Astra 3 transponder uit de lucht

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
komtwelgoed
Berichten: 1725
Lid geworden op: za 09 nov 2013, 11:32

Re: Astra 3 transponder uit de lucht



Bericht door komtwelgoed »

Inderdaad, je kunt van dit probleem met automatische schotels de M7-groep of Canal Digitaal die daar onderdeel van is niet de schuld geven.
De M7-groep heeft haar transponders die ze huurt bij SES Astra beter benut, d.w.z. de transponders zo vol mogelijk gemaakt zodat ze 1 transponder niet meer nodig hadden en de huur bij Astra dus opgezegd. Astra schakelt vervolgens op 1 mei deze transponder uit want ja, je gaat zaken niet in bedrijf houden als dat niet nodig is.
Dat er een klein percentage van de automatische schotel toevallig gebruikt maakt van juist deze transponder, dat is dan jammer.
Dat die nu problemen hebben is meer een kwestie van de amateuristische methode hoe fabrikanten van automatische schotels hun schotel naar een satelliet laten zoeken.
Soms kun je dat als klant zelf veranderen, soms moet er nieuwe software in, soms moet er zelfs een deel van de apparatuur vernieuwd worden en soms is er helemaal niets meer mogelijk en kun je een nieuwe automatische schotel kopen.

Als mensen een automatische schotel kopen wordt er (hopelijk) wel gekeken of de schotel groot genoeg is om bijv. ook ontvangst te hebben in Spanje als de klant daar heen gaat en natuurlijk ook de prijs en hopelijk ook naar degelijkheid en de tevredenheid van andere gebruikers maar bijna nooit wordt er gekeken hoe een automatische schotel de gewenste satelliet vindt. Of hij dit doet aan de hand van 1 transponder of meerdere, of je dit zelf makkelijk kunt instellen of dat je naar een dealer moet enz.
Ik zou zeggen, laten de kopers daar eens meer naar kijken en dan pas een keuze maken welke automatische schotel ze gaan kopen.
Gebruikersavatar
Rob66
Berichten: 1898
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:53
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Astra 3 transponder uit de lucht



Bericht door Rob66 »

Helemaal mee eens.

Op dit moment zijn er enkele schotelsystemen waar je eenvoudig de parameters zelf kan aanpassen;

- Mobilsat
- Crystop Autosat 2
- Satenne R2 met de nieuwe DVB-S2 blackbox met touchscreen
- De WWSAT ombouwset voor Oyster Vision 1 en 2.
- Oyster Vision 5 (dmv je mobieltje)

Voor de overige merken zal je software moeten downloaden en dan d.m.v. een laptop of met een USB stick dit in het besturingsysteem moeten uploaden.

Wat ook nog een mogelijkheid is om over te stappen op Joyne, die zendt uit via de Eutelsat 9, hier zijn de parameters sinds 2017 niet meer gewijzigd.
Voorheen Worldwide Satellite; Verkocht en monteerde satellietontvangers, schotels, LED tv's, airco's, zonnepanelen, omvormers etc. voor campers en caravans. Vele jaren ervaring. www.wwsat.nl
Sponsor van de Campersite.nl
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13347
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Astra 3 transponder uit de lucht



Bericht door hathi »

Maar wanneer Joyne,meer klanten gaat krijgen,begint het ook daar,...want daar krijg je bij geen enkele provider garantie op,ik zit nog steeds bij CD,en heb sinds 2017 ook niets gemerkt van wijzigingen,of veranderingen,...het grootste probleem ,lijkt mij nog steeds die automatische schotels,geef je veel geld uit,en denk je geen problemen meer ,niet dus,conclusie,koop zo,n schotel,bij iemand ,die van de hoed en de rand weet,en zeker niet op internet,omdat hij daar €100,- goedkoper is
Hans
Gebruikersavatar
komtwelgoed
Berichten: 1725
Lid geworden op: za 09 nov 2013, 11:32

Re: Astra 3 transponder uit de lucht



Bericht door komtwelgoed »

Joyne gaat niet meer transponders gebruiken, dat is hun doelstelling niet en wat méér klanten met de problemen van doen hebben begrijp ik niet.
Wil een klant een nieuwe schotel kopen en niet voor verrassingen komen te staan bij transponderwijzigingen, dan moet hij beter opletten een automaat te kopen die je zelf makkelijk kunt aanpassen. Ook het zelf in kunnen instellen van een minimum aantal satellieten is een pré. Eutelsat 9 oost, Hotbird 13, Astra 19,2, Astra 23,5, Astra 28,2 plus 1 extra na behoeven in te stellen zijn minimaal vereist.

