andere wending.
Alhoewel ...ik kom gewoon terug op wat ik al op pagina 1 van dit draadje schreef.
Meer bepaald op punt 2 en 3 in de volgorde...

kampo schreef: ↑
vr 27 jul 2018, 19:01
Volgens mijn eigen ervaring maak ik nog eens een lijstje

Plan van aanpak voor het ombouwen van een reisbus tot camper

1. Voldoende algemene info verwerven
2. Homologatie keuze (M1-SA of N2, N3 of M1,M2,M3) maken in functie van hoeveel je jaarlijks wilt afdragen aan de staat.
Dit is vooral van belang in Nederland. Denk ook aan de verzekering.
3. Alle informatie over die specifieke homologatie kennen en verzamelen. Enkel doen wat toegelaten is. Enkel homologeerbare onderdelen gebruiken. Het attest is belangrijker als de prijs. Rijzitplaatsen zijn het meest kritische.
4. Indeling zo maken dat de camper achteraf verkoopbaar blijft en dat je de goede rijeigenschappen behoud.
5. Budget en energiestudie maken. Daarmee bedoel ik je eigen energie: hoeveel tijd kan/wil je aan de bouw spenderen.
6. Rijbewijs is het kleinste probleem, een D of een C heb je eigenlijk altijd nodig, niet zo moeilijk/duur in verhouding tot de andere zaken.
Een rijbewijs C kost je in BE ongeveer 1250 € (x2?)
7. Verwarming en airco uit de originele bus kan je vergeten. Die zijn niet geschikt voor standkoeling en standverwarming van een camper.
8. Restaureer het basisvoertuig grondig voor dat je aan de camperbouw begint. Roest en voertuigtechniek moet je eerst in orde zetten. De banden vervang je op het laatst.
9. Budget ? 25% aanschaf basisvoertuig, 25% restauratie,20% inrichting, 30% camper technieken, maar het kan ook anders.
10. Aantal uren: gemiddeld van 800 tot 3000, maar er zijn uitzonderingen. Minimaal 1 jaar.
Als je een algemene vraag stelt aan FOD mobiliteit Vlaanderen ga je een algemeen antwoord krijgen.
Het ontbreekt waarschijnlijk aan juiste input in de vraagstelling:
Betreft het een nieuw voertuig, dan is het antwoord helemaal juist.
Betreft het een oldtimer, volgens de BE definitie dan is het antwoord anders
Betreft het een voertuig van voor 2013? of van voor 2002? dan is het antwoord nog anders.
Is het een geïmporteerde en in het EU buitenland gehomologeerde camper opletten dan moeten ze hem toelaten, in theorie maar de praktijk is soms anders. Zwitserland is geen EU.

Misschien nog een paar weetjes:
BE is iets anders als NL
Gelukkig BE want veel goedkoper en niet moeilijker, enkel de BE regels goed volgen, enkel een homologeerbare bus kopen ...
Een camper is een M1-SA (soort van personenwagen)
Die camper M1-SA kan er uit zien als een touringcar, lijnbus of streekbus, vrachtwagen, ...
Daar mag je met een rijbewijs C mee rijden (vanaf >7,5T) maar pas als de homologatie als camper rond is.
Tot dan moet je een D hebben voor alles wat personenvervoer was.
Rijden met een bus (tijdens de bouw) gaat enkel met groene garage platen die geschikt zijn voor D, dat is meestal een probleem en vooral bij verplaatsingen van/naar het buitenland. Komt erop neer dat je iemand van een busgarage moet inhuren.
Maximale lengte van een "personenwagen" is 12m breedte 2,55m; Maximaal 8+1 plaatsen
Oldtimers zonder papieren en merken die niet meer bestaan (vb Den Oudsten, Steyr) zijn een ramp...
Attest "akkoord constructeur" is bij sommige merken geen probleem, bij anderen onmogelijk.



Laat je zeker niet ontmoedigen, dat is niet nodig.
Goed dat je met punt 1 bezig bent.
Vanaf nu gewoon niet meer kijken naar on-homologeerbare voertuigen.

edit (oei er ging iets fout bij het plaatsen...)
Groeten Kampo
Desperation
Berichten: 64
Lid geworden op: za 11 mei 2019, 22:08

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door Desperation »

En wat bedoel je dan precies met een (niet) homologeerbare bus?

Als ik naar het aanbod kijk op het net, zal het vrees ik een bus uit het buitenland worden, wat sowieso al meer problemen gaat geven dan een bus van hier een paar km verder te kopen.
Het aankopen van een bus en hem importeren schrikt me momenteel meer af, dan der werken die eraan moeten uitgevoerd worden.

https://www.trucks.nl/tweedehands-merce ... 4834797-vd

deze bus lijkt me bijvoorbeeld "interessant" in die zin, dat het het type bus is waar ik op zoek naar ben, je niet met zo'n middengang zit, en die nog in gebruik is/was met keuring tot 2019.
Helaas zie je ook al de roestvorming, en zit je met die middelste deuren die "in de weg" zouden staan.

https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... ousPage=lr
Deze is ook wel mijn ding, alleen wat prijzig om de "hele inboedel" er ook weer uit te smijten en op dit moment sowieso boven mijn budget...
Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door mfellman »

Als je in de gelegenheid bent zou ik er sowieso een ritje eens voor maken. Krijg je alvast een idee hoe een bus voor dat geld er ongeveer uit ziet. Kopers hoeven niet te weten dat het alleen kijken is.

