Duitse termen

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

de hoekies schreef:Moet er wel bij vertellen dat onze bus 5 meter is met hoogdak dus een grotere camper zou misschien te groot zijn om met een standkachel helemaal te verwarmen.
Wij hebben ook zo'n Webasto kachel in de Fiat Ducato buscamper, mear dan een 'zware', van 3,5KW.

De uitvoering die de motor voorverwarmt wordt vaak gebruikt in bedrijfsauto's en is dan meestal
ingebouwd onder de motorkap: je kunt een tijd instellen dat ie 's morgens aangaat. Dan verwarmt
de kachel het koelwater in de radiator, en bij een bepaalde temperatuur springt automatisch de
aanjager in de cabine aan, zodat er ook wat warmte de bus in gaat. Maar dat is niet zo veel, en niet
geschikt om een hele camper te verwarmen!

De andere uitvoering is een klein hetelucht-kanon op diesel. Bij ons zit hij ingebouwd onder de
rechter voorstoel, hij blaast warme lucht schuin naar achteren. Die 3,5KW krijgt het ook bij een
buitentemperatuur van -20 nog aangenaam warm in de bus! Hij is computergestuurd, zelfstartend
en gaat steeds langzamer draaien wanneer de gewenste temperatuur bijna is bereikt.

Afbeelding

Hij zuigt de verbrandingslucht aan van buiten, via een slang, en heeft ook een eigen uitlaat, compleet
met dempertje, onder de bus. De te verwarmen lucht zuigt hij aan uit de cabine, voor de
voorstoel, en hij blaast het er aan de achterkant weer uit. Op volle toeren gebruikt hij 0,4 liter diesel
per uur, in de praktijk merken we er vrijwel niets van in het dieselverbruik. Zomer en winter ca. 1:10...

De reden dat we hiervoor gekozen hebben (in 2002) is dat we géén gastanks aan boord hebben.
Ok, een kleintje (Campingaz, 3.5Kg) om te koken. Maar koelen doen we met een compressorkoelkast
(met een motortje, net als thuis). Die draait tot max. 5 dagen op onze 200Ampere accu.

Standkachels zijn niet goedkoop: in 2002 betaalden we in totaal, met inbouw, al zo'n € 2000.
Maar hij bevalt ons erg goed, dus we zouden het weer doen!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
steeg 73
Berichten: 917
Lid geworden op: za 24 jan 2009, 20:00
Locatie: Ringe Neugnadenfeld BRD



Bericht door steeg 73 »

In de advertenties op Mobile.de en truckscout24.de word wel vaker over standheizung geschreven,maar meestal word hier gewoon de truma kachel mee bedoeld,stukje ontwetendheid van de verkopers denk ik

Groeten Chris
http://www.nuesse-kabel.de
Wie een kuil graaft voor een ander....werkt in loondienst..
LMC Liberty 6400 Peugeot J5 2.5d 1991
Afbeelding
Lieke
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 20:58
Locatie: West-Brabant
Contacteer:



Bericht door Lieke »

OK, als er Standheizung staat, moet ik dat dus even navragen.
Van een camper verwacht ik toch sowieso dat er een kachel in zit.
Stoelverwarming vind ik niet nodig, standkachel is een prettige optie.
Volgende: HU & AU ?
Dat zal een soort keuring zijn, maar ik ken eigenlijk allen de TÜV.
Ik vermoed dat het twee verschillende keuringen zijn; eentje voor het autodeel en eentje voor het camper-(of opbouw)deel.
Alvast bedankt!

Lieke
Reis niet sneller dan je beschermengel kan vliegen
Gebruikersavatar
Harm1
Berichten: 184
Lid geworden op: wo 25 nov 2009, 19:26
Locatie: Heerlen



Bericht door Harm1 »

Lieke schreef:OK, als er Standheizung staat, moet ik dat dus even navragen.
Van een camper verwacht ik toch sowieso dat er een kachel in zit.
Stoelverwarming vind ik niet nodig, standkachel is een prettige optie.
Volgende: HU & AU ?
Dat zal een soort keuring zijn, maar ik ken eigenlijk allen de TÜV.
Ik vermoed dat het twee verschillende keuringen zijn; eentje voor het autodeel en eentje voor het camper-(of opbouw)deel.
Alvast bedankt!

Lieke
HU=Hauptuntersuchung; AU=Abgasuntersuchung
Lieke
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 20:58
Locatie: West-Brabant
Contacteer:



Bericht door Lieke »

Vrij vertaald: APK en roetmeting?
Reis niet sneller dan je beschermengel kan vliegen
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Duitse termen



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op ma 30 okt 2023, 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Duitse termen



Bericht door Marco Polo »

Is een topic uit 2011 Jan.
Denk dat onze nieuw aanwinst op het forum Quirin, op het verkeerde knopje drukt bij het stellen van zijn vraag.
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Duitse termen



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op ma 30 okt 2023, 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
greyfox
Berichten: 157
Lid geworden op: vr 31 aug 2012, 21:13
Locatie: Echternach / Luxemburg

Re: Duitse termen



Bericht door greyfox »

Ondanks dat het hier om de Duitse termen gaat,
wil ik toch nog even er aan toe voegen dat op de uitvoering die de motor voor verwarmd ook nog een of meerdere extra verwarmings "radiatoren" ( ook als uitvoering met extra ventilator erin) kunnen worden aangesloten die in het interieur geplaatst worden.
In mijn camper is z'n stand verwarming alleen voor de wooncabine gemonteerd met in totaal z'n 10 "radiatoren" en daarbij nog een warmtewisselaar in het motor koelcircuit die tijdens het rijden de "radiatoren" ook van warmte kan voorzien.
Het hoeft dus niet perse een hete lucht verwarming te zijn. Ofschoon dat natuurlijk wel het gemakkelijkste is om te monteren.
greyfox
Plaats reactie