Iemand ervaring met universeel draaiplateau Vivaro/Trafic/Primastar?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Kaatjeka
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 08 aug 2018, 12:10

Iemand ervaring met universeel draaiplateau Vivaro/Trafic/Primastar?



Bericht door Kaatjeka »

Heeft er iemand ervaring met het plaatsen van een universeel draaiplateau van De Wit in Schijndel onder de pasagiersstoel van een Opel Vivaro, Renault Trafic of Nissan Primastar?

Ik begrijp namelijk dat je het één en ander aan moet passen aan zo'n universeel draaiplateau. Een paar gaten boren en eventueel een stukje van bouten afslijpen gaat me wel lukken. Maar ik las ook ergens dat iemand (met een ander merk bus) iets moest lassen om het passend te krijgen. En dat gaat me wat te ver.

Maar het prijsverschil is me wat te groot om zonder dit uit te (proberen te) zoeken blind te gaan voor eentje die er speciaal voor gemaakt is. (hier € 225,- en die van De Wit € 89,99)

Alvast bedankt!
"Life is what happens to you while you're busy making other plans."
Linkemink
Berichten: 32
Lid geworden op: di 17 jul 2018, 21:47

Re: Iemand ervaring met universeel draaiplateau Vivaro / Trafic / Primastar?



Bericht door Linkemink »

Heb deze van Camperpassie gekocht en gemonteerd. Zonder aanpassingen eenvoudig te plaatsten en werkt goed.
https://www.camperpassie.nl/comfort/int ... -2002.html



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Emaricus
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 15 feb 2010, 14:47
Locatie: HEESCH

Re: Iemand ervaring met universeel draaiplateau Vivaro/Trafic/Primastar?



Bericht door Emaricus »

Toevallig vorig jaar bij de passagier stoel zo'n universeel draaiplateau van DeWitSchijndel ingebouwd in de Nissan Primastar (2003) van mijn zwager.
Bij deze Primastar is de bestuurdersstoel niet draaibaar te maken omdat de versnellingspook in de weg zit. De passagier stoel draait geheel naar wens.

Niks hoeven lassen of te slijpen, 4 bouten hergebruikt en 4 nieuwe bouten aangeschaft.
Wel wat nieuwe gaatjes moeten boren, gaten corresponderen niet met elkaar.
Weet niet meer hoeveel er geboord zijn, het waren er niet zo veel.

Als je in staat bent rustig de boel te bekijken, de plaats van de gaatjes kunt bepalen en gaatjes kunt boren zou ik het wel weten: de universele draaiplateau aanschaffen.
Groetjes, Emaricus.

Techniek kan heel leuk zijn, het is handig dat je hierbij geen twee linkerhanden hebt.
Als je het wilt kun je veel. Als je het snapt is het handig.

Het is fijn dat moeder de vrouw ook met de camper mee wil, hoef je niet alleen.
Gebruikersavatar
Kaatjeka
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 08 aug 2018, 12:10

Re: Iemand ervaring met universeel draaiplateau Vivaro/Trafic/Primastar?



Bericht door Kaatjeka »

Dankjewel Emaricus!

Altijd fijn om zoiets te lezen van iemand die het echt zelf gedaan (of gezien) heeft. En dit kan ik wel aan, daar ben ik handig genoeg voor.

Ik heb trouwens de versnellingspook aan het dashboard zitten, dus het zou waarschijnlijk bij mijn bestuurdersstoel wel kunnen. Maar omdat de camper toch voor mij alleen is, ga ik dat in ieder geval (voorlopig) niet doen.
"Life is what happens to you while you're busy making other plans."
Gebruikersavatar
Emaricus
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 15 feb 2010, 14:47
Locatie: HEESCH

Re: Iemand ervaring met universeel draaiplateau Vivaro/Trafic/Primastar?



Bericht door Emaricus »

Kaatjeka schreef:
zo 17 mar 2019, 10:43
Dankjewel Emaricus!

