NKC op de hoogte? En reactie gehad?Skylge40 schreef: ↑di 19 mar 2019, 19:41Wimz,
Bedankt voor de bijgevoegde handleiding.
Bladzijde 121 van die handleiding geeft duidelijk aan dat de optie " snelwegen vermijden " wel degelijk aanwezig is op de TT Go Camper.
Je dient wel goed op te letten dat je het juiste " voertuig type " hebt gekozen.
Chat medewerkster TomTom had het dus wel juist.
Zal NKC ook informeren, en dan maar hopen dat ze e.e.a zo snel mogelijk corrigeren op hun website en in de eerst volgende uitgave van Kampeerauto.
TomTom Go Camper: snelwegen vermijden?
- dieseltje+
- Berichten: 2809
- Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
- Locatie: Noordoostpolder
Re: TomTom Go Camper: snelwegen vermijden?
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Re: TomTom Go Camper: snelwegen vermijden?
Ja, ik heb gisteren ( 21/3 ) een eerste reactie van de NKC ontvangen.
" Hartelijk dank voor uw emailberichten. We hebben de redacteuren van het artikel gevraagd om een reactie, de mogelijke verwarring zou in de hoek kunnen zitten van de voertuig instelling. Hij moet hier nog een keer goed naar kijken en checken met het navigatie apparaat. Zodra ik een reactie heb, laat ik het u weten."
Wordt dus vervolgd.
" Hartelijk dank voor uw emailberichten. We hebben de redacteuren van het artikel gevraagd om een reactie, de mogelijke verwarring zou in de hoek kunnen zitten van de voertuig instelling. Hij moet hier nog een keer goed naar kijken en checken met het navigatie apparaat. Zodra ik een reactie heb, laat ik het u weten."
Wordt dus vervolgd.
J A N
Adria Twin SP
Fiat Ducato 2.3 130 multijet
Garmin Camper 770-LMT-D
Adria Twin SP
Fiat Ducato 2.3 130 multijet
Garmin Camper 770-LMT-D
Re: TomTom Go Camper: snelwegen vermijden?
Ik ben echt benieuwd wat het vervolg van de NKC hier op is.
Het staat er zwart op wit en de redacteuren hebben een fout gemaakt.... dus ben inderdaad benieuwd naar hun reactie!
Het staat er zwart op wit en de redacteuren hebben een fout gemaakt.... dus ben inderdaad benieuwd naar hun reactie!
Who is General Failure? And why is he reading my harddisk?
Re: TomTom Go Camper: snelwegen vermijden?
Over een paar nummers even een rectificatie, meer zal het niet zijn.
Re: TomTom Go Camper: snelwegen vermijden?
Wel raar dat je met een zware camper geen snelwegen kunt vermijden.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Re: TomTom Go Camper: snelwegen vermijden?
Kan zo maar zijn dat die functie is uitgeschakeld als de camper boven de 3500 kg is en wel beschikbaar is als de camper max 3500 kg weegt.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: TomTom Go Camper: snelwegen vermijden?
Inderdaad, ik had dit al in meer reviews gelezen.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Re: TomTom Go Camper: snelwegen vermijden?
De meeste "zware" campers zitten tussen de 3500 en 4500 kilogram en voor die categorie zou je de Tom Tom ook gewoon op lichte camper kunnen zetten als je de snelwegen wilt mijden.
Ik kan wel leven met die mogelijkheid tenminste.
Ik kan wel leven met die mogelijkheid tenminste.
Re: TomTom Go Camper: snelwegen vermijden?
Ik heb weer een reactie van de NKC ontvangen:
Naar aanleiding van uw vraag over de keuzemogelijkheid vermeld snelwegen hebben wij de redacteur van het artikel en TomTom om een reactie gevraagd, deze treft u hieronder aan:
In de praktijk kan je via ‘Camper (Licht)’ weliswaar ook afmetingen en gewicht invoeren maar desondanks houdt de routeberekening géén rekening met deze ingevoerde specificaties (werkt identiek als de route die wordt berekend bij ‘Auto’), en er kan o.a. wel worden gekozen voor de optie ‘vermijden snelweg’. Dit laatste wordt bevestigd door TomTom. Het testartikel verstrekt in dat opzicht dus helaas onjuiste informatie.
Tegelijkertijd gaan we iets dieper in op het invoeren van het veld met campergegevens onder ‘Camper (Light)’: ook wanneer hier zware campergegevens (4,5 ton) worden ingevoerd blijft de optie ‘vermijden snelweg’ gewoon beschikbaar: het ingevulde gewicht speelt bij ‘Camper (Licht)’ zoals de gebruiksaanwijzing al aangeeft dus geen enkele rol bij de routebepaling. Ook dit wordt bevestigd door TomTom: “Ja, de gebruiker kan dit manipuleren omdat het voertuigprofiel (licht, zwaar, etc.) nodig is om sommige functies in/uit te schakelen. Dit is niet alleen het vermijden van snelwegen, maar op sommige wegen is er bijvoorbeeld een andere snelheidslimiet in de ETA-berekening.”
