Advies gevraagd met betrekking tot laadvermogen

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Jensma
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 27 mar 2019, 17:14

Advies gevraagd met betrekking tot laadvermogen



Bericht door Jensma »

Mijn man en ik zijn op zoek naar onze eerste camper.

We zijn op zoek naar een alkoof camper met stapelbed.
Tijdens onze zoektocht hebben we een aantal campers gezien die ons aanspreken maar ik zou graag jullie advies krijgen m.b.t. het laadvermogen.

Wij gaan kijken bij een camper met een ledig gewicht van 2720 kilo, een rijklaar gewicht van 2820 kilo en een max van 3300 kilo.

Ik zou graag ongeveer willen kunnen berekenen hoeveel kilo ik nog aan bagage mee kan nemen als de benzinetank gevuld is, de watertank gedeeltelijk gevuld is e.d.
Er moet voldoende ruimte in kilo's overblijven om 2 volwassenen, 2 kinderen, fietsen, campingstoeltjes, keukengerei, kleding e.d. mee te nemen.
Ik twijfel of dat haalbaar is bij bovenstaande camper.

Ik hoor heel graag jullie ideeën, een pasklaar antwoord bestaat natuurlijk niet maar ik zou het fijn vinden om een indicatie te hebben waarmee ik voor mijn persoonlijke situatie kan gaan rekenen.

Ik hoop dat ik het hier op de juiste plaats heb gezet.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80313
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Advies gevraagd mbt laadvermogen



Bericht door Dafluc »

Welkom. Het is pas nog uitgebreid aan de orde geweest. Ik zal even zoeken en een linkje plaatsen.

Edit: was in februari. Acht pagina's antwoorden op nagenoeg dezelfde vraag. Is in ieder geval interessant leesvoer als je op het punt staat iets te kopen: viewtopic.php?f=1&t=8467029
Afbeelding
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Advies gevraagd mbt laadvermogen



Bericht door Zadowolony »

Alle kilo’s tellen mee! En het tikt hard aan.......
Gebruikersavatar
vmax
Berichten: 5176
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân

Re: Advies gevraagd mbt laadvermogen



Bericht door vmax »

ga met de camper langs een weegbrug dan weet je precies het leeggewicht. bij het rijdklaargewicht komen de inzittende bij op. denk dus niet dat je het gaat redden met deze camper :(
Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid

voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/

en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Advies gevraagd mbt laadvermogen



Bericht door Jan en Simonne »

Hallo, welkom hier.
Wacht maar even op het linkje.
Maar heel goed, om dat van te voren na te vragen!
Deed iedereen dat maar...
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Jensma
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 27 mar 2019, 17:14

Re: Advies gevraagd mbt laadvermogen



Bericht door Jensma »

Wat fijn zo snel al reacties, bedankt!
Ik ga de genoemde link vanavond even op mijn gemak bekijken.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80313
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Advies gevraagd mbt laadvermogen



Bericht door Dafluc »

Bedenk dat het leeggewicht het gewicht is af fabriek. Toen hij nog helemaal nieuw was. En waarschijnlijk ook zonder een aantal later nog toegevoegde accessoires. Zo komt er achteraf vaak nog een luifel bij, een televisie, een schotel, soms een airco enzovoort. Deze later aangebrachte accessoires brengen allemaal de nodige kilo's aan gewicht mee. Dat moet je nog aftrekken van het laadvermogen. Daarom het advies om langs een weegbrug te rijden. Want hetgeen op papier staat is vaak rooskleuriger dan de praktijk.
Van het daadwerkelijke laadvermogen dat overblijft moet je dus bepalen of het genoeg is voor alle personen, eventuele huisdieren, en spullen die je mee wilt nemen.
Voor de meeste camperaars is het een uitdaging om onder de 3500 kilo te blijven.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Minmex
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 13:59

Re: Advies gevraagd mbt laadvermogen



Bericht door Minmex »

