Ducato x250 3.0 hoog stationair toerental

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Borinoco
Berichten: 435
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 15:56
Locatie: Noord-Brabant

Ducato x250 3.0 hoog stationair toerental



Bericht door Borinoco »

wij zijn in het bezit van een fiat ducato x250 uit 2008 met 3.0 liter motor en sinds een tijdje loopt de motor na zo'n 20-30 minuten te hebben gereden ongeveer 1200 rpm toeren als hij stationair loopt.
Schakel ik de motor uit en start ik hem daarna gelijk weer dan loopt de motor weer het normale stationaire toerental.

Heeft iemand dit toevallig ook wel eens ervaring mee gehad en kan iemand mij vertellen waar dit aan kan liggen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ducato x250 3.0 hoog stationair toerental



Bericht door Kroppie »

leidingen van en naar de egr klep, nazien op lek en/of vervuiling/verstopping, ook egr klep zelf kan een oorzaak zijn .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Borinoco
Berichten: 435
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 15:56
Locatie: Noord-Brabant

Re: Ducato x250 3.0 hoog stationair toerental



Bericht door Borinoco »

Ik zal de leidingen eens nakijken op lekkages en dergelijke, de egr klep zelf is zo'n 2 jaar geleden vernieuwd.
pwhooftman
Berichten: 1825
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Ducato x250 3.0 hoog stationair toerental



Bericht door pwhooftman »

Kroppie schreef:
do 16 mei 2019, 20:26
leidingen van en naar de egr klep, nazien op lek en/of vervuiling/verstopping, ook egr klep zelf kan een oorzaak zijn .

jos
Ik heb mijn leiding naar de egr bewust geblokkeerd, maar na 3000 km nog steeds geen hoger stationair toerental. Ducato x250 2.3 uit 2007
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9168
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Ducato x250 3.0 hoog stationair toerental



Bericht door gjvonk »

Dynamo die in- en afschakelt? Ik heb ooit eens een defecte dynamo gehad bij 105.000 km met onze Ducato x250 2.3 uit 2007: liep meteen stationair 1.200 tpm. Het dynamo lampje bleef toen wel continue branden.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
vwdokter
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 08 okt 2014, 20:49

Re: Ducato x250 3.0 hoog stationair toerental



Bericht door vwdokter »

massakabel.jpg
massakabel.jpg (39.07 KiB) 900 keer bekeken
Massa kabel/ aansluitingen, chassis en versnellingsbak stuk/ vervuild.
Massa kabeltje zit ongeveer achter je luchtfilter op de versnellingsbaksteun en het chassis direct daarnaast.

Er word door een slechte massa verbinding tussen motor en chassis een te lage laadspanning gemeten waardoor de ecm motorcomputer het motortoerental gaat verhogen om de laadspanning weer omhoog te krijgen.

Kun je ook dmv een startkabel aan de motor en chassis te maken controleren, bij een goede verbinding zou het motortoerental normaal moeten blijven.

Massa punten dan even goed schoonmaken en een nieuw massa stripje maken er tussen zetten. :thumbup:
Borinoco
Berichten: 435
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 15:56
Locatie: Noord-Brabant

Re: Ducato x250 3.0 hoog stationair toerental



Bericht door Borinoco »

Hallo Gj Vonk, ik had ergens al iets gelezen over een slechte dynamo, alleen brandt er bij mij geen lampje dus ga ik daar niet van uit, en vwdokter ik zal ook eens gaan kijken naar het massa punt of dat geoxideert is of iets dergelijks.
Ik heb ook wel eens dat als ik het contact omdraai om de motor te starten, de startmotor niet ronddraait en een zachte klik geeft maar als ik daarna weer het contact omdraai dan start hij wel.
Afgelopen week bij de apk keuring bij de fiat garage zei de keurmeester dat ik daarvoor ook eens moet kijken naar de massa aansluiting onder de auto die naar de startmoter loopt en hij zei mij om er een extra massakabel bij te leggen!
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9168
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Ducato x250 3.0 hoog stationair toerental



Bericht door gjvonk »

Kijk dan alle massa aansluitingen na, ook die aan de accupool van de startaccu zelf...

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Plaats reactie