Groentje met (on)mogelijk project?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Desperation
Berichten: 64
Lid geworden op: za 11 mei 2019, 22:08

Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door Desperation »

Hey,

Ik zal alvast met de deur in huis vallen. Alvast mijn excuses voor bepaald woordgebruik, ik ben afkomstig tegen het Brusselse. Hiermee moet je ook rekening houden betreffende wetgeving en dergelijke. :wink:
Kan je als beginneling zonder ook maar enige kennis van zaken aan zo'n avontuur beginnen? Dus een wagen aankopen, hem zelf restaureren met het nodige opzoekingswerk, al vrees ik dat het "motorcompartiment" niet/minder mijn ding zal zijn. Om het cru te zeggen: de buitenkant/binnenkant kan je ontelbare keren proberen lassen/schuren etc. om te proberen, terwijl ik die mogelijkheden bij het motorcompartiment niet zie...

Het zit namelijk zo:
Al jaren zit ik met het idee om mij een oldtimer aan te kopen. Om de kosten te beperken en er uiteraard ook zelf wat plezier aan te hebben heb ik altijd gedacht om een reeds oudere wagen aan te kopen in de stijl van:

VW 1600, T1, Karmann, ...
Audi 50, 60, 80, 100 C1 ...
Mercedes 190, 280 ...
Porsche 911
Citroen HY

Soit, voor mij dus het onbetaalbare, tenzij je een goedkoop "wrak" kan opkopen, waar niet teveel kosten zouden zijn aan het motorcompartiment, en je massa's uren daar zelf kan aanbesteden.
Dat was/is dus een droom die deels door het ontbreken van de kennis (of de schrik) van het mechanische gedeelte steeds verder naar de achtergrond verdween.
Totdat ik enige tijd geleden met een half oog mee naar de televisie aan het kijken was naar een programma waar de vrouw naar aan het kijken was: De columbus.
Wanneer ik dat zag begon het plots weer te borrelen. Alleen zit je hier totaal met een ander concept. Het aankopen van een voertuig (bus/vrachtwagen), die restaureren, maar ook volledig zelf inrichten (wat je met een wagen bv. niet hebt) en er dan mee wat kunnen rondtrekken wanneer we eens tijd hebben, samen met de vrouw en de kinderen.
Al enige tijd ben ik weer opzoekingen aan het doen, aan het rondkijken, tips en projecten aan het bekijken, wetgeving betreffende overzetten van bus naar camper etc. Alleen zit ge steeds weer met het mechanische gedeelte dat mij wat afschrikt.
Zelf ken ik er dus niet teveel van, maar het mag voor mij (ons) gerust een "jarenproject" gaan. Zelf heb ik geen 2 linkerhanden, en lijkt het mij zalig om zo'n bus volledig te kunnen strippen en her in te richten. Ik heb zelf eerst zitten zoeken naar campers, alleen is er geen enkele die mij ook maar aanspreekt. Al mocht ik het geld hebben voor een nieuwe mobilhome te kopen met 4 slaapplaatsen, dan nog zou mij dat totaal niet aanspreken. Dat moderne spreekt me (voor een camper) totaal niet aan, voor mij zou zo'n reis met een (omgebouwde) oldtimer reeds beginnen vanaf ik de oprit afrij. Bij een moderne camper zou ik dat gewoon zien als een transportmiddel waarbij ik zo vlug mogelijk naar mijn bestemming wil geraken.

Na x-aantal bussen, of reeds omgebouwde vrachtwagens/campers bekeken te hebben, blijf ik steeds met 1 bepaald model in mijn hoofd zitten, en dat is jammer/helaas de Mercedes 0 303 (jaren 80-90) en dus net zoals in het programma. Die bus is niet te groot (hangt natuurlijk af van het model), maar is wel lang genoeg om er een badkamer/sanitair en slaapruimte in te herbergen. Dat alles rond jou uit glas bestaat, zorgt er natuurlijk voor dat je volledig van de natuur kan genieten, en je niet door minuscule raampjes hoeft te kijken. Er zijn een paar andere modellen die in mijn smaak vallen (MB O 321, 608 H, 302, etc.), maar helaas zijn die of te klein, of niet hoog genoeg, of te duur... Toen de vrouw zag dat ik al opzoekingswerk deed, reageerde ze super enthousiast, wat niet kan gezegd worden van mijn vorige plannen betreffende een oldtimer. Ook is het zo dat wanneer je hier zelf jaren tijd/werk in zou steken, dat je hierna ook met het volledige gezin van kan genieten, in tegenstelling tot de wagen. Achteraf zou het dus ook de bedoeling zijn om met de "camper" wat rond te trekken, zoals in het programma, rondrijden naar 1 of andere bestemming, en een leuke plek opzoeken voor te overnachten. Het zou dus niet de bedoeling zijn om ermee steden te gaan bezoeken, er campings mee af te haspelen, er naar exotische landen mee te rijden etc.

