Peugeot J5 280L (1990)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
dickvanbruggen
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 10 mar 2019, 11:15

Peugeot J5 280L (1990)



Bericht door dickvanbruggen »

Onlangs een heel toffe Hymer intergraal camper met een peugeot j5 basis aangeschaft. Wij ondervinden de volgende probleempjes:
1) De ruitontwaseming cq cabine verwarming blower geeft teweinig opbrengst, ofewel blaast niet hard genoeg en lijkt ook niet warm genoeg te worden. (De motor temp blijft steken op ca 70C). Hierdoor wordt het zicht snel beperkt door beslaan van de grote voorruit. Het enige ventilatie rooster dat het enigszins doet is het middelste. Uit de andere roosters cq gaten komt nauwelijks lucht. Tevens snap ik de schuifregelaars van de ventilatie/verwarming op het dashboard niet. Merk namelijk nauwelijks verschil bij schakelen naar andere standen. Volgens de garage kun je dit wel verwachten bij een auto van 30 jaar oud en tevens is deze camper wel wat anders dan de bestelwagen waar deze normaliter zou zijn ingebouwd. Maw niet helemaal toereikend. De vraag is wat je eraan kunt doen. Vervangen van het hele systeem lijkt me een kostbare aangelegenheid...
2) Bij rijden horen we een enorm storend windgeruis, meer een soort gefluit. Lijkt van de spiegels af te komen. Iemand ervaring mee?
3) Is een ventilator onmisbaar voor de inbouwkoelkast van electrolux? Kan het zijn dat het ontbreken ervan leidt tot verminderde koeling? Er zit wel een schakelaar echter dus geen motor.
4) We hebben een Truma boiler type BO 10 / 14 liter waar ik toch helemaal geen aftapkraantje van kan traceren. Van onder de camper kun je zien dat er wel een plastic slangetje ter plaatse naar buiten komt dus er moet er wel een zitten, echter hoe kom je er bij??
5) Hoe veilig is een truma kachel op gas? Kun je die 's nachts op een laag pitje aanlaten of moet ie beslist uit ivm CO vergiftiging?

Vragen te over dus. Ik hoop op wat nuttige antwoorden. Alvast dank!
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6319
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Peugeot J5 280L (1990)



Bericht door Bas vd laar »

1: De slangen onder de motorkap naar de roosters zijn vaak stuk, kijk deze eens na.
Er bestaan ook middeltjes tegen beslagen ruiten die heel goed werken, bijvoorbeeld Rain X

2: Het windgeruis wordt veroorzaakt omdat de voorste zijruit niet helemaal aansluit in het frame, of de wind ruist aan de bovenkant van de deur.
PM gerust voor oplossingen, dan stuur ik foto's

3: Bij een Hymer 544 ( dinette en lange bank ) is de koeling minder goed omdat de roosters aan de zijkant van de camper zitten en de hitte vooral achter de koelkast zit, ik heb dit opgelost door ventilators van een PC te monteren, deze zijn stil en zuinig. De knop zit er wel vaker standaard, de ventilators werden niet standaard geleverd

4:Het aftapkraantje zit of bij de boiler, of in het keukenkastje.

5: In principe is de kachel veilig, maak hem eens goed schoon. Hang altijd een melder op, zo voorkom je dat je nooit meer wakker wordt :wink:
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Peugeot J5 280L (1990)



Bericht door frank_h »

Die voorste zijruit (dat ruitje dat open kan draaien) sluit bij mij boven ook niet helemaal goed aan waardoor er op hogere snelheden veel windgeruis is. Bedoel je dat Bas? Als je daar een oplossing voor weet hoor ik die ook graag.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6319
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Peugeot J5 280L (1990)



Bericht door Bas vd laar »

Hoi Frank, ik bedoel specifiek de voorste zijramen van de Hymer integraal modellen 280 en 290, die zitten zonder rubbers in een aluminium frame en tochten vaak.
Zijn jouw ruiten van die klapraamjes? Enig oplossing is een nieuwe rubber of ( netjes en onzichtbaar ) dichtkitten denk ik.
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Peugeot J5 280L (1990)



Bericht door frank_h »

Ow ik had even gemist dat dit een integraal is. Ik bedoelde inderdaad die klapraampjes. Dacht dat daar een oplossing voor bestond.
dickvanbruggen
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 10 mar 2019, 11:15

Re: Peugeot J5 280L (1990)



Bericht door dickvanbruggen »

Bedankt voor alle reacties. Ik ga ermee aan de slag!
Groet, Dick
Plaats reactie