zonnepaneel/accu vraagjes

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: zonnepaneel/accu vraagjes



Bericht door AadenAnke »

Borinoco schreef:
wo 13 mar 2019, 15:12
Hallo Aad,
Ik heb een fiat ducato 160 multijet uit bj. 2008 en heb 2 jaar geleden een nieuwe accu geplaatst maar merkte al gauw dat na een aantal weken als ik de auto wilde starten, de startmotor minder snel rond draaide dan zeg 3 weken daarvoor. Zodoende heb ik de startaccu vaak aan de druppellader hangen.
Ik heb zelf geen verbruikers op de startaccu aangesloten maar denk wel eens dat de startmoter op 1 of andere manier slecht is.Soms pakt hij zelfs niet en als ik dan de contactsleutel weer omdraait dan doet hij het weer wel.
Dan is er toch iets niet goed! Ik zet mijn camper eerst de oude Tok en nu mijn nieuwe Ducato (2018) 130 pk in oktober stil buiten zonder iets van druppellading. Na een paar uur staat het voltage op 12.6 volt. Na een maand of 5 gaat de sleutel om en starten maar. Gisteren nog gekeken de accu staat nu op 12.4 volt. Meet eens wat het voltage bij jou is na een paar weken. Een accu waar niets uit gehaald wordt houd echt heel lang stroom hoor.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: zonnepaneel/accu vraagjes



Bericht door henk en lila »

Offtopic: de startmotor voor een 3? liter is wat krapjes; ik merk dat ook en las er al eens over.

@Borinoco: heb je op dit moment wel of niet al een verbinding tussen start- en woonaccu gepland? Het is vrij gebruikelijk om de woonaccu mee op te laden tijdens het rijden.
Als je in die verbinding een Cyrix zet, dan werkt dat twee kanten op en zal ook bij voldoende zonne-aanbod de startaccu meeladen. Tijdens het rijden zal de dynamo het werk doen en dat kan bij een ochtendrit hoge laadstromen opleveren. Je hebt dan op die geplande lengte wel een dikke kabel nodig (of toch de accu's dichterbij elkaar zetten). Mijn woonaccu staat achter de linker voorstoel.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: zonnepaneel/accu vraagjes



Bericht door Kroppie »

zonnepaneel naar de zon richten?, kijk hier eens leuk gevonden.

https://www.wohnmobilforum.de/w-t133530.html

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
vmax
Berichten: 5176
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân

Re: zonnepaneel/accu vraagjes



Bericht door vmax »

ja dat werkt als ie toevallig recht op de zon staat anders waardeloos

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid

voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/

en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: zonnepaneel/accu vraagjes



Bericht door Kroppie »

het ging mij om het idee voor de scharnieren.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Borinoco
Berichten: 435
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 15:56
Locatie: Noord-Brabant

Re: zonnepaneel/accu vraagjes



Bericht door Borinoco »

Hallo Henk en Lila, ik zit inderdaad nog te twijfelen aan de plaats waar de huishoudaccu komt,had hem nu achterin onder het bed gepland maar kan de HH accu(s) ook nog onder de bestuurder of passagiers stoel(en) plaatsen, en aangezien ik ook nog de plaats van het zonnepaneel moet bepalen ben ik nog vrij in de keuze ( in ieder geval zo kort mogelijke kabellengte van zonnepaneel naar laadregelaar naar HH accu(s).
Een Cyrix plaatsen tussen de start en HH accu(s) had ik nog niet over nagedacht maar lijkt me wel een goed idee als dat dus ook gewoon samen kan met het laden van de HH accu via de zonnepanelen.
Waar ik wel mee zit is dat mocht ik de HH accu(s) onder de voorstoel(en) plaatsen hoe dik moet dan de kabel zijn die naar het 12 volt verdeelblok, die achterin de bus, onder het bed zit.
Heeft iemand daar een idee van?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: zonnepaneel/accu vraagjes



Bericht door Kroppie »

een cyrix of ander scheidings relais kan zonder probleem samen met zonnepanelen.

hoe dik de kabel ?, dat hangt af van de lengte en nog veel meer aan het aantal amperes wat er bij dat verdeelpunt afgenomen gaat worden, weten we dat dan kunnen we je goed vertelleen hoe dik die kabel moet worden.

dus wat word er allemaal op dat verdeel punt aangesloten?
.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Borinoco
Berichten: 435
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 15:56
Locatie: Noord-Brabant

Re: zonnepaneel/accu vraagjes



Bericht door Borinoco »

Het verdeelpunt zal hoofdzakelijk gebruikt worden voor de ledverlichting in de bus en waarschijnlijk een dakraam met ventilator (dakraam moet ik nog plaatsen) Mischien dat ik de koelkast er ook op aansluit,alleen heb ik gelezen dat deze (absorptie koelkast) veel te veel gebruikt voor aansluiting op zeg een 275-300 watt paneel (paneel schijnt het laden niet bij te kunnen houden t.o.v. het verbruik van de koelkast), dus dit zal waarschijnlijk niet gebeuren.
Mischien in de toekomst een tv. Oh ja en 2 usb laadpunten voor bijv. het laden van mobiele telefoons.

