Startaccu laden met zonnepaneel?
Re: Startaccu laden met zonnepaneel?
Helder, dank voor al je uitleg.
Ik denk dat ik dan toch beter meteen tweede nieuwe accu aanschaf, om systeem optimaal te maken. Dan gaat het hopelijk lang en zorgeloos mee.
Ik denk dat ik dan toch beter meteen tweede nieuwe accu aanschaf, om systeem optimaal te maken. Dan gaat het hopelijk lang en zorgeloos mee.
Hymer S550, 1991
Re: Startaccu laden met zonnepaneel?
Jos, schoot me nog iets te binnen.
Die extra weerstand, onderbreek je daarvoor de + + kabel?
Die pluskabel moet vrij dik zijn, zag ik. Vroeg me daarom af of die dan in bevestigingspunten van die Votronic standy lader past.
Weet jij wat de goede dikte is voor de - - en de + + kabels tussen de accus? (ze zijn 100Ah)
Bij starten trekt het systeem toch honderden Amperes, kunnen deze verbindingskabels tussen de accu’s dat aan?
Die extra weerstand, onderbreek je daarvoor de + + kabel?
Die pluskabel moet vrij dik zijn, zag ik. Vroeg me daarom af of die dan in bevestigingspunten van die Votronic standy lader past.
Weet jij wat de goede dikte is voor de - - en de + + kabels tussen de accus? (ze zijn 100Ah)
Bij starten trekt het systeem toch honderden Amperes, kunnen deze verbindingskabels tussen de accu’s dat aan?
Hymer S550, 1991
- plotterwelt
- Berichten: 156
- Lid geworden op: za 06 apr 2019, 10:23
- Locatie: Oss
Re: Startaccu laden met zonnepaneel?
Beide accu's zijn nooit zo verbonden dat de huishoud accu bij het starten belast word.
Bij het starten kan je alleen de startaccu leegtrekken , is misschien 100A over een paar sec.
In de winter wel iets meer.
Mvg Johan
Bij het starten kan je alleen de startaccu leegtrekken , is misschien 100A over een paar sec.
In de winter wel iets meer.
Mvg Johan
Re: Startaccu laden met zonnepaneel?
je hoeft geen kabel te onderbreken extra twee dunne (2,5mm2) kabeltjes naar de plussen van beide accu,s en klaar, eentje van de votronic naar de plus van je boordaccu en eentje van de votronic naar de startaccu, op de votronic staat welke aansluiting waar naar toe, kijk maar eens goed naar het plaatje in de link of de foto van de votronic.Symer schreef: ↑ma 20 mei 2019, 8:11Jos, schoot me nog iets te binnen.
Die extra weerstand, onderbreek je daarvoor de + + kabel?
Die pluskabel moet vrij dik zijn, zag ik. Vroeg me daarom af of die dan in bevestigingspunten van die Votronic standy lader past.
Weet jij wat de goede dikte is voor de - - en de + + kabels tussen de accus? (ze zijn 100Ah)
Bij starten trekt het systeem toch honderden Amperes, kunnen deze verbindingskabels tussen de accu’s dat aan?
er zit hopelijk geen direkte dikke draad tussen je 2 accu,s want dan gaat het een keer goed fout , want dan word bij gebruik van de hh accu ook de startaccu gebruikt en omgekeerd, en dat moet niet.
kun je een schets maken van hoe het nu zit, want wat je nu beschrijft klopt niet erg.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Startaccu laden met zonnepaneel?
Ik zal een schets maken. Eerst even beschrijving:
De minnen zitten verbonden, tbv opladen van beide accu’s door de dynamo tijdens rijden. Die kabel tussen de minnen kan niet te dun zijn toch?Een dynamo geeft flink spanning.
Alle apparaten zitten op de hh accu.
Op de startaccu zitten alleen de twee dikke startkabels van motor, verder (nog) niets.
Ik was dus in veronderstelling dat er nog een dikke kabel bij moest voor de plussen. Maar moet ik dus niet doen.
Is dan een dun kabeltje met Votronic al voldoende?
De minnen zitten verbonden, tbv opladen van beide accu’s door de dynamo tijdens rijden. Die kabel tussen de minnen kan niet te dun zijn toch?Een dynamo geeft flink spanning.
Alle apparaten zitten op de hh accu.
Op de startaccu zitten alleen de twee dikke startkabels van motor, verder (nog) niets.
Ik was dus in veronderstelling dat er nog een dikke kabel bij moest voor de plussen. Maar moet ik dus niet doen.
Is dan een dun kabeltje met Votronic al voldoende?
Hymer S550, 1991
Re: Startaccu laden met zonnepaneel?
Als jij het zo hebt laad nu alleen jou startaccu op.
Wil je beide met de dynamo laden dan is er het volgende.
In feite moet je tussen de beide accus een dikke kabel doen met daartussen een cyrix relais.
De kabel van de + moet net zo dik zijn sls de min.
Jou lader kan gewoon aan de huishoudaccu blijven.
Is de huishoudaccu vol dan schakeld de cyrix en laad jou startaccu ook mee.