Dit roept de vervolgvraag op hoe het bij de instelling ‘Camper (Licht)’ zit met de andere voertuiggegevens (hoogte en breedte) wanneer er bijvoorbeeld lage viaducten op de route liggen. Houdt TomTom hier wel rekening met de daadwerkelijk ingevoerde hoogte, of is ook nu de instelling ‘Camper (Licht)’ leidend en identiek aan ‘Auto’? Volgens de gebruiksaanwijzing is dit laatste het geval, wat lijkt te betekenen dat het invoeren van alle voertuiggegevens bij ‘Camper (Licht)’ nutteloos is. TomTom geeft hierop echter aan dat “Voor de hoogte en het gewicht het voertuigprofiel (licht of zwaar) niet leidend is, maar de ingevulde hoogte en het gewicht door de eindgebruiker.”
Dit lijkt in ieder geval voor het ingevoerde gewicht in tegenspraak met de eerder bevestigde mogelijkheid tot manipuleren, maar waar de waarheid exact ligt kan op dit moment niet worden aangegeven omdat dit door ons (nog) niet in de praktijk werd getest.
Wél afdoende door ons getest is de instelling ‘Camper (Zwaar)’, waarbij na het invoeren van afmetingen en gewicht door TomTom bij de routeberekening goed rekening wordt gehouden met mogelijke obstakels. Tegelijkertijd verdwijnt bij deze instelling absoluut de optie om te kiezen voor het vermijden van snelwegen (er kan alleen nog gekozen worden tussen de opties ‘Snel’ of ‘Kort’, waarbij de kans dat dit tot snelweggebruik zal leiden aanzienlijk is). Voor die instelling verstrekt het testartikel wel de correcte informatie. Ook TomTom bevestigt dit: “Met een zware camper kan de gebruiker niet om snelwegen heen. Dit komt omdat we op de achtergrond het Truck-profiel gebruiken waarvoor we besloten hebben om de "vermijd autosnelwegen" te verwijderen.”
Voor de toekomst geeft TomTom naar aanleiding van deze constatering aan dat “De functie "vermijd snelwegen" voor zware campers in de planning is gezet, maar er geen datum kan worden gegeven waarop dit zal worden geïmplementeerd.”
Naar aanleiding van uw vraag over de keuzemogelijkheid vermeld snelwegen hebben wij de redacteur van het artikel en TomTom om een reactie gevraagd, deze treft u hieronder aan:
In de praktijk kan je via ‘Camper (Licht)’ weliswaar ook afmetingen en gewicht invoeren maar desondanks houdt de routeberekening géén rekening met deze ingevoerde specificaties (werkt identiek als de route die wordt berekend bij ‘Auto’), en er kan o.a. wel worden gekozen voor de optie ‘vermijden snelweg’. Dit laatste wordt bevestigd door TomTom. Het testartikel verstrekt in dat opzicht dus helaas onjuiste informatie.
Tegelijkertijd gaan we iets dieper in op het invoeren van het veld met campergegevens onder ‘Camper (Light)’: ook wanneer hier zware campergegevens (4,5 ton) worden ingevoerd blijft de optie ‘vermijden snelweg’ gewoon beschikbaar: het ingevulde gewicht speelt bij ‘Camper (Licht)’ zoals de gebruiksaanwijzing al aangeeft dus geen enkele rol bij de routebepaling. Ook dit wordt bevestigd door TomTom: “Ja, de gebruiker kan dit manipuleren omdat het voertuigprofiel (licht, zwaar, etc.) nodig is om sommige functies in/uit te schakelen. Dit is niet alleen het vermijden van snelwegen, maar op sommige wegen is er bijvoorbeeld een andere snelheidslimiet in de ETA-berekening.”
Dit roept de vervolgvraag op hoe het bij de instelling ‘Camper (Licht)’ zit met de andere voertuiggegevens (hoogte en breedte) wanneer er bijvoorbeeld lage viaducten op de route liggen. Houdt TomTom hier wel rekening met de daadwerkelijk ingevoerde hoogte, of is ook nu de instelling ‘Camper (Licht)’ leidend en identiek aan ‘Auto’? Volgens de gebruiksaanwijzing is dit laatste het geval, wat lijkt te betekenen dat het invoeren van alle voertuiggegevens bij ‘Camper (Licht)’ nutteloos is. TomTom geeft hierop echter aan dat “Voor de hoogte en het gewicht het voertuigprofiel (licht of zwaar) niet leidend is, maar de ingevulde hoogte en het gewicht door de eindgebruiker.”