Heeft iemand nog een idee van het amperage van de accu in combinatie met een 275-300 watt zonnepaneel met epever 30 amp.mppt laadregelaar.

Ik zat zelf te denken aan ongeveer een 200 - 230 ampere accu maar zou dit ook bijv. een 130-140 ampere accu mogen zijn of is deze te licht in combinatie met het zonnepanneel en de 30 amp. lader.

Dennis.
Borinoco
Berichten: 435
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 15:56
Locatie: Noord-Brabant

Re: zonnepaneel/accu vraagjes



Bericht door Borinoco »

Kan iemand mij svp helpen met hoeveel ampere de HH accu moet zijn in combinatie met een 275-295 watt zonnepaneel. alvast bedankt.

Dennis.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: zonnepaneel/accu vraagjes



Bericht door Kroppie »

de grootte van de accu hangt niet af van de grootte van de panelen, daar is geen regel voor, ik heb een stelregel: de panelen moeten het dagverbruik dekken, en de accu bepaald hoeveel dagen je zonder zon kunt.

dus het belangrijkste is ga bepalen wat je verbruik word, hoeveel lampjes van hoeveel watt gedurende hoeveel uur, hoeveel en welke apparaten ga je opladen, en hoeveel gebruiken die dingen, hoeveel gebruikt de tv, en hoelang kijk je gemiddeld(inc schotel e.d), en alle elektrische dingen die je meeneemt, alles gemiddeld natuurlijk komt niet op een minuutje aan

dan kom je beter uit de voeten met hoe groot en zwaar alles (ook kabels en zekeringen)moet worden, de uitdrukking paar led lampjes en een telefoon laden zegt niemand iets over het werkelijke verbruik.

een kleine hint voor wat betreft de accu grootte, een accu wil graag geladen worden met 10 a 20% van zijn capaciteit, stel dat een paneel van 275 watt max 20 ampere laadstroom levert, dan zou een accu van 100 tot 200Ah voldoen, maar dat zegt niets over hoelang je met die capaciteit kan doen als je het verbruik niet weet, en we willen graag een goed advies geven

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: zonnepaneel/accu vraagjes



Bericht door henk en lila »

En een 200+ Ah accu gaat denk ik niet meer onder de stoel passen.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: zonnepaneel/accu vraagjes



Bericht door Kroppie »

en met enkel een ledlampje is 200+ ook niet nodig.

en bij mij (peugeot j5)past er onder de stoelen met een kleine aanpassing van de stoelconsoles, onder elke stoel een 230Ah,

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Borinoco
Berichten: 435
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 15:56
Locatie: Noord-Brabant

Re: zonnepaneel/accu vraagjes



Bericht door Borinoco »

Bedankt weer voor de uitleg Jos, ik ben iemand die liever altijd alles extra sterk maakt en ook het liefst extra reserve heeft. Met die extra reserve bedoel ik in dit geval dan (ook al hebben we het niet nodig) een extra groot zonnepaneel en een extra zware accu.
We gaan deze zomer weer terug naar Noorwegen en verblijven dan ook een tijd in het Noorden ervan en daar schijnt de zon minder te schijnen en dus leek mij die extra accu capaciteit en extra groot paneel geen overbodige luxe omdat wij eigenlijk in Noorwegen altijd vrij staan.
Bij Warmteservice hebben ze nu ook een mooi 305 watt monokristal zonnepaneel te koop voor rond de 140 euro en dat lijkt me wel wat. Ik zal van de week is gaan kijken.

Ooh ja, als ik een agm accu koop, kan ik die dan ook op de kopse kant monteren of is dit weer per merk verschillend. Ik lees nogal verschillende verhalen hierover.

Dennis.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: zonnepaneel/accu vraagjes



Bericht door Kroppie »

dat van op zijn kant plaatsen ,kun je het beste aan de acculeverancier vragen is per accumerk en type verschillend.

en buiten dat de zon misschien minder uren schijnt, ook van heel grote invloed is de lagere stand van de zon.!

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie