Schuddende rechter voorkant bij acceleratie Hymer 644/Fiat Ducato 2.5TD

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Jord fortmann
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 07 apr 2019, 21:12

Schuddende rechter voorkant bij acceleratie Hymer 644/Fiat Ducato 2.5TD



Bericht door Jord fortmann »

Beste mede camperbezitters,

Ik heb na het lezen van een aantal vergelijkbare problemen die hier op het forum behandeld zijn toch nog twijfels over de oorzaak van mijn schuddende hymer. Later werd dit schudden en kloppen een geluid dat zich liet zien bij acceleratie. zoals ik las in vergelijkbare vermeldingen van dit probleem stopt het schudden bij mij ook als ik de koppeling intrap of gas loslaat.

Het gaat dus over mijn 1992 hymer 644 2.5 TD fiat ducato

Probleem ontstond in najaar met een schuddende kloppende ervaring aan de rechter voorkant bij het oprijden van wat stijlere heuvels in portugal bij een koude motor. Garage daar daht dat het de rubbers waren van de ophanging van de wielen (weet niet precies hoe dat heet ). We hadden een boot te halen richting marokko en besloten toch te wachten met verdere actie tot in marokko. Het probleem was overigens vrij snel weg en de zorgen dus ook. Het geluid kwam terug en in marokko vroegen we ze die rubbers te vervangen maar zeiden ze dat die prima waren en hun idee na een rondje rijden was dat het de koppeling was die schudde. Gezien de koppeling (dehele groep ) vervangen is door de garage van de vorige eigenaar vorig jaar vlak voor aanschaf wilde ik dat tzt nog niet geloven. Het gekke van heel het verhaal starte toen. Het geluid verdween namelijk opeens. Van bijna niet meer mee te rijden (echt stuiterend en kloppende herrie bij acceleratie) naar helemaal geen geluid en kloppen.... wij blij....tot het weer terug kwam een paar weken later. De garagist heeft toen de rechter en de linker cardans / homokineet (dat ding met de hoes er omheen) bekeken. de linker was goed de rechter niet. hij heeft toen wat gedaan aan de lagers en de homokineet en het leek dat het probleem wegwas. Echter zoals jullie kunnen raden kwam het terug. De volgende garagist ( hij heeft overigens eerst extra bladveren aangebracht en dat deedt hij snel en netjes) hielp mij ogenschijnlijk beter en liet mij zien dat de homokineet niet goed meer was (ik kon er niet zoveel aan zien) hij heeft toen rechts de buitenste homokineet (wielzijde) vernieuwd en de wiellagers. Probleem was weg maar kwam vrij snel weer terug.... hij heeft toen nog eens alles gecheckt en wist het ook niet. Probleem verdween dezzelfde dag weer....

Onderhand liet het geluid zich niet meer zien tot we in de buurt van Malaga opeens weer het gebonk hoorden. Bij vrienden in de buurt konden we de auto bij een garage achterlaten en heeft de garagist geconstqteerd na een rondje rijden dat er toch weer speling was aan de rechter kant. Overigens eerst was hij erg overtuigd van het feit dat het de drukplaat van de koppeling is die soms schud.... Het probleem was de volgnede dag toen zijn medewerker een ritje maakte overigens weer weg....Na wat dagen had ie een nieuwe homokineet (hij had toch niet gekozen voor vervanging van de koppeling) maar toen de ander eraf kwam bleek die toch prima te zijn (zoals ik al dacht gezien die nieuw is) hij heeft de andere onderdelen in de aandrijving bekeken.

Zoals jullie begrijpen zqkt mijn broek hier behoorlijk van af. Het is me onderhand duidelijk geworden wanneer het probleem lijkt te komen en hoe er weer van af te komen. Namelijk als ik de koppeling intrap en over een stuitertje ga een kuil of zo'n reepverkeersdrempeltje lijkt het opeens te kunnen ontstaan (als of er dan iets uit zijn plek is gestuiterd met als resultaat de start van het schudden bij acceleratie) om er van af te komen probeer ik soms een keer achteruit te rijden of weer met de koppeling in over zo'n stuiterhobbel te rijden. Fijn dit enigsinds te kunnen controleren maar niet ideaal.

We hebben nu een week de tijd (we vliegen even naar nl) om de camper bij een garage in te checken.
Ik lees in de antwoorden van jos dat hij vaak aangeeft dat het gaat om de tripoide aan de bakkant. Wij hebben aan de bakkant ook weer zo'n rubber dus het lijkt dat daar ook een homokineet zit. Ik heb de boel wel een open gezien in marokko en weet dat waar de as de bak ingaat een soort hoekstandwielconstructie zit. Naar mijn weten is daar nooit wat mee gedaan en de garagist in Malaga liet mij weten dat alles wat in die hoezen zit gecheckt is en oke is....maar hier twijfel ik dus aan gezien Jos zo expleciet dit aangeeft bij vegerlijkbare problemen.....

De vraag is dus. Zal ik de garage vragen het tripoide te vervangen (als dat ding in mijn wagen zit :)...) of zeggen jullie kenners dat het een goede kans is dat dit de koppeling is die misschien niet goed is geinstalleerd is oid. Ik vernam van een mijn garage in NL dat zij het raar vinden dat als het de koppeling zou zijn dat ie alleen rechts schud. Zij zeiden dat het misschien de motorsteunen zijn (maar die zijn bekeken in malaga en waren goed en lijkt mij ook raar dat dat een schuddende ervaring kan geven verdwijnende en terugkerend.

Al met al advies is welkom. De banden zijn trouwens nieuw ;) dus dat is het niet.

