Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik



Bericht door annoh »

Het is bekend dat je rijstijl invloed heeft op het brandstofverbruik. Onder rijstijl versta ik in dit geval manier van optrekken en aangehouden constante snelheid bij de verschillende wegtypen.

Om wat meer grip te krijgen op invloed van rijstijl op brandstofverbruik heb ik 2 rijstijlen aangenomen toen ik laatst op en neer reed met een buscamper naar Beieren. Wellicht ga ik de proef eind van het jaar herhalen.

Heenweg:
rustig optrekken
weinig wind
12 - 15 graden
bij 80 Km wegen 83 Km/uur Gps snelheid in Nl, 80 Km/uur Gps snelheid in Dld.
bij 100 Km wegen 104 Km/uur Gps snelheid in Nl, 100 Km/uur Gps snelheid in Dld
bij 120 Km wegen 124 Km/uur Gps snelheid in Nl, 120 Km/uur Gps snelheid in Dld
Bij 130 Km wegen 130 Km/uur Gps snelheid in Nl, 130 Gps Km/uur snelheid in Dld
Bij > 130 Km in Dld, 130 Km/uur Gps snelheid
Brandstof verbruik, diesel, 1 0p 12,5

Terugweg:
rustig optrekken
weinig wind
12 - 15 graden
bij 80 Km wegen 83 Km/uur Gps snelheid in Nl, 80 Km/uur Gps snelheid in Dld.
bij 100 Km wegen 104 Km/uur Gps snelheid in Nl, 100 Km/uur Gps snelheid in Dld
bij 120 Km wegen 118 Km/uur Gps snelheid in Nl, 118 Km/uur Gps snelheid in Dld
Bij 130 Km wegen 118Km/uur Gps snelheid in Nl, 118 Gps Km/uur snelheid in Dld
Bij > 130 Km in Dld, 118 Km/uur Gps snelheid
Brandstof verbruik, diesel, 1 0p 15,6
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: rijstijl in relatie tot brandstof verbruik



Bericht door bertt »

Het begrip "schijnbare wind" heeft hier mee te maken.
Schijnbare wind veroorzaak je zelf en er wordt in de zeilwereld van geprofiteerd.

Als je bv op de fiets zit er is geen wind en je gaat wat sneller, voel je steeds meer "wind", dat is schijnbare wind.

Dus hoe sneller je ga, hoe meer luchtweerstand er ontstaat :wink:

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: rijstijl in relatie tot brandstof verbruik



Bericht door Transitje »

Het is nog maar de vraag of vlot optrekken niet zuiniger rijdt dan traag optrekken, uiteraard zonder echt hoge toeren te maken. Bij vlot optrekken rij je sneller weer in lagere toerentallen doordat je weer naar een hogere versnelling gaat. En juist met optrekken en vooruitzien zodat je kunt inspelen op de verkeerssituaties is winst te halen want als je één keer een bepaalde snelheid vast kunt houden maakt het geen verschil hoe je die snelheid hebt bereikt.
En afremmen, hoe doe je dat het zuinigst want ook bij het afremmen op de motor krijgt een moderne motor toch gewoon z'n brandstof. Dus zou je moeten kiezen tussen extra brandstof of remschijfslijtage.
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8451
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik



Bericht door EasyBee »

Als je vanuit huis bent vertrokken naar Beieren heb je nog iets vergeten.
Jouw woonplaats ligt lager dan elke plaats in Beieren, oftewel de heenweg is (hoe je het ook meet) bult op en de terugweg is bult af.
Transitje schreef:
zo 12 mei 2019, 13:00
Het is nog maar de vraag of vlot optrekken niet zuiniger rijdt dan traag optrekken, uiteraard zonder echt hoge toeren te maken. Bij vlot optrekken rij je sneller weer in lagere toerentallen doordat je weer naar een hogere versnelling gaat.
Hard optrekken kost altijd meer energie, ook al ben je sneller op de gewenste kruissnelheid.
Transitje schreef:
zo 12 mei 2019, 13:00
En afremmen, hoe doe je dat het zuinigst want ook bij het afremmen op de motor krijgt een moderne motor toch gewoon z'n brandstof. Dus zou je moeten kiezen tussen extra brandstof of remschijfslijtage.
Nee, bij afremmen op de motor wordt brandstoftoevoer afgesloten. Ontkoppelen en remmen gebruiken kost remblokken/remschijven en brandstof om de motor aan de praat (stationair laten lopen) te houden.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik



Bericht door annoh »

Als je vanuit huis bent vertrokken naar Beieren heb je nog iets vergeten
Dat ben ik niet vergeten. Ik heb er echter nu niks mee gedaan. Zoals ik al aangaf, wellicht komt er een vervolg en dan draai ik om wanneer ik snel en langzaam rijd. Overigens, ongeveer les 1 van mechanica natuurkunde, je kan uitrekenen hoeveel brandstof die stijging kost.

Er zijn meer zaken die verstorend kunnen zijn.
Op de heenweg had ik 1 file, ik stond ruim een uur stil. Dat heeft geen invloed op brandstof verbruik.
Op de terugweg had ik een file, veel stoppen en stilstaan. Wellicht kost dat extra brandstof.

