Ervaring vouwfiets e-bike?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Ervaring vouwfiets e-bike?



Bericht door jurgenc »

En zoals de meesten doen, de e-fiets zonder de batterij op de fietsendrager zetten. Scheelt ook weer wat gewicht op die achterwand.
H20
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1417
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Ervaring vouwfiets e-bike?



Bericht door FrankJC »

Wij hebben 2 Shinga's gekocht, zonder accu 17 kg per fiets, onze fietsendrager van Thule aan de deur van de bus heeft een maximum draagvermogen van 35 kg, kan dus net.
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Ervaring vouwfiets e-bike?



Bericht door Zadowolony »

FrankJC schreef:Wij hebben 2 Shinga's gekocht, zonder accu 17 kg per fiets, onze fietsendrager van Thule aan de deur van de bus heeft een maximum draagvermogen van 35 kg, kan dus net.
Dat zei de foldermateriaal dat die 17 kg was. Wij hebbende fiets op de weegschaal gezet en dan moet je wel het zadel eraf halen om aan die 17 kg te komen. Echter als het zadel eraf is krijg je de fiets niet klem op de drager.
Dan wordt de drager meer dan 35 kg belast ( drager mag max 19 per rail, samen niet meer dan 35 kg) . Dus om ook de deuren niet teveel te belasten gaat er bij ons een op de rail, en een in de bus opgevouwen.
Shinga er wel op aangesproken , en inmiddels staat op de site ex accu en ex zadel. Dat laatste stond er eerst niet.
Gebruikersavatar
Lambiek
Berichten: 915
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 18:57
Locatie: Brabant

Re: Ervaring vouwfiets e-bike?



Bericht door Lambiek »

Oplossing voor mij , en ook geen extra achter verlichting nodig. AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Ervaring vouwfiets e-bike?



Bericht door Mickel Moen »

Hoewel niet een oplossing, wil ik wel iets bijdragen in het denken in gewicht, comfort.

Veel elektrische fietsen zijn inderdaad nogal zwaar. Dit heeft te maken met een aantal zaken.
- frame: de benodigde constructie voor elektrisch
- type motor: middenmotor is het zwaarst
- accu: hoe zwaarder de accu = meer cellen, hoe zwaarder
- typische zaken die nogal gewichtsverhogend zijn, maar eigenlijk overbodig: verende voorvork, verende zadelpen, verstelbare stuurpen.

Aangezien de wielmaat iets kleiner is, zal een elektrische vouwfiets gemiddeld iets lichter zijn, maar het frame hoeft dat zeker niet te zijn gezien het extra gewicht van de vouwconstructie.

Zoals hier al eerder gezegd, wat dat betreft maakt het niet zoveel uit.

Wij hebben onze Koga Miyata’s 20 jaar oud, om laten bouwen. Deze Miyata frames zijn licht en superstijf en zeer geschikt voor ombouw.

Een Veldia voorwielmotorset verhoogt het gewicht met +/- 6kg. We hebben verder gekozen voor een eerste klas afwerking. Voorderailleur laten vervallen. Niet nodig voor ons gebruik en de combinatie van 8 versnellingen en 5 elektrische standen is voldoende. Ook de verstelbare stuurpen is vervallen. Ik denk dat er erg weinig mensen zijn die deze vaak verstellen. Beter is dus een vast stuur, wat aan jouw wensen voldoet.
Tot slot kan de fiets zonder dynamo.

Al met al wegen onze fietsen 20,5 kg inclusief accu en 17,3 exclusief accu. Dit is exclusief accessoires als fietstas e.d.
Bedenk ook, dat hoe zwaarder de fiets hoe kleiner de actieradius. Daarbij fietst de fiets ook zonder ondersteuning prima. (Voordeel van deze voorwielmotor.)

Met dit gewicht daarmee ook prima hanteerbaar voor op de fietsendrager.

Fijne toerfietsen met in ecostand een actieradius van zeker 100km.

Leuke bijkomstigheid. Wij fietsen nu veel meer en ik draai mijn hand niet meer om voor een tochtje van 80km.

Meer: https://mickelmoen.blogspot.com/2012/12 ... emont.html
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Ervaring vouwfiets e-bike?



