De e-Bike drager: een nieuw project

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door isoplus »

Ja, dat weet ik. Ik vermeld het hier even omdat het niet verstandig is er meerdere te maken en te verkopen zoals je zelf al aangeeft.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22716
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

Eens.
Als ik de eerste mislukte versie vergeet, ben ik iets van €250 aan materiaal kwijt geweest, exclusief de goten van de vorige drager.

Maar dan moet je niet twee linker handen hebben, en kunnen lassen of een vriendje hebben die dat kan.
De kunststof doppen etc heb ik zelf met een cnc-portaalfrees gemaakt. Ik heb een secure kolomboor/frees met digitale uitlezing.

Nu het wiel is uitgevonden, zou ik hem waarschijnlijk in een dag of drie à vier kunnen bouwen.

Voor wat betreft die millimeter doorhang...
De horizontale koker zit anderhalve dm onder het onderste scharnier vast aan de verticale koker. Die wordt natuurlijk naar buiten gedrukt. Gezien het feit dat ie bij de opvang rechts een millimeter doorzakt, zal dat links minder dan een tiende millimeter zijn. Maak ik me dus niet druk om.
Maar ik wilde die horizontake koker zo laag mogelijk, zodat ik minder hoog hoef te tillen.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22716
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

Vanmorgen een rechte buis erop gezet.
Ik denk niet dat het lekker uitkomt, maar daar kom ik op de volgende trip vanzelf achter.
Er is net genoeg ruimte om de houders te kunnen draaien. Afbeelding
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22716
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

Stootding met kapzaag en stanleymes beetje aangepast: gaten gedicht. Afbeelding
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door Transitje »

Vandaag de drager verder afgemonteerd, de laatste details moet ik nog wat voor maken, een voorziening om te zorgen dat hij niet te ver open gaat en om hem vast te houden in geopende stand.
Bijlagen
D1.jpg
Totaalbeeld
D1.jpg (176.97 KiB) 1455 keer bekeken
D.jpg
De bevestiging voor de wielgoten
D.jpg (103.43 KiB) 1455 keer bekeken
D2.jpg
De bevestiging van het verticale deel, onderaan hetzelfde en daar zit een splitpen door om te voorkomen dat hij los zou schieten als ik wat te wild over een drempel rij.
D2.jpg (183.36 KiB) 1455 keer bekeken
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door Transitje »

Ik vond het echt een plezier om deze drager te maken, normaal werk ik veel met hout maar het werken met metaal is me goed bevallen. Ik had al eens een drager gemaakt, van eenzelfde principe als de eerste poging van Paul, maar ik had dezelfde ervaring, zwaaiende en zwieberende fietsen achter de auto.
De vorige drager heb ik gesloopt en voor een deel gebruikt in deze. Ik heb een proefrit gemaakt met redelijk zware fietsen en het blekk dat de fietsen nauwelijks bewegen, ook niet als ik over een slecht wegdek rij en over drempels. Ik ben erg tevreden, hij voldoet aan mijn verwachtingen.
Ik schat dat ik ongeveer een 140 Euro heb uitgegeven. Ik heb het deel met daarop de wielgoten demontabel aan de drager gemaakt door middel van twee klemmen, deze zaten op een hulpstuk om een fietsdrager op de caravandissel te zetten, dat vond ik voor 2 Euro op de rommelmarkt. En ja, de ringen onder de moeren worden nog vervangen door exemplaren met een kartelrand.
Het geheel kan ik in één beweging van de bus pakken en opbergen.
Ik ben van plan om de drager met een kettingslot vast te zetten aan de beugel van de trekhaak, en de fietsen daarbij met dezelfde ketting.
Op de foto is het niet te zien maar als de drager in gebruik is dan kan evengoed nog een aanhanger worden aangekoppeld.
De diagonale buis vond ik in eerste instantie toch iets te zwak, een exemplaar met een dikte van 3 mm kon ik niet vinden, echter er paste precies een verwarmingsbuis van 22 mm in, deze heb ik in twee delen van elk een meter, met enig gepast geweld in de diagonale buis geslagen, nu is hij superstevig en niet meer buigzaam.
Bijlagen
D5.jpg
Met deze draaiknop zet ik de drager vast.
D5.jpg (135.64 KiB) 1450 keer bekeken
D3.jpg
In geopende stand, tijdelijk even een stok geplaatst om hem open te houden
D3.jpg (221.3 KiB) 1450 keer bekeken
D4.jpg
Met fietsen
D4.jpg (174 KiB) 1450 keer bekeken
Groeten

Klaas
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door isoplus »

Net als Paul een gasveer monteren dat werk perfect.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22716
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

Tijd voor een fietsdrager event?
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door Transitje »

isoplus schreef:
ma 29 apr 2019, 20:24
Net als Paul een gasveer monteren dat werk perfect.
Het wordt, denk ik, een lichte buis aan de binnenkant van het horizontale deel dat ik uit kan klappen en aan de trekhaak kan klikken, ik wil niets vast monteren.
Maar voor hetzelfde geld wordt het nog iets anders.
Ook het vastzetten van de wielen in de goten ben ik nog niet uit, dat doe ik al jaren met stukken elektriciteitsdraden, gemakkelijk en snel. Misschien niet de meest elegante oplossing maar voor mij voldoende.
Dan moet ik ook nog een paar klemmen maken om de voorrem van de fietsen in ingeknepen toestand vast te zetten, zo kunnen ze niet heen en weer bewegen. Voorlopig heb ik nog wel wat te doen, ook met de rubber blokken ben ik bezig om die, in aangepaste vorm, terug te plaatsen.
Maar het is best leuk om dat allemaal uit te zoeken en het voordeel is dat de drager met ingang van vandaag dus gewoon te gebruiken is.
Ik heb de indruk dat Paul net zo veel plezier aan de bouw heeft beleefd, en als je dan het verschil in kosten ziet tussen zelf doen en kopen.......
Groeten

Klaas
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door isoplus »

Ik kan de gasveer met de hand gewoon losnemen van het subframe, de veer zelf blijft aan het rek hangen.
De rem zet ik vast met wurgbandjes snel en goedkoop, er zitten 100 van die dingen in een zakje.
Vergeet niet de moeren te borgen, ik zie nog wel eens een fiets in de berm liggen op weg naar het Zuiden, dat wil je niet.
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door Transitje »

Waar haal je die bandjes?
Groeten

Klaas
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door isoplus »

Bij Gamma onder andere of een groothandel in installatiemateriaal voor elektra.
Die hebben ook grotere waarmede je de wielen kunt vast zetten, na gebruik moet je ze losknippen dus zijn ze maar eenmalig te gebruiken.
Je koperdraadje is dan goedkoper maar minder betrouwbaar als je het veel hergebruikt omdat het stug wordt en breekt op den duur.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22716
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

Ik denk dat er ty-raps bedoeld worden.

Ik heb bij mijn drager de goten van de oude (aan de deur hangende) drager gebruikt. Daar zitten 4 soort van wiggen in met bandjes eraan. Ik heb nog noit gezien dat de zaak is gaan schuiven.
De buitenste fiets zet ik met een extra bandje vast.
Laatst gewijzigd door PaulBng op di 30 apr 2019, 9:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Raimon
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 06 mei 2018, 20:57

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door Raimon »

Dat is inderdaad de goede benaming.
Plaats reactie