In een lab heb je alles in de hand. En dan komt terecht de vraag wat cijfers verkregen in een lab voor waarde hebben in de praktijk. In de praktijk, zie boven, heb je allerlei verstorende zaken. Het gaat denk ik, om de grote lijn.
Gebruikersavatar
nicolasfirst
Berichten: 258
Lid geworden op: do 15 feb 2018, 19:05
Locatie: Westerbork

Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik



Bericht door nicolasfirst »

Ik zet na elke tankbeurt de dagteller op nul. Ik noteer de kilometerstand en de hoeveelheid getankte liters. Ook noteer ik het gemiddeld gebruik dat de auto zelf aangeeft.

Ik rij op benzine in mijn omgebouwde Opel Combo L2 en zit continu tussen de 8,4 en 8,5l / 100km. Ik rij heel veel op cruise control en veelal tussen de 100 en 110km/h op snelwegen.

Groet,

Nico


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
We hebben een Opel Combo L2 uit 2013, met benzinemotor en weinig kilometers, begin 2019 laten ombouwen tot een minicamper door de mensen van minicamper.nl..

Het ombouw verhaal vindt je in dit topic
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik



Bericht door gjvonk »

Rijstijl is een erg ruim begrip. Als je echt je rijstijl zou willen optimaliseren om
- een zo laag mogelijk brandstofverbruik
- zo min mogelijk slijtage aan aandrijfcomponenten en remmen
- voorkomen van motor verontreiniging te realiseren,

dan heb je bijna continue ondersteuning van computers nodig. Totaal gewicht, windsnelheid en windrichting ten opzichte van de rijrichting, conditie en samenstelling van het wegdek, stijgingen in de route, kwaliteit en zuiverheid van de brandstof, overige verkeer en de rijstijl van dat verkeer. Het speelt allemaal een rol mee.

Ik merk dat met name de mate waarin een constante snelheid over een langere afstand aangehouden kan worden het brandstofverbruik ten goede komt: een flink stuk over een route national in Frankrijk (b.v. Bordeaux -- Spaanse grens) kost me even veel diesel als hetzelfde stuk over de tol met 130 km...


Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3258
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik



Bericht door B1gcheese »

Rijden op cruise control scheelt je zo 5% aldus mijn rij instructeur C.
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
nicolasfirst
Berichten: 258
Lid geworden op: do 15 feb 2018, 19:05
Locatie: Westerbork

Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik



Bericht door nicolasfirst »

B1gcheese schreef:
zo 12 mei 2019, 22:20
Rijden op cruise control scheelt je zo 5% aldus mijn rij instructeur C.
Dat is mijn ervaring ook. Met consequent CC gebruik rijdt je automatisch rustiger en dus, neem ik aan, ook zuiniger. Wanneer je hoofdzakelijk in een bebouwde omgeving rijdt, zal het niet veel schelen omdat je dan je CC amper zult gebruiken met veel optrekken en afremmen. Maar met de lange afstanden, via doorgaande wegen, scheelt het zeker.

Groet,

Nico
We hebben een Opel Combo L2 uit 2013, met benzinemotor en weinig kilometers, begin 2019 laten ombouwen tot een minicamper door de mensen van minicamper.nl..

Het ombouw verhaal vindt je in dit topic
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27445
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik



Bericht door Marco Polo »

Anticiperen en zoveel mogelijk laten rollen is in de stedelijke omgeving - en binnenwegen - weer het devies :mrgreen:
Sjaak en Marja
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 23 apr 2007, 7:09
Locatie: Arcen

Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik



Bericht door Sjaak en Marja »

en hoeveel Diesel scheelt dit op jaarbasis?
Zou ik ff uitzoeken en een grafiekje van gaan maken. :cheers:
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik



Bericht door kampo »

Waar ik een groot verschil vaststel is tussen zomer en winter.
Dat is zo op mijn 2 laatste personenwagens Euro 5 en Euro 6 en dus niet gebaseerd op een eenmalige meting.
In de winter gemiddeld 6,7 l/100km in de zomer 6,2 l/100km gemiddeld en over vele kilometers.

Bij de (vrachtwagen)camper is er nog een belangrijke invloed op het diesel verbruik.
De assen en versnellingsbakken moeten warm staan. En dat komt pas na +100km rijden.
Na een 10 tal kilometer staat de motortemperatuur op de display lekker warm.
Zou je gedacht hebben. Het instant verbruik blijft evenwel bizar hoog.
Naarmate de kilometers voorbijgaan zakt het verbruik verder.
Pas bij ritten van +400km zit die op zijn laagst.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik



Bericht door gjvonk »

De buitentemperatuur is idd van grote invloed op het verbruik; daar hielden we in mijn diensttijd bij het berekenen van colonne verplaatsingen over grote afstanden rekening mee. Er waren zelfs formules voor. Wel handig om te weten hoeveel er onderweg bijgetankt moest worden.

Hoe groter de aandrijflijn hoe langer het duurt voor deze op bedrijfstemperatuur is. Korte stukjes rijden en veel koudstarts zorgen voor veel extra slijtage. En dat geldt ook als het buiten 35 graden is...

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik



Bericht door iSonic »

Luchtvochtigheid heeft ook grote invloed op je vermogen en zuinigheid. Bij turbo/benzine zowiezo maar volgens mij ook bij diesel. Mist is erg goed voor je verbruik ;-)
Plaats reactie