Aansluiten zonnepaneel

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Stellingwerver
Berichten: 252
Lid geworden op: zo 23 nov 2008, 13:59
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Aansluiten zonnepaneel



Bericht door Stellingwerver »

Even een vraag over het aansluiten van een zonnepaneel. Heb momenteel een HH accu, die geladen word door een laadapparaat op 220 volt. Als de regelaar van het zonnepaneel op de HH accu aangesloten word, kan dan het 220 volt laadapparaat gewoon op de HH accu blijven zitten? Kan het geen kwaad als ze beide tegelijkertijd de accu laden?
mijn vorige zelfgebouwde camper http://buscamper.atspace.com/
Premiumliner
Berichten: 1093
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Aansluiten zonnepaneel



Bericht door Premiumliner »

Is geen enkel probleem. Let wel op de juiste laadspanning van de laadregelaar voor de betreffende accu!
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Aansluiten zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

en eerst de regelaar op de accu aansluiten en dan pas de panelen, en bij losmaken van de regelaar, eerst de panelen los en dan pas de accu.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Stellingwerver
Berichten: 252
Lid geworden op: zo 23 nov 2008, 13:59
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Aansluiten zonnepaneel



Bericht door Stellingwerver »

Oké, volgens de gebruiksaanwijzing van de controler (Epever Tracer AN) moet ik in de + accukabel een zekering plaatsen. Klopt dit? Dit staat er

VOORZICHTIG: een zekering waarvan de stroom 1,25 tot 2 keer hoger is dan de nominale stroom van de controller, moet aan de batterijzijde worden geïnstalleerd met een afstand tot de batterij die niet groter is dan 150 mm.
mijn vorige zelfgebouwde camper http://buscamper.atspace.com/
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Aansluiten zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

klopt in de draad van de accu naar de regelaar een zekering plaatsen zo dicht mogelijk bij de accu, en voor die zekering bij een regelaar van 10 ampere(als voorbeeld ,weet het vermogen van jouw regelaar niet), een zekering van 1,25 tot 2x de waarde van de regelaar nemen dus zeg 15 ampere, en een draad van 2,5mm2.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op zo 12 mei 2019, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Aansluiten zonnepaneel



Bericht door Vertrokken2 »

Klopt. Gewoon een zwevende zekering gebruiken.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Stellingwerver
Berichten: 252
Lid geworden op: zo 23 nov 2008, 13:59
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Aansluiten zonnepaneel



Bericht door Stellingwerver »

De controller is inderdaad 10 amp. Ik zal een zwevende zekering in de pluskabel naar de accu plaatsen. Maar, tegelijkertijd laden met acculader (220v) en zonnepaneel is dus geen probleem.
mijn vorige zelfgebouwde camper http://buscamper.atspace.com/
timmermc
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 08 mei 2019, 11:54
Locatie: Oostende

Re: Aansluiten zonnepaneel



Bericht door timmermc »

Neen. Enige probleem is dat de stekker nooit gratis is en zonnestroom wel... vandaag had ik een full SOC reeds om 11.30u. En dat met een 200Wp paneel, heerlijk zonnetje :-D
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Aansluiten zonnepaneel



Bericht door appellover »

Volgens is dat bij meeste campers ,als je aan de paal staat ,laden met de 220v en paneel en als dan de motor zou starten ook nog de dynamo.
In mijn geval nog een vierde ,heb 3 panelen (400w) en 2 omvormers .( 1 pwm en 1 mppt)
Lekker snel weer volle accu’s.



Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Aansluiten zonnepaneel



Bericht door appellover »

Zeg nooit nooit Timmermc ,komt regelmatig voor op gemeente cp gratis stroom,maar denk niet in NL.
Heb er paar uitgezocht waar we vorige zomer waren.

Valvasone. cc 20261
Castiglione Faletto 14781
Wilfersdorf. 1158
Castro del Rio 60484
Gratis met stroom.

Voordat ik weer commentaar krijg.

#Doeslief




Ron


Challenger Genesis 388 eb 2016
twin600spt
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 18 feb 2015, 17:58
Locatie: scheveningen/liouville

Re: Aansluiten zonnepaneel



Bericht door twin600spt »

Stroom in Castiglione is uitsluitend om E-bikes op te laden.

Vr Gr. Hans
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Aansluiten zonnepaneel



Bericht door appellover »

Hans, heb snoer uitgerold, niemand gezien met ebike, is gewoon 220 v stopkontakt. Ik ben niet zo moeilijk in die dingen.
In Frankrijk ook regelmatig stroom maar die Fransen pikken het vaak als eerste, dan doe ik er een blok met 4 aansluiting tussen.
Gewoon brutaal zijn doen die Fransen ook, ik vraag dan of ze engels spreken, nou zelden hoor, ik spreek wel frans, heb er twaalf jaar gewoond maar doe net of mijn neus bloedt.

Ron
.
Afbeelding

Volgens mij was het hier, was helemaal alleen dus .........en voila stroom. Scheelt weer nacht lpg voor de koelkast.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Stellingwerver
Berichten: 252
Lid geworden op: zo 23 nov 2008, 13:59
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Aansluiten zonnepaneel



Bericht door Stellingwerver »

Iedereen bedankt voor de info
Groet Sjouke
mijn vorige zelfgebouwde camper http://buscamper.atspace.com/
timmermc
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 08 mei 2019, 11:54
Locatie: Oostende

Re: Aansluiten zonnepaneel



Bericht door timmermc »

appellover schreef:
zo 12 mei 2019, 15:22
Gewoon brutaal zijn doen die Fransen ook, ik vraag dan of ze engels spreken, nou zelden hoor, ik spreek wel frans, heb er twaalf jaar gewoond maar doe net of mijn neus bloedt.
Als Nederlander kan je dat misschien volhouden, maar voor een Belg valt dit moeilijk. Die Fransen weten best dat bijna alle Belgen tweetalig zijn en doen dan absoluut ook geen moeite. Ik blijf van 'hun' stroom af als er een stekker inzit en laat ze met rust, stel je voor dat ze hun geel 'hesje' aantrekken. :crazy:
Plaats reactie