Als jou lader 2 uitgangen heeft kun je hiermee jou startaccu ook apart bijladen.
De dynamo laad dan alleen jou startaccu.
Wil je beide met de dynamo laden dan is er het volgende.
In feite moet je tussen de beide accus een dikke kabel doen met daartussen een cyrix relais.
De kabel van de + moet net zo dik zijn sls de min.
Jou lader kan gewoon aan de huishoudaccu blijven.
Is de huishoudaccu vol dan schakeld de cyrix en laad jou startaccu ook mee.
Als jou lader 2 uitgangen heeft kun je hiermee jou startaccu ook apart bijladen.
De dynamo laad dan alleen jou startaccu.
Re: Startaccu laden met zonnepaneel?
Dank je Raimon.
Waarom zou de vorige eigenaar dan beide min polen met elkaar verbonden hebben?
(zonnepanelen met regelaar zitten nu op hh accu)
En wat jij aangeeft, lijkt tegenstrijdig met wat Jos zegt. Die geeft aan dat het verbinden van beide accus met dikke kabels (de plussen en de ninnen) problemen kan geven..
Waarom zou de vorige eigenaar dan beide min polen met elkaar verbonden hebben?
(zonnepanelen met regelaar zitten nu op hh accu)
En wat jij aangeeft, lijkt tegenstrijdig met wat Jos zegt. Die geeft aan dat het verbinden van beide accus met dikke kabels (de plussen en de ninnen) problemen kan geven..
Hymer S550, 1991
Re: Startaccu laden met zonnepaneel?
wat ik zeg klopt, als de de plussen en de minnen verbonden zijn, dan zijn beide accu,s gekoppeld en worden dan zowel met starten als met hh gebruik gezamenlijk gebruikt.
normaal is dat er tussen beide accu,s een scheidings relais zit die bij stilstand van de motor de accu,s loskoppeld van elkaar , dat de minnen gekoppeld zijn is logisch dat zijn ze altijd, maar enkel met rijden mogen de plussen gekoppeld zijn en daar zorgt het scheidings relais voor, door bij draaiende motor de beide plussen te verbinden, en zo ervoor te zorgen dat beide accu,s geladen worden, als zijnde 1 grote accu .
als de motor niet draait verbreekt het scheidings relais de plussen weer, als nu bij stilstand de zon schijnt en je zonnepaneel stroom levert dan gaat die stroom naar de hh accu, en normaal gesproken niet naar de startaccu.
die votronic of alternatief zorgt er nu voor dat het mogelijk is dat een gedeelte van die zonnestroom ook naar de startaccu gaat en er geen stroom van de startaccu naar de hh accu kan gaan, enkel een beetje van de hh accu naar de startaccu is mogelijk, daar zorgt die diode voor, die is voor het 1-richting verkeer en dat er maar een beetje naar de startaccu gaat daar zorgt dat lampje in dat tekeningetje voor, die votronic gebruikt ook een diode en i.pv. dat lampje een z.g. p.t.c weerstand(positive temperatuur coefficient, hoe warmer hoe meer weerstand)
en Symer een goede raad, zoek iemand in de buurt die van dergelijke camperzaken weet en laat die eens kijken, want ten 1e zelf begrijp je er niet veel van lees ik, en om dan een goed beeld te vormen van hoe e.e.a bij jou precies zit is voor mij niet te doen op afstand, en daarom ook heel moeilijk een juist advies te geven .
niet dat ik je niet verder wil helpen,zeker wil ik dat wel, maar het is me nu nog steeds niet duidelijk hoe het precies zit, en dat is wel belangrijk voor een goede simpele oplossing.
jos
normaal is dat er tussen beide accu,s een scheidings relais zit die bij stilstand van de motor de accu,s loskoppeld van elkaar , dat de minnen gekoppeld zijn is logisch dat zijn ze altijd, maar enkel met rijden mogen de plussen gekoppeld zijn en daar zorgt het scheidings relais voor, door bij draaiende motor de beide plussen te verbinden, en zo ervoor te zorgen dat beide accu,s geladen worden, als zijnde 1 grote accu .
als de motor niet draait verbreekt het scheidings relais de plussen weer, als nu bij stilstand de zon schijnt en je zonnepaneel stroom levert dan gaat die stroom naar de hh accu, en normaal gesproken niet naar de startaccu.
die votronic of alternatief zorgt er nu voor dat het mogelijk is dat een gedeelte van die zonnestroom ook naar de startaccu gaat en er geen stroom van de startaccu naar de hh accu kan gaan, enkel een beetje van de hh accu naar de startaccu is mogelijk, daar zorgt die diode voor, die is voor het 1-richting verkeer en dat er maar een beetje naar de startaccu gaat daar zorgt dat lampje in dat tekeningetje voor, die votronic gebruikt ook een diode en i.pv. dat lampje een z.g. p.t.c weerstand(positive temperatuur coefficient, hoe warmer hoe meer weerstand)
en Symer een goede raad, zoek iemand in de buurt die van dergelijke camperzaken weet en laat die eens kijken, want ten 1e zelf begrijp je er niet veel van lees ik, en om dan een goed beeld te vormen van hoe e.e.a bij jou precies zit is voor mij niet te doen op afstand, en daarom ook heel moeilijk een juist advies te geven .
niet dat ik je niet verder wil helpen,zeker wil ik dat wel, maar het is me nu nog steeds niet duidelijk hoe het precies zit, en dat is wel belangrijk voor een goede simpele oplossing.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Startaccu laden met zonnepaneel?
