Maximum ontladen accu en Ampere Uur?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
macron0
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 14:51

Maximum ontladen accu en Ampere Uur?



Bericht door macron0 »

Hallo forum,

Uit alle berichten die ik lees over de diverse accu soorten en ontlading ben ik er nog steeds niet helemaal uit.

Ik was in eerste instantie zeer verrast dat je een start accu maar tot 80% mag ontladen. Dat is slechts tot 12.5 volt en mijn "volle" 95 ah accu is 12.6 en flopt direct naar 12.5 en in de ochtend staat deze meestal rond de 11.2 (misschien slechte volt meter?) Als je verder dan de limiet ontlaad gaat de levensduur dramatisch onder uit. Nu heb ik deze accu 5 jaar en hij begint nu slecht te worden. Wat zou kunnen ondanks het te ver ontladen omdat we alleen in de vakanties kunnen camperen. Dat zijn niet zo heel veel dagen (cycles) per jaar.

Nu ben ik aan het kijken naar deze accu: VMF VDC31M 105Ah In sommige shops noemen ze dit een deep cycle accu. Bij 1 van de shops zag ik een max ontlading van 65% staan. Ik vond een review op https://www.hengelspullen.nl/nieuws/review.asp?ID=27

Waar ik tot nu toe van uit ging is dat het ampere uur aan gegeven op de accu niet het vermogen is dat je kan gebruiken.
Dus een 100 AH start accu die maar tot 80% ontladen mag worden kan je maar 20ah van gebruiken voor hij opnieuw geladen moet worden. Het voordeel van een AGM of echte deep cycle accu is dat sommige tot 80% ontladen mogen worden en zo'n accu bij 100AH dus 80ah kan leveren.

Nu las ik dus die review en daar hadden ze het er over dat : Het stroomverbruik is op vol vermogen ca. 30 Ampere bij 12V. Dit betekent dat je met een 105Ah accu op volle snelheid ruim (105/30=) 3,5 uur kunt varen.

Maar dan is de accu toch 100% leeg? en dat is toch niet de bedoeling? Of betekend dit nu dat bij 65% ontlading er 105 ah uitgehaald is en dat het aantal AH op een accu ook dat geene is wat je kan gebruiken?

Hoe zit dat nou?

Hoe het ook zit denk ik dat deze accu wel een redelijke deal is. De huisige is een start accu van kwitfit en was zo'n 110 euro. Ook al zal deze geen echte deep cycle accu zijn zou hij wel beter tegen die ontlading moeten kunnen toch?. Budget is ook van belang hier.

Hier een link naar de winkel met de beschrijving vande accu. https://www.accudienst.nl/p55250/vmf-vd ... 8EALw_wcB# onderin staat: Deze recreatie-accu is tot 65% ontlaadbaar

Een ontladings tabel van internet geplukt.

Afbeelding

Alvast bedankt voor de reacties.
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Maximum ontladen accu en Ampere Uur?



Bericht door pwhooftman »

De waarde op een accu (105Ah) is van volledig vol naar volledig leeg. Je kunt volgens de opgave dus 65% van 105Ah gebruiken. Verder mag wel, maar het aantal laad- en ontlaad cycli tot aan het einde van de levensduur van de accu neemt af naarmate je vaker dieper ontlaadt. 65% ontladen (dus tot aan 35% geladen) is al best diep ontladen. En minstens zo belangrijk als voorkomen dat je te diep ontlaadt: z.s.m. weer opladen.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24442
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Maximum ontladen accu en Ampere Uur?



Bericht door javanes »

Houd er wel rekening mee dat je die VMF af toe volledig moet laden met een lader met een laadspanning van 14.8V.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
macron0
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 14:51

Re: Maximum ontladen accu en Ampere Uur?



Bericht door macron0 »

Dus die berekening dat je met een 105ah 3.5 uur kan varen is in theorie waar alleen in de praktijk is je accu na 1 keer al geen 105 ah meer en na een aantal keer al gewoon stuk.

Ik dacht al zo iets maar begon even te twijfelen toen ik dat artikel las.

@javanus. Verdorie net die accu gekocht. Niet op gelet. mijn zonnelader doet maar 3.7. Maar wel bedankt voor de tip.