Dit lijkt in ieder geval voor het ingevoerde gewicht in tegenspraak met de eerder bevestigde mogelijkheid tot manipuleren, maar waar de waarheid exact ligt kan op dit moment niet worden aangegeven omdat dit door ons (nog) niet in de praktijk werd getest.
Wél afdoende door ons getest is de instelling ‘Camper (Zwaar)’, waarbij na het invoeren van afmetingen en gewicht door TomTom bij de routeberekening goed rekening wordt gehouden met mogelijke obstakels. Tegelijkertijd verdwijnt bij deze instelling absoluut de optie om te kiezen voor het vermijden van snelwegen (er kan alleen nog gekozen worden tussen de opties ‘Snel’ of ‘Kort’, waarbij de kans dat dit tot snelweggebruik zal leiden aanzienlijk is). Voor die instelling verstrekt het testartikel wel de correcte informatie. Ook TomTom bevestigt dit: “Met een zware camper kan de gebruiker niet om snelwegen heen. Dit komt omdat we op de achtergrond het Truck-profiel gebruiken waarvoor we besloten hebben om de "vermijd autosnelwegen" te verwijderen.”
Voor de toekomst geeft TomTom naar aanleiding van deze constatering aan dat “De functie "vermijd snelwegen" voor zware campers in de planning is gezet, maar er geen datum kan worden gegeven waarop dit zal worden geïmplementeerd.”
J A N
Adria Twin SP
Fiat Ducato 2.3 130 multijet
Garmin Camper 770-LMT-D
Adria Twin SP
Fiat Ducato 2.3 130 multijet
Garmin Camper 770-LMT-D
- dieseltje+
- Berichten: 2809
- Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
- Locatie: Noordoostpolder
Re: TomTom Go Camper: snelwegen vermijden?
Keurig.
Ze hebben het serieus op gepakt.
Toegegeven...en sneller dan verwacht.
Kan er niet uit op maken of ze het ook publiceren zodat anderen ook op de hoogte zijn.
Ze hebben het serieus op gepakt.
Toegegeven...en sneller dan verwacht.
Kan er niet uit op maken of ze het ook publiceren zodat anderen ook op de hoogte zijn.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Re: TomTom Go Camper: snelwegen vermijden?
De TomTom Go Camper (b)lijkt dus voor de doelgroep camperaars op de markt te zijn gebracht zonder de wensen van die doelgroep in acht te nemen
Je koopt zo'n navigatiesysteem vanwege de mogelijkheid om afmetingen en gewicht in te kunnen voeren waarmee rekening moet worden gehouden bij routeberekeningen (zo goed mogelijk afhankelijk van kaartdatabron). Als je het wel in kunt voeren, maar er wordt niets mee gedaan dan heb je daar niets aan
Daarnaast wil iemand met een camper vaak (meestal?) bij voorkeur niet over snelwegen, maar net die mogelijkheid wordt niet gegeven
Dit maakt de camper versie van TomTom en NoNo voor mij in ieder geval!
Je koopt zo'n navigatiesysteem vanwege de mogelijkheid om afmetingen en gewicht in te kunnen voeren waarmee rekening moet worden gehouden bij routeberekeningen (zo goed mogelijk afhankelijk van kaartdatabron). Als je het wel in kunt voeren, maar er wordt niets mee gedaan dan heb je daar niets aan
Daarnaast wil iemand met een camper vaak (meestal?) bij voorkeur niet over snelwegen, maar net die mogelijkheid wordt niet gegeven
Dit maakt de camper versie van TomTom en NoNo voor mij in ieder geval!
Eric
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Re: TomTom Go Camper: snelwegen vermijden?
Voor mij is het een prima apparaat, die maten en gewichten vind ik helemaal niet zo relevant.
Het ding brengt me altijd keurig op de plaats waar ik wezen wil en als daar een laag bruggetje op de route zit wordt dat echt op borden aangegeven en dan kan je van die route afwijken en dan stuurt hij je met een omweggetje wel weer op het goede spoor.
Het ding brengt me altijd keurig op de plaats waar ik wezen wil en als daar een laag bruggetje op de route zit wordt dat echt op borden aangegeven en dan kan je van die route afwijken en dan stuurt hij je met een omweggetje wel weer op het goede spoor.
Re: TomTom Go Camper: snelwegen vermijden?
Maar dan kun je voor minder geld een gewone TomTom of andere navigatie kopen.
TomTom Camper heeft dan geen enkele toegevoegde waarde, behalve voor de omzet van TomTom.
TomTom Camper heeft dan geen enkele toegevoegde waarde, behalve voor de omzet van TomTom.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.