De min moet verbonden zijn omdat je anders een soort zwevende spanning kan krijgen.Symer schreef: ↑ma 20 mei 2019, 16:06Dank je Raimon.
Waarom zou de vorige eigenaar dan beide min polen met elkaar verbonden hebben?
(zonnepanelen met regelaar zitten nu op hh accu)
En wat jij aangeeft, lijkt tegenstrijdig met wat Jos zegt. Die geeft aan dat het verbinden van beide accus met dikke kabels (de plussen en de ninnen) problemen kan geven..
Het kan dan fout gaan en als je pech hebt krijg je meer als 12V en dat risico wil je niet.
Als jij 2 verschillende soorten accu's hebt dan kan het uitmaken als je de plus ook doorverbind,
dit heeft te maken met verschillende laad spanningen.
Re: Startaccu laden met zonnepaneel?
Alweer bedankt Jos. En Raimon ook!
Ik weet dat ik voor jullie vrij voor de hand liggende vragen stel, en toch snap ik het redelijk hoor.
Mijn beschrijving in de vorige reactie klopt.
Minnen verbonden, plussen niet.
Alle huishoudelijke verbruikers op de hh accu, de regelaar van de zonnepanelen ook.
Beter kan ik het niet omschrijven
Toegegeven, de logica van alleen de minnen verbinden, ontgaat me. Wat levert dat op? (zwevende spanning is brug te ver voor mij.. maar blijkbaar is het goed zoals t nu is).
Ik zal er iemand naar laten kijken Jos, goed advies!
Lijkt erop dat het plaatsen van de Votronic tussen de plussen oplevert wat ik zoek: bijladen startaccu door zonnepanelen bij stilstand.
Omgekeerd, bij rijden hoeft de hh accu niet door dynamo geladen te worden. Levert geen meerwaarde, de zonnepanelen houden de hh accu al goed.
Ik weet dat ik voor jullie vrij voor de hand liggende vragen stel, en toch snap ik het redelijk hoor.
Mijn beschrijving in de vorige reactie klopt.
Minnen verbonden, plussen niet.
Alle huishoudelijke verbruikers op de hh accu, de regelaar van de zonnepanelen ook.
Beter kan ik het niet omschrijven
Toegegeven, de logica van alleen de minnen verbinden, ontgaat me. Wat levert dat op? (zwevende spanning is brug te ver voor mij.. maar blijkbaar is het goed zoals t nu is).
Ik zal er iemand naar laten kijken Jos, goed advies!
Lijkt erop dat het plaatsen van de Votronic tussen de plussen oplevert wat ik zoek: bijladen startaccu door zonnepanelen bij stilstand.
Omgekeerd, bij rijden hoeft de hh accu niet door dynamo geladen te worden. Levert geen meerwaarde, de zonnepanelen houden de hh accu al goed.
Laatst gewijzigd door Symer op ma 20 mei 2019, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer S550, 1991
Re: Startaccu laden met zonnepaneel?
daar is die votronic/dat tekeningetje speciaal voor bedoeld , en mss dat die persoon je duidelijk kan maken hoe en waar aan te sluiten, laat maar horen hoe het uitpakt.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Startaccu laden met zonnepaneel?
Veel dank, gaat goedkomen zo!
En je had het duidelijk omschreven hoor, met 2,5mm kabel de Votronic (of alt.) tussen beide pluspolen plaatsen, in richting: van hh accu naar startaccu, zoals op Votronic aangeduid.
Ik laat het nog weten.
Mvg Martijn
En je had het duidelijk omschreven hoor, met 2,5mm kabel de Votronic (of alt.) tussen beide pluspolen plaatsen, in richting: van hh accu naar startaccu, zoals op Votronic aangeduid.
Ik laat het nog weten.
Mvg Martijn
Hymer S550, 1991
Re: Startaccu laden met zonnepaneel?
succes
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Hoeveel volt moet een dynamo leveren?
Ik ben een beetje van alles aan het controleren bij mijn fiat ducato 3 liter bouwjaar 2008 en nu heb ik een voltmetertje in mijn sigarettenaansteker gestokenen daarbij kwam ik erachter dat als de motor loopt deze ongeveer 13.0 volt aangeeft en als de motor niet loopt het voltage dan ongeveer 12.6 volt is.
Kan iemand mij vertellen wat een dynamo normaal moet leveren voor deze auto want 13 volt lijkt mij weinig of zie ik dit verkeerd!
Kan iemand mij vertellen wat een dynamo normaal moet leveren voor deze auto want 13 volt lijkt mij weinig of zie ik dit verkeerd!