Internet in EU met een NL-sim

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
franky4fun
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 04 jun 2017, 13:32

Re: Internet in EU met een NL-sim



Bericht door franky4fun »

In 2017 tijdelijk Robin mobile (het duurste abonnementje) geprobeerd maar dat was toen geen succes, constant gezeur van Robin over excessief data gebruik.
Het FUP toen was 25 GB per maand in NL en max 1GB per dag in het buitenland (maandelijks dus opgeteld meer in het buitenland dan in NL)

Nu al sinds een paar maanden Robin voor €19,95 per maand.
In NL onbeperkt internet, volgens het FUP is dat 40GB per maand op volle snelheid (5 Mbps), dat is snel genoeg om in de hoogste resolutie Ziggo Go te streamen.
Nadat de 40GB is overschreden ga je terug naar 1 Mbps wat nog steeds snel genoeg is om Ziggo go te streamen in de laagste kwaliteit.

In het buitenland heb je standaard 1 GB aan data per dag op de hoogste snelheid (5 Mbps) bij mijn abonnement, bij overschrijding van de 1 GB aan data val je ook in het buitenland terug naar 1 Mbps maar heb je op die snelheid wel gewoon onbeperkt internet.
Bij het aanbreken van een nieuwe dag heb je weer 1 GB enz. enz.

5 Mbps (Megabit) = 0,625 MBps (MegaByte)= 2,25 GB per uur
1 Mbps (Megabit) = 0,125 MBps (MegaByte) = 450 MB per uur

Om Ziggo Go streaming te kijken gebruikt de app:
Hoge resolutie: ca. 2GB per uur
Medium resolutie: ca. 700MB per uur
Lage resolutie: ca. 300MB per uur

In NL kun je dus met de Ziggo Go app ca. 20 uur per maand tv kijken op de hoogste resolutie, op de medium resolutie ca. 55 uur en eindeloos op de lage resolutie.

In het buitenland kijk je ca. een half uur op de hoogste resolutie, iets minder dan 1,5 uur op de medium resolutie en onbeperkt op de laagste resolutie.

Zodra je bij Robin binnen NL boven de 40GB aan data komt val je bij alle abonnementen terug naar 1 Mbps (dus ook bij de duurdere snellere abonnementen).
In het buitenland het zelfde verhaal nadat je de 1GB limiet op de hoge snelheid hebt overschreden val je terug naar 1 Mbps ongeacht welk abonnement je hebt.

Zo zou het volgens hun eigen voorwaarden moeten werken.
Vorige week in 3 dagen tijd ruim 22 GB aan data verbruikt (in NL) met TV kijken (F1 training, kwalificatie en race en nog wat RTL4) en pas toen ik boven de 20GB kwam een berichtje van Robin gehad dat ze zagen dat ik veel data verbruikte en het advies om niet te vergeten om app's die veel data gebruiken na gebruik af te sluiten, verder geen gezeur.

Eind juni in Oostenrijk bij de GrandPrix eens testen hoe het in het buitenland gaat.......
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Internet in EU met een NL-sim



Bericht door Kroppie »

en kan je niets beters/goedkopers vinden dan ?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
franky4fun
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 04 jun 2017, 13:32

Re: Internet in EU met een NL-sim



Bericht door franky4fun »

Nee niet echt, maar als er iets beters en goedkopers of iets beters voor hetzelfde geld is dan houdt ik mij aanbevolen.
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Internet in EU met een NL-sim



Bericht door Zadowolony »

Sim kaart van Robin mag in buitenland niet gebruikt worden als vervanging van internet aansluiting, mag niet als hotspot gebruikt worden, niet gedeeld worden met gezin, en niet in een wifi of mifi router gedaan worden.
https://www.robinmobile.nl/gebruik#exactline5

Dus ook geen oplossing.
Gebruikersavatar
franky4fun
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 04 jun 2017, 13:32

Re: Internet in EU met een NL-sim



Bericht door franky4fun »

Die regels gelden bij de meeste providers volgens mij, allemaal bedoeld om misbruik te voorkomen.
Ik ga het gewoon weer proberen, als het niet bevalt is dat ook niet erg, bij Robin zijn alle abonnementen maandelijks opzegbaar.

Als veel mensen veel data gebruiken dan worden de FUP's van de providers vanzelf opgerekt en de regels versoepeld.
In 2017 was het gemiddelde data verbruik in NL rond de 500MB per maand volgens de ACM.
Nu is het gemiddelde data verbruik 2GB volgens de ACM dat is dus een factor 4 in 2 jaar.
In 2017 was het FUP in NL bij Robin 25GB en dat is nu 40GB dus ook dat is fors naar boven bijgesteld.

Ik geef het weer een kans, ik kan niet wachten om de automatische schotel voorgoed vaarwel te zeggen om volledig met mobiel internet uit de voeten te kunnen.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Internet in EU met een NL-sim



Bericht door JoopBrekken »

Franky:
Het data verbruik bij tv kijken via zigo ( en ook CD, en NLziet) kan je alleen verminderen als je SIM kaart in het toestel zit waar je ook op kijkt. Alleen als je kijkt via kpn dan kan je ook als je kijkt via wifi ( bv je eigen mobiele hotspot ) de resolutie verlagen.

Kennelijk heb jij zigo. Die hebben, in samenwerking met Vodafone ook aardige mobile data mogelijkheden.

Het data verbruik in EU is bij alle providers ook beperkt door de regel dat je de afgelopen 4 maanden meer data in NL als in EU gebruikt hebt.

