Meetapparatuur die men gebruikt

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Camper_01

Meetapparatuur die men gebruikt



Bericht door Camper_01 »

Over het algemeen heeft Kampo gelijk met betrekking tot de meetapparatuur die gebruikt wordt.
Er zijn op dit forum mensen die beroepshalve gebruikers zijn van echte professionele apparatuur.
Het maakt voor deze discussie niet uit wat hun opleiding of werkzaamheden zijn.
Ook zijn er op dit forum lezers die uit hobby het doen en er met vaak simpele "testers" oplossingen
bedenken waar een pro lang niet altijd aan denkt.
Velen zullen het wel niet eens met mij zijn, maar dat brengt leven in de brouwerij.
Ik bedank Kampo voor zijn opmerkingen.

"Waar Hoofdoorman/Camper01 het over hebben is een interessante discussie.
Doe ik graag aan mee want kennis opbouwen doe je door zaken uit te zoeken en met elkaar te bespreken.
Daarbij gaat het hier over miere...euken en waardes achter de komma.
Nuanceer sommige uitspraken en bekijk ze in de context.
Tussendoor wordt eens onnodig of verkeerd gebruld wat dan weer leuk is op een forum :-B
Vergeet het voor de rest."
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Meetapparatuur die men gebruikt



Bericht door Kroppie »

ik gebruik voor het algemene meetwerk een gewone goedkope huis tuin en keuken multi meter, wil ik dingen echt weten dan gebruik ik daar mijn fluke 375 meter voor, word niet veel gebruikt want dat goedkope ding wijkt niet veel af.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op ma 20 mei 2019, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Becosemsaida
Berichten: 206
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 12:54
Locatie: Portugal

Re: Meetapparatuur die men gebruikt



Bericht door Becosemsaida »

Om het goed te kunnen doe heb je toch goede dingen nodig. Er zijn een hoop low-budget meters die goed werken en aangezien de meeste het als hobby doen heb je niet zo'n DURE meter nodig.

Hier gebruik ik voor de metingen een Fluke en heb een A meter (AC/DC) van een raar merk die wel gecalibreerd is, was goedkoop.

Voor de rest: een test pennetje met lampje kan je zelf maken, +/- inidicatie zit op iedere multi-meter tegenwoordig.

Vind het toch belangrijker dat als je aan dingen gaat werken dat je weet wat je aan het doen bent, schema er bij of weten hoe het zit is al de helft van je werk. Er zit een hoop bedrading in een camper en schemas kan je hier (niet alleen) vinden, er is natuurlijk altijd wel iemand die ze in pdf formaat heb en ze je sturen.

Beco
Becosemsaida

Hymer B644, 1994
Camper_01

Re: Meetapparatuur die men gebruikt



Bericht door Camper_01 »

Volkomen gelijk. Fluke heeft ook low budget meters en ook zeer kostbare. Maar met een gezond boeren verstand kan men veel zaken oplossen. Er zijn natuurlijk altijd extreme dingen waarvoor men om tot een oplossing te komen wel de medewerking van de fabrikant of ontwikkelaar nodig heeft.
Er zijn ook verre oosten producten die men kan gebruiken. Maar in de ontwikkeling en in de productie gebruikt men meestal andere producten.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Meetapparatuur die men gebruikt



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik meet thuis met een Fluke 83.
Ja, het enige apparaat zowat welke ik, na gebruik, weer keurig opberg in zijn doos en in de kast leg.

Verder zwerven er allerlei multimeters rond van goedkopere uitgaves omdat ik het zonde vind van mijn Fluke om die mee te sjouwen. Maar zo heb je dus ook weinig plezier van dat ding.
Ik zie dan net dat de 83 nu reeds over de 550 euro kost. Dat is absurd veel geld voor dat apparaat, vind ik. Zeker omdat ik altijd last heb om het display toonbaar te krijgen omdat die koolstofstrippen tussen de print en display geen goed contact maken.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Camper_01

Re: Meetapparatuur die men gebruikt



Bericht door Camper_01 »

Een probleem van de jaren 80 met de Fluke 21 series. Verder nooit geen problemen meer gehad. In de loop der jaren zeker meer dan 100 Fluke meters aangeschaft voor mijn bedrijven.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Meetapparatuur die men gebruikt



Bericht door kampo »

