Nog een koelkast-op-gas vraagie

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 940
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Nog een koelkast-op-gas vraagie



Bericht door djurre1980 »

Ik heb al wat filmpjes en afbeeldingen gezien hoe ik de brander van mijn koelkast kan schoonmaken.
Mijn koelkast koelt niets op gas, doch ontsteekt hij direct en de vlam lijkt op het oog goed in het kijkglaasje.
Het ziet er bij mijn koelkast allemaal wat anders uit dan in de filmpjes/foto's.
Ik zie op de brander wel een schroefje zitten, maar als ik dat verwijder gebeurt er niks zo lijkt het.
Maar er zit ook best wat roest op dus misschien zit het wat vast.
Ook ligt los achter de koelkast een soort brander huls/huisje?
Reserve wellicht?

Hoe kan ik bij deze koelkast de brander reinigen?
En wat zou er meer aan de hand kunnen zijn dat hij niet koelt?

Dank!! :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 940
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Nog een koelkast op gas vraagie



Bericht door djurre1980 »

OK, de brander ging inderdaad los met het schroefje.
Ik kan nu zien dat de vlam op alle standen van de schakelaar van de koelkast hetzelfde is, een klein brandend blauw pitje, maar zeker geen vlam van 3 cm hoog zoals het volgens de beschrijving moet zijn.
Nu is dat langwerpige metalen buisje de sproeier volgens mij?
De sproeier die er nu in zit heeft drie metalen streepjes door het gedeelte waar de vlam uit komt, en de sproeier die los achter de koelkast ligt heeft die streepjes niet waardoor er dus een grotere vlam uit zou moeten komen?

Hoe zit dit?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8462
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Nog een koelkast op gas vraagie



Bericht door EasyBee »

Maak eerst de rookgasafvoer eens goed schoon.
Op de foto's hierboven is het onderste rooster geopend, maar er zal zeer waarschijnlijk ook een bovenrooster zijn, waar de warmte naar buiten kan. Tenzij je een schoorsteen op het dak hebt (minder waarschijnlijk).
Dat bovenrooster moet open. Rechts zie het rookgasuitlaatrooster van je pijp.
Afbeelding
.
Die uitlaat zit op de dikke in isolatiefolie gewikkelde pijp van jouw foto hierboven. Het rooster kan er af.
Afbeelding
.
Daar zit een terugslag pijp, die til je er uit.
Afbeelding
.
Dan kun je in de rookgasafvoer kijken.
Afbeelding
.
Normaal hangt daar een metalen ding in met een gewelfde vorm. Dat ding noemen we de wokkel, naar dat zoutje.
Afbeelding
.
Haal die wokkel er uit en maak de pijp en de wokkel goed schoon.
Zet de hele handel weer in elkaar. Als het goed is, kan de warmte nu weer goed weg en koelt je koelkast weer.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Nog een koelkast op gas vraagie



Bericht door bertt »

Je sproeier zit trouwens in de leiding die aan je brander vast zit, maar daar moet je wel voorzichtig mee om gaan. Er zit een gaatje in wat niet groter en niet kleiner gemaakt mag worden. Bij een te grote vlam, koelt de koelkast ook niet goed, te klein spreekt ook vanzelf.
Als je hem er uit haal door de leiding van de brander los te halen, zit ie los in de brander aan het eind van de leiding die in de brander zit.
Schoonmaken, heel voorzichtig met een slap koper draadje uit een slap elektrasnoer. Let op, weer goed om er in, anders druk je hem plat.
Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 940
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Nog een koelkast op gas vraagie



Bericht door djurre1980 »

Oke ik kan hiermee ff verder.
Ik heb een apart klein metalen roostertje waar de schoorsteen achter zit.
Er komt wel warmte uit, wordt dat heel heet of gewoon warm wat eruit komt?
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Nog een koelkast op gas vraagie



Bericht door isoplus »

Dat buisje dat los achter de brander lag mag je wel weggooien, dat heeft iemand aangepast door het gedeelte waar de gleuven zaten eruit te vijlen.
Waarschijnlijk in de hoop dat de brander dan feller zou gaan branden, het tegendeel is waar het is eerder gevaarlijk omdat je terugslag van de vlam in de pijp kan krijgen.
De vlam gaat dan branden direct na de sproeier en je kan zelf dan wel voorstellen dat dat verkeerd af gaat lopen, dus vernietigen dat stukje blik.
Waarschijnlijk is de sproeier nog niet vaak schoongemaakt zo te zien, dus zie dat je dat los krijgt en maak het ding voorzichtig schoon.
Als dan ook nog de schoorsteen schoon is zal het ding waarachtig wel koelen.
Doet het ding het nu ook niet op 220 en 12 volt dan is er iets anders aan de hand met de koelunit.
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 940
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Nog een koelkast op gas vraagie



Bericht door djurre1980 »

Goed, wokkel in de schoorsteen gevonden en eruit gehaald, zag er eigenlijk schoon uit.
Toch ff schoon gemaakt en wokkel ff aantal keer op en neer gehaald in de schoorsteen.
Daarna brander nog ff schoon geblazen, met mn mond :lol3: ik heb geen perslucht in de buurt.
Alles weer in elkaar (kinderlijk simpel) en 'm weer ontstoken.
Het vriesvak wordt nu wel goed koud, dus dan lijkt me dat de koelkast ook koud zal worden toch?
Hoe zit het met die standen, ik heb min, mid en max.
Is het net als bij het 220v gedeelte zo dat je 'm op min zet als het heet is en op max als het koud is?
Of gewoon op max als het heet is?