Binnenkort (weer) onderweg met een 12 meter bus.
PE1RBR

Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door de Jonckheer »

Die leger bus zou ik zeker naar gaan kijken, is waarschijnlijk keihard en ook de prijs daarvan is goed. Die andere heeft een waardeloze inrichting zoals een porta pottie als toilet? :lol3: :lol3: :lol3: En bovendien veel te duur. Allebei hebben het nadeel van kleine bagageruimtes onder de vloer omdat het geen touringcars zijn. Een middendeur moet je niet druk over maken, die kun je permanent dicht maken, de trap verwijderen en de vloer doortrekken. Bussen zonder middendeur zijn uiterst schaars, die ga je waarschijnlijk niet vinden.
Meine
Berichten: 4746
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door Meine »

De roest rondom de luiken komt je al tegemoet bij de legerbus. Dat vergt nauwkeurig onderzoek van het zelfdragende frame. Er zit een 192 pk V6 in, niet heel veel kracht, maar ruim voldoende om 85 km/h te rijden.

Deze bus heeft in tegenstelling tot het witte exemplaar enige ruimte onder de vloer, dat is een groot voordeel.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door de Jonckheer »

De volledige servicehistorie (vrij uniek) zit erbij en hij is door de Tuv goedgekeurd dus erg slecht kan hij niet zijn. Wat oppervlakkige roest zie ik ook maar geen grote blazen. Het ding is bijna 30 jaar oud dus wat verwacht je? Uiteraard moet ie de brug op voor onderzoek maar dat moet elke bus. Als ik de TS was zou ik niet wachten maar snel gaan kijken!
Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door mfellman »

Blijft inderdaad altijd een kwestie van snel schakelen. Ik dacht even dat het er eentje was die ik vaker in Letland had zien staan via mobile.de maar die had nog soberdere bankjes. Maar eerst eens fysiek een bus bekijken en misschien lekker onder de bus kijken en veel foto's maken. Als hij naar omstandigheden goed tot zeer goed is is hij snel weg. En anders..... Kom je hem mogelijk toch nog een paar maanden tegen. Als je zelf niet mag rijden nog met zoiets groots kun je misschien wel vragen of de handelaar/verkoper even met jou een rondje wil rijden.

En de ideale bus komt niet. Bij die witte dacht ik even aan een witte die ik elders te koop had gezien maar dat was toch een andere. Ik heb ook bewust gezocht naar een blank canvas voor mijn ombouw. En ik geloof dat ik geluk had dat ik een bus had met 1 deur en een nooduitgang.

Binnenkort (weer) onderweg met een 12 meter bus.
PE1RBR

Desperation
Berichten: 64
Lid geworden op: za 11 mei 2019, 22:08

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door Desperation »

de Jonckheer schreef:
di 21 mei 2019, 7:58
De volledige servicehistorie (vrij uniek) zit erbij en hij is door de Tuv goedgekeurd dus erg slecht kan hij niet zijn. Wat oppervlakkige roest zie ik ook maar geen grote blazen. Het ding is bijna 30 jaar oud dus wat verwacht je? Uiteraard moet ie de brug op voor onderzoek maar dat moet elke bus. Als ik de TS was zou ik niet wachten maar snel gaan kijken!
Idd, en als je dan vergelijkt met onderstaande bus, lijkt me die toch wel in veel betere staat.

https://www.mobile.de/nl/Bus/Mercedes-B ... 89943.html

Mocht de afstand niet zo ver zijn, zou ik zeker eens gaan kijken, maar 1400km (700 heen) gaan rijden om "eens te gaan kijken" en wat inspiratie op te doen, is er ook wat over... We zijn nog op ontdekkingstocht, laat het ons maar kalm aan doen :wink:

De reden dat ik liever geen middendeuren heb (los van het feit dat je deze kan toemaken) is dat ik zou willen werken met een binnenmuur die 2 ruimte afscheidt. Tegen die binnenmuur (zoveel mogelijk naar achteren) zou ik dus het slaapgedeelte willen zetten, en langs de andere kant van de muur -die dus toegankelijk zou zijn via een deur langs achteren) zou ik het sanitair gedeelte willen zetten.
Ik denk dat ze dit ook met "de colombus" zo gedaan hebben, al stelde mijn vrouw daar zich terrecht de vraag bij: dan moet je 's nachts wanneer je naar toilet moet, wel de bus verlaten en via de "achterdeur" naar het toilet gaan? Oplossing zou zijn om daar toch een soort van "mini deur" te maken in dat paneel dat je 's nachts in de bus kan blijven, vooral voor de kinderen dan...

Op de foto zie ik rechts denk ik ook wel iets dat toegang lijkt te geven op die sanitaire ruimte?

Afbeelding
Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door mfellman »

Toilet zou ik kijken naar een compost toilet. Die komt er bij ons ook in als ik er tijd voor heb. En ja die natuurlijk altijd van binnen uit benaderbaar.

Binnenkort (weer) onderweg met een 12 meter bus.
PE1RBR

Meine
Berichten: 4746
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door Meine »

Die laatste blauwe bus staat in Estland, dan ziet die legergroene er denk ik wel beter uit, die is nabij Hamburg te bekijken, dat is te doen.
De blauwe lijkt mij een 12 meter wagen en de legergroene een 10 meter uitvoering.

Ik weet dat je een bus koopt voor het "modelletje", maar ik persoonlijk zou veel eerder voor een touringcar gaan uit de volgende link, bijna 400 pk, retarder en veel ruimte achter de luiken:

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... a7e9fdd3ff

Of in plaats van een Mercedes toch een Setra:
https://www.truckscout24.de/search/ger/ ... ice_type=1
Plaats reactie