Kan niet kiezen: zonnepanelen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Texis
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 27 mar 2017, 20:54
Locatie: gem.Westerkwartier

Kan niet kiezen: zonnepanelen



Bericht door Texis »

Op mijn camper heb ik een ruimte van131cm bij 164cm ter beschikking voor zonnepanelen.
Daar wil zoveel mogelijk Wp op voor donkerweer en eventueel dieselkachel
Ik vond 110Wp van 119x51cm bij Tiger Makkum. Daar passen er 3 stuks(330Wp) van op met Jos zn K2 railsysteem.Geen merk bekend.
Ook vond ik panelen van plm 300Wp 164cmx992 van bijvoorbeeld C sun en dit is wel een courante maat..Zomers is dat power zat.

Ik zoek niet direct het allergoedkoopste paneel.Maar zoek betrouwbaarheid en een hoog rendement van mijn oppervlakte. Waarbij prijs natuurlijk van belang is. Maar niet als eerste.Mocht ik te weinig vermogen hebben dan heb ik nog een plek van 122cm bij 80cm waar ik eventueel nog 1 paneel bij kan leggen van plm 110Wp. Daar moet de Victron mppt op voorbereid zijn.
Ik heb nu zoveel gedachten dat ik het al enige tijd niet helder meer zie..
Zijn er mensen die hier een duidelijk beeld van krijgen en mij hun invalshoek kunnen vertellen?Heb hier al
veeel info gevonden!Waarvoor grote DANK !!
Ik twijfel een beetje aan de 3 losse panelen en hun betrouwbaarheid, 51cm is een rare maat en alleen bij Tiger te koop?
En misschien weet u nog een ander betaalbaar paneel met hoge prestatie bij bewolkt weer...(hoe vind je die)
Bedankt voor uw aandacht met vr gr ben
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: kan niet kiezen zonnepanelen



Bericht door appellover »

Bekend merk “ Jos K2 railsysteem”
Dacht dat Jos met pensioen was .




Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: kan niet kiezen zonnepanelen



Bericht door AadenAnke »

Is je accu pakket groot genoeg om zoveel op te nemen? Met andere woorden kan je de stroom die je opwekt ook opslaan.

Gr. Aad
Texis
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 27 mar 2017, 20:54
Locatie: gem.Westerkwartier

Re: kan niet kiezen zonnepanelen



Bericht door Texis »

@ Appellover;
Jos zit nog in het K2 promotie team...

@AadenAnneke
2xVarta LA95ah agm accu`s zou wel meer willen maar gewicht is ook een item....
En LiFePo is mij nog te duur en te riskant met defect.

gr ben
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

kan niet kiezen zonnepanelen



Bericht door appellover »

Ik heb 400 watt op dak met 2 x 80amp agm.Met volle zon is het te veel ,maar als het bewolkt is ,is het heel fijn .
Regelaar regelt het toch ?



Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: kan niet kiezen zonnepanelen



Bericht door Aloys »

Met een beetje mooi weer hebben mijn 2 x 100Wp-panelen de 230Ah AGM-accu rond de middag al weer vol!
Met ruim 300Wp en 2 x 95Ah ben je dus nóg eerder klaar. Op zonnige dagen liggen die panelen er dan echt voor
Jan-met-de-korte-achternaam op, want je kunt die stroom niet opslaan.
In de winter, dan heb je er wel profijt van, gesteld dat je elke ochtend de panelen weer sneeuwvrij maakt! :D
En bij slecht en bewolkt weer.

Overigens hebben wij ook een dieselkachel, een compressorkoelkast én een kortegolfzender die 22A stroom
kan trekken. In de winter komen we wel eens tekort, wanneer we een dag of wat vrij staan en niet rijden.
Maar dan gaan we een nachtje naar een camperplaats mét stroom, dan is de accu weer vol.

