Waarom "van het gas af" het voorlopig niet gaat worden

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Waarom "van het gas af" het voorlopig niet gaat worden



Bericht door Marco Polo »

2 tot 3 km of meer boren vind ik toch nog wel een aardig eind eigenlijk.
https://www.provincie-utrecht.nl/onderw ... n-utrecht/
Heb je het over geothermie.

Milieucentraal maakt onderscheid tussen bodemwarmte en aardwarmte.
Wat jij bedoeld valt dan waarschijnlijk onder die bodemwarmte,
https://www.milieucentraal.nl/klimaat-e ... demwarmte/

Bij aardwarmte zoals omschreven door milieucentraal kan je blijven werken met gecentraliseerde systemen en verdeling van warmte via een Stadsverwarmingsysteem.
Vopper
Berichten: 2186
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Waarom "van het gas af" het voorlopig niet gaat worden



Bericht door Vopper »

Erich schreef:
zo 05 mei 2019, 22:46
Op het forum zijn veel mensen met een grote kennis van zaken aanwezig. Ik ben vaak erg verbaasd als iemand een vage klacht kan duiden en met een oplossing komt waarbij tot in detail wordt beschreven wat je moet doen om e.e.a. weer aan de praat te krijgen.
Maar op het gebied van millieu en energie is die kennis niet altijd aanwezig terwijl er wel sterke uitspraken worden gedaan.
Ts stelt dat warmte pompen op het dak maar tot 7 graden rendabel zijn. Dat is onzin, tot vorig jaar was het omslagpunt 4 graden, nu het gas duurder is geworden is dat omslagpunt nog verder omlaag gegaan.
Als je daarbij, zoals ik, ook nog zonnepanelen hebt kun je blijven verwarmen terwijl het 10 graden vriest. Ik heb de afgelopen winter alleen verwarmd op de Elga warmtepomp.
Dankzij de warmtepomp heb ik vanaf 1 augustus maar 80 kuub gebruikt voor douchen ed. Dat gebruikte ik vorig jaar februari in nog geen anderhalve week.
Vopper heeft het over een “herriepomp”, ook onzin. Dat ding staat bij mij op het dak ( bungalow) en is op straat niet te horen.
Een ander misverstand waar Arie op lijkt te wijzen is de aardwarmtepomp. Aardwarmte betekent niet dat je boven een warmwaterlaag moet zitten, dan zou je wel erg diep moeten boren. Toegang tot een waterlaag van 10 graden is ruim voldoende. Daar zit voldoende energie in.
Zoals Aloys al zegt, we zullen minder gas moeten gaan gebruiken, er moet dus iets gebeuren.

Grt, erich
Dan heb je geluk dat je de buitenunit op het dak kunt zetten.Ik ben lang niet de enige die het over "herriepompen"heeft.
In vele gevallen zal deze tegen de gevel geplaatst worden of achter in de tuin richting de buren, alsof er al niet genoeg lawaaioverlast is. :bang: :bang: :bang: De units welke relatief"stiller :crazy: "zijn, zijn meestal duurder en vaak moet het goedkoop omdat het een grote investering is.
Ik hoop maar dat het waterstofgas doorontwikkelt, zowel voor auto's als voor verwarmen, we hebben een prachtig fijnmazig gasnet met voldoende capaciteit en dat kan niet van het electriciteitsnet gezegd worden wanneer er massaal van warmtepomp en accuvoertuigen gebruikt gemaakt wordt.
1mei dag van het pensioen🤓
Gebruikersavatar
Autocaravana
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: Waarom "van het gas af" het voorlopig niet gaat worden



Bericht door Autocaravana »

Zojuist heb ik er eens aan gerekend. Mijn situatie is zeker niet maatgevend, maar de uitkomst voor mij was wel verrassend.
Het gaat om een klein appartement dat niet het hele jaar bewoond wordt, o.a. in de wintermaanden meestal niet.
Het gasverbruik is daardoor erg laag, gemiddeld zo'n 350 m3 per jaar over de afgelopen 6 jaar. Als het hele jaar wordt bewoond verwacht ik een gasverbruik van 1000 m3.

Ik ga verder uit van een calorische verhouding van 1 kWh : 1 m3 van 1:6, rekening houdend met de veel grotere verliezen bij gas. Elektriciteit wordt 100 % omgezet in warmte. Gas veel minder, zodat de theoretische verhouding van ca. 1:10 bij lange na niet wordt gehaald.