Nogmaals, dat mag gerust een project van (zeer) lange adem zijn, eerst leren lassen/schuren/plamuren etc. De gedachte is dus om voor een budget van 10 à 15.000€ (liefst veel minder) zo'n bus aan te schaffen binnen de 2 jaar, en er nadien nog eens dezelfde som tegen aansmijten om deze in orde te krijgen en er bv. 5 jaar over te doen om dit te realiseren. Is het er nadien 7 of 8, geen probleem, ik wil gewoon aantonen dat ik niet tussen nu en volgend jaar er de baan mee op wil. Ideaal zou natuurlijk zijn dat ik mij een bus zou kunnen aanschaffen waarbij het motorgedeelte zeer degelijk is, waarbij het onderstel behoorlijk is, maar waar vooral/enkel het interieur volledig herdaan moet worden, maar dat is een Utopie.

De enige ervaring met wagens dat ik heb, is 15 jaar geleden ofzo toen ik voor een paar jaar in het "tuning" wereldje zat. Daar heb ik indertijd voor mijn toenmalige Golf III de volledige wagen gestript om hem te laten herspuiten, en daardoor gebruik gemaakt om langs de binnenkant op de carrosserie bitumen matten te plaatsen voor mijn geluidsinstallatie.
Voor de rest heb ik heel wat verbouwingswerken in ons huis ook zelf uitgevoerd zoals strippen van muren, plaatsen van waterleidingen, elektriciteit, en het opnieuw plamuren van de muren, gyprocplafond plaatsen, en dit allemaal zonder "kennis van zaken". Gewoon door op te zoeken, uit te proberen en bepaalde zaken laten voordoen. Achteraf zijn er veel mensen die al geïnformeerd hebben met welke aannemer ik heb gewerkt, dus zo slecht zal het wel niet uitgevoerd zijn... :-B

Wat denken jullie?
Lijkt dit onbegonnen werk, financieel onrealistisch en laten we het maar bij een droom houden en de plannen opbergen, of gaan we ons gaan bijscholen en ons rijbewijs C gaan halen?
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door de Jonckheer »

Een bus is zeer wel te doen. Echter, je moet wel opletten opletten met wat je wilt en wat je kunt. De MB's die je noemt zijn allemaal zg "zelfdragers", dwz ze hebben geen chassis, hun sterkte en stijfheid krijgen ze door een stelsel van profielen. Dat is ook meteen het zwakste punt want die rotten graag door en heb je ontzettend veel werk om dat goed te krijgen. Beter koop je een bus met een chassis, die roest ook (dat doen ze allemaal, al koop je een nieuwe) maar het dragende deel is zeer zwaar en degelijk en het aantal profielen wat je eventueel moet vervangen zeer veel minder.
Ook is het raadzaam naar een bus uit te zien met een vlakke vloer ipv met een loopgoot in het midden zoals oa MB en Setra dat hebben. Zo'n loopgoot beperkt je inbouwmogelijkheden enorm, dat moet je eigenlijk niet willen. Mijn bus, een Jonckheere Volvo B10M van 1982 heeft zowel een chassis als een vlakke vloer, ideaal dus.

Motorisch is het meestal niet zo spannend, ze kunnen makkelijk meer dan 1,5 miljoen km aan zonder al te veel problemen. Als je gaat kijken en de bus start koud probleemloos zonder een al te grote rookpluim (roken doen de oudjes koud allemaal) en hij loopt verder netjes mooi rond is dat wel in orde.
Wat ik je wil afraden is een stadsbus al zijn die in België momenteel voor zeer weinig te koop. Die heeft geen bagageruimtes onder de vloer dus moeten alle voorzieningen binnen worden geplaatst wat zeer veel ruimte gaat innemen. Ook hebben ze enorme wielbakken binnen wat ook veel ruimte kost. Een touringcar daarentegen is gebouwd om comfortabel over lange afstanden passagiers plus bagage te vervoeren en dus is er geen betere keuze dan een touringcar.