Bij Tmobile go onbeperkt mag je 14Mb per maand in EU verbruiken, met 4g snelheid en ook in een hotspot ( bv een mifi )

Voor TV kijken gebruik ik ( ook thuis ) Joyne, met een handschotel op de camper, € 13 per maand en geen problemen.
Laatst gewijzigd door JoopBrekken op zo 05 mei 2019, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
franky4fun
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 04 jun 2017, 13:32

Re: Internet in EU met een NL-sim



Bericht door franky4fun »

Wat op zich ook een handige app is als je liever zoveel mogelijk van gratis wifi gebruik wilt maken is deze (voor android): https://play.google.com/store/apps/deta ... ap.wifimap

Hiermee vind je heel gemakkelijk open wifi netwerken waar je ook bent aan de hand van je actuele locatie.
Gebruikersavatar
franky4fun
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 04 jun 2017, 13:32

Re: Internet in EU met een NL-sim



Bericht door franky4fun »

Klopt Joop, het is allemaal nog verre van ideaal maar we blijven hopen :D

Bij Ziggo heb ik de vraag wederom (ik ben niet de enige/eerste) neergelegd waarom ze dat niet kunnen aanpassen in die app van ze, lijkt mij niet zo heel moeilijk.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Internet in EU met een NL-sim



Bericht door JoopBrekken »

Ik heb het ook gevraagd bij NLziet. Ook nix. Wij gebruiken het online tv kijken alleen op de boot in NL.

Overigens ben ik heel tevreden met de internet mogelijkheden die we nu in NL en EU hebben! En elk jaar gaat we iets vooruit.
MrKoek
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 5:34

Re: Internet in EU met een NL-sim



Bericht door MrKoek »

franky4fun schreef:
zo 05 mei 2019, 0:54
In 2017 tijdelijk Robin mobile (het duurste abonnementje) geprobeerd maar dat was toen geen succes, constant gezeur van Robin over excessief data gebruik.
Het FUP toen was 25 GB per maand in NL en max 1GB per dag in het buitenland (maandelijks dus opgeteld meer in het buitenland dan in NL)

Nu al sinds een paar maanden Robin voor €19,95 per maand.
In NL onbeperkt internet, volgens het FUP is dat 40GB per maand op volle snelheid (5 Mbps), dat is snel genoeg om in de hoogste resolutie Ziggo Go te streamen.
Nadat de 40GB is overschreden ga je terug naar 1 Mbps wat nog steeds snel genoeg is om Ziggo go te streamen in de laagste kwaliteit.

In het buitenland heb je standaard 1 GB aan data per dag op de hoogste snelheid (5 Mbps) bij mijn abonnement, bij overschrijding van de 1 GB aan data val je ook in het buitenland terug naar 1 Mbps maar heb je op die snelheid wel gewoon onbeperkt internet.
Bij het aanbreken van een nieuwe dag heb je weer 1 GB enz. enz.

5 Mbps (Megabit) = 0,625 MBps (MegaByte)= 2,25 GB per uur
1 Mbps (Megabit) = 0,125 MBps (MegaByte) = 450 MB per uur

Om Ziggo Go streaming te kijken gebruikt de app:
Hoge resolutie: ca. 2GB per uur
Medium resolutie: ca. 700MB per uur
Lage resolutie: ca. 300MB per uur

In NL kun je dus met de Ziggo Go app ca. 20 uur per maand tv kijken op de hoogste resolutie, op de medium resolutie ca. 55 uur en eindeloos op de lage resolutie.

In het buitenland kijk je ca. een half uur op de hoogste resolutie, iets minder dan 1,5 uur op de medium resolutie en onbeperkt op de laagste resolutie.

Zodra je bij Robin binnen NL boven de 40GB aan data komt val je bij alle abonnementen terug naar 1 Mbps (dus ook bij de duurdere snellere abonnementen).
In het buitenland het zelfde verhaal nadat je de 1GB limiet op de hoge snelheid hebt overschreden val je terug naar 1 Mbps ongeacht welk abonnement je hebt.

Zo zou het volgens hun eigen voorwaarden moeten werken.
Vorige week in 3 dagen tijd ruim 22 GB aan data verbruikt (in NL) met TV kijken (F1 training, kwalificatie en race en nog wat RTL4) en pas toen ik boven de 20GB kwam een berichtje van Robin gehad dat ze zagen dat ik veel data verbruikte en het advies om niet te vergeten om app's die veel data gebruiken na gebruik af te sluiten, verder geen gezeur.

Eind juni in Oostenrijk bij de GrandPrix eens testen hoe het in het buitenland gaat.......
Top dank voor je heldere uitleg! Ik ben ook op zoek naar een goed abonnement voor de router in mijn truck. Dit werkt met een USB dongle dus heb ik een 097 nummer nodig. Naast Robin kwam ik uit bij Tele2 zakelijk: https://www.tele2.nl/zakelijk/shop/data-only-sim/
Dat zou neerkomen op € 21,66 (ex. btw) per maand. Maandelijks opzegbaar en 'onbeperkt' data. Buiten NL (binnen EU) is internet beperkt tot 12gb per maand. Binnen NL moet je na de daglimiet van 5gb een sms sturen voor een nieuwe dagbundel. Dit is een extra drempel, maar in NL is het volgens de lezing van Tele2 wel echt onbeperkt (zonder snelheidsverlaging).
Plaats reactie