Bedankt alvast camper vrienden.
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Nog een koelkast op gas vraagie



Bericht door isoplus »

Begin het is op midden, en als dat werkt laat je hem mooi zo staan.
Als het vriesvak koud wordt komt de rest vanzelf, succes.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Nog een koelkast op gas vraagie



Bericht door ducati 900 »

Het kan ook gebeuren dat je vriesvak flink koud wordt terwijl het in de koelkast te warn blijft.
In dat geval het koellichaam (de alu vinnen onder het vriesvak) loshalen,
goed schoonmaken aan de achterkant en ook de buis en met geleidende pasta weer monteren.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 940
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Nog een koelkast op gas vraagie



Bericht door djurre1980 »

Hoi!

Als het vriesgedeelte koud wordt maar koelgedeelte niet op gas zou dat ook op 220v moeten zijn denk ik?
Op 220v koelt hij prima dus ik heb hoop.
Koelgedeelte voelde al kouder aan en zit condens op.
Vriesvak is steenkoud.
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Nog een koelkast-op-gas vraagie



Bericht door myway »

Lekker toch al die goed bedoelde opmerkingen
Het pijpje is de branderbuis en aan die losse heeft niemand zitten vijlen, die is gewoon weggeroest en dan brandt hij niet meer goed.
Bij deze brander zit er een messing sproeier waar de branderbuis overheen zit.
Wil je daar bij komen moet de brander uit elkaar en dat zou ik maar niet meer proberen, dan valt de boel uit elkaar en wordt het lastig om de zaak nog vast te krijgen.
Van deze branders zijn geen onderdelen meer leverbaar.
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Nog een koelkast-op-gas vraagie



Bericht door isoplus »

De vraag was of het losse buisje een reserve was.
Geveild of verbrand, mijn advies was het ding weg te gooien, dat is niet goed bedoeld maar dringend. :cheers:
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2149
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Nog een koelkast-op-gas vraagie



Bericht door jaap van duijn »

@djurre1980

Bedenk dat je vriesvak stukken kleiner is als je koelvak en zal dus beter en vlugger op temperatuur zijn.
Bedenk ook dat een koelvak/kast het best zijn koude vast houd met gevulde ruimte.
De spullen waarmee je de ruimte vult houden de koude vast "zit er helemaal in".
Bij een lege kast ben je alleen lucht aan het koud maken en doe je een deur open dan is die lucht direct weer aan omgeving temperatuur en moet de kast weer vol aan de bak om op gewenste temperatuur te komen.
Bijna 40 jaar met caravans en campers onder weg geweest, nooit geen problemen met "gevulde kast", ook deden we bij eerste vulling de spullen vanuit de thuis koelkast, in de caravan of camper koelkast.
Hoe kom ik aan die wijsheid, door als machinist op koel en vries schepen te varen in mijn jonge jaren op de Kemphaan geleerd na de zeevaart school en nadien op de Poolster van Muller Batavier. Beste voor ons was "volle ruimen" meest eenvoudig op precise temperatuur te houden.
Oja in de echte zomer zet je regelaar niet op maximaal, maar op halve stand meestal beste profeit, wij hebben niet anders bereikt als goede temperatuur en geen extra koelfan ingebouwd achter de koelkast, waar veel caravanners helemaal weg van zijn met aan/uit regeling en weet ik het.
Zijn we geen bier of wijn drinkers, als de kleinkinderen mee zijn dan hebben we een koelbox met koude elementen uit vries vak, daar staat de Wicky of wat ook in en hoeven ze niet steeds in de koelkast - scheelt ook een jas natuurlijk.
Verder goed onderhoud door U zelf of bij twijfel (neem geen risico met gas) door de vakman staat en valt alles mee.

groeten Jaap van Duijn.
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 940
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Nog een koelkast-op-gas vraagie



Bericht door djurre1980 »

Je hebt helemaal gelijk Jaap.

Ik heb vannacht de koelkast op gas aan laten staan.
Best eng want ik heb het ding nog nooit op gas laten werken en het blijft oude meuk :crazy:
In ieder geval, vanochtend in de koelkast gekeken, en die was ondanks dat hij leeg is tot 3 graden gekoeld.
In het vriesvakje was een mooi laagje ijs aanwezig.
In de camper was het 18 graden.
Hoopvolle waarden lijkt me.
Ik zal het heel zooitje nog eens uit elkaar halen en met perslucht schoonmaken voor de zekerheid, en dan maar eens proberen in de zomervakantie.

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie