Ellende met lekkage Peugeot J5
Ellende met lekkage Peugeot J5
Vandaag weer eens een dagje geklust aan een J5. Dit keer lekkage aan de versnellingsbak bij de linker aandrijfas. Verleden jaar is deze bak "gereviseerd" gekocht. Na montage gelijk lekkage aan de rechteras. Daar bleek de keerring totaal verkeerd te zijn gemonteerd. Met enige overredings kracht is deze toen onder coulance vervangen. Na de winter bleek dat nu achter de linkerzijde sporen van lekkage te vertonen. Uiteraard kon er nu geen beroep meer worden gedaan op enige garantie/coulance van het revisie bedrijf. Vandaag de zooi op de brug en begonnen met demontage van as. Nou dat ging wonderbaarlijk vlot maar dat was meer geluk dan wijsheid, want de borgring waar de as mee geborgd zit was flink mishandeld bij (denk ik) bij de montage. Wat verder op viel was de keerring die te diep lag en de grote hoeveelheid kit die rond het huis waar de keerring in zit. Dus dan het hele huis er maar af. Uiteraard behoedzaam want daar zitten de afstelringen van het differentieel gelijk achter. Nou de reden van de lekkage was overduidelijk want de o-ring die zorgt voor de afdichting van het huis in het differentieel miste voor ruim 50% (!), vandaar dus de hoeveel kit. Bovendien was het deksel behoorlijk beschadigd. Nou hebben we hier nog een vrijwel complete bak liggen dus daar het deksel en o-ring vanaf gehaald. De ring was ook niet meer helemaal fris dus hebben we de sponning iets opgevuld zodat de o-ring weer vlees had om af te dichten. Alles weer netjes gemonteerd, as voorzien van nieuwe borgveer. Zojuist effe op en neer naar Den Oever geweest en alles lijkt dicht..
De revisie van de bak laat duidelijk te wensen over
Nu nog uitvogelen wat de exacte maat van die O-ring is en kijken of daar is aan te komen.
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
De revisie van de bak laat duidelijk te wensen over
Nu nog uitvogelen wat de exacte maat van die O-ring is en kijken of daar is aan te komen.
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Re: Ellende met
Wat is eper ??umpie30 schreef:Onderdeelnummer fiat 9611060180
Is volgens eper nog gewoon leverbaar
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Re: Ellende met
Eper is onderdelekatalogisch van fiat
Onderdeel is ook online verkrijgbaar bij www.axel-augustin.de
Onderdeel is ook online verkrijgbaar bij www.axel-augustin.de
Re: Ellende met
Thanks...heb m al gevonden aan de hand van t nummerumpie30 schreef:69,57x1,78 mm
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Re: Ellende met "gereviseerde" versnellings bak
En gelijk besteld....
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Re: Ellende met
ik pas altijd de maat van de groef op de draaibank iets aan dan past er een normale maat o-ring om(69.0x2.0mm), al die achterlijke maten die gebruikt zijn, nu bij elke lager/hydrauliek boer te vinden.
jos
jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op vr 11 aug 2023, 15:31, 2 keer totaal gewijzigd.
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Ellende met lekkage Peugeot J5
Heb de o-ringen inmiddels binnen..
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Re: Ellende met lekkage Peugeot J5
kijk gelijk even de voorspanning van de diff lagers na deze moet 0,15mm zijn, als je de deksel zonder keerring en o-ring met de hand stevig in het huis drukt dan moet er tussen het huis en het deksel een speling van 0,15mm zijn, in te stellen met vulringen, of indien niet te vinden, het deksel aanpassen door de flens of het drukvlak voor de vulring af te draaien.(wel goed evenwijdig!)
door aandraaien van de bouten verkrijg je dan de voorgeschreven voorspanning(negatieve speling)
jos
door aandraaien van de bouten verkrijg je dan de voorgeschreven voorspanning(negatieve speling)
jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op di 07 mei 2019, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Ellende met lekkage Peugeot J5
Had ik van het weekend al gechecked. Dik in orde.Kroppie schreef:kijk gelijk even de voorspanning van de diff lagers na deze moet 0,15mm zijn, als je de deksel zonder keerring en o-ring met de hand stevig in het huis drukt dan moet er tussen het huis en het deksel een speling van 0,15mm zijn, in te stellen met vulringen, of indien niet te vinden, het deksel aanpassen door de flens of het drukvlak voor de vulring af te draaien.
jos
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Re: Ellende met lekkage Peugeot J5
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Ellende met lekkage Peugeot J5
Vervolg werkzaamheden: nieuwe linker aandrijfas. Na eerst een verkeerde geleverd te hebben gekregen ("meneer dit moet passen") van een Golf IV met onderdeel nummer met 2 cijfers omgedraaid...duhh.., vandaag de nieuwe binnengekregen. Van het weekend maar weer de zooi op brug
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Re: Ellende met lekkage Peugeot J5
Mooi klusje.
Een tip doe eerst de o-ring op de as welke de bak in gaat en vet dan lichtjes de splins op de as in tegen het vastzitten
Een tip doe eerst de o-ring op de as welke de bak in gaat en vet dan lichtjes de splins op de as in tegen het vastzitten