Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
WestfaliaCalifornia
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 24 apr 2019, 18:23

Re: Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6



Bericht door WestfaliaCalifornia »

Tsja de tijd van de simpele T2 en T3 is wel voorbij. Daar ben ik behoorlijk in thuis maar dit is andere koek. Weet wel dat de D+ de ebl binnengaat. Heb gelukkig een multimeter bij me. De D+ heeft een 2A zekering. Maar ga morgen de KK is op stroom laten draaien. Vervelend is dat er veel kabelbomen lopen en zomaar in andere kleurcodering overgaan😡. Morgen toch proberen die booster te vinden en kabels proberen te volgen. Laatst werkte de dsp box niet meer. Ook zon zoektocht. Veertje van een relais was te slap geworden. Tot zover bedankt allen wordt vervolgt.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6



Bericht door travelscout »

Een booster zul je logischerwijs niet hebben, immers je schrijft:
"- Rem ik laadt hij wel 55 Ah!"
Dat betekent dat je elektrische remenergie aan het opslaan bent.
Dat kan alleen met daartoe geschikte accu´s, geschikt voor een laadspanning van 14,7V of meer, vanuit je dynamo.
De startaccu zal niet worden opgeladen door zonnepanelen (maximaal 80% vol, remember?).
Dus alléén parallel schakeling accu´ s als; de motor draait én de dynamo actief is.

Als de huishoudaccu ontlaadt tijdens het rijden:
1) Staat er op die D+ spanning (12VDC),?
2) Doet die dan nog, als je die DSP-box eerst eens elektrisch loskoppelt (ook dat relaistje)?

Zelf zou ik al snel een flinke vermogensdiode (met lage drempel spanning) plaatsen tussen start- en huishoudaccu.
Daarmee kan de huishoudaccu nooit meer de startaccu opladen.
Niet duur en zeer effectief, zeker als je onderweg bent.
Laatst gewijzigd door travelscout op vr 26 apr 2019, 0:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Paul.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6



Bericht door kampo »

Met wat voorkennis kan je het op de camper zelf uitzoeken maar in jou geval zou ik beginnen met
een principeschema over de werking te vragen aan hymer, als dat niet in de handleiding staat.

Waarschijnlijk heb je je ondertussen ingelezen over de werking van een intelligente dynamo, zoals die op iedere recente personenwagen staat.
Bij campers met een HH accu circuit moet je nog wat verder meedenken om het te begrijpen.
Volgens mij hebben alle €6 Sprinters een intelligente dynamo en geen externe D+

Waar ik mijn focus op zet is wat er ondertussen veranderd/stuk kan zijn, omdat het vroeger wel goed geladen heeft, volgens je vaststellingen.
Groeten Kampo
WestfaliaCalifornia
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 24 apr 2019, 18:23

Re: Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6



Bericht door WestfaliaCalifornia »

Travelscout:
Die remenergie 55Ah snap ik. Deze wordt dus in de startaccu en in de Lithium gepompt. Neem aan dat deze daarvoor geschikt is. (Super-b). Als de booster er nou wel inzit maar kapot is kan hij dit dan niet gewoon doorlaten?

Met de D+ meten bedoel je aan in het hele circuit? Van startaccu naar EBL?
Snap verband niet helemaal tussen de DSP box. Maar kan deze zo loskoppelen. Geluid in camper viel met alles weg. Bleek een flutrelais te zijn.

Zat zelf ook aan een diode te denken maar goed alles deed het goed dus vooralsnog nog maar even op zoek.