Mijn dank is groot.

vr gr

Jord Fortmann
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Schuddende rechter voorkant bij acceleratie Hymer 644/Fiat Ducato 2.5TD



Bericht door javanes »

Laat eventueel ook de rubbers van de wieldraagarmen eens controleren.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2418
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Schuddende rechter voorkant bij acceleratie Hymer 644/Fiat Ducato 2.5TD



Bericht door pepon »

Al met al advies is welkom. De banden zijn trouwens nieuw ;) dus dat is het niet.
Ik kocht 5 nieuwe all season banden, ook trillen op de snelweg.
Na een check op een zeer geavanceerd balanceerapparaat, 4 banden wegens fabricagefout retour Vredestein/Apollo.

Dus is niet altijd een garantie.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Schuddende rechter voorkant bij acceleratie Hymer 644/Fiat Ducato 2.5TD



Bericht door Peter LMC »

Welkom op het forum Jord.

Na het hele verhaal te lezen valt mij dus op dat het een dan wel / dan niet storing is.
Er is al veel gecontroleerd en vervangen cq vernieuwd.
Ik zit ook in de richting van de aandrijfassen te denken.

De aandrijfas zit in de versnellingsbak gedrukt en wordt daar geborgd door een veerring wat op het
begin van deze aandrijfas stomp zit.
Nu denk ik dat (een van de 2) van deze as niet goed in de versnellingsbak blijft zitten tijdens rijden.
Maw, de as komt een stukje uit de versnellingsbak en veroorzaakt deze trilling maar even nadien schiet deze as
weer terug in de borging/vergrendeling en is de trilling weer weg.

Wat je kunt doen.
Laat de assen er uit halen en kijk of de borgringen er op zitten en/of vernieuw deze voor de zekerheid.
Je kunt het ook even controleren door aan de onderkant aan de bak te voelen of de Aandrijfas makkelijk een
stukje uit de bak schiet. Dit mag niet makkelijk gaan.
erichendri
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 13 feb 2013, 19:36

Re: Schuddende rechter voorkant bij acceleratie Hymer 644/Fiat Ducato 2.5TD



Bericht door erichendri »

Homokineten die droog zijn of bijna kunnen ook een schuddend gevoel geven bij optrekken.
Vaak zijn het de binnenste die dit veroorzaken.

Eric
Met je rubber door de blubber.
Jord fortmann
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 07 apr 2019, 21:12

Re: Schuddende rechter voorkant bij acceleratie Hymer 644/Fiat Ducato 2.5TD



Bericht door Jord fortmann »

Bedankt voor het mee denken.

De veerring optie lijkt e erg plausibel dus die geef ik mee aan de garage alvorens ze evt besluiten iets anders te doen.

Banden zijn oke en zou ook raar zijn als dat een geluid geeft wat zo nu en dan verdwijnt.

Rubbers van de wieldraagar,en zelde verhaal maar laat ik ook even bekijken.

Ik hoop eigenlijk nog op een reactie van Jos maar misschien heeft hij ,ijn verhaal nog niet gelezen.

Dank!
Gebruikersavatar
Bakkertjes
Berichten: 1688
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 10:14
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Schuddende rechter voorkant bij acceleratie Hymer 644/Fiat Ducato 2.5TD



Bericht door Bakkertjes »

Kijk ook eens naar de motorsteunen
Op weg met een Mercedes 312d camper met Pilote Pacific 6900 opbouw
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Schuddende rechter voorkant bij acceleratie Hymer 644/Fiat Ducato 2.5TD



Bericht door Kroppie »

alle mogelijke oorzaken zijn genoemd, en blijft het euvel laat dan eens de tripod aan de rechter kant eens uit elkaar halen, schoonmaken en de loopbanen waar de rollen van de ster op de as in lopen of die niet ingesleten zijn aan de aandrijfzijd.

de aandrijfzijde in de rechtertripod is als je de rechtertripod beetpakt met de asstomp in je linkerhand en het gat met de 3 diepere gedeeltes dus rechts dan is de aandrijfzijde dus naar je toegekeerd.

bij de tripod aan de linkerzijde de asstomp in je rechter hand, dan is de aandrijfzijde ook naar je toe

zitten daar ondiepe kuiltjes ingesleten dan willen die rollen steeds naar die kuiltjes toe als er kracht op komt, en daar de plaats van de rollen t.o.v. van de tripod veranderd met optrekken en in en uit veren van het wiel, krijg je trillen en schokken .

en iedere keer als de boel los is geweest en het euvel lijkt opgelost, en als na wat rijden de oude stand weer terug is ,dan is het euvel er ook weer.

ook de ophangrubbers van de motor en versn bak zijn belangrijk in deze.

meer kan ik er ook niet van zeggen, alles is genoemd .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Dennis_
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 16 apr 2007, 18:54
Locatie: Rosmalen
Contacteer:

Re: Schuddende rechter voorkant bij acceleratie Hymer 644/Fiat Ducato 2.5TD



Bericht door Dennis_ »

Bij mijn vorige Frankia had ik precies hetzelfde.
Kon het ook niet thuisbrengen.

Uiteindelijk bleek de rechter aandrijfas niet meer helemaal in het lood te staan zeg maar.
Ik heb ze toen direct beiden laten vervangen (immers, die andere komt er binnenkort waarschijnlijk ook aan) en het was meteen over.

Nooit geen trillingen meer gehad.
Dennis van Orsouw

Voorheen: Dethleffs i5252 Comfort 1998 | Hymer B564 J5 1991 | Frankia I620DL 1998 | Rapido 9097F 2007
Nu: Rapido 696F Premium 2018

Op ons Youtube kanaal vindt je allerlei leuke camperfilms. Check https://youtube.com/oppadmetdennisennancy
Plaats reactie