Accuspanning raadsel [Opgelost!]

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Accuspanning raadsel



Bericht door veetee »

Vandaag e.e.a. even nagemeten, maar helaas, mijn theorie over de zekeringhouder (zie hierboven) gaat niet op. Er is wat anders aan de hand - maar wat... Zie onderstaand schemaatje, ik heb met de multimeter gemeten met de min op de shunt (welke kant maakt niet uit) en de plus vóór en ná de zekering: beide 14.7 V: hetzelfde als het Solar display aangeeft.
De BMV geeft echter 12.6 V aan, evenals een ingebouwd paneelmetertje aangesloten op de EBL (uitgang reserve, block 5).
.
Raadsel.png
Raadsel.png (67.37 KiB) 457 keer bekeken
.
Vreemde situatie.
- BMV [vóór EBL] en paneelmeter [ná EBL] geven hetzelfde aan - dus geen fout om de EBL c.q. paneelmeter ?
- Multimeter en Solar display geven hetzelfde aan - dus geen fout in de solar regelaar / display ?
- Multimeter en BMV verschillend: strookt niet met bovenstaande waarnemingen ???

Ik weet het even niet meer ...
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Accuspanning raadsel



Bericht door 't Busje »

Wat doet de multimeter op de ingang van de EBL en de BMV?
Wat gebeurt er als je de zonnepanelen loskoppelt?
Stonden er verbruikers aan via de EBL?

En anders accu helemaal los en weerstanden meten.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Accuspanning raadsel



Bericht door veetee »

@Evert, dat zijn de volgende stappen. Maar accu loskoppelen, daar had ik vanavond even geen tijd voor, want om bij de accu te komen moet ik de bijrijdersstoel en draaiplateau demonteren, en daar heb ik wat meer tijd voor nodig...
Ik had wel de BMV even spanningsloos gemaakt (rode draadje op de shunt) maar dat maakte niets uit.
Solarpaneel had ik ook al los gekoppeld, maakt ook niets uit.
Zowel met verbruikers aan en uit (verlichting) gemeten. Je ziet de BMV wel reageren (aantal LED lampjes aan: ca. -0.8 A).
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Accuspanning raadsel



Bericht door 't Busje »

Geeft de multimeter een spanningsverschil tussen de EBL c.q. de BMV en de Solar regelaar (accu-kant uiteraard)?
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Accuspanning raadsel



Bericht door veetee »

Zie meetwaarden in het schemaatje. EBL, BMV en Solar regelaar zitten allemaal op de zelfde pluspool. Dat is 't gekke...
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Accuspanning raadsel



Bericht door veetee »

Ik ga morgenavond weer even terug, zoveel mogelijk punten meten waar ik bij kan zonder de stoel te demonteren. Zal ook nog eens zonnepaneel en accu loskoppelen van de regelaar en weer - in de juiste volgorde - aankoppelen...
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Accuspanning raadsel



Bericht door 't Busje »

veetee schreef:
di 16 apr 2019, 22:04
Zie meetwaarden in het schemaatje. EBL, BMV en Solar regelaar zitten allemaal op de zelfde pluspool. Dat is 't gekke...
Je meet volgens mij steeds tussen een plus-aansluiting en de massa (min). Wat ik bedoel is tussen twee plus-aansluitingen meten. Je zou dan volgens je schema 2,1 volt (14,7 - 12,6) moeten meten, maar is dat ook zo?
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Accuspanning raadsel



Bericht door veetee »

Ah, je bedoeld tussen bijvoorbeeld punt C en rode draadje van de BMV op de shunt. Ga ik morgen doen.
Maar - al zou daar 2.1 V tussen zitten, dat zou dan wel het verschil tussen BMV en Solar display verklaren, maar niet het verschil tussen Solar Display en paneelmeter na de EBL...
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Accuspanning raadsel



Bericht door kampo »

Je meet wel op erg weinig plaatsen. Dat zorgt voor de nodige twijfel over je resultaten.
Is je voltmeter wel betrouwbaar ?
Op dezelfde plaats gemeten als de displays moet je dezelfde waarde aflezen met je voltmeter.
Meet de spanning eens op de HH accu en op de solar regelaar aan het vertrek en de aankomst.
Nu lijkt het erop dat je solar regelaar stuk is en er een serieuze spanningsval over de bekabeling is.

Ik blijf er alle vertrouwen in hebben dat je het zal vinden !
Groeten Kampo
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Accuspanning raadsel



Bericht door veetee »

kampo schreef:
di 16 apr 2019, 22:51
Je meet wel op erg weinig plaatsen. Dat zorgt voor de nodige twijfel over je resultaten.
Klopt, maar, zoals gezegd, ik moet het doen in een uurtje 's avonds. Morgen verder, ga ik meer punten meten. Stoel eruit (om bij de accu te komen) moet wachten tot ik ruim meer tijd heb. Ik zal morgenavond eens bij diverse kabels de spanningsval en weerstand tussen begin en eind meten. Heb nog een andere multimeter, en zal die ook meenemen (hoewel de ingebouwde paneelmeter ook 12.6 (zelfde als BMV) aangeeft.
kampo schreef:
di 16 apr 2019, 22:51
Ik blijf er alle vertrouwen in hebben dat je het zal vinden !
Dank daarvoor! Ook ik denk dat het uiteindelijk wel duidelijk zal worden, maar op dit moment is het nog een puzzel voor me... :wink:
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Accuspanning raadsel [Opgelost!]



Bericht door veetee »

Soms is het zo simpel dat je het even niet ziet... Na de metingen van gisteren bleef het knagen - vanmorgen bij het wakker worden zag ik plots in dat er maar één scenario mogelijk was waarin de metingen klopten. Dus hedenavond snel naar de camper, één enkele meting bevestigde mijn vermoeden: de zekering in de plusdraad van solar regelaar naar hh accu uitgenomen en op beide uiteinden spanningsmeting gedaan: regelaarkant: nu 13.5 V (bewolkt), accukant: 0 V ! Dat betekent dus dat het stukje kabel van zekering naar accu bij de accupool los moet zijn gegaan... Dus stoel en draaiconsole losgemaakt om bij de accu te komen, en inderdaad, de kabel was uit het kabeloog losgewerkt. Kabeloog zat nog wel stevig aan de accupool. Hoewel ik een goede krimptang heb, blijkbaar toch niet vast genoeg gezeten. Een nieuw kabeloog was er gauw weer opgekrimpt, nu met extra aandacht en controle, en voilá - alle metertjes geven nu (op één decimaal) dezelfde spanning, zoals het hoort.
Blij dat het zo simpel was en BMV of regelaar niet defect was... :thumbup:
.
E17F4865-0DBC-4161-9140-CAF8E0A05A7A.jpeg
E17F4865-0DBC-4161-9140-CAF8E0A05A7A.jpeg (120.31 KiB) 332 keer bekeken
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Accuspanning raadsel [Opgelost!]



Bericht door 't Busje »

Pak van het hart. :thumbup:
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Plaats reactie