Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7517
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6



Bericht door eef van baal »

je schreef de kk werkt, maar die mag het alleen doen als de motor draaide.
dan denk ik dus dat de d+ simulater niet naar behoren werkt.














=
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
WestfaliaCalifornia
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 24 apr 2019, 18:23

Re: Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6



Bericht door WestfaliaCalifornia »

eef van baal schreef:
wo 08 mei 2019, 18:27
je schreef de kk werkt, maar die mag het alleen doen als de motor draaide.
dan denk ik dus dat de d+ simulater niet naar behoren werkt.

Eef...dat doet de KK ook ....werkt alleen met draaiende motor op de 12 Volt.














=
WestfaliaCalifornia
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 24 apr 2019, 18:23

Re: Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6



Bericht door WestfaliaCalifornia »

kampo schreef:
di 07 mei 2019, 22:36
WestfaliaCalifornia schreef:
di 07 mei 2019, 18:23
1 Begrijp ik goed dat bij een MB als de motor draait de ecu zowel de start- als de HH accu als 1 ziet?
2 Heb ik goed begrepen dat op de minpool de signaalgever (a9065460121) zit die aan de ecu doorgeeft hoe vol de accu zit?
3 Als deze signaalgever nu niet goed functioneert en maar tegen de ecu zegt accu is vol ......krijg je precies het gedrag/storing die ik heb.
4 Is het IN de ecu niet mogelijk om de intelligente dynamo constant spanning te laten afgeven. Ofwel constant het signaal:accu is niet vol?
1 ja de start en HH accu zijn 1 "pack" maar de meting hangt af van waar je de minus koppeling maakt. Voor of na de meetshunt.
2 ja dat klopt. De meetshunt "telt" de in en uitgaande stroom en geeft dat door aan de batterij ECU. Dan weet die wanneer hij de dynamo weer even moet aanzetten. Liefst even in bergaf als je je voet van de gaspedaal haalt. Je moet daarom niet remmen, uitbollen is ook goed.
3 Ik ga ervan uit dat er niets mis is met de meetshunt (wat jij signaalgever noemt)
4 Nee foppen dat is niet mogelijk. Dat kan enkel softwarematig. En bij mijn weten is niemand daar tot nu toe in geslaagd. Maar misschien …

Een buck boost of DC/DC converter werkt perfect voor zulke gevallen.
Jammer genoeg is de prijs erg hoog voor toestellen met een beetje vermogen. 25/50/100A
Voor voertuigen zit er bovendien een duur automatisch in en uitschakelsysteem in verwerkt.
Staat het niet naast de huishoudaccu ?
Bekende merken zijn Votronic, Victron, Mastervolt, Sterling, ...
Kampo......dat "herprogrammeren" van de dynamo ga ik navragen. Ik ken 2 jongens die heel goed zijn in motormanagement (her)programmeren. Verrichten o.a. maatwerk tuning. Dus wie weet.

Ben er nu achter dat Hymer dealers op MB de Schaudt WA 121525 monteren.
Deze kost rond de €150. Echter zie dat deze 25 Ah is en 30 Ah kort. Is dat niet wat weinig omdat bij remmen (kort) al 55 Ah binnenkomt?
Camper_56
Berichten: 320
Lid geworden op: di 23 okt 2007, 20:39
Locatie: Veenoord

Re: Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6



Bericht door Camper_56 »

Zo herkenbaar.

Als je gaat rijden draait de koelkast op de huishoudaccu.

Het is een D+ probleem omdat er geen signaal komt dat de dynamo de 12v levert.
Dus koelkast trekt de accu leeg.

Zet de koelkast op gas (ook tijdens het rijden en dan heb je het probleem niet).
Als dat zo is dan heb je het bewijs geleverd.

Had ik dus ook. Eef heeft het goed.
WestfaliaCalifornia
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 24 apr 2019, 18:23

Re: Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6



Bericht door WestfaliaCalifornia »

Camper_56 schreef:
wo 08 mei 2019, 19:38
Zo herkenbaar.

Als je gaat rijden draait de koelkast op de huishoudaccu.

Het is een D+ probleem omdat er geen signaal komt dat de dynamo de 12v levert.
Dus koelkast trekt de accu leeg.

Zet de koelkast op gas (ook tijdens het rijden en dan heb je het probleem niet).
Als dat zo is dan heb je het bewijs geleverd.