In hoe verre is het slecht voor de accu als de laad spanning lager is (behalve dan dat hij niet volledig word geladen)? Ik zal een andere laadregelaar voor mijn paneel moeten kopen dat is goed te doen maar als we wel aan de stroompaal staan gaatie ook nooit laden met 14.8 Volgens mij doet die Calira LG 512 die bij de camper hoort niet meer dan 3.7.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24442
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Maximum ontladen accu en Ampere Uur?



Bericht door javanes »

Dynamo komt niet verder dan 14,2-14,4V
De Calira stopt volgens mij al bij 13,8V en is volgens mij ook geen drietrapslader.

Daar kun je die accu mee laden, maar je moet hem af en toe helemaal doorladen met een drietrapslader die 14,8V levert.
Doe je dat niet dan verkort je volgens mij de levensduur.
En de accu kun je het beste 50% ontladen,dus je hebt ±52Ah tot je beschikking.

Het beste is ook een geschikte drietrapslader aanschaffen.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Maximum ontladen accu en Ampere Uur?



Bericht door pwhooftman »

macron0 schreef:
wo 15 mei 2019, 12:01
Dus die berekening dat je met een 105ah 3.5 uur kan varen is in theorie waar alleen in de praktijk is je accu na 1 keer al geen 105 ah meer en na een aantal keer al gewoon stuk.

@javanus. Verdorie net die accu gekocht. Niet op gelet. mijn zonnelader doet maar 3.7. Maar wel bedankt voor de tip.
Klopt, zie https://www.mobilenergy.nl/image/pdf/Al ... 202012.pdf voor een mooi grafiekje hoe een slechte accu al na een paar weken op kan zijn.

En je zonnelader: grote kans dat hij eerst wel met zeg 14.5volt laadt, en later overgaat op 13.7 volt float spanning, dus zoek dat eerst uit. Misschien levert je zonnelader wel de 14.8V of is die instelbaar.
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Maximum ontladen accu en Ampere Uur?



Bericht door pwhooftman »

javanes schreef:
wo 15 mei 2019, 15:23

En de accu kun je het beste 50% ontladen,dus je hebt ±52Ah tot je beschikking.
Volgens https://www.mobilenergy.nl/image/pdf/Al ... 202012.pdf gaat ie dan ca. 500 cycles mee. Ontladen tot aan 70% vol (+ 31 Ah ter beschikking) 1300 keer. Wat een verschil!
macron0
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 14:51

Re: Maximum ontladen accu en Ampere Uur?



Bericht door macron0 »

pwhooftman schreef:
wo 15 mei 2019, 16:13
En je zonnelader: grote kans dat hij eerst wel met zeg 14.5volt laadt, en later overgaat op 13.7 volt float spanning, dus zoek dat eerst uit. Misschien levert je zonnelader wel de 14.8V of is die instelbaar.
@pwhoofdman: Ik heb de volt meter nog nooit boven de 13.7 zien staan. Maar de lader zou een mppt ladertje moeten zijn en deze staat ook steeds te piepen. Volgens mij zou mppt er voor moeten zorgen dat hij met het maximaal haalbare amperage laad en dat doet hij dan door stroom te bufferen en het er in pulsjes uit te laten? Dat ding piept in iedergeval non stop en je ziet het laadlampje flitsen met de piep. (erg irritant dat geluid. maar goed dat wist ik ook niet toen ik hem kocht en achteraf gezien kan ik in iedergeval horen dat er nog geladen wordt)
Maar als hij heel snel pulsjes geeft van 14.8 mischien dat de volt meter het niet direct ziet. Ik heb het idee van die voltmeter dat die een soort gemiddelde laat zien. Bijvoorbeeld als ik de kraan aan doe en de water pomp gaat lopen en weer stop zit er altijd een kleine vertraging in de spanningsschommeling.

Mijn volt metertje lijkt op deze: https://www.dewitschijndel.nl/crusader- ... SAQAvD_BwE
macron0
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 14:51

Re: Maximum ontladen accu en Ampere Uur?