Altijd fijn om zoiets te lezen van iemand die het echt zelf gedaan (of gezien) heeft. En dit kan ik wel aan, daar ben ik handig genoeg voor.

Ik heb trouwens de versnellingspook aan het dashboard zitten, dus het zou waarschijnlijk bij mijn bestuurdersstoel wel kunnen. Maar omdat de camper toch voor mij alleen is, ga ik dat in ieder geval (voorlopig) niet doen.
Mijn zwager heeft ook nog een toilet net achter de bestuurdersstoel. Dus samen met de versnellingspook is een draaiplateau bij hem geen optie.

Als je zoals je beschrijft handig genoeg bent zou ik niet twijfelen en de universele van dewit nemen.
Met die paar gaatjes boren kun je toch veel geld besparen en veel tijd hoeft het echt niet te kosten.

Ik zou me niet verbazen dat als je de passagierstoel gereed hebt je alsnog besluit op korte termijn ook de bestuurdersstoel te voorzien van een draaiplateau.

Bij DeWit mag je het artikel teruggeven als je er niks aan geslepen of geboord hebt. Je kunt dus in alle rust bekijken of het gaat en hoe je het best kunt doen.
Als er geboord is teruggave natuurlijk niet mogelijk.

Gewoon doen.
Laatst gewijzigd door Emaricus op zo 17 mar 2019, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes, Emaricus.

Techniek kan heel leuk zijn, het is handig dat je hierbij geen twee linkerhanden hebt.
Als je het wilt kun je veel. Als je het snapt is het handig.

Het is fijn dat moeder de vrouw ook met de camper mee wil, hoef je niet alleen.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Iemand ervaring met universeel draaiplateau Vivaro/Trafic/Primastar?



Bericht door myway »

Let er alleen even op dat als de wagen nog als camper gekeurd moet worden het draaiplateau er niet tussen mag.
Gebruikersavatar
Emaricus
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 15 feb 2010, 14:47
Locatie: HEESCH

Re: Iemand ervaring met universeel draaiplateau Vivaro/Trafic/Primastar?



Bericht door Emaricus »

myway schreef:
zo 17 mar 2019, 13:06
Let er alleen even op dat als de wagen nog als camper gekeurd moet worden het draaiplateau er niet tussen mag.
Als het draaiplateau er voor de keuring uit moet is dat niet veel werk: 8 bouten losmaken en de stoel weer met 4 (originele) bouten terugplaatsen, zou ik het niet voor laten.
Groetjes, Emaricus.

Techniek kan heel leuk zijn, het is handig dat je hierbij geen twee linkerhanden hebt.
Als je het wilt kun je veel. Als je het snapt is het handig.

Het is fijn dat moeder de vrouw ook met de camper mee wil, hoef je niet alleen.
Vivarootje
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 06 mar 2019, 19:31
Locatie: Ardennen

Re: Iemand ervaring met universeel draaiplateau Vivaro/Trafic/Primastar?



Bericht door Vivarootje »

Hoi,

Ik heb net mijn oude Vivaro uit rolatie genomen. Daar had ik een draaiplateau in voor de passagier. Heeft me indertijd ongeveer 180€ gekost.
Werkt goed en je hoeft niet te slijpen of boren. Acht bouten die op de originele plaatsen passen.
Enig minpuntje vond ik dat de stoel niet meer 100% stabiel is met een passagier er op, ik loste dit op met een stukje dikke rubber onder de achterste bouten te steken. Ik heb de plateau eruit gehaald. Ik dacht eraan om deze te recupereren voor mijn nieuwe Vivaro alleen weet ik nog niet of dat wel gaat lukken. Veel gebruikte ik het niet. Voor de keuring (België weliswaar) hoef je geen schrik te hebben. Mocht je interesse hebben om hem over te nemen laat me dan maar iets weten. Het is geen licht dingetje (± 10kg) dus de verzendingskosten zullen het grootste deel van de prijs uitmaken.
Gebruikersavatar
Kaatjeka
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 08 aug 2018, 12:10

Re: Iemand ervaring met universeel draaiplateau Vivaro/Trafic/Primastar?



