Stroomaansluiting onder motorkap?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Stroomaansluiting onder motorkap?



Bericht door jan- »

Ik sta bijna nooit aan de paal maar ik kan mijn huishoudaccu via een snoer door een kier van het raam opladen. Er zit nog een windscherm over. Bij de taxatie van mijn camper werd mij verteld dat dit echt niet kon. Toen ik vertelde dat ze het ook wel eens via de motorkap doen bij een fabriekscamper was het antwoord dat dit ook niet mocht. Ik heb het net even nagekeken maar bij een Roadcar gaat het toch echt via de motorkap: https://www.thevancompany.be/mobilhome- ... 95x400.jpg

Wat zou het probleem kunnen zijn? De bedrading moet natuurlijk niet ergens knel komen te zitten. Voordeel volgens Roadcar is o.a. dat je kabel niet gestolen kan worden.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Stroomaansluiting onder motorkap?



Bericht door PaulBng »

En zeiden ze bij die taxatie ook waarom dat niet kon/mocht?

Ik heb nog nooit vernomen dat iemand zijn kabel is "geleend"....
Gebruikersavatar
ChristiaanvB
Berichten: 439
Lid geworden op: di 02 dec 2014, 20:12

Re: Stroomaansluiting onder motorkap?



Bericht door ChristiaanvB »

Klopt de Roadcar heeft een aansluiting onder de motorkap. In het begin wel vreemd en de voordelen zoals door Roadcar aangegeven zijn inderdaad dat de kabel niet gestolen kan worden en dat regen en wind er niet bij kunnen. Kun je over twisten en het voordeel zie ik zelf niet zo.

Wel wordt dit standaard zo geleverd en ik neem aan bij de toelatingskeuring ook geaccepteerd.

Het enige voordeel wat ik er wel van vind is dat telkens wanneer ik de stroom koppel of ontkoppel ik even onder de motorkap ben en tegelijk olie, koelvloeistof en remvloeistof niveau kan checken. Iets wat ik anders steeds vergat.
----------------------
Groet, Christiaan
Roadcar 540
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Stroomaansluiting onder motorkap?



Bericht door Kroppie »

bij dit soort aanbevelingen/voorschriften van fabrikanten, gebruik iets heel goeds, GBV, gezond (boeren)verstand!!

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Stroomaansluiting onder motorkap?



Bericht door kampo »

@Jan
Het lijkt me inderdaad veiliger van zo een 230V verbinding goed te doen.
Wat ik ook helemaal begrijp is dat een CEE caravan wandcontactdoos niet past op een compact voertuig.
Daarvoor zijn er dan kleine mini, watervaste en eveneens gekeurde stekkersystemen.
Hier zie je het 230V systeem van DEFA.
Kan je zowel in het plaatwerk zetten als in een bumper of motor siergrill of zelfs zijdelings naast de trekhaakstekker.

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Stroomaansluiting onder motorkap?



Bericht door JTG »

@Kampo, ik vind persoonlijk die 3x1,5mm2 van die Defa aansluitingen wel mager eerlijk gezegd. Prima voor de kacheltjes om de motor te verwarmen maar te weinig voor een stevige inverter.
Neutrik heeft ook zoiets (Powercon NAC3MPX-WOT) die wel 3x2,5mm2 kan hebben met ook een afdekklepje (is ook prijstechnisch misschien interessanter 8-) )
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Stroomaansluiting onder motorkap?



Bericht door moosev »

Defa aansluiting is geschikt voor 16A. Lijkt mij ruim voldoende. Stevige inverter? Wat heeft dat er mee van doen?
gr
René
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Stroomaansluiting onder motorkap?



Bericht door kampo »

De opmerking van JTG is juist maar inderdaad niet echt van toepassing.
Al zeker niet op een kleine camper waar ook een kleine acculader zal opkomen.
Zelfs 10A/230V is al 2300 Watt, dat is voldoende voor een koffiemachine of een elektrisch vuurtje.
Behalve DEFA heb je nog minstens 2 merken die de attesten hebben en aan automotive standaard voldoen.
Of Powercon dat ook heeft is me niet bekend.

Afbeelding
Groeten Kampo
Plaats reactie