Kampo:
Had ik maar zo’n schema. Mn vanwege de veranderende kleurcodering van de bedrading. EBL schema zit er wel bij maar is te beperkt. Ga idd mn focus zetten op wat er kapot/veranderd is. Zolang de zon schijn kunnen we ons goed redden maar bij een avond/nachtrit gaat het rap naar beneden. Hoop dat ik vandaag of morgen even de tijd kan vinden de stoel uit te bouwen🤨
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6



Bericht door hathi »

Het is altijd makkelijk,als je weet wat Hymer er extra opgebouwd heeft,via een schema,.....maar je zou ook
Kunnen denken,aan een iets zwaardere zekering,van b.v 60 ampère mss is dan het probleem ook opgelost
Hans
WestfaliaCalifornia
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 24 apr 2019, 18:23

Re: Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6



Bericht door WestfaliaCalifornia »

Hans: van die zekering snap ik niet helemaal. Waarom 60 er zit nu 50 in en die is niet kapot. Of bedoel je een diode?

Jos: Vandaag nog ff de DSP afgekoppeld. Heeft geen invloed op het laden.
De KK aangezet op 12V en dat zie je op de Ah meter. KK werkt dus op 12 V en ga er vanuit dat de D+ werkt.

Op welke specs zou ik moeten zoeken op google voor zo’n Diode. Ivm aansluitpunten mss een link?
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6



Bericht door travelscout »

Die D+ werd/wordt gebruikt voor het verzorgen van het magnetische veld van de ouderwetse dynamo.
Met een intelligente dynamo heb je die juist niet meer nodig.
Een computer (ECU) regelt dit voor je.

Wij camperaars gebruik(t)en hem vaak door met dit signaal (motor loopt) automatisch allerlei zaken aan/uit te zetten;
trapjes, koelkasten, schotels en een scheidingsrelais voor accu's.

Dus als jij niet tijdens een rit en het ontladen van je hh-accu constateert én er staat spanning op die D+, dan wordt wellicht de startaccu parallel geschakeld met de huishoudaccu terwijl die dat juist niet zou doen op basis van zijn intelligentie. De motor loopt en de dynamo is uit en accu's parallel geschakeld: op dat moment probeert dus de huishoudaccu de startaccu op te laden en constateer jij dat die ontlaad.

Dus nogmaals: staat er spanning op die D+ tijdens een rit en het geconstateerde ontladen van je huishoudaccu?

Verder vroeg ik me af of je camper recentelijk in een garage is geweest.
Als dat zo is, vraag dan of er soms een (standaard) software update is uitgevoerd.
Want als er in die software geen aanpassing is gemaakt voor je huishoudaccu, kan dat leiden tot je klacht.
Paul.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6



Bericht door hathi »

WestfaliaCalifornia schreef:
do 25 apr 2019, 20:14
Vandaag de HH accu afgekoppeld (zekering 50 Ah er uit). Dan worden er GEEN Ah meer uit de HH accu getrokken. Wordt dan uiteraard alleen geladen door zonnepaneel. Ik mag toch aannemen dat Hymer bekend is met het “probleem” euro 6 dynamo en dat het er op zit. Mn omdat alles goed goed functioneerde.

Dan heb ik het verkeerd begrepen,met zekering er uit,ik dacht ( stuk) vandaar,dat is n.m.ook eruit :shh:
Hans
WestfaliaCalifornia
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 24 apr 2019, 18:23

Re: Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6



Bericht door WestfaliaCalifornia »

Paul Travelscout:

Volgens het schema van de EBL wordt er wel gebruik gemaakt van de D+. Block 2 pen 3. Deze is ook afgezekerd op 2Ah.

De zin snap ik niet helemaal:
Dus als jij niet tijdens een rit en het ontladen van je hh-accu constateert én er staat spanning op die D+, ......

De koelkast doet het ook op 12v dus ga er vanuit dat er spanning op staat. Zowel met stationair draaiende motor als op snelheid. Als de D+ geen 12V zou leveren onder het rijden zou de KK toch ook stoppen?

Maar precies zoals je stelt HH accu wordt parallel geschakeld met de startaccu. Dan vlieg ik bij geen verbuikers aan (wel motormanagement) in de -15 Ah. De dynamo levert dan niet in mijn optiek. Zet ik het licht van de Mercedes aan gaan de Ah rond de 0.