Ik zie in het lijstje van Rob de Benthe automaat er niet bij staan. Als je daar de transponders er zelf niet in kunt veranderen, is dat een slechte zaak en zou ik geen Benthe kopen ondanks dat deze uitstekende ontvangsteigenschappen heeft.
Als fabrikant van Benthe zou ik dit dan zo snel mogelijk veranderen om deze automaat tot een echte topper te maken.
Gebruikersavatar
Rob66
Berichten: 1898
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:53
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Astra 3 transponder uit de lucht



Bericht door Rob66 »

De Bente is vooral interessant voor als je een abo neemt bij Joyne. Hij is geprogrammeerd voor de 11.747, de 1e transponder van Joyne.
Die zullen niet zo snel iets wijzigen aangezien de Bente met Joyne te maken heeft.
Voor Astra inderdaad niet interessant want je moet met een laptop in de weer voor een update. Hij heeft wel plaats in zijn geheugen voor 4 satellieten dus je zou in de overige drie, andere parameters voor de Astra 3 kunnen programmeren zodat bij een wijziging je een andere kan kiezen. Je hebt dan alleen geen Astra 1, Hot Bird etc meer om uit te kiezen.
De Bente is uit de Ma-Ve fabriek.
Voorheen Worldwide Satellite; Verkocht en monteerde satellietontvangers, schotels, LED tv's, airco's, zonnepanelen, omvormers etc. voor campers en caravans. Vele jaren ervaring. www.wwsat.nl
Sponsor van de Campersite.nl
Gebruikersavatar
komtwelgoed
Berichten: 1725
Lid geworden op: za 09 nov 2013, 11:32

Re: Astra 3 transponder uit de lucht



Bericht door komtwelgoed »

Ja dat zeg je nu wel beste Rob dat de Bente alleen interessant is voor Joyne, maar het is ook de enigste schotel van 65cm waarmee je in de Algarve de Astra 23,5 kunt ontvangen.
Maar wat nu als het project Joyne niet lukt omdat er te weinig abonnees zijn? Ze hebben gezegd dat ze een proefperiode van 2 jaar aan gaan. Als blijkt dat het niet rendabel is, stoppen ze er mee. En dan? Dan zullen mensen terug moeten naar Canal Digitaal als ze dat willen. En dan sta je met een Bente schotel waarvan de transponders waarop de satelliet gezocht wordt niet eenvoudig aan te passen is, met andere woorden ellende en extra kosten om het weer in orde te krijgen.
Nee, als Bente niet net als vele andere merken het instellen van de transponders eenvoudig maakt, zijn ze net zo gehandicapt als de rest.
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Astra 3 transponder uit de lucht



Bericht door B1gcheese »

Zal volgende week maar eens kijken of wij alles nog kunnen vinden. We hebben deze camper nog niet zo lang en voor het eerst een volautomatische schotel, dus het zal mij benieuwen. In het ergste geval maar even een ritje naar Purmerend dan :-?