Had ik dus ook. Eef heeft het goed.
Ik weet het het is een heel verhaal geworden maar mss even terug lezen. Dat is het probleem niet. Onze KK staat nooit op 12V :wink:
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6



Bericht door travelscout »

Die 55A bij het remmen lijkt me slechts een 1/4 tot 1/5 van het maximum leverbare amperage.
Maar remenergie of niet, als accuus beiden leeg zijn kan dit vast veel verder oplopen, mogelijk zelfs tot de maximum stroomsterkte van je dynamo.
Uiteraard afhankelijk van de interne weerstand van beide accuus, het gevraagde remvermogen en instellingen van de voertuig eigen computer.
Het zou mij verbazen als je aan dat laatste niets kunt veranderen.
Is meer een kwestie van tijd.

Overigens lijkt me de enige zinnige optie, het volledig vol laden van je startaccu (en daarmee dus ook je hh-accu).
Tenzij je daar ergens een tweede accu of voor de startaccu een grotere capaciteit kunt aanmelden.
Maar dat zal vast in strijd zijn met de euro normering.

Die D+ moet je echt helemaal en volledig vergeten, oude analoge techniek.
Als een booster accuus parallel kan schakelen op basis van een hogere laadspanning,
dan kun je middels dat signaal ook; trapjes, schotels en vooral koelkasten bedienen, vergelijkbaar als met het D+ signaal.
Paul.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6



Bericht door kampo »

WestfaliaCalifornia schreef:
wo 08 mei 2019, 19:03
..Ben er nu achter dat Hymer dealers op MB de Schaudt WA 121525 monteren.
Deze kost rond de €150. Echter zie dat deze 25 Ah is en 30 Ah kort. Is dat niet wat weinig omdat bij remmen (kort) al 55 Ah binnenkomt?
Je bedoelt 25A en 30A en als er 55A binnenkomt niet Ah. Ah is Ampère Uur en dat is accucapaciteit.

Deze erg goedkope Schaudt WA121525 heeft hetzelfde probleem als de eveneens goedkope Votronic DCDC12/12/20.
Ze zijn enkel goed voor voertuigen waar een D+ signaal beschikbaar is en dus niet voor voertuigen met inteligente Dynamo.
Myway heeft daar onlangs een interessant draadje over geschreven.
Groeten Kampo
WestfaliaCalifornia
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 24 apr 2019, 18:23

Re: Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6



Bericht door WestfaliaCalifornia »

kampo schreef:
do 09 mei 2019, 9:07
WestfaliaCalifornia schreef:
wo 08 mei 2019, 19:03
..Ben er nu achter dat Hymer dealers op MB de Schaudt WA 121525 monteren.
Deze kost rond de €150. Echter zie dat deze 25 Ah is en 30 Ah kort. Is dat niet wat weinig omdat bij remmen (kort) al 55 Ah binnenkomt?
Je bedoelt 25A en 30A en als er 55A binnenkomt niet Ah. Ah is Ampère Uur en dat is accucapaciteit.

Deze erg goedkope Schaudt WA121525 heeft hetzelfde probleem als de eveneens goedkope Votronic DCDC12/12/20.
Ze zijn enkel goed voor voertuigen waar een D+ signaal beschikbaar is en dus niet voor voertuigen met inteligente Dynamo.
Myway heeft daar onlangs een interessant draadje over geschreven.
Deze Schaudt wordt wel gemonteerd door Hymer op de Euro6. Wordt o.a. aangesloten op de (Schaudt) EBL. Mss haal ik dingen door elkaar maar hier zit een D+ schakeling op. Mss "geconstrueerd" door een D+ simulator maar deze schakeld ook de KK. Of het kastje van goede kwaliteit is weet ik natuurlijk niet.
WestfaliaCalifornia
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 24 apr 2019, 18:23

Re: Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6



Bericht door WestfaliaCalifornia »

travelscout schreef:
wo 08 mei 2019, 23:12
Die 55A bij het remmen lijkt me slechts een 1/4 tot 1/5 van het maximum leverbare amperage.
Maar remenergie of niet, als accuus beiden leeg zijn kan dit vast veel verder oplopen, mogelijk zelfs tot de maximum stroomsterkte van je dynamo.
Uiteraard afhankelijk van de interne weerstand van beide accuus, het gevraagde remvermogen en instellingen van de voertuig eigen computer.
Het zou mij verbazen als je aan dat laatste niets kunt veranderen.
Is meer een kwestie van tijd.