Is in december bij Benz geweest voor een beurt. Maar het probleem doet zich pas sinds ong 3 weken voor. Toen laadde de accu rond de 26 Ah tot ong 95% en ging dan met ong 5 Ah naar de 100%.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6



Bericht door travelscout »

Aannemen (veronderstellen), is iets anders dan meten (vaststellen).
Maar als je dat niet wilt of kunt, maak die D+ dan eens los en onderzoek of je klacht verdwijnt.
Paul.
WestfaliaCalifornia
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 24 apr 2019, 18:23

Re: Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6



Bericht door WestfaliaCalifornia »

De D+ losmaken ga ik nog proberen. Idd weten door meten maar momenteel is het wat behelpen op vakantie😏. Liefst bouw ik ook de stoel uit. Daar zitten o.a. veel relais en stekkerverbindingen. Kunnen ons nu nog goed redden omdat de zon alles laadt😇
WestfaliaCalifornia
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 24 apr 2019, 18:23

Re: Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6



Bericht door WestfaliaCalifornia »

Vandaag de stoel gedemonteerd. Hieronder kwam ik onderstaande componenten tegen. Kwam geen laadbooster tegen. Wel 2 relais die een laadstroom schakelen. Deze relais worden gezien de dikte van de draden aangestuurd door canbus. Deze relais zijn van Hymer en niet van MB gezien het opschrift. Misschien wel aangestuurd door A9069005501 (PSM). Alle relais zijn door mij getest en werken goed. Mss zit het dus in de aansturing. Allemaal beetje giswerk maar vermoed wel dat het systeem zo werkt. Ook alle connectors bekeken en geen afwijkingen gevonden.

Op advies van Paul de D+ gemeten. Geeft 13.6V. Als ik deze loskoppel valt de EBL totaal uit maar geeft geen verandering in de klacht. Alleen HH accu afkoppelen

Dus niets afwijkends kunnen vinden. Hier houdt mijn kennis ook op. Dus voorlopig maar met de koplampen aan blijven rijden. Als ik thuis ben ga ik mij wel dieper in de materie ingraven. Anders maar een diode of laadbooster plaatsen. Ik zal proberen 2 foto bij te voegen en mss heeft iemand nog een idee wat te doen.

A0009003101 = brandstofpomp module

A9069005501 = control unit psm module PARAMETRIERBARES SONDERMODUL

A0009009205=STEUERGERAET
Bijlagen
2FFD1969-F3CD-4B1A-BEC7-3F6B737E8439.jpeg
2FFD1969-F3CD-4B1A-BEC7-3F6B737E8439.jpeg (211.57 KiB) 524 keer bekeken
456CC509-544F-4DA4-89C9-9868B0C21FBF.jpeg
456CC509-544F-4DA4-89C9-9868B0C21FBF.jpeg (162.07 KiB) 524 keer bekeken
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6



Bericht door myway »

Een D+ ??? Zit die er op dan?
Bij de meeste wagens zit die er al een aantal jaren niet meer op.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6



Bericht door travelscout »

Als het loskoppelen van de D+ er toe leidt dat de EBL uitvalt, moet er hier toch echt ergens iets verwisseld zijn.
Ik kan tenminste niet bedenken, om welke reden die EBL dan helemaal uitvalt.
Misschien iemand met meer fantasie?

Overigens lijkt me die bedrading aan die laadrelais (?), wel erg dun voor erg grote stromen.
Weet je zeker dat dit laadrelais zijn?
In een dergelijk systeem lijkt me een scheidingsrelais helemaal niet nodig en zeer onhandig, wel één flinke diode.
Als je een relais loskoppelt merk je dat snel genoeg maar als je niet zeker van de functie bent zou ik dat (als je niet thuis bent) niet doen.
Paul.
Plaats reactie