Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik



Bericht door Bas vd laar »

Mijn camper rijdt 1 op 9,26, keurig bijgehouden in een schema de afgelopen jaren.
Hij kan ook 1 op 11 of 12 rijden, als je als een oude sok rijdt, maar daar hebben we geen behoefte aan, dat betekent constant tussen de vrachtwagens hangen.
Raimon
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 06 mei 2018, 20:57

Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik



Bericht door Raimon »

Je kan ook gewoon achter een vrachtwagen kleven als je zuiniger wilt rijden.
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1793
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik



Bericht door doov »

Ik wil vooral niet te langzaam rijden.
En ik wil al helemaal geen spreadsheet bijhouden met het verbruik.
Kreeg ooit een tip van een van mijn schoonvaders. Tank altijd voor 25 gulden, dan maakt het niet uit hoe duur de benzine is.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik



Bericht door Camperic »

Er zijn zoveel componenten van invloed dat een goede vergelijking niet mogelijk is. Luchtweerstand is in ieder geval van grote invloed en met een camper duw je een groot frontaal oppervlak tegen de wind in. Dus bijv. 100km/u of 110km/u op de snelweg zorgt voor >>10% verschil in verbruik.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik



Bericht door Dafluc »

Ooit niet lang na aanschaf eens één tank bijgehouden. Om een idee te hebben. Daarna nooit meer. Als hij leeg is moet ik tanken. Het leven kan zo simpel zijn.
Afbeelding
Will
Berichten: 3530
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik



Bericht door Will »

Om wat meer grip te krijgen op invloed van rijstijl op brandstofverbruik heb ik 2 rijstijlen aangenomen toen ik laatst op en neer reed met een buscamper naar Beieren. Wellicht ga ik de proef eind van het jaar herhalen.
Ik begrijp het niet zo want je rijstijl is conform de de aangegeven snelheid op de borden.
Dus je zal de "proef" wel aan moeten houden anders regent het bekeuringen. :lol3:

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Premiumliner
Berichten: 1093
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik



Bericht door Premiumliner »

Dafluc schreef:
ma 13 mei 2019, 10:36
Ooit niet lang na aanschaf eens één tank bijgehouden. Om een idee te hebben. Daarna nooit meer. Als hij leeg is moet ik tanken. Het leven kan zo simpel zijn.
Ik zou dat doen voordat hij leeg is; stilstaan langs de snelweg met een lege tank gaat veel geld kosten. :D
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Peter R
Berichten: 110
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 10:33
Locatie: Anna Paulwna

Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik



Bericht door Peter R »

De rechter voet beinvloed het meest het brandstofverbruik.
Net als Dafluc schrijft, als de tank (bijna) leeg is moet je weer tanken.
Ik heb van mijn eerste kamper ook een keer gekeken hoeveel het verbruik was, maar had voor mij geen nut.
Peter

Follow your dreams, before it's too late.
Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik



Bericht door mfellman »

Met een camper in Canada kreeg ik altijd de tip om gewoon aan het begin van de dag te tanken.

Binnenkort (weer) onderweg met een 12 meter bus.
PE1RBR

Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik



Bericht door gjvonk »

Het is leuk om te weten, maar op een gegeven moment weet je wat je gemiddelde brandstofverbruik is. Mijn ervaring is dat wat je vervolgens ook probeert, het laat zich toch niet zo makkelijk verlagen...of je moet voor je idee gaan rijden als een slak.

Ik ga kijken waar te tanken als de naald van mijn 120 liter tank onder de 1/4 komt, dan moet er meestal tussen de 85 en 100 liter in. Ik heb ooit 1 x langer doorgereden in de gedachte 'ik haal de volgende pomp op de Franse a75'. Dat doe ik nooit meer: de pomp bij Le Caylar was dicht en ik moest nog even door...uiteindelijk 113 liter moeten tanken. Niet erg, maar helling op op de Franse a75 betekent op sommige stukken een brandstofverbruik van 1 op 2 (50 l/100 km), en dan zijn 7 liter toch heel snel op.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk



Laatst gewijzigd door gjvonk op ma 13 mei 2019, 15:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Buscamper fan
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik



Bericht door seth_space »

Dit soort vergelijkingen zijn leuk voor een keertje. Er zijn echter zoveel factoren die je op een dergelijke reisafstand niet in de hand hebt dat het bij een aardigheid blijft. Zo maar een incomplete opsomming van veranderlijke factoren naast de vele meer constante.
Windkracht en richting.
Voor liggers en afstanden tussen autos
Luchtvochtigheid
Temperatuur buiten en wegdek
Inhalers.
Een echt serieuze test gaat dan ook uit van genormaliseerde constante testomstandigheden en is zelf niet te doen
Dus leuk voor een keertje als je jezelf verveeld onderweg 😎
En ja... Je rijstijl heeft invloed.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik



Bericht door jurgenc »

Vroeger geleerd dat snel optrekken, zodat je zo snel mogelijk kan opschakelen naar de volgend versnelling, zuiniger is. De 2de versnelling is zuiniger dan de 1ste ... de 6de zuiniger dan de 5de. Zodra je doortrekt en voorbij het ideale toerental gaat, ben je niet of minder zuinig.

Op de boordcomputer van mijn golf kon ik duidelijk zien dat als de olie op temperatuur was (en niet alleen het water) het verbruik wat daalde, zeker als je wat vermogen vroeg.

Het rijden met banden met een te lage bandendruk scheelt ook.
H20
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik



Bericht door annoh »

Dus leuk voor een keertje als je jezelf verveeld onderweg
Ik heb een aantal keer gehad dat het gemeten brandstofverbruik plotseling op een niet te verklaren manier veranderde. Dat bracht mij wel op het spoor van een probleem met de motor.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik



Bericht door kampo »

Nou ik vind het leuk dat Annoh dit meet en ook de resultaten met ons wilt delen :thumbup:
Groeten Kampo
Plaats reactie