Ik zou gaan voor die 3 x 110Wp omdat ze toch goedkoop zijn. En onder het motto: beter mee verlegen zitten
dan om verlegen zitten!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: kan niet kiezen zonnepanelen



Bericht door AadenAnke »

Ik zelf heb 115watt paneel en een 100AH accu. In een paar rond een uur 11 in de ochtend zit de accu eigenlijk altijd weer op 100% dus bij uitbreiding zal ik eerst accu's moet plaatsen om het nut te laten hebben. Inventariseren wat je gebruikt en dan beslissen wat je nodig hebt lijkt mij de juiste volgorde.

Gr. Aad
timmermc
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 08 mei 2019, 11:54
Locatie: Oostende

Re: kan niet kiezen zonnepanelen



Bericht door timmermc »

Ga in elk geval voor een hoog voltage paneel als je toch ruimte hebt, doe je alleen maar voordeel mee in dagen van lage lichtopbrengst.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Kan niet kiezen: zonnepanelen



Bericht door appellover »

Het is voor ieder verschillend ,wij camperen hele jaar .
Winter in Algarve en Costa’s .
Dealer in Valencia waar ik camper nieuw kocht vond 100 w. paneel ruim voldoende ,hij bedoelde zomers denk ik.
In de winter veel te weinig ,lage zon ,weinig zonuren,vroeg donker dus meer binnen ,meer tv,dieselkachel.
Dus moest steeds naar camping om te laden ,nu 2x 150 watt erbij en geen stroomtekort meer.
Als je alleen zomers campert kun je met veel minder watt toe.

( Aloys ,heb in afgelopen 17 jaar overwinteren 1 keer sneeuw gehad in Motril ,heel bijzonder daar ,was om 10 uur weer weggedooid.)


Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: kan niet kiezen zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

Texis schreef:
vr 17 mei 2019, 14:52
@ Appellover;
Jos zit nog in het K2 promotie team

gr ben
voor een goed begrip , ik zit in geen enkel promotie team en vertel enkel over mijn eigen ervaringen met dat systeem, en het klopt dat ik met pensioen ben, al 16 jaar, en zakelijke beslommeringen zijn mij vreemd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: kan niet kiezen zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

timmermc schreef:
vr 17 mei 2019, 15:16
Ga in elk geval voor een hoog voltage paneel als je toch ruimte hebt, doe je alleen maar voordeel mee in dagen van lage lichtopbrengst.
ik heb hier nog 8 panelen met een hoog voltage, open spanning Voc 427 volt, Vmp 370volt, hoog genoeg? :D , je hebt wel veel ruimte nodig panelen zijn 3,5 meter bij 45 cm! :thumbdown:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Kan niet kiezen: zonnepanelen



Bericht door Aloys »

appellover schreef:
vr 17 mei 2019, 15:18
(Aloys, heb in afgelopen 17 jaar overwinteren 1 keer sneeuw gehad in Motril, heel bijzonder daar,was om 10 uur weer weggedooid.)
Ha Ron, maar ik ben geen overwinteraar, wij gaan (soms) skiën in de Alpen. En daar kan er 's ochtends
zomaar een dikke laag sneeuw op je zonnepanelen liggen! :D

Vrij staan in de winter, dán komen die zonnepanelen wel van pas!

Afbeelding
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Kan niet kiezen: zonnepanelen



Bericht door appellover »

Sorry Jos,was beetje dollen hoor ,kon het als geboren Amsterdammer niet laten.
Weet het niet zeker maar K2 is geloof ik een meidengroep,
verwacht niet je daar promotor van bent.
( ben van 1947 en sinds 2002 met pensioen)



Met vriendelijke groet
Ron

#doeslief.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Kan niet kiezen: zonnepanelen



Bericht door appellover »

Mooiste wat er is ,skiën.Hebben we 25 jaar gedaan maar nooit met camper ,ben er nu te oud voor ,alles aan de kinderen gegeven.
Als ik het op tv zie krijg ik nog tranen in mijn ogen ,s’morgens als eerste over het ribfluweel ,echt kikken.




Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Plaats reactie