Crashtest Zweedse Travikverket (semi-integraal/integraal)
Crashtest Zweedse Travikverket (semi-integraal/integraal)
Er is hier wel vaker gediscussieerd over de veiligheid van semi integrala campers versus integraal campers. De Zweedse verkeersautoriteit heeft een crashtest gedaan van beide voertuigen op basis van een Fiat Ducato. Jammer dat ze de buscampers niet als derde hebben gedaan dan waren we helemaal van de discussie af geweest
Een quote van de website van de Zweedse Trafikverket (met dank aan Google Translate):
De resultaten van de tests van de Zweedse transportadministratie wijzen uit dat er bij een frontale botsing een groot risico op overlijden bestaat. De constructie van de campers is niet voldoende om bestuurders en passagiers te kunnen beschermen tegen aanvaringen.
Een verklaring is dat motorhomes een relatief korte vervormingszone hebben in verhouding tot hun gewicht. In de botsproeven met beide automodellen, heeft de bestuurder dus een zeer hoog risico om dood te gaan of ernstig gewond te raken. Het semi-geïntegreerde motorhome biedt iets betere bescherming dan volledig geïntegreerd, maar nog steeds ver verwijderd van de bescherming die een moderne personenauto tegenwoordig biedt. Iedereen in de auto loopt een groot risico om ernstig gewond te raken door interieuraccessoires die loskomen onder de crash.
Een quote van de website van de Zweedse Trafikverket (met dank aan Google Translate):
De resultaten van de tests van de Zweedse transportadministratie wijzen uit dat er bij een frontale botsing een groot risico op overlijden bestaat. De constructie van de campers is niet voldoende om bestuurders en passagiers te kunnen beschermen tegen aanvaringen.
Een verklaring is dat motorhomes een relatief korte vervormingszone hebben in verhouding tot hun gewicht. In de botsproeven met beide automodellen, heeft de bestuurder dus een zeer hoog risico om dood te gaan of ernstig gewond te raken. Het semi-geïntegreerde motorhome biedt iets betere bescherming dan volledig geïntegreerd, maar nog steeds ver verwijderd van de bescherming die een moderne personenauto tegenwoordig biedt. Iedereen in de auto loopt een groot risico om ernstig gewond te raken door interieuraccessoires die loskomen onder de crash.
Gr, John.
Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
-
- Berichten: 221
- Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 15:56
- Locatie: Dordrecht
Re: Crashtest Zweedse Travikverket (semi integraal / integraal)
geen idee wat de bedoeling van dit bericht is. Dat we in een houten krat rijden is toch duidelijk, er dient nu eenmaal rekening met gewicht gehouden te worden. Opletten in het verkeer moet altijd, denken aan “wat als” lijkt mij niet bevordelijk aan het vakantieplezier.
makkelijk is moeilijk zat
Re: Crashtest Zweedse Travikverket (semi integraal / integraal)
Heb er geen bedoeling mee, anders dan dat dit de eerste crashtest vergelijking is tussen een integraal en semi integraal die ik ben tegen gekomen. Het verschil is bijzonder klein. Excuses als ik hiermee je vakantieplezier bederf
Laatst gewijzigd door B1gcheese op di 14 mei 2019, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr, John.
Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Re: Crashtest Zweedse Travikverket (semi integraal / integraal)
Jemig.... had ik dat willen weten.... ?!?!?
Who is General Failure? And why is he reading my harddisk?
Re: Crashtest Zweedse Travikverket (semi integraal / integraal)
Ben ook wel benieuwd hoe de normale Fiat bus zich dan houd bij een crashtest.
Ik neem aan dat als je een bedrijfswagen hebt waar vaak redelijk veel in ligt je ook diep ongelukkig word bij een crash.
Vind het wel verassend dat er zoveel schade ontstaat en de cabine zo makkelijk opvouwt.
Ik neem aan dat als je een bedrijfswagen hebt waar vaak redelijk veel in ligt je ook diep ongelukkig word bij een crash.