Bericht door Marco Polo »

Dat was bij ons het geval toen we van -Chinese - vouwfietsjes met relatief kleine wielen overgingen naar 27” Koga tourfietsen.
Gebruik de (midden-)motor nooit, zo soepel loopt dat ondanks dat ze 23,5 kg wegen incl accu.
Met de vouwfietsen was het zonder ondersteuning niet te doen in heuvelachtig gebied.
Gebruikersavatar
Ponytail52
Berichten: 272
Lid geworden op: do 03 sep 2015, 21:19

Re: Ervaring vouwfiets e-bike?



Bericht door Ponytail52 »

Mickel Moen schreef:
ma 29 apr 2019, 9:21
Hoewel niet een oplossing, wil ik wel iets bijdragen in het denken in gewicht, comfort.

Meer: https://mickelmoen.blogspot.com/2012/12 ... emont.html
Mooi verhaal, Mickel,

Zeker een optie om te overwegen!
Heb zelf een Giant Tourer en vind het eigenlijk wel zonde om hem "in te ruilen"...
Kan/wil/durft uw schoonzoon een indicatie geven van welke werkzaamheden er nodig zijn en/of arbeidskosten?

Geen Veldia-dealer in mijn omgeving...
Campergroetjes,
Willem en Alie
Mclouis Lagan 252
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Ervaring vouwfiets e-bike?



Bericht door Mickel Moen »

Jazeker,

Maar laten we dat verder via pb bespreken.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Ponytail52
Berichten: 272
Lid geworden op: do 03 sep 2015, 21:19

Re: Ervaring vouwfiets e-bike?



Bericht door Ponytail52 »

Dank voor de info!
Campergroetjes,
Willem en Alie
Mclouis Lagan 252
Gebruikersavatar
diogenes
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 29 jan 2017, 16:39
Locatie: De Bilt / Utrecht

Re: Ervaring vouwfiets e-bike?



Bericht door diogenes »

Sinds januari 2018 hebben wij 2 E-vouw fietsen van Matrabike.
Fietsen zijn zeer makkelijk op te vouwen en we hebben er al tochten van 50km mee gemaakt zonder dat batterij onder de helft stroom kwam.
Wij hebben er voor gekozen om een nexus 3 versnellings- naaf te nemen daar dit minder kwetsbaar is, vooral tijdens vervoer.
Ze staan bij ons onder het bed in de buscamper.
Op vlakke wegen of beetje heuvelachtig is het allemaal prima te doen maar bij echte bergen is het oppassen met afdalen daar de remblokjes, velgen en remtrommel behoorlijk heet kunnen worden. Beter zou schijfremmen zijn.
Berg op geeft weinig problemen, motor is erg sterk.
Alle waar naar zn geld maar voorlopig hebben wij geen klachten en zeker niet gezien de prijs van 795Euro per stuk.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Ervaring vouwfiets e-bike?



Bericht door Marco Polo »

Hebben wij ook veel plezier van gehad.
Die van ons waren Silent Force fietsen.
Kwaliteit was matig maar voor de korte afstanden goed te doen.
Reparaties kostten ook niet veel.
Waren nog wel vrij zwaar. Totaal ook een kilo of 25 geloof ik.
1 keer een crash mee gehad (echtgenote)
Met de aandrijving op stand 5 een stoeprandje gepakt.
Ga je dus met 25km/h tegen het asfalt,
Gelukkig overleefd afgezien van een hoofdwond en een gebroken schouder.
Bij de goedkopere fietsen is het geen echte trapondersteuning maar gewoon een meerstanden schakeling qua vermogen van de motor.

Maar misschien is dit op de nieuwere varianten anders,

Voor de langere afstanden vinden we een volwaardige toerfiets een stuk comfortabeler maar dat had ik al gemeld geloof ik :mrgreen:
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Ervaring vouwfiets e-bike?



Bericht door gjvonk »

Ik heb nu sinds februari 2018 een ebike20 design. Net 20 kg met de accu in het frame, past met ingeklapte trappers, ingeschoven zadel en omgeklapt stuur precies in de lengte onder het langsbed van mijn buscamper. Ondertussen 1.500 km mee gefietst door weer, wind, op half verharde wegen en flinke lange hellingen. Net voor het eerst onderhoud laten uitvoeren: ketting gesmeerd, remmen gesteld, enkele spaken moesten aangespannen oh ja, nieuwe bredere trappers laten monteren. Top fiets en top prestaties voor de prijs!

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Plaats reactie