Lader gezocht om mover batterij te laden via 13pin

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
yuric
Berichten: 2
Lid geworden op: do 09 mei 2019, 8:31

Lader gezocht om mover batterij te laden via 13pin



Bericht door yuric »

Hoi,

Ik ben nieuw hier op het forum (en al heel wat gelezen), dus ik stel mezelf even kort voor.
Ik ben Yuri en ik ben zelfstandig IT'er en hobbymatig bezig met elektriciteit en elektronica (heb elektronica gestudeerd, maar uiteindelijk in de IT terecht gekomen). We hebben sinds eind vorig jaar onze eerste eigen tweedehands caravan gekocht (Dethleffs Aero Style), reeds voorzien van een mover en airco. We hebben al enkele korte trips gedaan en deze caravan bevalt ons super goed. Deze zomer hebben we onze eerste lange vakantie gepland, en ik had graag nog een paar kleine dingen veranderd.

We zijn van plan om in de heen- en terugreis 3 of 4x te overnachten op van die gratis 24u camperplaatsen. Deze zijn zonder stroomvoorziening, dus had ik graag onze mover batterij gekoppeld aan het interne 12V circuit van onze caravan zodat we toch wat licht hebben (frigo gaat op gas dan). Omdat ik niet wil aankomen op onze bestemming met een lege mover batterij zou ik deze willen laden tijdens het rijden.

We zijn niet van plan veel stroom te verbruiken, dus lijkt het me mogelijk om de mover accu te laden via de reeds aanwezige bekabeling van de 13-pin.
Op mijn auto is pin 9 afgezekerd op 20A, wat me voldoende lijkt.

Het enige wat ik niet kan vinden is een gepaste lader :-?
Ik heb hier een tijd terug al eens naar gezocht en toen denk ik een lader te zijn tegengekomen die exact doet wat ik wilde, maar nu vind ik hem niet meer :bang:

Ik ben dus op zoek naar zo'n soort lader:
  • Boost lader (om spanningsval op de bekabeling te compenseren)
  • Stopt met laden wanneer voedingsspanning lager is dan 12,8V (motor draait niet)
  • Neemt max 10A van de voeding om ruimte te laten voor de frigo
    De frigo zit volgens mij ook op pin 9 want deze blijft werken ook al staat de auto helemaal uit. Maar dit moet ik eerstdaags nog eens gaan uitmeten.
Caravanning is nog vrij nieuw voor ons, dus ik ben nog niet thuis in de termen en benamingen en volgens mij zit ik heel de tijd op het verkeerde te zoeken...
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7518
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Lader gezocht om mover batterij te laden via 13pin



Bericht door eef van baal »

Koelkast mag alleen werken als de motor draait, om te voorkomen dat de auto niet meer start.
hier moet dus een regelaar tussen komen die contact maakt als er meer dan 13,5 volt is.
verder neem ik aan dat je de caravan niet vanaf de camping ingang met de mover op zijn plaats zet, dus die 30 meter moet hij best wel een paar keer kunnen maken zonder lading.

Afbeelding

Hier te Koop
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19175
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Lader gezocht om mover batterij te laden via 13pin



Bericht door Aloys »

Eef, de man wil zijn mover-accu opladen vanuit de auto, onder het rijden. Daar heeft ie toch geen D+ simulator voor nodig?

Wat er wél nodig is weet ik zo ook niet. Een laadspanning van de plus van de startaccu naar één van die poten in de stekker.
En dan in de caravan die spanning koppelen aan die mover-accu, dan wordt ie onder het rijden bijgeladen. Moet er ook nog
massa-draad bij, uiteraard.

Maar dit is een camperforum, je zou het beter kunnen vragen op ons zusje, het Caravan-forum.

Overigens is het op veel plaatsen in (zuid-)Europa verboden te overnachten met een tent of caravan op een camperplaats!
In Scandinavië mag dat dan meestal weer wel.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Lader gezocht om mover batterij te laden via 13pin



Bericht door iSonic »

Bij onze caravan (ook een dethleffs aero style trouwens) werd de mover accu al geladen tijdens rijden. Dit is meestal zo. Even meten.

Onze mover werd trouwens van stroom voorzien door een lipo (reich powerpack). Daar zit al een lader in en moet je zeker niet met een externe lader gaan lader.

Heb je een 520TK? Misschien is het onze oude wel.
yuric
Berichten: 2
Lid geworden op: do 09 mei 2019, 8:31

Re: Lader gezocht om mover batterij te laden via 13pin



Bericht door yuric »

@eef van baal
Ik heb intussen de caravan uitgemeten en de frigo zit inderdaad ook op pin 9 (continue stroom). Maar ik heb gevonden dat dit makkelijk om te schakelen valt naar pin 10. Maar voor ik dat deed heb ik eerst mijn wagen eens uitgemeten, en vreemd genoeg komt daar nooit spanning op pin 10 ... Die moet ik dus aan de kant van de wagen nog eens uitmeten.
Uw toestelletje kan dus inderdaad wel dienen om dit op te lossen, maar dat was nu niet de hoofdzaak van de vraag :wink:

@Aloys
Ik ken het andere forum, heb er ook al veel gelezen, en nu pas heb ik door dat ik op de verkeerde forum een account aangemaakt heb :roll: Ik zal het daar ook nog eens vragen ;-)
Betreft de camperplaatsen willen we vooral gebruik maken van www.campercontact.com en daar mag je bij de meeste gratis plaatsen toch overnachten.

@iSonic
De onze is een 570TK (bijna dezelfde als deze)
De batterij van de mover laad zeker niet op van de auto en is enkel gekoppeld aan de mover controller.
Plaats reactie