Staande kastjes: plaatmateriaal of triplex?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
HadieJohn
Berichten: 161
Lid geworden op: za 26 jan 2019, 15:04

Staande kastjes: plaatmateriaal of triplex?



Bericht door HadieJohn »

Nu kun je staande kastjes maken van plaatmateriaal bijvoorbeeld 6 of 9mm multiplex in diverse soorten.

Een andere optie is, om voor de bestaande kastjes balkjes 25x25 en triplex 3.6 a 4mm te nemen. Nu vraag ik mij af of optie 2 (balkjes met triplex) sterk genoeg is. Genoeg stevigheid biedt om de, normale, inhoud te beschermen.

Wat adviseren jullie voor de hangende kastjes?

Een andere vraag is lijmen of schroeven of beide. Regelmatig lees ik dat lijmen, eigenlijk, afdoende is. Ook lees ik vaak de combinatie: lijmen en een schroefje. Is dit nodig, of zit dit gewoon in ons hoofd?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Staande kastjes plaatmateriaal of triplex



Bericht door Kroppie »

als je de lijm vertrouwt dan heb je geen schroeven nodig, en als je de lijm niet vertrouwt dan heb je geen lijm nodig.

een goede lijmverbinding is sterker dan het hout, en ik denk dat een constructie van plaatjes triplex met latjes sterk genoeg is voor datgene wat er normaal in de kasten zit, en zeker lichter dan massief.

als ik zie hoe sterk binnendeuren zijn die bestaan uit een houten latten frame met aan 2 zijden board en een vulling van honingraat karton, dan kan dat prima voor kastjes.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Staande kastjes plaatmateriaal of triplex



Bericht door veetee »

Kroppie schreef:
za 02 mar 2019, 18:41
als ik zie hoe sterk binnendeuren zijn die bestaan uit een houten latten frame met aan 2 zijden board en een vulling van honingraat karton, dan kan dat prima voor kastjes.
Die vulling van honingraat karton is, als het goed is, aan beide platen weerszijden verlijmd en draagt enorm bij aan de stijfheid van de constructie.

Maar ik ben het met je eens dat, goed verlijmd, latjes en triplex waarschijnlijk voldoende sterk is. Misschien voor de bodem (van de hangende kastjes) iets dikkere triplex gebruiken vanwege het gewicht van de inhoud die er op komt te staan.
HadieJohn
Berichten: 161
Lid geworden op: za 26 jan 2019, 15:04

Re: Staande kastjes: plaatmateriaal of triplex?



Bericht door HadieJohn »

Ik lees: als je het vertrouwd. Vandaar mijn vraag aan mensen met ervaring en kennis. Kan ik alleen lijm vertrouwen?

Mits goed verlijmd: wat is goed verlijmd? De soort lijm zal een rol spelen. Moet ik verder nog ergens rekening mee houden bij het goed verlijmen, behalve de instructies van de leverancier opvolgen? Anders gezegd: wat kan ik fout doen?

Ik had inderdaad het idee om de bodem van de bovenkastjes van of dikker triplex (of dubbel) of plaatmateriaal te maken.
Dit geld ook voor de bodem van de staande kastjes. Waarschijnlijk gaat het topblad van de benedenkastjes (kook- en water gedeelte) gemaakt worden van of een rest aanrechtblad of een paar restplanken rustiek boeren laminaat (of iets dergelijks). Tegen die tijd kijken waar ik aan kan komen...
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Staande kastjes: plaatmateriaal of triplex?



Bericht door kampo »

Vertrouwen is het probleem niet. Het is een kwestie van ervaring.
Als je geen meubelmaker bent en je het zelf gaat doen, dan is je eigen handigheid de beperking.
Uitzoeken van hoe anderen het doen zal nog wel gaan. Maar weet ook dat er niet zoveel echt mooi afgewerkte zelfbouwvoertuigen zijn.
Er is een verschil tussen een mooi verhaal en een goed resultaat.
Dus die zijn niet altijd een referentie als het gaat om een goed idee te kopiëren.
Het afwerkingsniveau van je eigen eerste kastjes is meestal miserabel. Zeker als je geen bouwpakket technieken gaat toepassen.
Zo is het bij mij gegaan. Ondertussen besteed ik de dingen die ik niet goed kan of niet graag doe uit aan een vakman.
Ik steek mijn tijd en energie in het aanreiken van ideeën en nieuwe technieken aan de meubelmaker.
Groeten Kampo
Camperbassie
Berichten: 622
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Staande kastjes: plaatmateriaal of triplex?