Kijk uit naar een 12 meter bus, een kleinere is of niet te koop of veel te duur. Dat komt omdat die in veel kleinere aantallen worden en zijn gebouwd. Het maakt qua rijden niks uit of ie 10 of 12 meter is en bovendien is die 2 meter extra binnenruimte best wel lekker.
De meeste bussen van voor 1980 hebben geen turbo motor en dus een kleine 100 pk minder vermogen dan die dat wél hebben. Het beste is wel er een te hebben mét turbo uiteraard.
Succes met de zoektocht!
.
Keulen2019.jpg
Desperation
Berichten: 64
Lid geworden op: za 11 mei 2019, 22:08

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door Desperation »

Alvast bedankt voor je reactie. Nogmaals, ik ben eerst eigenlijk aan het afwegen of ik wel aan zo'n avontuur zou beginnen. Kort gezegd: Kan je zonder enige kennis van zaken wel beginnen sleutel aan een Oldtimer...

Ik vrees dat ik sowieso met het probleem van zelfdragers ga blijven zitten hoor. Ik heb "ontelbare" modellen zitten opzoeken, zowel bussen als oude campers, en geen enkel ander model/merk heb ik ik iets in de zin van: wow, dat is 'em. Zelfs de "modernere" versies (na '90) vind ik minder prachtig.

Aangezien we zelf niet echt kampeerders zijn, zou ik ook nooit aan een ander project willen beginnen als die bus/wagen niet 100% mijn zin zou zijn...

Dit is dus het voorbeeld van bus die ik zou willen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door ellan vannin »

Allemaal mooi en prachtig die MB, MAAR voor je er een aankoopt doe eerst eens de proef op de som en doe net alsof je 1 of 2 zijramen nodig hebt. Ga eens kijken of je die b.v. nog makkelijk en betaalbaar kan vinden. Een zijraam zoals forumlid Nico heeft b.v. kan indien niet meer leverbaar vrij eenvoudig aangepast worden door het frame aan te passen aan een iets kleiner raam. Ik heb ooit van een collega touringcarondernemer welke in het bezit was van enkele oldtimer bussen gehoord dat het grootste struikelpunt bij die oldtimer bussen het verkrijgen van ramen is. Ik heb het programma onlangs ook gezien en het lijkt mij een ex-bus van Zwaluw reizen uit NL.
All4dogs
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door kampo »

Aha het is voor België :-B
Dan neemt het verhaal een andere wending.
Alhoewel ...ik kom gewoon terug op wat ik al op pagina 1 van dit draadje schreef.
Meer bepaald op punt 2 en 3 in de volgorde...
kampo schreef:
vr 27 jul 2018, 19:01
Volgens mijn eigen ervaring maak ik nog eens een lijstje :P

Plan van aanpak voor het ombouwen van een reisbus tot camper

1. Voldoende algemene info verwerven
2. Homologatie keuze (M1-SA of N2, N3 of M1,M2,M3) maken in functie van hoeveel je jaarlijks wilt afdragen aan de staat.
Dit is vooral van belang in Nederland. Denk ook aan de verzekering.
3. Alle informatie over die specifieke homologatie kennen en verzamelen. Enkel doen wat toegelaten is. Enkel homologeerbare onderdelen gebruiken. Het attest is belangrijker als de prijs. Rijzitplaatsen zijn het meest kritische.
4. Indeling zo maken dat de camper achteraf verkoopbaar blijft en dat je de goede rijeigenschappen behoud.
5. Budget en energiestudie maken. Daarmee bedoel ik je eigen energie: hoeveel tijd kan/wil je aan de bouw spenderen.
6. Rijbewijs is het kleinste probleem, een D of een C heb je eigenlijk altijd nodig, niet zo moeilijk/duur in verhouding tot de andere zaken.
Een rijbewijs C kost je in BE ongeveer 1250 € (x2?)
7. Verwarming en airco uit de originele bus kan je vergeten. Die zijn niet geschikt voor standkoeling en standverwarming van een camper.
8. Restaureer het basisvoertuig grondig voor dat je aan de camperbouw begint. Roest en voertuigtechniek moet je eerst in orde zetten. De banden vervang je op het laatst.
9. Budget ? 25% aanschaf basisvoertuig, 25% restauratie,20% inrichting, 30% camper technieken, maar het kan ook anders.
10. Aantal uren: gemiddeld van 800 tot 3000, maar er zijn uitzonderingen. Minimaal 1 jaar.
Als je een algemene vraag stelt aan FOD mobiliteit Vlaanderen ga je een algemeen antwoord krijgen.
Het ontbreekt waarschijnlijk aan juiste input in de vraagstelling:
Betreft het een nieuw voertuig, dan is het antwoord helemaal juist.
Betreft het een oldtimer, volgens de BE definitie dan is het antwoord anders
Betreft het een voertuig van voor 2013? of van voor 2002? dan is het antwoord nog anders.
Is het een geïmporteerde en in het EU buitenland gehomologeerde camper opletten dan moeten ze hem toelaten, in theorie maar de praktijk is soms anders. Zwitserland is geen EU.

