FFB Europa 510: zonnepanelen bevestigen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Dankers
Berichten: 18
Lid geworden op: do 21 mar 2019, 18:55

Re: FFB Europa 510: zonnepanelen bevestigen



Bericht door Dankers »

javader schreef:
vr 10 mei 2019, 11:11
K2 speedrail werkte bij mij prima.
Verder, is het niet mogelijk op een of andere manier ook nog de achtergebleven draadeindjes te gebruiken van de plaat die op het dak is achtergebleven ? ( ik denk van de schotel).
Kabeldoorvoer van de schotel ga ik inderdaad gewoon gebruiken dus dat zit wel goed! Nu alleen de panelen erop zien te krijgen
Dankers
Berichten: 18
Lid geworden op: do 21 mar 2019, 18:55

Re: Europa FFB 510 zonnepanelen bevestigen



Bericht door Dankers »

Kroppie schreef:
do 09 mei 2019, 19:59
Dankers schreef:
do 09 mei 2019, 19:43
Kroppie schreef:
do 09 mei 2019, 12:26
google eens op speedrail k2 systems, alu profielen welke je op dak kan lijmen en niet hoeft te schroeven.

https://www.solar-nu-webshop.nl/webshop ... -315m.html

de op de panelen geschroefde hoeklijnen verwijderen en dan met de bijbehorende klemmen vast zetten op de rails.

jos
Dank voor je reactie!

Klinkt goed! Dak en rails schoonmaken en ontvetten, sika kit (of iets anders?) erop en dan plakken maar?
Welke hoeklijnen bedoel je? Die aan de uiteinden?

Kan ik gewoon de uiteinden van de panelen bevestigen op de rails (heb ik maar 2x rails nodig) of is dat niet stevig genoeg en moet de rails in de lengte (heb ik 4x rails nodig)
hoe lang en hoe breed en zijn de panelen?, en wat is de dikte

ik zou de rails in de breedte gebruiken, 2 op +-10 - 15cm van de uiteinden van het paneelen 1 in het midden.

dak schoonmaken met b.v. dasty, lijm plaats opruwen met een schuurspons (ook van de rails), nogmaals ontvetten, goed laten drogen, en dan lijmen met sika 552at

stel paneel is 50cm breed (geschat), neem dan rail van 2,10mtr, daar gaan 3 stukken van 70 cm uit, dan heb je 2 rails van 2,10mtr nodig en 12 eindklemmen, kijk wel goed naar de dikte van het paneelframe en het klembereik bereik van de klemmen

jos
Panelen zijn 35cm breed en 130cm lang. Het zijn twee panelen dus dan met 10cm aan de uiteinden en er tussenin kom in op 3x rails van een meter. 12 klemmen en minimaal 3M rails dus. Zit ik goed?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: FFB Europa 510: zonnepanelen bevestigen



Bericht door Kroppie »

ja, reken wel dat de rails iets (+-15cm)langer moet zijn dan de breedte van het paneel voor het monteren van de eindklemmen, en is voor de hoogte van het paneel de juiste klem te verkrijgen?


jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Dankers
Berichten: 18
Lid geworden op: do 21 mar 2019, 18:55

Re: FFB Europa 510: zonnepanelen bevestigen



Bericht door Dankers »

De telefoonnummers van de webshop die je doorstuurde werken helaas niet.. Wil graag alles bestellen maar weet niet of het te vertrouwen is, heb je zelf ervaring met die winkel? Kan het niet echt ergens anders vinden.

Panelen zijn 33,5mm dik dus ik pak dan de klemmen die 34mm kunnen hebben. Een rails van 3,15m en 12 klemmen moet dus voldoende zijn.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: FFB Europa 510: zonnepanelen bevestigen



Bericht door Kroppie »

ik heb de rails daar zomer vorig jaar gelijk met 3x 275Wp panelen via de webshop ook besteld, is prima geregeld, met ideal betaald en prompt geleverd.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: FFB Europa 510: zonnepanelen bevestigen



Bericht door kampo »

@Dankers
De 2 Siemens panelen van de foto's zijn wel om zeep !
Die ga je toch niet monteren hè.
Kijk nog eens goed naar de baantjes. Het begin van het einde...
Groeten Kampo
Dankers
Berichten: 18
Lid geworden op: do 21 mar 2019, 18:55

Re: FFB Europa 510: zonnepanelen bevestigen



Bericht door Dankers »

Wat zou er precies mis mee zijn?
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: FFB Europa 510: zonnepanelen bevestigen



Bericht door kampo »

Zo zullen ze eruit zien binnen een jaar of zo.
Kijk naar de printplaatbaantjes van de panelen op je foto.
Je ziet precies dezelfde fenomenen.
Voor 55Wp per stuk kan je beter een andere oplossing zoeken !

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Plaats reactie