Deurdranger ontwerp

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Deurdranger ontwerp



Bericht door Arie55 »

Heb een deurdranger ontworpen, welke de bestaande gaten gebruiken. Bovenste plaatje is een exploded view, met daarin:

A: deel gemonteerd op de deur (afstand gaten 78mm)
B: stoot rubber
C: deel gemonteerd op de wand (afstand gaten 84mm)
D: neodymium mageneten Q40.20.10-N https://www.supermagnete.nl/blokmagnete ... 40-20-10-N
X: afstand magneten 6mm, bij gesloten deur, met een tussenruimte van 1 mm.

De ruimte achter het magneet wordt dicht gekit, zodat de magneet niet gaat roesten.


Een houdkrachtberekening toont aan, dat in deze situatie van afstand X, de houdkracht net geen 4 kg is. Maak ik de kunststof wand dunner van 2,5 naar 2mm, wordt X = 5mm. Dan wordt de houdkracht: 4,5 kg.
Kan nog overstappen naar een iets grotere magneten: Q-46-30-10-N of Q-50-15-15-N of Q-60-30-15-N

Wat ik me afvraag, is of deze houdkracht voldoende is om de deur niet bij elk zuchtje wind, doet dicht vallen. Met elk twee magneten aan elke zijde, wordt de houdkracht verdubbelt. Dit is geen probleem, want nu zijn de nokken op de wand en deur 14mm hoog, welke dan 24mm hoog worden.

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

Arie
Bijlagen
DeurDranger.jpg
DeurDranger.jpg (44.49 KiB) 1427 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
isoplus
Berichten: 6380
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Deur dranger ontwerp



Bericht door isoplus »

Arie, als je de windkracht weet(of aanneemt) is de benodigde houdkracht toch eenvoudig uit te rekenen.
Het oppervlak vande deur weet je ook en de hoek waarop de wind maximaal kan werken ook.
Je hebt vast wel ergens een rekenprogramma, dan weet je wat je kunt verwachten.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Deurdranger ontwerp



Bericht door veetee »

Het hangt er natuurlijk ook vanaf waar je de dranger monteert, hoe dichter op het uiteinde van de deur (verder van het scharnier af), hoe beter. Voordat je de dranger gaat maken kun je eens een testje doen: maak een touwtje vast op het punt aan de deur waar de dranger komt, leidt het touwtje over een katrolletje naar beneden en hang er een gewicht van 4 kg aan.
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Deurdranger ontwerp



Bericht door Arie55 »

Had aan een wind belasting al eens gedacht. Maar omdat dat me te complex is, liet ik het voorwat het is. Een wind belasting op deze situatie staat niet recht op de deur. Als de deur geheel open staat, is er een kier van pakweg enkele cm's. Als de wind eenmaal vat op de deur heeft, dan gaat het als een tierelier. Maar stel nu da thet wel zo is...
Ik heb geen rekenprogramma nodig. Het is eerst een kwestie van omzetten van de praktijk naar rekenmodel. Dat is altijd het lastigst.
Door het schrijfsel van veetee kom ik op een idee. Heb een unster liggen. Als ik daar aan trek tot 4 kg, merk ik dat, dat toch wel behoorlijk is.
[later] ben al een tijdje bezig en kijk wat er op het net te vinden is. Zit ik verdikkie naar een afstudeer opdracht te kijken over een studie van windsurfer zeilen. Euh... dat wordt hem niet. Dan maar mijn logische knobbel en/of boeren verstand gebruiken.

[veel later...]
=ben eruit. Oppervlak van de deur is ong. 1 m2. (0.55 x 1.75) maakt het een stuk aangenamer!
=vond een tabel van windkracht per m2 (links onderin het plaatje)
=eerst bedacht ik; wat is de kracht op de deur als de wind er recht opstaat? (1) Terwijl ik bezig was, gaat dit niet op. De wind zal altijd met een kleine hoek de deur aangrijpen. (2)
=een spreadsheetje gemaakt waarin de hoek uitstaat tegen de windkracht en wat daarop de uitwerking is op de deur bij die hoek. De cellen die de magneetkracht overschrijdt, verandert van kleur. Zie berekeningen plaatje.
Voorlopig concludeer ik dat de magneet een 6 kg houdkracht moet hebben.

Zo zie je maar weer, ook al wordt er niet direct een antwoord gegeven, kan ermee mij toch op weg helpen.