Misschien nog een paar weetjes:
BE is iets anders als NL
Gelukkig BE want veel goedkoper en niet moeilijker, enkel de BE regels goed volgen, enkel een homologeerbare bus kopen ...
Een camper is een M1-SA (soort van personenwagen)
Die camper M1-SA kan er uit zien als een touringcar, lijnbus of streekbus, vrachtwagen, ...
Daar mag je met een rijbewijs C mee rijden (vanaf >7,5T) maar pas als de homologatie als camper rond is.
Tot dan moet je een D hebben voor alles wat personenvervoer was.
Rijden met een bus (tijdens de bouw) gaat enkel met groene garage platen die geschikt zijn voor D, dat is meestal een probleem en vooral bij verplaatsingen van/naar het buitenland. Komt erop neer dat je iemand van een busgarage moet inhuren.
Maximale lengte van een "personenwagen" is 12m breedte 2,55m; Maximaal 8+1 plaatsen
Oldtimers zonder papieren en merken die niet meer bestaan (vb Den Oudsten, Steyr) zijn een ramp...
Attest "akkoord constructeur" is bij sommige merken geen probleem, bij anderen onmogelijk.



Laat je zeker niet ontmoedigen, dat is niet nodig.
Goed dat je met punt 1 bezig bent.
Vanaf nu gewoon niet meer kijken naar on-homologeerbare voertuigen.
Laatst gewijzigd door kampo op ma 20 mei 2019, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door de Jonckheer »

ellan vannin schreef:
zo 12 mei 2019, 10:12
Allemaal mooi en prachtig die MB, MAAR voor je er een aankoopt doe eerst eens de proef op de som en doe net alsof je 1 of 2 zijramen nodig hebt. Ga eens kijken of je die b.v. nog makkelijk en betaalbaar kan vinden. Een zijraam zoals forumlid Nico heeft b.v. kan indien niet meer leverbaar vrij eenvoudig aangepast worden door het frame aan te passen aan een iets kleiner raam. Ik heb ooit van een collega touringcarondernemer welke in het bezit was van enkele oldtimer bussen gehoord dat het grootste struikelpunt bij die oldtimer bussen het verkrijgen van ramen is. Ik heb het programma onlangs ook gezien en het lijkt mij een ex-bus van Zwaluw reizen uit NL.
Al lijken mijn ramen vlak te zijn, ze zijn het niet, er zit een kromming in, zie foto. Overigens is het wijs een glasverzekering af te sluiten want de zijramen zijn niet het probleem, de voorruit kan aan diggelen gaan door bv een stuk steen en dan ben je echt aan de beurt omdat die niet meer verkrijgbaar zijn en gemaakt moet worden. Je praat dan wel over een aantal duizendjes. Aangezien ik een glasverzekering heb maak ik mij geen zorgen.

Over ruiten gesproken, koop geen bus met enkel glas want die is niet warm te stoken, er moet dubbel glas in zitten, op de cabine na uiteraard.
keukenraam.jpg
keukenraam.jpg (57.71 KiB) 1749 keer bekeken
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door marjasjaak »

Leuk idee, wat een TV programma kan doen.
Een douche binnen heb je niet nodig :-B gewoon een buitendouche zoals in de Columbus.
Er komt toch wel een wijnkelder in de camper :P .

Succes met zoeken en plannen maken. :thumbup:
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door de Jonckheer »

Je moet wel vreselijk uitkijken dat wanneer je maar één type bus wilt het dan makkelijk het wrak van de maand wordt omdat, als je er een gevonden hebt, je er dan al heel snel verliefd op wordt en je deels je verstand uitschakelt. Je zou de eerste niet zijn die op die manier de boot in gaat. Ga je voor een goede bus en is het uiterlijk minder belangrijk heb je daar niet zo snel last van. Voor mij was belangrijk: 25 jaar oud (destijds oldtimer), nog in gebruik dus een lopende APK, niet suf gesleuteld en in goede staan van onderhoud. Uiterlijk is iets waar je aan went en bovendien zit er wat dat betreft niet zo heel veel verschil in bussen.
Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door mfellman »

In Nederland is een oldtimer pas een belastingvrije oldtimer na 40 jaar. Een bus van die leeftijd heeft niet meer dagelijks gereden en of een particulier het onderhoud een beetje naar jouw standaard heeft uitgevoerd is nog maar de vraag. Ik verwacht dat je dan toch wel een stevige restauratie voor de boeg hebt. Ik heb bij de bijna oldtimers toch echt wel het een en ander gezien dat met een stevige vraagprijs van eigenaar moest wisselen en bijna niet veilig naar huis te rijden was. Ook zie je grote verschillen tussen merken als het gaat om een zelfdragende carrosserie. Sommige merken hebben wel nagedacht over een lange gebruiksduur en sommigen maakten zich daar niet druk om. En ook hoe stevig een bus aanvoelt (torsie bijvoorbeeld) verschilt tussen merken.