Overigens lijkt me de enige zinnige optie, het volledig vol laden van je startaccu (en daarmee dus ook je hh-accu).
Tenzij je daar ergens een tweede accu of voor de startaccu een grotere capaciteit kunt aanmelden.
Maar dat zal vast in strijd zijn met de euro normering.

Die D+ moet je echt helemaal en volledig vergeten, oude analoge techniek.
Als een booster accuus parallel kan schakelen op basis van een hogere laadspanning,
dan kun je middels dat signaal ook; trapjes, schotels en vooral koelkasten bedienen, vergelijkbaar als met het D+ signaal.
Zo'n dieptespecialist ben ik niet maar mss is de D+ "geconstrueerd" door een D+ simulator. Idd de analoge D+ zit er niet op.
Of er iets in de ECU veranderd kan worden mbt het laadproces van de startaccu en dus ook bij campers de HH accu, ga ik navragen. Er moet wel vraag naar zijn natuurlijk en idd........ is het gewoon een kwestie van tijd.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6



Bericht door travelscout »

Het verbaasd me dat die D+ een ingang is, in plaats van een uitgang.
Paul.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6



Bericht door kampo »

WestfaliaCalifornia schreef:
do 09 mei 2019, 13:20
Zo'n dieptespecialist ben ik niet maar mss is de D+ "geconstrueerd" door een D+ simulator. Idd de analoge D+ zit er niet op....
Sommige voertuigen waar het D+ signaal niet meer aanwezig is omwille van de intelligente dynamo hebben wel een
"motor draait" signaal. Dat is zo op de recente MAN vrachtwagens.
Bij andere moderne voertuigen is het niet toegestaan om het D+ signaal te gebruiken.
Hoe het precies is op de €6 MB sprinter moet ik nog eens uitzoeken.
Heeft je €6 MB Hymer een AES koelkast ? Dan zit daar toch zo een signaal op ?
Groeten Kampo
WestfaliaCalifornia
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 24 apr 2019, 18:23

Re: Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6



Bericht door WestfaliaCalifornia »

kampo schreef:
do 09 mei 2019, 22:13
WestfaliaCalifornia schreef:
do 09 mei 2019, 13:20
Zo'n dieptespecialist ben ik niet maar mss is de D+ "geconstrueerd" door een D+ simulator. Idd de analoge D+ zit er niet op....
Sommige voertuigen waar het D+ signaal niet meer aanwezig is omwille van de intelligente dynamo hebben wel een
"motor draait" signaal. Dat is zo op de recente MAN vrachtwagens.
Bij andere moderne voertuigen is het niet toegestaan om het D+ signaal te gebruiken.
Hoe het precies is op de €6 MB sprinter moet ik nog eens uitzoeken.
Heeft je €6 MB Hymer een AES koelkast ? Dan zit daar toch zo een signaal op ?
Ja zo'n KK zit er in. Als ik de zekering van de D+ (2A) er uithaal werkt ie ook niet meer.
Volgens het schema van de EBL wordt er ook gebruik gemaakt van de D+. (Block 2 pen 3).
Als bij een volgende rit de HH accu weer wordt ontladen ga ik hem toch eens (in de diepte) laten uitlezen op foutcode's.
Ga ik ook eens navragen of de mogelijkheid bestaat het laadproces van de dynamo anders te laten verlopen.
bert67
Berichten: 7
Lid geworden op: di 21 mei 2019, 11:46

Re: Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6



Bericht door bert67 »

55ac3d5a-6a9f-45e3-a390-7782a7650002.JPG
55ac3d5a-6a9f-45e3-a390-7782a7650002.JPG (153.69 KiB) 438 keer bekeken
Even een draadje omhoog tikken:

Mercedes Sprinter 4x4 omgebouwd tot camper. Heeft ook last van plotseling lege boordaccu. Vorig jaar nog geen last van gehad, maar toen was hij met daglichtpanelen onderweg met veel mooi weer. Maar sinds een tijdje nu ineens wel klachten dat de accu leeg is.
Toen heb ik dit topic gevonden. Vraag aan jullie:
Kun je hieraan zien dat er een slimme dynamo in de Sprinter zit? Dan hoeven we nl niet verder meer te zoeken, ja naar een goede booster.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6



Bericht door myway »

Dat is een intelligente-dynamo regeling.
Een goede regelaar en dan hoeft er geen scheidingsrelais gemonteerd te worden.
https://www.dewitschijndel.nl/victron-e ... s-800c-50/

Er is er ook een van 25 Amp
Plaats reactie