In geval van 350 m3 per jaar moet ik gewoon elektrisch gaan verwarmen, dat is voordeliger voor de totaalrekening.
Bij ongeveer 500 m3 speel je quitte en daar boven kost het geld.
Dat is dus bij de huidige prijzen. Aangezien de overheid gas nog duurder wil maken en elektriciteit wat goedkoper, zal de overstap op elektrisch verwarmen binnenkort bij een hoger gasverbruik aantrekkelijk worden.

Voor mij staat vast dat de oude cv-ketel (ca. 15 jaar) niet meer vervangen zal worden. Wanneer over te stappen op elektrische ruimte- en waterverwarming weet ik nog niet, maar ik denk binnen 1 a 2 jaar.
Ik ben me bewust van eenmalige kosten, als afsluiten van het gas (dat zou de overheid gratis moeten maken), een elektrische boiler en elektrische verwarmingselementen. En er komen de nodige installatiekosten bij.

Met een warmtepomp wordt het nog sneller interessant, denk ik. Zonnecellen zou ook mooi zijn, maar ja, het is een appartement.
Ik ben benieuwd wie ook dergelijke berekeningen heeft gemaakt en wat de conclusie is.

Zie ook: https://www.ecodynamischbouwen.nl/porta ... citeit.pdf
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Waarom "van het gas af" het voorlopig niet gaat worden



Bericht door hathi »

Als een groot land als Duitsland,massaal over gaat op het plaatsen van gasketels voor verwarming,en Nederland gaat het verbieden ,dan is er iets goed scheef in een van deze landen, ik lees dan van sommigen maar we zullen van het gas af moeten ? zo gelovig en mak zijn wij geworden,er zit bij deze overheid altijd een addertje onder het gras( meestal financieel) maar waarom zijn wij zo gelovig,en volgen steeds,zou het ook lukken,met andere brandstof,denk het niet,daar word nog steeds wel flink op verdiend :?:
Hans
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80313
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Waarom "van het gas af" het voorlopig niet gaat worden



Bericht door Dafluc »

Asten ligt in Groningen?
Afbeelding
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Waarom "van het gas af" het voorlopig niet gaat worden



Bericht door iSonic »

Arie55 schreef:
vr 03 mei 2019, 13:14
Als het buiten ongeveer 7 graden of kouder wordt, heb je niets meer aan dit systeem. Bij ong. 7 graden is het rendement van het systeem heel laag. Immers er zit weinig warmte in 7 graden lucht. Bij 7 graden en lager, zal bevriezingsverschijnselen optreden van de buiten unit. Dat houdt in dat het systeem uiteindelijk stopt met werken.
Dit is niet waar. De units halen bij 7 graden hun hoogste opbrengst (hoog rendement). Onder de 7 graden neemt dit af. Als je een goede installateur/adviseur hebt zal hij het vermogen wat de pomp levert bij -10 graden nemen zodat hij ook bij deze temperatuur je huis warm krijgt.

Veel mensen moeten ook wennen aan het feit dat dit traag verwarmende systemen zijn. Dit zijn grondpompen trouwens ook. Dit betekend dat je dag en nacht de thermostaat op een hogere temperatuur moet laten staan en het huis niet teveel moet laten afkoelen. Als je de thermostaat wel laag zet 's nachts of als je een weekend weg bent, en het is koud buiten, dan duurt het relatief lang voor je huis weer warm is. Bij slecht geisoleerde huizen kan dit ook problemen geven.
Arie55 schreef:
vr 03 mei 2019, 13:14
Warmtepompen: aard warmte
Er bestaat een kaart van Nederland waar en hoe de aardlagen er voor liggen. Echter is er op 'mijn plek' een warmte laag aanwezig? Het een putje slaan kost natuurlijk ook niks en het geldt dat voor de hele wijk/gemeente? Hoe gaat zo'n betaal regeling eruit zien. En voor hoelang zal dat zijn? Huur situatie? Wordt het dan een rest warmte systeem met een gemeenschappelijke warmte voorziening? Ook met dit systeem zal hele grote delen van Nederland 'op de schop" gaan.
Een grond warmte pomp kan overal heb je geen 'warmte laag' voor nodig. Zijn ook traag verwarmende systemen dus goed geisoleerd huis nodig. Ook kun je bij een bestaand huis niet altijd met het benodigde gereedschap in de tuin komen.
Vopper
Berichten: 2186
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Waarom "van het gas af" het voorlopig niet gaat worden



Bericht door Vopper »

