inbouw dakraam in alkoof

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
bartjebakker
Berichten: 132
Lid geworden op: wo 05 jul 2017, 14:10
Locatie: lunteren

inbouw dakraam in alkoof



Bericht door bartjebakker »

in het dak van het alkoof gedeelte wil ik graag een dakluik inbouwen. Ik heb daarvoor deze https://www.dewitschijndel.nl/dometic-m ... ventilatie gezien. Nu is mijn vraag, kan hier zomaar in gezaagd worden en kan het luik in het midden worden ingebouwd? Ik heb vorig jaar twee oude dakluikjes in douche en keuken vervangen en de gaten iets groter gemaakt en ging heel goed. Nu dus zou ik graag in het slaapgedeelte op het dak een luik maken van 50x70 cm. Ik zie vaker bij alkoofs dat daar op die plek een luik zit, maar ik vraag me dus af of er zondermeer in gezaagd kan worden en of er dan geen problemen komen met stevigheid o.i.d.
Ik hoor het graag.
Betreft een Hymer Swing op Fiat Ducato, 2001. Links en rechts ad zijkant van de alkoof zitten wel twee kleine klapraampjes.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: inbouw dakraam in alkoof



Bericht door kampo »

Voor de sterkte zou ik me geen zorgen maken.
Maar veel van die dakluiken steken wel bijna 11 cm boven het dak uit en zijn zonder spoiler niet bestand tegen snelheid.
En het dak mag niet bol staan voor een plat luik..
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
bartjebakker
Berichten: 132
Lid geworden op: wo 05 jul 2017, 14:10
Locatie: lunteren

Re: inbouw dakraam in alkoof



Bericht door bartjebakker »

ok dank. Zou het dakluik dat ik via de link heb gepost daar wel tegen bestand zijn? En in principe moet elk dakluik dat uitsteekt toch tegen een bepaalde snelheid kunnen? Bij dit luik staat een max snelheid van 160 vermeld. Maar lijkt me ook dat dat afhanklijk is van de montageplek. Deel bovenop alkoof is plat.
Laatst gewijzigd door bartjebakker op ma 15 apr 2019, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: inbouw dakraam in alkoof



Bericht door myway »

Vrijwel alle dakluiken worden gegarandeerd tot 100km/u een spoiler er voor is altijd mogelijk.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: inbouw dakraam in alkoof



Bericht door hathi »

En daarom ,heb ik in mijn Alkoof een Mini Heki 40x40 zonder ventilatie genomen,is mooi gestroomlijnd en ook voldoende voor de alkoof,wel een houten frame gemaakt,toen het gat er in zat,natuurlijk
Hans
Gebruikersavatar
bartjebakker
Berichten: 132
Lid geworden op: wo 05 jul 2017, 14:10
Locatie: lunteren

Re: inbouw dakraam in alkoof



Bericht door bartjebakker »

dat dakluik wil ik dus ook graag monteren, maar dan een 50x70 cm. Enige wat ik me nog afvraag of je dan ook gelijk meer last hebt van regen. De oude dakluiken in douche waren dan net een trommel. Nu is dat met de heki 40x40 wel weg, maar vraag me af of een groter dakraam boven slaapgedeelte in alkoof toch niet meer herrie geeft. Beetje regen is natuurlijk niet erg, maar kan soms bij grote regenval storend zijn. Ook vraag ik me af waarom die luiken ineens zo'n stuk duurder zijn als het formaat iets groter is.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: inbouw dakraam in alkoof



Bericht door myway »

iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: inbouw dakraam in alkoof



Bericht door iSonic »

Die fabrieks uitvoering heb ik net geplaatst. Deze is MET permanente ventilatie. Je kunt een rubber kopen om deze zonder ventilatie te maken maar dat kost 20 - 30 euro en is 15 minuutjes werk om erin te zetten.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: inbouw dakraam in alkoof



Bericht door ducati 900 »

Da's dan 2 tientjes verdiend in een kwartier.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: inbouw dakraam in alkoof



Bericht door hathi »

Bartje, ik kan je alleen mijn overweging geven,ik had eerst ook het groter dak voor ogen,maar heb daar vanaf gezien,toen ik zag staan op de bijsluiter ,tot 100 km per uur,als je in een alkoof aan beide zijden al een raam hebt is volgens mij 40x40 ( met rubber) groot genoeg,en geen of minder risico op windgeruis en regenlawaai,groter kan altijd nog,maar kleiner word moeilijk(er) :D er nog een naast plaatsen trouwens ook,maar dat bleek na inbouw niet nodig
Hans
Gebruikersavatar
bartjebakker
Berichten: 132
Lid geworden op: wo 05 jul 2017, 14:10
Locatie: lunteren

Re: inbouw dakraam in alkoof



Bericht door bartjebakker »

Dank tot zover. Bij het luik dat ik plaatste in de link staat dat deze geschikt is tot 160 km/h. Dat haal ik nooit want ik rijd max 110. Meestal 100. Wat ik me nog afvraag is; maakt het luik per definitie zoveel geluid door rijwind? En is dat heel erg merkbaar tijdens het rijden? Bijgaand overigens een fotootje van de plek waar het zou moeten komen. Erachter zit dus al een groot luik dat deels omhoog gedraaid kan worden.
Bijlagen
dak camper.jpg
dak camper.jpg (99.36 KiB) 1032 keer bekeken
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8372
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: inbouw dakraam in alkoof



Bericht door EasyBee »

Ik weet niet hoe hoog je camper nu is, zonder dat extra dakluik. Je kunt eventueel net de grens overgaan, dat je op sommige tolwegen of veerboten in een hoger tarief valt.
Wij hebben een integraal met een 40x40 dakluik op de plek boven het hefbed. Wij hebben dat hefbed niet nodig en daarom verwijdert. Sindsdien valt ons op dat het behoorlijk lawaaiig is, zo vol in de wind. Extra geluidsisolatie aangebracht.
Je hebt al een raam aan hoofd- en voeteneind van de alkoof en een groot dakraam vlak achter de alkoof. Hoeveel dakluiken wil je er in maken? Heb je die ruimte straks misschien nodig voor zonnepanelen?
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
bartjebakker
Berichten: 132
Lid geworden op: wo 05 jul 2017, 14:10
Locatie: lunteren

Re: inbouw dakraam in alkoof



Bericht door bartjebakker »

ja punt is dat net in het slaapgedeelte het nogal benauwd is soms. zijraampjes kunnen wel open maar lig je toch vaak tegenaan en verduistering ook nog ervoor. Dus een mooi groot luik bovenop dat makkelijk op een tochtstand kan is wel een wens. Het andere grote dakluik kan ook open maar dat is toch op eoa manier niet voldoende om de benauwdheid te voorkomen, ook al omdat er nog gordijntjes weer tussen zitten.
Blijft lastig een keuze maken. Liefst zou ik de een 50x70 raam luik er in zetten. Tijdens het rijden zal ik denk ik weinig last hebben van het geruis, maar het moet wel kunnen indd. Of 11 cm verhoging tot problemen leidt weet ik niet. Precieze hoogte zo snel niet bij de hand. Wel goed om op te letten dus. Dank voor info.
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2323
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: inbouw dakraam in alkoof



Bericht door rbisdom »

Ik denk dat jouw camper 2,90 meter hoog is. Met 11 cm erbij kom je op de Franse tolwegen dus net een klasse hoger uit. De hoogte is overigens wel handig om te weten voordat je gaat rijden....
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
Plaats reactie