Voor in de camper te laten liggen is het bij mij ook geen Fluke !
Het laat me er aan denken dat ik de accu eens moet gaan wissellen.
Ik heb ook wel meerdere testers in gebruik.
Het voordeel van de Fluke's is dat ze lang meegaan.
Ik denk dat er een paar bij zijn die over de 20 jaar gaan en nog steeds werken.
En vergeet niet dat je vroeger echt niet zo veel keuze had als nu.
Vandaag koop je makkelijker in functie van het gebruik.
Je hebt veel meer verscheidene tools als vroeger. Je koopt nu zelfs wat je niet nodig hebt :mrgreen:
De verleiding is groot. Digitale stethoscoop, USB camera, Infrarood camera, allerhande automotive setjes enz enz
Maar er zijn grenzen. Een tester uit de Action ga je mij niet zien gebruiken :-B


Fotos
De eerste IR camera kostte bijna 3000 €.
De GSM Plug in kocht ik 2 jaar geleden voor 199 € (mijn eigen kerst cadeau) :-B

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Meetapparatuur die men gebruikt



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op ma 30 okt 2023, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Meetapparatuur die men gebruikt



Bericht door johan1950 »

Thuis meestal een 20 jaar oude Fluke 8024A en in de camper ligt een Aldi multimeter.
Wat ik met deze meters niet kan meten heb ik toch geen verstand van en is dus niet interessant.
Johan en Ina Gols
PE1OPQ Theo
Berichten: 4576
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Meetapparatuur die men gebruikt



Bericht door PE1OPQ Theo »

Das een mooie vraag, :bow:
De vraag is of je begrijpt wat je ziet op de meter?
Dan is de meter zelf niet zo interessant meer.
Maar ik denk, dat ook voor een leek, de waarde begrijpelijk is te zien.
Voor mij zou de idealer multi meter, maar een paar standen moeten hebben.
Spanning stroom en weerstand.
De gebruiker moet zich niet druk moeten maken over wissel of gelijkstroom.
Laat staan over de verhouding van weerstand.
En ja, daar is veel in te koop, ook in de mag geen geld kosten meters.
Dat iets niet correct meet, ja en wie vraagt om de 1 op honderdste afwijking op je meting?
Niemand.

Theo
Camper_01

Re: Meetapparatuur die men gebruikt



Bericht door Camper_01 »

johan1950 schreef:
vr 17 mei 2019, 22:31
Thuis meestal een 20 jaar oude Fluke 8024A en in de camper ligt een Aldi multimeter.
Wat ik met deze meters niet kan meten heb ik toch geen verstand van en is dus niet interessant.
Ik neem aan dat U alleen wilt meten of ergens 12 volt aanwezig is of dat er een zekering defect is. Perfect dit kan met enige goedkope Aldi of Ali ze meter
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Meetapparatuur die men gebruikt



Bericht door johan1950 »

Ik meet wel iets meer, anders zou ik mijn arduino schakelingen niet aan de praat krijgen, maar dit gaat perfect met mijn huidige apparatuur. :thumbup:
Johan en Ina Gols
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Meetapparatuur die men gebruikt



Bericht door seth_space »

Voor professioneel gebruik zul je sneller topmerken zoals , Metrel, Fluke, Metrix of Flir nemen. Dat is natuurlijk wel overkill voor de handige doe het zelver die reeds voor een paar tientjes een prima apparaat heeft. (overigens de Fluke 15B heb je ook al voor rond de 80 euro)

Voor mensen die dagelijks met dit soort apparaten werken zijn die dure topmerken dan ook de meeste geschikste keuze. Voor die enkele keer dat wat standaard waardes gelezen moeten worden voldoet vrijwel elke multimeter.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Camper_01

Re: Meetapparatuur die men gebruikt



Bericht door Camper_01 »

Met normaal gereedschap is dat ook zo. Vroeger kocht men Belzer, Dowidat, Baco, Stahlwelle, Zweeds gereedschap en vandaag bijna alleen nog van merken uit het verre oosten. Ook uiteraard merken van Europees fabrikaat waarop men een label heeft geplakt zodat men dit bijna niet kan vaststellen.
Hebben hier zelf ook eens de fout gemaakt door een grote gereedschaps kist te vervangen door een Chinees, maar dat is nu dan weer vervangen door echt gereedschap.

PS: ik heb zeker nog wat merken vergeten.
Plaats reactie