Bericht door Camperbassie »

https://www.morlanduk.com/lightweight-furniture-ply

Misschien een idee licht mooi en supersterk.
Je kunt randafwerkingen en allerlei hoekstukken erbij nemen om je eigen meubeltjes te maken.
Erik750SF
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 26 aug 2018, 16:34
Locatie: Zuid oost Brabant

Re: Staande kastjes: plaatmateriaal of triplex?



Bericht door Erik750SF »

Zag toevallig gisteren deze;

https://youtu.be/O_JZ1eiVbn4

Wel een beetje over de top, als eerste kastje in een camperbusje :-B
Maar voor de inspiratie zeg maar.
Erik750SF
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 26 aug 2018, 16:34
Locatie: Zuid oost Brabant

Re: Staande kastjes: plaatmateriaal of triplex?



Bericht door Erik750SF »

Schroeven alleen om aan te drukken tot de lijm droog is.
Vaak is zonder schroeven beter.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Staande kastjes: plaatmateriaal of triplex?



Bericht door Kroppie »

met een schroef of spijker zit het maar op 1 plek vast (met meerdere schroeven of spijkers natuurlijk op meer plekken), maar met lijmen over het hele lijmoppervlak, lijmen is veel sterker, en welke lijm en methode?, dat kan de lijm leverancier je het beste vertellen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
AadenAnke
Berichten: 13174
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Staande kastjes: plaatmateriaal of triplex?



Bericht door AadenAnke »

Ik zelf zou gaan voor lijmen! Wel met een water/vocht bestendige lijm. Gewone houtlijm van Bizon e.d. Volstaat prima. Goed pas maken, extra latje inlijven daar waar je later iets wil op/aanschroeven. Heel belangrijk goed en lang genoeg de delen tegen elkaar aan presenning plaats van latten ertussen kan je ook een tri of multiplex nemen minder kans op krom trekken.

Gr. Aad
HadieJohn
Berichten: 161
Lid geworden op: za 26 jan 2019, 15:04

Re: Staande kastjes: plaatmateriaal of triplex?



Bericht door HadieJohn »

Dank!

Voor de lijm denk ik aan Bison constructielijm of de Polymax.

Kampo: je hebt helemaal gelijk. Echter.... ik ben niet super handig met hout, ook niet met metaal en moet goed nadenken als het over stroom gaat.
Maar ik wil het zo graag zelf doen. En ja, dit gaat een hoop tijd kosten. En frustraties... :crazy: En weer op nieuw en weer opnieuw...
Dat is de charme van hetzelf doen..... :think:

Vooral de electra gaat me denk ik hoofdbrekens kosten, maar gelukkig heb ik jullie voor raad en daad!
Zo kwam ik er vandaag achter, ben even bezig met het watermanagement, dat je voor de kraan ook 12V nodig hebt!! Wonderbaarlijk..... :o
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Staande kastjes: plaatmateriaal of triplex?



Bericht door Kroppie »

ligt aan je gekozen systeem, bij een dompelpomp ja, bij een drukpomp nee dan heb je niet perse een 12 volt nodig voor de kraan, wel voor de pomp.


jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Staande kastjes: plaatmateriaal of triplex?



Bericht door jan- »

Mijn ervaring is dat latjes en triplex sterk genoeg is. Ik heb mijn zit/slaapbank er ook mee gemaakt en die is door de RDW goedgekeurd voor 4 zitplaatsen die ik ook tijdens het rijden mag gebruiken.

Ik had het eerst met spijkertjes gedaan maar die werken zich na verloop van tijd los. Dus na een tijdje vervangen door schroefjes. Dat werkt ook lekker snel. Geen lijm gebruikt. Ik werk niet zo netjes maar dat heb ik later een beetje gecamoufleerd door het te beplakken met vilt. Als je in mijn link hieronder klikt krijg je een idee hoe ik het heb gedaan.

Let er wel op dat het pas sterk word als je er een soort doos constructie van maakt. Als je 2 latjes loodrecht op elkaar schroeft kan het nog makkelijk bewegen. Als je een triplex driehoekje op de hoek vast zet wordt het wel star. Een boekenkast van dikke planken zonder achterwand zwabbert alle kanten op, maar met een dunne plaat achterop vastgemaakt is het ineens wel stevig.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Staande kastjes: plaatmateriaal of triplex?



Bericht door kampo »

@hadiejohn
Begrijp me niet verkeerd. Ik ben voor zelfbouwers en ga zeker helpen met advies en ervaringen delen.
Maar steek niet te veel tijd in maken van keuzes of exotische vergelijkingen.
Keuzes maak je aan de hand van je budget, de eenvoud van montage en voor de rest standaard beproefde oplossingen van anderen.
Gebruik je beschikbare tijd vooral om informatie in te winnen over hoe je iets best kan monteren.
Groeten Kampo
Plaats reactie