Bericht door macron0 »

pwhooftman schreef:
wo 15 mei 2019, 16:15
Volgens https://www.mobilenergy.nl/image/pdf/Al ... 202012.pdf gaat ie dan ca. 500 cycles mee. Ontladen tot aan 70% vol (+ 31 Ah ter beschikking) 1300 keer. Wat een verschil!
Volgens mij heb ik met de oude start accu (die nog steeds niet helemaal af geschreven is) ongeveer 210 cycles gedaan in 5 jaar tijd. Dat is 3 weken per jaar op vakantie en zo'n 3 weken aan weekendjesweg. Wel altijd te veel ontladen denk ik. Niet echt veel maar goed toch 5 jaar. Dus als ik voorzicht ben met deze zou die een stuk langer mee moeten kunnen en iets meer moeten kunnen leveren.
macron0
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 14:51

Re: Maximum ontladen accu en Ampere Uur?



Bericht door macron0 »

pwhooftman schreef:
wo 15 mei 2019, 16:13
En je zonnelader: grote kans dat hij eerst wel met zeg 14.5volt laadt, en later overgaat op 13.7 volt float spanning, dus zoek dat eerst uit. Misschien levert je zonnelader wel de 14.8V of is die instelbaar.
Ik bedenk me nu ook dat een hogere laadspanning problemen gaat geven met de start accu van de motor.
Op dit moment laadt het zonnepaneel ook de start accu op 1 of andere manier. De uitgang van de laadregelaar zit gewoon direct op de huishoud accu waar de rest ook zit. Dat kan dan ook niet meer toch?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Maximum ontladen accu en Ampere Uur?



Bericht door Kroppie »

voor de aanschaf van dingen is het aan te bevelen het totaal plaatje goed te beoordelen.

is het zo dat tijdens stilstand laden van de hh accu de startaccu meegeladen word, die calira is vlgs mij uit de tijd dat dat nog niet gebruikelijk was.

als dat wel het geval is dan in de laaddraad van die calra naar de startaccu een dikke diode opnemen, die geeft een spanningsval van +-0,6 volt.

is dat niet het geval bij die calira, dan in de laaddraad van de mppt zonnepaneelregelaar naar de startaccu die diode zetten, probleem opgelost.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24442
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Maximum ontladen accu en Ampere Uur?



Bericht door javanes »

Die Calira 512 is volgens mij nog een ouderwetse enkelvoudige lader die niet meer levert dan 13,8V.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
macron0
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 14:51

Re: Maximum ontladen accu en Ampere Uur?



Bericht door macron0 »

Kroppie schreef:
wo 15 mei 2019, 18:15
is dat niet het geval bij die calira, dan in de laaddraad van de mppt zonnepaneelregelaar naar de startaccu die diode zetten, probleem opgelost.
jos
Die calira is volgens mij alleen nodig wanneer ik aan de paal sta. Zo te zien doet het alleen 230v > 12v. Het is geen EVS. Er staat 220 in en 12 volt uit: + - en B.

Ik heb gisteren avond (net nog wat zon) de spanning gemeten met een multimeter en de HH zat op 13.93 en de accu by de motor op 12.9 Dus ik denk dat je gelijk hebt wat betreft dat het zonnepaneel de motor accu niet op laad. (13.93 terwijl ingebouwde voltmeter 13.6 zegt dus ik denk dat mijn volt meter 0.3 teveel aangeeft. en het 13.6 en 12.6 zou moeten zijn)

Maar de motor accu is nooit leeg ook niet na 6 maanden stalling (stalling is een oude kas, dus daar is altijd wel licht genoeg om een accu vol te houden). Ik kreeg zelf een keer een op merking van de staller dat hij verbaast was dat de camper altijd zonder problemen start. Dus ik dacht altijd dat dat door mijn zonnepaneel kwam. Maar dan zou een hogere laadspanning dus geen probleem moeten zijn.

Na weer wat zoeken lijkt het er op dat voor deze accu 13.7 volt als float charge prima is? Die 14.8 lijkt alleen af en toe nodig als equalizer charge? Als dat klopt dan zou ik de calira beter vervangen voor iets nieuwers en dan af en toe aan een paal gaan staan?
Plaats reactie