Ellende met lekkage Peugeot J5

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
bas_noord
Berichten: 510
Lid geworden op: di 27 dec 2011, 9:20

Ellende met lekkage Peugeot J5



Bericht door bas_noord »

Vandaag weer eens een dagje geklust aan een J5. Dit keer lekkage aan de versnellingsbak bij de linker aandrijfas. Verleden jaar is deze bak "gereviseerd" gekocht. Na montage gelijk lekkage aan de rechteras. Daar bleek de keerring totaal verkeerd te zijn gemonteerd. Met enige overredings kracht is deze toen onder coulance vervangen. Na de winter bleek dat nu achter de linkerzijde sporen van lekkage te vertonen. Uiteraard kon er nu geen beroep meer worden gedaan op enige garantie/coulance van het revisie bedrijf. Vandaag de zooi op de brug en begonnen met demontage van as. Nou dat ging wonderbaarlijk vlot maar dat was meer geluk dan wijsheid, want de borgring waar de as mee geborgd zit was flink mishandeld bij (denk ik) bij de montage. Wat verder op viel was de keerring die te diep lag en de grote hoeveelheid kit die rond het huis waar de keerring in zit. Dus dan het hele huis er maar af. Uiteraard behoedzaam want daar zitten de afstelringen van het differentieel gelijk achter. Nou de reden van de lekkage was overduidelijk want de o-ring die zorgt voor de afdichting van het huis in het differentieel miste voor ruim 50% (!), vandaar dus de hoeveel kit. Bovendien was het deksel behoorlijk beschadigd. Nou hebben we hier nog een vrijwel complete bak liggen dus daar het deksel en o-ring vanaf gehaald. De ring was ook niet meer helemaal fris dus hebben we de sponning iets opgevuld zodat de o-ring weer vlees had om af te dichten. Alles weer netjes gemonteerd, as voorzien van nieuwe borgveer. Zojuist effe op en neer naar Den Oever geweest en alles lijkt dicht..

De revisie van de bak laat duidelijk te wensen over Afbeelding

Nu nog uitvogelen wat de exacte maat van die O-ring is en kijken of daar is aan te komen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
umpie30
Berichten: 998
Lid geworden op: do 20 apr 2006, 19:47
Locatie: overijssel

Re: Ellende met



Bericht door umpie30 »

Onderdeelnummer fiat 9611060180
Is volgens eper nog gewoon leverbaar
Gebruikersavatar
bas_noord
Berichten: 510
Lid geworden op: di 27 dec 2011, 9:20

Re: Ellende met



Bericht door bas_noord »

umpie30 schreef:Onderdeelnummer fiat 9611060180
Is volgens eper nog gewoon leverbaar
Wat is eper ??

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

umpie30
Berichten: 998
Lid geworden op: do 20 apr 2006, 19:47
Locatie: overijssel

Re: Ellende met



Bericht door umpie30 »

69,57x1,78 mm
umpie30
Berichten: 998
Lid geworden op: do 20 apr 2006, 19:47
Locatie: overijssel

Re: Ellende met



Bericht door umpie30 »

Eper is onderdelekatalogisch van fiat
Onderdeel is ook online verkrijgbaar bij www.axel-augustin.de
Gebruikersavatar
bas_noord
Berichten: 510
Lid geworden op: di 27 dec 2011, 9:20

Re: Ellende met



Bericht door bas_noord »

umpie30 schreef:69,57x1,78 mm
Thanks...heb m al gevonden aan de hand van t nummer

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Gebruikersavatar
bas_noord
Berichten: 510
Lid geworden op: di 27 dec 2011, 9:20

Re: Ellende met "gereviseerde" versnellings bak



Bericht door bas_noord »

En gelijk besteld....

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ellende met



Bericht door Kroppie »

ik pas altijd de maat van de groef op de draaibank iets aan dan past er een normale maat o-ring om(69.0x2.0mm), al die achterlijke maten die gebruikt zijn, nu bij elke lager/hydrauliek boer te vinden.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op vr 11 aug 2023, 15:31, 2 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
bas_noord
Berichten: 510
Lid geworden op: di 27 dec 2011, 9:20

Re: Ellende met lekkage Peugeot J5



Bericht door bas_noord »

Heb de o-ringen inmiddels binnen..

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ellende met lekkage Peugeot J5



Bericht door Kroppie »

kijk gelijk even de voorspanning van de diff lagers na deze moet 0,15mm zijn, als je de deksel zonder keerring en o-ring met de hand stevig in het huis drukt dan moet er tussen het huis en het deksel een speling van 0,15mm zijn, in te stellen met vulringen, of indien niet te vinden, het deksel aanpassen door de flens of het drukvlak voor de vulring af te draaien.(wel goed evenwijdig!)
door aandraaien van de bouten verkrijg je dan de voorgeschreven voorspanning(negatieve speling)

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op di 07 mei 2019, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
bas_noord
Berichten: 510
Lid geworden op: di 27 dec 2011, 9:20

Re: Ellende met lekkage Peugeot J5



Bericht door bas_noord »

Kroppie schreef:kijk gelijk even de voorspanning van de diff lagers na deze moet 0,15mm zijn, als je de deksel zonder keerring en o-ring met de hand stevig in het huis drukt dan moet er tussen het huis en het deksel een speling van 0,15mm zijn, in te stellen met vulringen, of indien niet te vinden, het deksel aanpassen door de flens of het drukvlak voor de vulring af te draaien.

jos
Had ik van het weekend al gechecked. Dik in orde.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ellende met lekkage Peugeot J5



Bericht door Kroppie »

:thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
bas_noord
Berichten: 510
Lid geworden op: di 27 dec 2011, 9:20

Re: Ellende met lekkage Peugeot J5



Bericht door bas_noord »

Vervolg werkzaamheden: nieuwe linker aandrijfas. Na eerst een verkeerde geleverd te hebben gekregen ("meneer dit moet passen") van een Golf IV met onderdeel nummer met 2 cijfers omgedraaid...duhh.., vandaag de nieuwe binnengekregen. Van het weekend maar weer de zooi op brug AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

umpie30
Berichten: 998
Lid geworden op: do 20 apr 2006, 19:47
Locatie: overijssel

Re: Ellende met lekkage Peugeot J5



Bericht door umpie30 »

Mooi klusje.
Een tip doe eerst de o-ring op de as welke de bak in gaat en vet dan lichtjes de splins op de as in tegen het vastzitten
Plaats reactie