Arie
Bijlagen
Rechts.JPG
Rechts.JPG (62.1 KiB) 1301 keer bekeken
MagneetKracht.jpg
MagneetKracht.jpg (55.81 KiB) 1301 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10157
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Deurdranger ontwerp



Bericht door Peter LMC »

Goed bezig Arie. :thumbup:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Deurdranger ontwerp



Bericht door Kroppie »

een deur dranger is toch om een deur dicht te doen? :-?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Deurdranger ontwerp



Bericht door Arie55 »

De intentie van dit draadje is om op de bestaande plaats (met dezelfde schroeven) iets te verzinnen, dat wat langer meegaat dan die kunststof dingetjes, die na een paar jaar weer uit gelubbert zijn.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
isoplus
Berichten: 6380
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Deurdranger ontwerp



Bericht door isoplus »

Hoi Arie, je hebt in ieder geval al bewezen dat die "plasticdeurvasthouddingen" die de camperfabrikanten monteren niet geschikt zijn voor een beetje wind.
Toen ik nog een Hymer had met zo'n delicate Hartal-deur bond ik het ding vast aan de spiegel of aan een geitenpen die ik in grond sloeg.
Dat deed ik dan liefst ook nog met een stuk zwaar elastiek opdat er een beetje rek in zat. Rekken voorkomt breken :wink:
Hoofdpijn deuren, als die een paar maal hard dicht slaan krijg je problemen met de sluitingen en de scharnieren dus is het de moeite waard om ze goed vast te zetten.
Enfin, nu hebben wij een schuifdeur het leven wordt steeds eenvoudiger voor ons :)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Deurdranger ontwerp



Bericht door Kroppie »

2 oogjes en een los haakje

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Deurdranger ontwerp



Bericht door Zwerfsteen »

Altijd leuk om de projecten van Arie te zien en volgen en nu met die magnetische deurdranger die op de reeds bestaande gaten past helemaal.
Toch heeft Jos in het bericht hierboven wel een punt.
Twee stukjes metaal of kunststof met oogjes wat op de bestaande gaten past is ook voor mij (zonder 3d printer) ook wel te doen.
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7518
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Deurdranger ontwerp



Bericht door eef van baal »

let er op dat de trek kracht ook weer niet te groot wordt anders trek je de beplating los.

en een magneet met aan 2 kanten een staal plaat wordt ook veel sterker omdat er dan meer diepte werking is, zie de magneten in de keukenkastjes.

ook de opening beperken, en het liefst parallel wat er op neerkomt dat de magneten bewegen moeten.

een elektromagneet zou ook nog kunnen met als voordeel dat je die kunt uitschakelen.
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Deurdranger ontwerp



Bericht door Arie55 »

Aan dit ontwerp zit een voorgeschiedenis aan vast. Nadat ik enkele keren de originele deurdranger wat opgekalefaterd had, zag ik bij iemand die magneten daar opgesteld had. De originele deurdranger was intussen dermate uitgelubbert, dat ik een idee kreeg om harddisk magneten op de bewerkte deurdranger te kitten. Dat ging even goed. De kit had niet voldoende kleefkracht om de magneten vast te houden. Ook al zaten de magneten niet evenwijdig met elkaar, er wat enige houdkracht. Als proof of concept was ik erdoor. Dus dat idee een aantal keren opnieuw gekit.

Dit jaar was het deel wat op de wand zat zo verteerd en afgebroken, dat er wat anders moet komen. Uiteraard heb ik met een elastiek koord met een haak eraan, aan de spiegel de deur open gehouden. Wat een gedoe! Als ik de deur wil sluiten en had geen schoeisel aan, was de deur met kunst en vliegwerk dicht te krijgen. Dus het originele concept is/was daar goed in.

De oplossingen met haakjes en oogjes en deur vergrendelings-dingen die ik hier op het forum en in praktijk voorbij zag komen, had/heb ik iets op tegen. Zeker nu met de kennis van dat "kunst en vliegwerk". De magneten aan de elementen blootstellen, zag ik dat de magneten vrij snel roesten. Ondanks hun nikkellaagje.

Het voordeel van het originele concept en met magneten optie is, dat het een kwestie van deur open of dicht draaien en klaar. Geen gefreubel. Enige waar ik nog een zwaar hoofd in heb is de weersbestendigheid van PLA. Misschien een laklaagje? En wat als de deur met een vaart open klapt. Kan dat PLA dat wel aan. De slagproeven die "CNC kitchen" (youtuber) gedaan heeft, zien er goed uit. Ook dat maakt deel uit van het ontwerp. Op de juiste plaatsen verstevigingen.

Eef heeft een punt. Zag al de 'beren over de weg gaan" met uitgetrokken bevestigingsschroeven.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22835
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Deurdranger ontwerp



Bericht door PaulBng »

Kroppie schreef:een deur dranger is toch om een deur dicht te doen? :-?

jos
Inderdaad.

Pas de titel even aan, Arie.
rozo85
Berichten: 304
Lid geworden op: vr 06 mar 2009, 19:00
Locatie: Leiderdorp

Re: Deurdranger ontwerp



Bericht door rozo85 »

Al jaren gerbuik ik een soort haakje om de deur vast te houden. Bij mij kan dat prima haken een de zijkant van de deur.
Het gaat om dit dingsie: https://www.dewitschijndel.nl/fawo-deurvanger/
Het word meestal gebruikt om serviceluiken vast de zetten.

Misschien ook voor jou van toepassing, groet Rolf
Plaats reactie