We hebben overigens een Avtex TV met ingebouwde tuner en een Oyster 3 met auto skew. En ik zie nu in de handleiding dat ik zelf transponders kan toevoegen in de geavanceerde instellingen.
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
komtwelgoed
Berichten: 1725
Lid geworden op: za 09 nov 2013, 11:32

Re: Astra 3 transponder uit de lucht



Bericht door komtwelgoed »

Je beste B1gcheese, transponders om te ontvangen kunnen bij elke satellietontvanger bijgevoegd en verwijderd worden maar het gaat om de transponder waarop de schotel een satelliet zoekt.
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Astra 3 transponder uit de lucht



Bericht door B1gcheese »

Ik heb geen flauw idee, is ook niet mijn vak. Nu ben ik wel ontzettend handig met Google dus ik kom vaak een heel eind. Zo kom ik dit tegen in de handleiding van mijn Oyster 3, wellicht ook handig voor anderen.
Na het inschakelen van de installatie met de toets klapt de antenne uit en richt zich eerst op die positie uit waarop voor het laatst een satelliet werd ontvangen. Als hier geen satelliet ontvangen wordt, begint de installatie zelfstandig met het automatische zoeken naar de vooringestelde satelliet.
Nadat de zoeksatelliet werd gevonden, wordt het zoeken gestopt en het televisiebeeld wordt doorgeschakeld. Normaal duurt het zoeken van de satelliet ca. 30 seconden, al naargelang de positie van het voertuig eventueel ook iets langer. Als een referentie transponder op de satelliet uitvalt of op uw locatie niet kan worden ontvangen, start de installatie een zelflerende routine die eenmalig 15 tot 25 min. duren kan.
Er staat ook ergens dat je kunt instellen welke satelliet als 'zoeksatteliet' wordt gebruikt. Is dat niet Astra 3 dan vermoed ik dat er helemaal niets aan de hand is. Althans, dat zegt mijn boerenverstand, ik moet dit nog gaan ondervinden,
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
komtwelgoed
Berichten: 1725
Lid geworden op: za 09 nov 2013, 11:32

Re: Astra 3 transponder uit de lucht



Bericht door komtwelgoed »

Beste B1gcheese

Voor elke satelliet waar je schotel opdracht voor krijgt om naar te zoeken, wordt een transponder van die satelliet gebruikt.
Om de ene satelliet niet voor de andere satelliet aan te zien, moeten de transponders van de satellieten wel te onderscheiden zijn.
Voor het onderscheid kun je gebruiken:
- een andere frequentie
- horizontaal of verticaal gepolariseerd
- een andere Symbol Rate
- DVB-S versus DVB-S2
- QPSK versus 8PSK

Het meest zeker ben je als er minimaal 2 parameters van de transponder verschillend zijn.
Daarnaast is het handig er op te letten een transponder te kiezen die makkelijk te ontvangen is. Een transponder met DVB-S, SR 22.000, QPSK, fec 2/3 is veel makkelijker te ontvangen dan een transponder met DVB-S2, 8PSK, SR 30.000, fec 3/4.
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Astra 3 transponder uit de lucht



Bericht door B1gcheese »

Ik ga er geen studie van maken hoor, leuk dat je hier al je kennis ventileert maar je kunt ook overdrijven :-B
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
Denja
Berichten: 574
Lid geworden op: vr 30 nov 2007, 0:56
Locatie: Kempen (B)

Re: Astra 3 transponder uit de lucht



Bericht door Denja »

Dit gedoe heb je dus nooit met een handmatige schotel :thumbup:
Eura Mobil
Terrestra 670 SBL
Afbeelding
"Ubi bene, ibi patria"
Waar ik me goed voel, is mijn vaderland
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Astra 3 transponder uit de lucht



Bericht door myway »

B1gcheese schreef:Ik ga er geen studie van maken hoor, leuk dat je hier al je kennis ventileert maar je kunt ook overdrijven :-B
Tja......... wil je nu wel of niet iets weten.
Beetje jammer deze opmerking.
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Astra 3 transponder uit de lucht



Bericht door B1gcheese »

Tja... ik ga er geen uren in steken om te doorgronden hoe alles werkt, zonde van mijn tijd. Dus even pielen, werkt het niet dan naar de vakman.

Overigens leek mij dat bovenstaande post aan mij persoonlijk was gericht, op deze manier geef ik aan dat dit wat mij betreft wat teveel van het goede is. Met een smiley erbij. Dus wat daar jammer aan is ontgaat me even. Heb er verder geen nare bedoelingen mee.

:-B :-B :-B :-B :-B :-B :-B :-B :-B :-B
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Plaats reactie