Vind het wel verassend dat er zoveel schade ontstaat en de cabine zo makkelijk opvouwt.
Re: Crashtest Zweedse Travikverket (semi integraal / integraal)
Nou, als je goed kijkt is de semi integraal toch wat steviger, de integraal stort van voor tot achter in.
Niet dat het veel uit maakt, het zal per fabrikant ook nog wel verschillen.
Het beste is maar om tussen de lijntjes te blijven, rustig te rijden en rekening te houden met het gewicht en de remweg.
Evengoed prettige vakantie, dat filmpje laat zien wat je met je gezonde verstand al lang weet of op zijn minst kan vermoeden.
Wellicht dat er nu eens serieuze eisen aan de fabrikanten gesteld gaan worden?
Niet dat het veel uit maakt, het zal per fabrikant ook nog wel verschillen.
Het beste is maar om tussen de lijntjes te blijven, rustig te rijden en rekening te houden met het gewicht en de remweg.
Evengoed prettige vakantie, dat filmpje laat zien wat je met je gezonde verstand al lang weet of op zijn minst kan vermoeden.
Wellicht dat er nu eens serieuze eisen aan de fabrikanten gesteld gaan worden?
- Marco Polo
- Berichten: 27452
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: Crashtest Zweedse Travikverket (semi integraal / integraal)
Er gaan eerder stemmen op om minder eisen aan de bestuurder te stellen
(3,5 ton naar 4,25 in een rijdende doodskist met een simpel B rijbewijsje )
(3,5 ton naar 4,25 in een rijdende doodskist met een simpel B rijbewijsje )
- Bob Diesel
- Berichten: 31964
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Crashtest Zweedse Travikverket (semi integraal / integraal)
met een strijkstok ben je nog geen violist
maar zo als gezegd
je weet dat je met styroporbox rijd
en de meeste mensen sterven in bed
dus vanavond op passen voor het slapen gaan
maar zo als gezegd
je weet dat je met styroporbox rijd
en de meeste mensen sterven in bed
dus vanavond op passen voor het slapen gaan
Re: Crashtest Zweedse Travikverket (semi integraal / integraal)
Helemaal waar Bob, ik neem er maar een
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: Crashtest Zweedse Travikverket (semi integraal / integraal)
Heftig, maar geen onverwachte conclusie.
Helaas.
Helaas.
Re: Crashtest Zweedse Travikverket (semi integraal / integraal)
Ja lekker dan. Ga jij mijn slaapplezier lekker vergallen BobBob Diesel schreef: ↑di 14 mei 2019, 21:35
en de meeste mensen sterven in bed
dus vanavond op passen voor het slapen gaan
Gr, John.
Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
- seth_space
- Berichten: 8668
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Crashtest Zweedse Travikverket (semi integraal / integraal)
Inderdaad, de kans op overleven in de semi is aanzienlijk groter. Maar beiden voldoen niet aan moderne eisen. Dus die laatste opmerking van je onderschrijf ik van harte.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Crashtest Zweedse Travikverket (semi-integraal/integraal)
Nou volgens de Zweden was de bescherming in de semi iets beter. Of de overlevingskans daarmee ‘aanzienlijk groter’ is dat waag ik te betwijfelen.
Voor beiden geldt dat je de hele houten inbouw in je nek krijgt met zo’n klapper.
Voor beiden geldt dat je de hele houten inbouw in je nek krijgt met zo’n klapper.
Gr, John.
Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15363
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: Crashtest Zweedse Travikverket (semi integraal / integraal)
Hoezo? Als je toch in je slaap dood gaat, heb je "levenslang" plezier van je slaap.B1gcheese schreef: ↑di 14 mei 2019, 22:13Ja lekker dan. Ga jij mijn slaapplezier lekker vergallen BobBob Diesel schreef: ↑di 14 mei 2019, 21:35
en de meeste mensen sterven in bed
dus vanavond op passen voor het slapen gaan
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.