Als je naar onder scrolt in de link van pwhooftman, kom je vanzelf de lampjes tegen die er in passen.
Hobby Siesta A55 GS Sport
Re: Hobby Siesta A55 GS Sport
Re: Hobby Siesta A55 GS Sport
Nee, dat begrijp ik! Daarom begrijp ik het even niet meer betreft de distributieriem.
Re: Hobby Siesta A55 GS Sport
Dit staat er in het instructieboek(je) als voetnoot bij het onderhoudsschema:
De onze zou dan aan het eind van het komende seizoen aan de beurt zijn voor een nieuwe distributieriem.
Voor die lamp even naar beneden scrollen dan zie je lampjes die erin passen. Volgens mij zit die van € 0,75 erin. https://www.led-powershop.de/epages/628 ... ducts/1341
Die tekst is niet 100% eenduidig, maar met een camper uit de verhuur weet je niet hoe er mee omgegaan is. Dus die vijf jaar is waarschijnlijk wel aan te raden.Ongeacht de kilometerstand moet de distributieriem bij zware bedrijfsomstandigheden (koud klimaat, gebruik in de stad, langdurig stationair draaien) om de vier jaar worden vervangen of in elk geval om de vijf jaar.
De onze zou dan aan het eind van het komende seizoen aan de beurt zijn voor een nieuwe distributieriem.
Voor die lamp even naar beneden scrollen dan zie je lampjes die erin passen. Volgens mij zit die van € 0,75 erin. https://www.led-powershop.de/epages/628 ... ducts/1341
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Hobby Siesta A55 GS Sport
Nog een tip: de ronde plafondlamp boven de tafel is dimbaar door op het schakelknopje bij de deur te blijven drukken. Dit staat nergens in de handleiding.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Hobby Siesta A55 GS Sport
Nou ja, over de tandriem dan maar?
Het is verstandig de garage duidelijk opdracht te geven voor het wisselen van de tandriem van de nokkenasaandrijving.
Ga er niet van uit dat dit automatisch bij een grote beurt uitgevoerd wordt.
Bij een van onze bedrijfsauto's was dit domweg vergeten en door ons en door de garage, natuurlijk liep het ding 30.000km later in de soep, oorzaak gebroken tandriem.
Je krijgt dan een heel gehannes over wie de schade moet betalen, onze Ford-dealer heeft als coulance een deel van de kosten betaald en wij het grootste deel uiteraard en waarschijnlijk ook terecht.
Als particuliere campereigenaar wil je zoiets niet meemaken tijdig de riem wisselen is echt goedkoper, dus hou maar gewoon de stand-tijd vermeld in het service boek aan, wel zo veilig.
Het is verstandig de garage duidelijk opdracht te geven voor het wisselen van de tandriem van de nokkenasaandrijving.
Ga er niet van uit dat dit automatisch bij een grote beurt uitgevoerd wordt.
Bij een van onze bedrijfsauto's was dit domweg vergeten en door ons en door de garage, natuurlijk liep het ding 30.000km later in de soep, oorzaak gebroken tandriem.
Je krijgt dan een heel gehannes over wie de schade moet betalen, onze Ford-dealer heeft als coulance een deel van de kosten betaald en wij het grootste deel uiteraard en waarschijnlijk ook terecht.
Als particuliere campereigenaar wil je zoiets niet meemaken tijdig de riem wisselen is echt goedkoper, dus hou maar gewoon de stand-tijd vermeld in het service boek aan, wel zo veilig.
Re: Hobby Siesta A55 GS Sport
Zoals altijd komt berouw na de zonde. Voor onze Ducato moet de distributieriem vervangen worden na 196.000 km of 8 jaar, wat zich het eerst voordoet. Alleen bij zware gebruiksomstandigheden eerder. Ik weet niet of ons gebruik van de camper als zware bedrijfsomstandigheden betiteld kan worden. Een punt van aandacht is natuurlijk wel dat hij 's winters een paar maanden stil staat en rust roest. Ik zal het eens met onze dealer bespreken.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Hobby Siesta A55 GS Sport
Heeft u verder nog bijzonderheden betreft de Hobby Siesta A55 gs sport?
Re: Hobby Siesta A55 GS Sport
Ik heb een PB gestuurd met wat aandachtspuntjes. Alle instructieboeken en gebruiksaanwijzingen (Fiat, Hobby, Dometic, Truma, CBE) zijn als PDF op het internet te vinden.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26
Re: Hobby Siesta A55 GS Sport
Onze ducato x250 is nu ruim 10 jaar oud en heeft slechts 81000 km gelopen, maar toch maar recent de distributieriem laten vervangen. Kosten vielen me mee, ca. 600 euro bij de fiat professional dealer, incl. rollenset, en multiriem (excl. waterpomp, dat zou 400 euro extra zijn..)'t Busje schreef: ↑vr 22 mar 2019, 10:19Zoals altijd komt berouw na de zonde. Voor onze Ducato moet de distributieriem vervangen worden na 196.000 km of 8 jaar, wat zich het eerst voordoet. Alleen bij zware gebruiksomstandigheden eerder. Ik weet niet of ons gebruik van de camper als zware bedrijfsomstandigheden betiteld kan worden. Een punt van aandacht is natuurlijk wel dat hij 's winters een paar maanden stil staat en rust roest. Ik zal het eens met onze dealer bespreken.
Laatst gewijzigd door pwhooftman op wo 27 mar 2019, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Hobby Siesta A55 GS Sport
Ik denk dat ik het aan het einde van dit seizoen in oktober laat doen. Hij is dan ongeveer zes jaar eerder uit de fabriek gerold.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)