Net als Nico heb ik een bus gekocht die tot vlak voor de overdracht nog ingezet werd bij een busmaatschappij. Ik had nog geluk dat de brandstofmeter defect was want kreeg daardoor bijna 600 liter diesel mee met de bus. Aan de andere kant was de koppeling toch minder goed hoewel die recent vervangen zou zijn geweest.

De budgetten die je noemt moeten volgens mij kunnen voldoen om iets bruikbaars te maken. Hoewel je duidelijk veel meer hout en ander materialen nodig hebt dan in een busje van 6 meter. Ik probeer het te realiseren met een lager budget.

Binnenkort (weer) onderweg met een 12 meter bus.
PE1RBR

Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door mfellman »

Oh ja en een model "grows on you". Ik dacht ook aan een 303 of 302 en heb nu een EOS

Binnenkort (weer) onderweg met een 12 meter bus.
PE1RBR

Desperation
Berichten: 64
Lid geworden op: za 11 mei 2019, 22:08

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door Desperation »

Thx alvast voor al jullie reacties...

Het probleem is inderdaad dat ik dus blijkbaar "verliefd" ben op 2 types, namelijk de 303 en eventueel de 302.
En dan nog hangt het af van het jaartal (liefst voor '90).
Een Setra S 100 komt nog in de buurt van "de look" die ik het liefste zie, maar ik weet niet of je deze zelfs maar met elkaar kan/mag vergelijken.

Ik ben er mij echt bewust van dat die een werk van lange adem zal worden, ook grotendeels door het budget.
Zo zal ik bijvoorbeeld moeten afwegen of ik pakweg eentje van <10.000€ neem, of eentje van >15.000€ die misschien wel meer in orde zal zijn.
Die laatste zal dan misschien meer/recent "onderhouden" en technisch in orde zijn, maar wat ben je met een degelijk interieur, dat je uiteindelijk toch helemaal wil strippen. Langs de andere kant moet ik als beginneling ook geen wrak van 5.000€ kopen met een pak laswerk eraan.
Dan is er ook nog het gedeelte dat ik 0,0% ervaring heb met het kopen in het buitenland (buiten de gebruikelijke webshops), hoe werkt dat, etc.
Ik ga dus inderdaad moeten opletten, dat ik niet "klakkeloos" het eerste beste wrak ga opkopen omdat er een bepaald model op de markt vrij komt.
Langs de andere kant: lang twijfelen kan ervoor zorgen dat net die droomcamper voor mijn neus weggekaapt wordt.
Soit, vele vraagtekens waar ik mij al meer dan een week het hoofd over breek, en nu al reeds slapeloze nachten heb gehad :-B .

Eerst stap wordt het dus al zoeken naar sites waar ze deze aanbieden: mobile.de, mascus.be, autoscoot, autoline, truck.eu en marktplaats ken ik alvast, zijn er nog andere?
Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door mfellman »

Bustrade in Zaltbommel. Hebben Nico (voor zover ik heb begrepen) en ik onze bus vandaan.

Binnenkort (weer) onderweg met een 12 meter bus.
PE1RBR

Will
Berichten: 3529
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door Will »

Goedemiddag,

Voordat je aan zo'n klus begint zou ik eerst eens nadenken is het allemaal wel waard.
Ik doel meer op milieu maatregelen (stickers enz.) is mijn camper straks nog wel te verkopen.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: Groentje met (on)mogelijk project?



Bericht door mfellman »

Ik vraag me bij opmerkingen of iets nog wel te verkopen is (vooral bij zelfbouw) voor wie je eigenlijk dan bezig bent. Ik (ver)bouw een camper voor mezelf en ga er eigenlijk vanuit dat alles wat ik er ooit nog voor kan krijgen meegenomen is. Wat milieu betreft is niet op vakantie gaan de enige optie.

Binnenkort (weer) onderweg met een 12 meter bus.
PE1RBR

Plaats reactie