Bericht door Kaatjeka »

De RDW schijnt er bij omkeuring naar camper wel vaak moeilijk over te doen, heb ik al vaker gelezen.

Maar mijn bus is vorige week donderdag officieel tot camper geslagen door de RDW, dus die horde heb ik al genomen. :-B

(en je hebt mail, Vivarootje)
"Life is what happens to you while you're busy making other plans."
Gebruikersavatar
Kaatjeka
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 08 aug 2018, 12:10

Re: Iemand ervaring met universeel draaiplateau Vivaro/Trafic/Primastar?



Bericht door Kaatjeka »

Vanmiddag het draaiplateau geplaatst aan de passagierskant (originele voor de Vivaro), en op zich werkt 'ie prima. Maar ik kan 'm niet draaien met de deur dicht, want dan beuken de geleiderails in de deur. Als ik 'm eenmaal omgedraaid heb met de deur open, kan de deur vervolgens niet dicht, omdat de armleuning van de stoel in de weg zit.
Voor nu heb ik de armleuning er maar even afgehaald, met alleen de stalen buis die er nu uitsteekt kan het nèt. Maar dit lijkt me niet de normale gang van zaken, toch?
"Life is what happens to you while you're busy making other plans."
Linkemink
Berichten: 32
Lid geworden op: di 17 jul 2018, 21:47

Re: Iemand ervaring met universeel draaiplateau Vivaro/Trafic/Primastar?



Bericht door Linkemink »

Wat bedoel je met geleiderails? Ik moet mijn rugleuning iets rechterop zetten en dan draait de stoel zonder iets aan te raken met de deur dicht.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Linkemink
Berichten: 32
Lid geworden op: di 17 jul 2018, 21:47

Re: Iemand ervaring met universeel draaiplateau Vivaro/Trafic/Primastar?



Bericht door Linkemink »

Heb je het draaiplateau wel tussen het frame en de stoel geplaatst? Ik had het plateau in eerste instantie op de vloer gemonteerd en toen het frame/ stoel daar boven op. dat liep ook niet lekker.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Kaatjeka
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 08 aug 2018, 12:10

Re: Iemand ervaring met universeel draaiplateau Vivaro/Trafic/Primastar?



Bericht door Kaatjeka »

Linkemink schreef:
do 18 apr 2019, 21:57
Wat bedoel je met geleiderails? Ik moet mijn rugleuning iets rechterop zetten en dan draait de stoel zonder iets aan te raken met de deur dicht.
De rails waar de stoel op van voor naar achteren schuift. Die gaan niet mee heen en weer als je de stoel van voor naar achteren schuift, dus dat helpt niet. De rugleuning moet wel rechtop, en verder heen en weer met de stoel, maar dat verandert dus niks aan die rails.
Linkemink schreef:
za 20 apr 2019, 20:56
Heb je het draaiplateau wel tussen het frame en de stoel geplaatst? Ik had het plateau in eerste instantie op de vloer gemonteerd en toen het frame/ stoel daar boven op. Afbeelding dat liep ook niet lekker.
Oh echt...?! Nee, ik heb 'm keurig tussen het frame en de stoel geplaatst.

Maar ik was er afgelopen weekend meet kamperen, en in omgedraaide stand leek het me dat de stoel iets uit het midden naar de kant van de deur toe stond. Dus wellicht zit het draaipunt niet helemaal in het midden, en moet ik 'm 180 graden draaien. Al is dat dan dus niet hoe de (zelfgeschreven door verkoper, want 2e hands) handleiding omschreef hoe te plaatsen.
Maar geen probleem om daar een keer 16 boutjes in- en uitdraaien aan te wagen.
"Life is what happens to you while you're busy making other plans."
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met universeel draaiplateau Vivaro/Trafic/Primastar?



Bericht door henk en lila »

Op of zijn kop leggen?

Groet, Henk

Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Plaats reactie