Interpretatie BMV 700 accumonitor

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15364
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Interpretatie BMV 700 accumonitor



Bericht door Hoofdnoorman »

Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Interpretatie BMV 700 accumonitor



Bericht door myway »

Heb je dat al aangepast?
Normaal staat dat anders, kijk maar eens in de demobibliotheek.
De staartstroom zou je nog lager in kunnen stellen, 0.5% is het minimum.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15364
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Interpretatie BMV 700 accumonitor



Bericht door Hoofdnoorman »

Die had ik inderdaad al aangepast.
Staartstroom van 4 naar 2% en stroomdrempel op zijn laagst. Omdat ik graag alles meet.
Inderdaad zou de staartstroom nog lager kunnen maar (volgens mij) verklaart dat de vreemde uitlezing niet.
Wel net even de nulstroom gekalibreerd. Het schoot mij te binnen dat ik gewoon het hele boordnet even spanningsloos kon maken.

Mijn verbruik van de Dreambox in "Deep Standby" alsmede mijn TV in standby en mijn laders zonder afname is 5 Watt.

Overigens lijkt de aanwijzing op dit moment wel weer redelijk juist te zijn. Heel vreemd.

Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Interpretatie BMV 700 accumonitor



Bericht door myway »

Ik weet niet wat de capaciteit van jou accu is en daar 2% van voor de staartstroom.
Met zonnepanelen wil het dan wel eens voorkomen dat de bmv te snel naar 100% gaat.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15364
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Interpretatie BMV 700 accumonitor



Bericht door Hoofdnoorman »

380 Ah. Staat op het plaatje bovenaan deze pagina.
Wat denk je, verlagen naar 0,5?
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Interpretatie BMV 700 accumonitor



Bericht door myway »

Indien de zonnepanelen door bewolkt weer een tijdje onder de 7.5 Amp aan het laden zijn, 2% van 380ah, kan de bmv vroegtijdig naar 100% gaan.
Staat de staartstroom op 0.5% zal dat gebeuren als de zonnepanelen een tijd laden met minder dan 1.9 Amp laden.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15364
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Interpretatie BMV 700 accumonitor



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik dacht al zoiets begrepen te hebben.
Valt mij erg tegen van zo'n dure monitor dat ze daar geen software hebben ingebouwd welke redelijkerwijs rekening houdt met de volledige dag. :-?
Het moet toch niet al te moeilijk zijn om deze routine aan te maken. In ieder geval in de app kunnen ze gewoon de datum en de tijd implementeren, sterker nog, ze kunnen daar ook zon's op en ondergang ophalen en gebruiken.
Maar ik ga het veranderen. Dankjewel :thumbup:

EDIT: Ondertussen de staartstroom naar 0,5% gezet en de geladen detectietijd naar 50 minuten. Maar eens kijken of dat verbetering geeft.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Interpretatie BMV 700 accumonitor



Bericht door myway »

Ook bij hun geldt, al doende leert men.
Ik heb een demo-opstelling staan waar maar een heel klein verbruik is.
Daarbij was het eerst zo dat een verbruik onder 0.15 Amp niet zichtbaar was, maar werd wel in de berekening meegenomen.
Na de laatste update was dat wel zichtbaar maar werd niet meer meegenomen in de berekening als de stroomdrempel op de standaardwaarde stond.
Contact gehad met de leverancier hier over en die waren heel blij dat ik belde, ze waren al een paar dagen aan het zoeken om welk probleem dat het ging.
Laatst gewijzigd door myway op vr 10 mei 2019, 8:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15364
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Interpretatie BMV 700 accumonitor



Bericht door Hoofdnoorman »

Ondertussen is hij redelijk goed.
Toch is er ergens nog wat niet helemaal in orde.
Mijn MT50 van de solar geeft b.v. aan dat hij 40 Amp uit stuurt bij 13,8 Volt en de Victron App geeft pakweg 2 Amp minder aan en 0,2 Volt verschil.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51304
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Interpretatie BMV 700 accumonitor



Bericht door Kroppie »

op z,n duits gezegd, wer viel misst, misst viel mist. :-B :D

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8955
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Interpretatie BMV 700 accumonitor



Bericht door kampo »

Je maakt snel een denkfout, inderdaad omdat sommige kleine verbruiken en ladingen niet zichtbaar zijn vanwege je instellingen.
Bovendien stel ik ook vast dat je "slechts" 1 BMV gemonteerd hebt en toch alles wilt meten en begrijpen.
Normaal zou je er 1 op de HH accu moeten hebben + 1 op de zon + 1 op de Dynamo + 1 op Startaccu :mrgreen:

De afgelezen waardes moet je ook niet als absoluut juist interpreteren.
Zelfs met een precisie instrument als een BMV7012 is het niet mogelijk om een accu helemaal te doorgronden.
Een accu is geen geijkt vat waar exact gedefinieerde hoeveelheden stroom worden ingestopt en uitgehaald.
De monitor telt op en af en toont het resultaat. Daarbij houdt die geen rekening met fluctuaties en vele factoren die van toepassing zijn
op de juiste ladingstoestand van de accu.
Voor opgegeven reken parameters zoals Peukert en efficiëntie gelden toleranties of zijn enkel voor een nieuwe accu.
Die parameters driften ver af met andere omgevings temperaturen en vooral bij veroudering.
Groeten Kampo
Plaats reactie