Wij hebben ook zo'n Webasto kachel in de Fiat Ducato buscamper, mear dan een 'zware', van 3,5KW.de hoekies schreef:Moet er wel bij vertellen dat onze bus 5 meter is met hoogdak dus een grotere camper zou misschien te groot zijn om met een standkachel helemaal te verwarmen.
De uitvoering die de motor voorverwarmt wordt vaak gebruikt in bedrijfsauto's en is dan meestal
ingebouwd onder de motorkap: je kunt een tijd instellen dat ie 's morgens aangaat. Dan verwarmt
de kachel het koelwater in de radiator, en bij een bepaalde temperatuur springt automatisch de
aanjager in de cabine aan, zodat er ook wat warmte de bus in gaat. Maar dat is niet zo veel, en niet
geschikt om een hele camper te verwarmen!
De andere uitvoering is een klein hetelucht-kanon op diesel. Bij ons zit hij ingebouwd onder de
rechter voorstoel, hij blaast warme lucht schuin naar achteren. Die 3,5KW krijgt het ook bij een
buitentemperatuur van -20 nog aangenaam warm in de bus! Hij is computergestuurd, zelfstartend
en gaat steeds langzamer draaien wanneer de gewenste temperatuur bijna is bereikt.
Hij zuigt de verbrandingslucht aan van buiten, via een slang, en heeft ook een eigen uitlaat, compleet
met dempertje, onder de bus. De te verwarmen lucht zuigt hij aan uit de cabine, voor de
voorstoel, en hij blaast het er aan de achterkant weer uit. Op volle toeren gebruikt hij 0,4 liter diesel
per uur, in de praktijk merken we er vrijwel niets van in het dieselverbruik. Zomer en winter ca. 1:10...
De reden dat we hiervoor gekozen hebben (in 2002) is dat we géén gastanks aan boord hebben.
Ok, een kleintje (Campingaz, 3.5Kg) om te koken. Maar koelen doen we met een compressorkoelkast
(met een motortje, net als thuis). Die draait tot max. 5 dagen op onze 200Ampere accu.
Standkachels zijn niet goedkoop: in 2002 betaalden we in totaal, met inbouw, al zo'n € 2000.
Maar hij bevalt ons erg goed, dus we zouden het weer doen!