BPM vrachtwagen naar camper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 945
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

BPM vrachtwagen naar camper



Bericht door Duco »

hallo allemaal,

Het plan is om een mercedes vario 614D te kopen om deze om te bouwen naar camper.

De auto is van 2004 en dus 15 jaar oud.

Ik koop de auto als particulier en betaal zolang ik deze niet om laat keuren naar personenauto geen BPM tot zover is het mij duidelijk. Wat nu als ik de auto wel om wil laten keuren? Voor vrachtwagens geld geen BPM dus een oorspronkelijke BPM achterhalen om zo de rest BPM te berekenen is niet mogelijk.

De auto is euro 3 wat voor nadelen ga ik hiermee ondervinden en is hiermee te leven?

Ben benieuwd naar de ervaringen en reactie's.

Groet,
Duco
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1930
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: BPM vrachtwagen naar camper



Bericht door Zadowolony »

Vandaag in de krant:

DEN HAAG Dieselrijders kunnen vanaf 1 januari 2020 op twee manieren last krijgen van een milieuzone. Het kabinet heeft groen licht gegeven voor het nieuwe systeem.

Gemeenten die een milieuzone invoeren, kunnen vanaf komend jaar dieselauto’s ouder dan 15 jaar of ouder dan 20 jaar weigeren in een bepaald gebied. Staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur) ontziet benzinerijders.

Vanaf 2025 worden de regels nog strenger. Den Haag grijpt in omdat steeds meer gemeenten zelf creatief aan de slag gaan met allerlei soorten milieuzones. Door twee categorieën in te voeren moet er een einde komende aan het woud van milieumaatregelen.
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: BPM vrachtwagen naar camper



Bericht door Janpinz »

Is het niet interessant om vrachtwagen te blijven?
Wat betaal je nu voor een dergelijke auto aan mrb?
Wij hebben jaren gereden met een Mercedes , ik dacht 406 of 408, met een vrachtwagen kenteken.
Dat er een bed of kast in zat, was totaal onbelangrijk.
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 945
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: BPM vrachtwagen naar camper



Bericht door Duco »

Maakt mij idd niet uit op wat voor kenteken hij staat maar ik kan niet echt uitvinden of mogelijk is als particulier een vrachtwagen te verzekeren en of het toegestaan er prive in te rijden. Het zou wel een enorm verschil maken in de belasting als vrachtwagen maar 76,- per kwartaal.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: BPM vrachtwagen naar camper



Bericht door de Jonckheer »

Natuurlijk mag je privé met een vrachtwagen rijden maar niet inrichten als camper, tenzij je 50% als laadruimte houd.
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: BPM vrachtwagen naar camper



Bericht door Janpinz »

Heb nog nooit een controleur gezien met een meetlint en calculator.
50% van het totale volume heb je nog zomaar niet volgebouwd, en losse meubels zijn lading!
Sjorbandje eraan mss?
Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: BPM vrachtwagen naar camper



Bericht door mfellman »

Iedereen moet daarin zelf de risico's afwegen.

Binnenkort (weer) onderweg met een 12 meter bus.

Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: BPM vrachtwagen naar camper



Bericht door de Jonckheer »

Eerst heb je met de RDW te maken en daarna met de BD. Als de laatste een controle uitvoert en het klopt niet heb je een serieus probleem. Iedereen moet zelf de kans op suc6 overwegen, mijn bus is van camper naar vrachtwagen omgekeurd en dat lukte alleen maar omdat de bagageruimtes onder de vloer (wat camperaars een garage noemen :lol: ) meetellen. De grootste vrachtwagen meet 12 meter. Trek je daar de cabine af blijft er 10 meter effectief over en dus heb je dan een laadruimte van 5 en een woonruimte van 5 meter. Waardeloos dus want die vrachtwagen heeft geen bagageruimtes. Dan ben je met een 12 meter touringcar veel beter af.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: BPM vrachtwagen naar camper



Bericht door Cee Pee »

de Jonckheer schreef:
za 13 apr 2019, 12:39
Natuurlijk mag je privé met een vrachtwagen rijden maar niet inrichten als camper, tenzij je 50% als laadruimte houd.
Is die 50% het vloeroppervlak of de kubieke meters van de laadruimte.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 945
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: BPM vrachtwagen naar camper



Bericht door Duco »

In het transport wordt altijd gekeken naar laadmeters, dus het aantal meters vrije laadvloer.

Aangezien een MB 614 daar nog geen 5m van heeft gaat een beetje camperinrichting zeker over die 5m heen.

Enige dingen beginnen me echter aardig duidelijk te worden. Waar ik nog niet uit ben is het BPM verhaal. Op een vrachtwagen zit geen BPM en hoef ik zolang het een vrachtwagen blijft niks af te dragen. Maar aangezien we toch graag een paar ramen willen en een vast bed en verdere voorzieningen zullen we er een personenwagen van moeten maken. Bij een bestelbus maak je dan een berekening voor de rest BPM maar hoe te handelen bij een vrachtwagen?
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80383
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: BPM vrachtwagen naar camper



Bericht door Dafluc »

Met het bed de hoogte in en de meters eronder laten tellen als laadruimte. Je zou zelfs of drie hoogten kunnen werken. 5 meter op de vloer, en 2,5 meter een meter hoger en nog eens 2,5 meter nog hoger. Dan heb je een verloop van het hoge bed, de iets hogere zithoek en de lage entree met keuken. Zomaar een wilde gedachte. Ramen zijn voor zover ik weet niet verboden in een vrachtauto.
Afbeelding
Hymerferry
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 20:47

Re: BPM vrachtwagen naar camper



Bericht door Hymerferry »

Een kennis heeft enige jaren geleden dit probleem opgelost door de bak als afzetunit te maken die er precies 1 keer afgeweest is voor een paar foto’s. Hij dacht toen ook aan een oplossing met een losse vloerplaat waar alle camperdelen opstonden die zo de laadruimte in en uitgeschoven kon worden als losse lading. Zover ik begreep waren beide oplossingen toen mogelijk binnen de regelgeving van de belasting dienst.
Gebruikersavatar
a90
Berichten: 389
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 0:49
Locatie: Nieuw Vennep

Re: BPM vrachtwagen naar camper



Bericht door a90 »

Dat kan, maar een doorgang van de cabine naar de leefruimte is dan niet toegestaan.

Het wordt dan gewoon afzetbare lading.
Lees meer over mijn huidige auto: http://www.lp2223.com
En deze is inmiddels verkocht: http://www.rundhauber.eu
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80383
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: BPM vrachtwagen naar camper



Bericht door Dafluc »

Die is ook niet verplicht. Al kan ik me voorstellen dat je dat liever wel wilt.
Afbeelding
Plaats reactie