Kortom, er zijn veeeel nadelen maar die worden zoveel mogelijk afgewimpeld om toch maar de HERRIEpomp te promoten.
Het is duidelijk dat we van het Gronings gas af moeten, maar dat is niet de enige plek waar gas zit :wink:

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Waarom "van het gas af" het voorlopig niet gaat worden



Bericht door hathi »

Wat is er mis met gewoon inkopen uit b.v Rusland( zoals Duitsland),we kopen de olie ( v.andere brandstoffen) toch ook al jaren ?
Hans
Vopper
Berichten: 2186
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Waarom "van het gas af" het voorlopig niet gaat worden



Bericht door Vopper »

:thumbup: :clap: En dan niet bij 1 leverancier, om niet afhankelijk te zijn. En een flinke buffer aanleggen.
(Net als vroegah, 15 mud kolen in het hok, laat de winter maar komen :-B )

:wave:
1mei dag van het pensioen🤓
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Waarom "van het gas af" het voorlopig niet gaat worden



Bericht door Arie55 »

iSonic schreef:
di 07 mei 2019, 13:16

Dit is niet waar. De units halen bij 7 graden hun hoogste opbrengst (hoog rendement). Onder de 7 graden neemt dit af. Als je een goede installateur/adviseur hebt zal hij het vermogen wat de pomp levert bij -10 graden nemen zodat hij ook bij deze temperatuur je huis warm krijgt.
En jij denkt dat er bij -10 graden C, nog warmte uit te peuren valt? Dat betekend wel dat je die lucht verder af dient te koelen. Heb een keer 20 jaar geleden ofzo. die berekening zelf gemaakt, toen een vriend mij een berekening liet zien. Vertrouwen is goed, controleren is beter. Zit me ook nu af te vragen welk gas dan daarin rondkabbelt. De druk verschillen moeten dan gigantisch zijn.
En voorwat die installateur/adviseur betreft, qwa kennis niveau waag ik het te betwijfelen wat hun (theoretische) kennis is. Als ik deze lui aanhoor, heb ik steevast zo'n optrekkend wenkbrauw momentje.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
egbertus45
Berichten: 52
Lid geworden op: di 07 mei 2019, 12:06
Locatie: Arnhem

Re: Waarom "van het gas af" het voorlopig niet gaat worden



Bericht door egbertus45 »

Ik heb bij een dealer gehoord dat een bedrijf in Deventer op dit moment al vrij ver is in CO2 neutrale campers (het leefgedeelte) en caravans, bijvoorbeeld elektrische infrarood verwarming dat de gas kachel kan vervangen en inductieplaten die het koken op gas uit de weg gaan ruimen...
Guus&Marjatta
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 15:50
Locatie: Nijmegen

Re: Waarom "van het gas af" het voorlopig niet gaat worden



Bericht door Guus&Marjatta »

In het Rotterdamse havengebied staat een groot oud gebouw waar de Nederlandse industrie de laatste ontwikkelingen laat zien op het gebied van energieneutraal bouwen, warmtepompen, zonnepanelen, zonneboilers etc. etc. Gratis toegang. Adres heb ik niet paraat maar een ervaren "googelaar" moet dat kunnen vinden. Een aanrader voor degenen die werkelijk geïnteresseerd zijn in hoe de toekomst er uit zou kunnen zien.
VW California Freestyle..........en de dagen na nu worden héél anders
Abri079
Berichten: 1035
Lid geworden op: vr 18 nov 2016, 21:38
Locatie: Fryslân

Re: Waarom "van het gas af" het voorlopig niet gaat worden



Bericht door Abri079 »

Zelf hebben wij een NIBE lucht warmtepomp laten installeren in onze nieuwe woning. Gelijk met 18 zonnepanelen met een totaal van ruim 5200 Wp.
Dit merk bestaat ruim 45 jaar en komt uit Zweden. Feit van algemene bekendheid mag worden verondersteld dat het in Zweden wel eens frisser is als in Nederland. Men garandeert dan ook dat bij temperaturen van -20°C de pomp nog warmte levert.

[url]https://www.nibe.eu/nl-nl/producten/war ... pompen/url]

Afgelopen winter hebben wij dan ook geen klachten gehad over koude in de woning. Geluidsoverlast kennen wij ook niet ondanks dat de buiteninstallatie in de tuin staat.
Kortom wij herkennen ons niet in de opsomming van vermeende negatieve zaken.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Waarom "van het gas af" het voorlopig niet gaat worden



Bericht door Cee Pee »

Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Plaats reactie