krukasmoer Peugeot J5 u25/673
krukasmoer Peugeot J5 u25/673
Na al een hele tijd meelezen op dit forum, stuit ik nu toch op een probleem bij mijn (restauratie) camper waarvan ik niet weet hoe het op te lossen.
Ik moet dus de distributie vervangen wat op zich niet zo heel lastig zou moeten zijn, echter ik krijg met geen mogelijkheid de
krukasmoer los. Het gaat dus over het blok met de stuurbekrachtiging er op. Heb al verschillende manieren geprobeerd, ook de "brute"
manier met een sleutel fixeren en dan de startmotor gebruiken om hem te lossen. Maar ook daarmee komt hij niet los.
Na een keer de startmotor de laten gaan vliegt de sleutel er ook steeds af. Durf die manier ook niet vaak te doen, ivm. eventuele beschadiging
van de startmotor.
Heeft er nog iemand een idee?
Gr.,
Jeroen
Ik moet dus de distributie vervangen wat op zich niet zo heel lastig zou moeten zijn, echter ik krijg met geen mogelijkheid de
krukasmoer los. Het gaat dus over het blok met de stuurbekrachtiging er op. Heb al verschillende manieren geprobeerd, ook de "brute"
manier met een sleutel fixeren en dan de startmotor gebruiken om hem te lossen. Maar ook daarmee komt hij niet los.
Na een keer de startmotor de laten gaan vliegt de sleutel er ook steeds af. Durf die manier ook niet vaak te doen, ivm. eventuele beschadiging
van de startmotor.
Heeft er nog iemand een idee?
Gr.,
Jeroen
Re: krukas moer peugeot j5 u25/673
die moer kan idd erg vast zitten, wat ik wel eens deed is de moer goed warm warm maken, niet met een brander want dan stook je omgeving ook stuk, maar met de brander een dik stuk ijzer roodheet stoken en dan met een tang het hete ijzer op de moer houden, en als de moer warm is, dan een sleutel er op en de startmotor bedienen met korte tikken.
bedenk wel dat die moer ook weer goed vast moet want anders loopt ie los, als je vanaf de wielkant kijkt draait de krukas rechts om, en op die moer zit dus wel de poelie voor de stuurbekrachtigings pomp aandrijving.!!
jos
bedenk wel dat die moer ook weer goed vast moet want anders loopt ie los, als je vanaf de wielkant kijkt draait de krukas rechts om, en op die moer zit dus wel de poelie voor de stuurbekrachtigings pomp aandrijving.!!
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: krukas moer peugeot j5 u25/673
Met een doksleutel, dat is een hamer en een beitel. ik weet niet of er ruimte voor is en je offert dan de moer op.
Je slaat een keep op een hoek van de moer en slaat in die keep met een zware hamer en een botte beitel de moer verder los, dat werkt altijd wel omdat de moer opgerekt wordt of uiteindelijk splijt.
Draai je wel in de goede richting?
Nog een manier is de moer warm stoken en de krukas koelen, een link klusje in verband met brandgevaar maar ook dat werk meestal wel.
Je slaat een keep op een hoek van de moer en slaat in die keep met een zware hamer en een botte beitel de moer verder los, dat werkt altijd wel omdat de moer opgerekt wordt of uiteindelijk splijt.
Draai je wel in de goede richting?
Nog een manier is de moer warm stoken en de krukas koelen, een link klusje in verband met brandgevaar maar ook dat werk meestal wel.
Re: krukas moer peugeot j5 u25/673
maar die moer niet opofferen want die zijn niet te vinden , die moer is 1 geheel met de opname voor de poelie, enige alternatief is , zo,n moer zelf maken, maar daar heb je een draai en freesbank voor nodig.
wat ook nog kan , is een ringslag sleutel, een heel stevige ringsleutel met een kop erop waar je met een stevige zware hamer op slaat.
https://www.vergelijk.nl/klussen/r/gedo ... m_62964629
en de draad is gewoon rechtse draad , dus linksom los
wat ook nog kan , is een ringslag sleutel, een heel stevige ringsleutel met een kop erop waar je met een stevige zware hamer op slaat.
https://www.vergelijk.nl/klussen/r/gedo ... m_62964629
en de draad is gewoon rechtse draad , dus linksom los
Laatst gewijzigd door Kroppie op vr 17 mei 2019, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: krukas moer peugeot j5 u25/673
Bedankt voor je reactie Jos, de moer is gewone draad toch? Dus linksom er af (tegen de klok in, zeg maar)?
Re: krukas moer peugeot j5 u25/673
gewone rechtse draad , dus linksom tegen de klok in is los, of jij moet een andere klok hebben
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- pepon
- Berichten: 2436
- Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
- Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
- Contacteer:
Re: krukas moer peugeot j5 u25/673
Met een sleutelverlenger.
Maakte ze vroeger zelf, weet niet of ze te koop zijn.
Of laten schrikken met twee hamers.
Een tegen de ene hoek en een klap op de andere.
Groet, Ron.
Maakte ze vroeger zelf, weet niet of ze te koop zijn.
Of laten schrikken met twee hamers.
Een tegen de ene hoek en een klap op de andere.
Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Re: krukas moer peugeot j5 u25/673
er is wel weinig ruimte om wat te doen.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: krukas moer peugeot j5 u25/673
Zou hij met loctite vast kunnen zitten? Tenminste dat lees ik af en toe op het forum. Zie er namelijk geen sporen van.
Normaliter moet je dat toch wel ergens zien is mijn ervaring. Het is ook gewoon rechte draad toch? Dus het deel van de krukas waar
hij op zit loopt niet conisch?
Normaliter moet je dat toch wel ergens zien is mijn ervaring. Het is ook gewoon rechte draad toch? Dus het deel van de krukas waar
hij op zit loopt niet conisch?
Re: krukas moer peugeot j5 u25/673
nee, is gewone draad (m26x1,5) en niet conisch, hebben ze ooit loctite gebruikt, gebruik dan warmte(hitte) , dan gaat loctite stuk.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: krukasmoer Peugeot J5 u25/673
en mocht de moer per ongeluk sneuvelen, ik heb ooit een een paar sets met poelie gemaakt , heb nog 2 sets gevonden dus geen paniek.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15365
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: krukasmoer Peugeot J5 u25/673
Als hij dus nog rijd, dan maar even langs een Truckgarage. Met een lang verlengstuk kunnen ze er toch zo bij?
Even lossen en vast.
Wij hadden voor de oudere Honda auto's ongeveer zoiets als het plaatje.
Moest wel de startmotor er uit.
Zette je dus de tandkrans van de krukas vast.
Even lossen en vast.
Wij hadden voor de oudere Honda auto's ongeveer zoiets als het plaatje.
Moest wel de startmotor er uit.
Zette je dus de tandkrans van de krukas vast.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.