Wij hebben dezelfde zoektocht gehad. Toch neem je meer mee dan je denkt. Wij vergaten bv de kinder auto stoelen, luiers, billendoekjes, kinderzitjes voor op de fietsen mee te rekenen in het gewicht(kinderen nu 2 en 6). Uit eindelijk tot de conclusie gekomen dat wij ( en dat is natuurlijk persoonlijk ) nooit onder 3500 kg zouden blijven met een camper die ook wintervast is. Al zijn er wel genoeg alkoven die rijklaar onder de 3000kg zijn. Het is dan afwegen wat je wel en niet mee neemt. Of dingen aanpassen om wat gewicht te besparen. Wij zijn voor safe gegaan en rijden in een camper incl. basis inventaris van 3350 kg, die totaal 4000kg mag wegen. Genoeg speling voor fietsen, bestuurbare auto’s, voetballen, knuffels en alles wat jonge kinderen mee willen :angel:
Karmann Ontario 670
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Advies gevraagd mbt laadvermogen



Bericht door macfocus »

Dat gaat inderdaad zeer waarschijnlijk niet lukken.
We hebben hier een 26 jaar oude camper staan van:

Ledig gewicht van 2450 kilo
Rijklaar gewicht van 2550 kilo
Max van 3100 kilo.

Met alle accessoires (Zonnepaneel, Luifel, 11+6 kg gas, vol water (± 100ltr), halve dieseltank (max 70 ltr) maar ZONDER 3 dames, die samen vast wel 150 kg wegen, zat ik al op 3040 kg.

Fietsen is een no-go voor ons en dat zal voor jullie niet anders zijn.
Het zou perfect zijn als onze camper naar 3500kg mocht, maar dat gaat niet.

Effectief betekend dit voor ons, dat we een risico op bonnen lopen en de Alpen landen voorlopig gewoon moeten vergeten.
Zo simple is het. (Geen reacties op mijn keuzes nodig, daar gaat het hier niet om)

Verder zoeken, dingen thuislaten, en lekker vakantie vieren.

Oh, een hele belangrijke variatie op een hier door bepaalde personen (waaronder ikzelf) vaak gebruikt adagium:

"Wat er niet in of op zit, weegt ook niks" :mrgreen:
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Advies gevraagd met betrekking tot laadvermogen



Bericht door dieseltje+ »

Dito verhaal hier.
Om het belang van wegen te benadrukken...
Volgens kenteken massa rijklaar 2460kg.
Gewogen 2900kg.
En dan kunnen we nog geen ei koken. Wel water en gas maar geen pannen en eieren :-B
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
peter
Berichten: 1030
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 21:34
Locatie: soesterberg

Re: Advies gevraagd met betrekking tot laadvermogen



Bericht door peter »

Probleem is dat je bijna nooit binnen de norm blijft . Rijdt hem even op een weegbrug dan ken je het werkelijk leeggewicht. Reken dan ongeveer 600 kg bij, afhankelijk van je gezinssamenstelling .
Laat je aan de andere kant ook niet te bang maken , ik camper al 20 jr ben nog nooit gewogen. Heb al veel camperaars ontmoet , niemand gesproken die ooit gewogen is.
Kijk ook goed naar het technisch gewicht , dan weet je wat de camper op de Assen kan dragen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
improvise, addept and overcome
Jensma
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 27 mar 2019, 17:14

Re: Advies gevraagd met betrekking tot laadvermogen



Bericht door Jensma »

Bedankt voor de reacties en de adviezen.
Het technisch gewicht, staat dat ook op het kenteken?
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Advies gevraagd met betrekking tot laadvermogen



Bericht door Bas vd laar »

Leeggewicht, rijklaargewicht ( altijd 100 kg meer dan het leeggewicht ) en maximumgewicht kun je allemaal vinden op rdw.nl.
Campers worden steeds zwaarder, dus als je een jonge 6 persoonscamper zoekt zul je vaak minder laadvermogen overhouden dan bij een wat oudere camper. die zijn in de regel wat lichter en mogen veelal wel een stuk over de 3000 kg wegen.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8370
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Advies gevraagd met betrekking tot laadvermogen



Bericht door EasyBee »

Als je naar rdw.nl gaat en het kenteken intikt, zie je alle gegevens die bij het kenteken horen.
Bij Gewichten zie alle betreffende informatie. Nadeel: het zijn de officiële gegevens zoals die door bijvoorbeeld de fabrikant zijn opgegeven.
Maar die camper is niet nieuw af fabriek. Daar hebben vorige eigenaars allerlei accessoires opgezet en aangehangen (luifel, fietsdrager, satelliet etc.) Dus het echte lege gewicht weet je niet terwijl de technisch max massa, wel vaststaat.
Laat hem maar eens wegen en je weet ongeveer wat je kan of niet meer kunt.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Plaats reactie